Citat:
Ursprungligen postat av jorma grön
Vad är meningen med detta inlägg? Du verkar, precis som åklagarna, tro att det smyger omkring presumtiva mördare, vars enda intresse är att mörda människor som redan är "nästan döda" på svenska sjukhus och att vi måste skydda oss mot dessa våldsverkare. Du drar dej inte från att misstänkliggöra barnets föräldrar eller anhöriga och i princip anklaga dem för att vara mördare. Juristens och politikerns inställning i detta fall är skrämmande. Humanism och läkekonst måste kraftfullt slå tillbaks mot dessa mörksens anhängare där politisk korrekthet och lagens bokstav är allenarådande.
Då skall du nog gå på mig istället.
Jag diskuterade hypotetiskt att någon obehörig använt sprutor som färdigställts, och tänkte mig att få höra hur man förebyggt sådant. Det gör man tydligen inte, eftersom uppfattningen är, eller tycks vara, att den risken är liten och värdet av att vården blir litet effektivare och bättre är större.
Nu blir inläggen med pappershanddukar, respiratorslangar, stolsben osv litet missvisande, eftersom jag inte avsåg sådant. Det som jag frågade efter var medicinskt motiverade preparat som kan brukas eller missbrukas.
Om man som läkare (vårdansvarig) lämnar riskabla redskap framme utan att reflektera över riskerna med det kan det ju vara en annan sak än att peka på att det fortfarande finns möjligheter i vilken vardag som helst att göra varandra illa, på olika, mer eller mindre påhittiga sätt. Nu är det ju också så att det tydligen och troligen handlar om en överdosering av ett medel som sjukvården svarat för att det finns och kunnat användas.
Skulle det vara så (obs: hypotetiskt!) att medlet använts obehörigen av någon utomstående (det fanns tillhands, det var lätt att ge, motiv skulle man kunna tänka sig) är jag rätt säker på att man hade börjat fundera på hur man skulle kunna förhindra sådant i fortsättningen.