2009-06-06, 20:08
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Hon är misstänkt för att vara den som givit barnet tiopental. Hon förnekar att hon gjort det. Samtidigt visar vittnesuppgifter och journalanteckningar att hon är den enda läkare som varit i kontakt med barnet under barnets sista tid i livet, hon har dessutom haft tillgång till tiopental. Eventuellt har den tjänstgörande uskan sett henne ge "någonting" till barnet i samband med att den livsuppehållande behandlingen avbröts. Helt klart är läkaren den som är huvudmisstänkt för dådet.

Och med detta säger du indirekt att den som är ansvarig för mordet skall ha varit läkare? Är det allt som åklagaren haft inför häktningen blir jag faktiskt lite rädd för hur låga beviskraven är i svensk domstol. Det räcker tydligen med att vara läkare och vara i närheten av ett barn som enligt rättsmedicin inte dött på ett naturligt sätt. Vad det gäller Uskans vittnesmål vet du mer än mig men hon var inte hörd när läkaren häktades.

Citat:
Absolut, det är dock den enda vetenskapliga undersökning som gjorts hittils. Sen är det så att fast dödsfallssiffran inte är lika belagd som vårdskadesiffran så är undersökningen fullt tillräcklig för att påvisa allvarliga problem inom den somatiska slutenvården. Siffrorna ligger vidare i linje med vad som konstaterats i andra länder vid liknande undersökningar.

Du vet med andra ord att den siffran är mycket skral och med största sannolikhet inte korrekt. Ändå fortsätter du att använda den? Nu tänker jag inte ta upp den här debatten igen utan nöjer med mig att hänvisa till mitt tidigare inlägg angående kvaliteten på den utredningen eller snarare bristen av kvalitet.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16401504&postcount=2518

Det har ju den senaste tiden varit en hel del fall där rättsväsendets tillkortakommanden har belysts. Kanske är min gamla idé i denna tråd angående en rättssäkerhetutredning inte så dålig. Säkert är många jurister emot det, bl.a.. StefanD vill jag minnas, men desto större skäl till detta.
Citera
2009-06-07, 12:42
Medlem
Sammanfattning ?

Orkar inte läsa igenom 212 sidor. Kan inte nån sammanfatta lite kort den här händelsen ?
Citera
2009-06-07, 17:25
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av venividi
Orkar inte läsa igenom 212 sidor. Kan inte nån sammanfatta lite kort den här händelsen ?
En dödsdoktor har givit en dödscocktail till ett litet spädbarn och nu pågår en utredning om mord/dråp.
Citera
2009-06-07, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av venividi
Det verkar inte som någon riktigt vet...

Rättsmedicin hävdar att man kan bevisa allt för stora mängder av narkosmedlet tiopental givna till ett döende barn innan det var dött. Åklagaren påstår att det måste vara en läkare som har givit detta medlet och med avsikt.

Svarande kommer antagligen hävda:
1. Rättsmedicins utlåtande innehålller faktafel och säger inget om vilka mängder tiopental som egentligen administrerats och när.
2. Läkaren förnekar att hon givit medlet och ingen vet idag om åklagarens eventuella bevis.

Av någon underlig anledning sitter den för mord misstänkta läkaren inte häktad och en åklagare har bytts ut mot sin chef.
Tre månader efter att läkaren gripits hålls normala vittnesförhör. (9 månader efter barnets död?)
Citera
2009-06-07, 21:42
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det verkar inte som någon riktigt vet...

Rättsmedicin hävdar att man kan bevisa allt för stora mängder av narkosmedlet tiopental givna till ett döende barn innan det var dött. Åklagaren påstår att det måste vara en läkare som har givit detta medlet och med avsikt.

Svarande kommer antagligen hävda:
1. Rättsmedicins utlåtande innehålller faktafel och säger inget om vilka mängder tiopental som egentligen administrerats och när.
2. Läkaren förnekar att hon givit medlet och ingen vet idag om åklagarens eventuella bevis.

Av någon underlig anledning sitter den för mord misstänkta läkaren inte häktad och en åklagare har bytts ut mot sin chef.
Tre månader efter att läkaren gripits hålls normala vittnesförhör. (9 månader efter barnets död?)
Bra sammanfattning!

Vill bara tillägga att enligt kunniga personer i tråden så är det omöjligt att vid ett tillfälle ge den mängd tiopental som skulle
ha behövts för att uppnå den uppmätta koncentrationen i blodet.
Citera
2009-06-14, 10:42
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Buck
Vagt, vagt.

http://www.dn.se/sthlm/beslut-drojer-om-atal-mot-lakare-1.881309

Ytterligare "försening", Nu skall beslut fattas i slutet av juli enligt DN. Timingen passar finfint med semestertiderna. Så mycket var det med den prioriteringen. Patetiskt.

http://www.dn.se/sthlm/atalsbeslut-mot-barnlakaren-skjuts-fram-1.890945
Citera
2009-06-14, 13:06
Medlem
från DN:

Citat:
– Det är något galet med hela förfarandet, säger Hurtig. Åklagarna har inte tagit fram material för att få en rättvisande bild. Eller så har de just det, men vet att eftersom det inte håller för åtal, så försöker man få hela affären att lägga sig så medierna inte ska uppmärksamma en nedläggning så mycket, säger Björn Hurtig.

Stämmer detta, så är det en fruktansvärd rättsskandal.

Jag ser fram emot hennes stämning - kommer nog handla om miljoner i skadestånd (Som jag personligen anser att åklagarmyndigheten skall stå för).
Citera
2009-06-14, 16:31
Medlem
Snövits avatar
Åklagaren säger ju också emot sig själv i artikeln:

Citat:
– Vi fattar inget beslut före midsommar. Sedan är jag på semester i fyra veckor. Så det blir inget beslut före vecka 30, säger chefsåklagare Peter Claesson.
Citat:
– Vi kör det här målet som förtur, med högsta prioritet. Det spelar ingen roll om jag är ledig. Det drivs med samma fart i alla fall eftersom det finns en åklagare till.

Hur var det nu påverkar hans semester så att beslut inte kan komma förrän v. 30 eller inte?
Citera
2009-06-15, 00:15
Medlem
Citat:
Dock inte i dödliga doser...väl? För visst vore det väl lite konstigt om "snudd på alla" patienter på en intensivvårdsavdelning togs av daga genom överdoser?

Återigen, det här är bara trams. Vi har ett rättsintyg som säger att barnet togs av daga genom överdoser av morfin och tiopental. Statens rättsmedicinska institut "kan sjukvård". Den rättsmedicinska expertisen informerar den juridiska om vad som är relevant för den juridiska bedömningen. Så fungerar systemet, och så har systemet fungerat även i detta fall.
Rättsintyget är tydligen solklart.
Frågan jag ställer mig varje gång jag läser om det här fallet är hur beslutet att stänga av respiratorn diariefördes/dokumenterades.

Om det är så att man i samförstånd stänger av en livsuppehållande maskin så borde alla inblandade vara på det klara med att döden är nära förestående. Är det bara jag som tycker att man fokuserar på fel saker här?

Vad jag förstått så var läkare och anhöriga överrens om att stänga av respiratorn och nu vill man åtala en läkare för att denne skall ha gett en för hög dos av dämpande medel som då lett till döden....

I min hobbyjuridiska värld så har de som fattade beslutet om att stänga av respiratorn agerat tillsammans och i samförstånd med uppsåt att avsluta den lilla flickans liv.....

Hurr jävla hemskt det än låter så var det slut redan när respiratorn stannade och det som hände därefter var bara konsekvenser av det tidigare beslutet.
(Återigen i min värld)
Citera
2009-06-15, 00:30
Medlem
Citat:
Återigen, det här är bara trams. Vi har ett rättsintyg som säger att barnet togs av daga genom överdoser av morfin och tiopental. Statens rättsmedicinska institut "kan sjukvård". Den rättsmedicinska expertisen informerar den juridiska om vad som är relevant för den juridiska bedömningen. Så fungerar systemet, och så har systemet fungerat även i detta fal

Varför skulle de kunna sjukvård? De bedriver inte sjukvård. De har aldrig gjort det och kommer aldrig att göra det. Det kan typ lika mycket om sjukvård som en åklagare eller du stefan.. dvs ingenting.

Läkaren kommer bli frikänd... åklagaren har redan misslyckats... och du stefan, framstår som en fjant i mina ögon.
Citera
2009-06-15, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murder Inc.
Rättsintyget är tydligen solklart.
Frågan jag ställer mig varje gång jag läser om det här fallet är hur beslutet att stänga av respiratorn diariefördes/dokumenterades.

Om det är så att man i samförstånd stänger av en livsuppehållande maskin så borde alla inblandade vara på det klara med att döden är nära förestående. Är det bara jag som tycker att man fokuserar på fel saker här?

Vad jag förstått så var läkare och anhöriga överrens om att stänga av respiratorn och nu vill man åtala en läkare för att denne skall ha gett en för hög dos av dämpande medel som då lett till döden....

I min hobbyjuridiska värld så har de som fattade beslutet om att stänga av respiratorn agerat tillsammans och i samförstånd med uppsåt att avsluta den lilla flickans liv.....

Hurr jävla hemskt det än låter så var det slut redan när respiratorn stannade och det som hände därefter var bara konsekvenser av det tidigare beslutet.
(Återigen i min värld)
Nja, vi har relativt tydliga lagar om vad som gäller i lägen som detta och även om barnet ur alla praktiska perspektiv var dött när tiopentalet gavs (ursäkta det krassa språkbruket) får ingen göra vad som helst oavsett. Den juridiska döden skall ske "naturligt". I övrigt säger ryktet att hela förloppet finns väl dokumenterat inklusive anhörigas delaktighet.

Rättsläkaren uttalar sig relativt kategoriskt. Det finns dock tydliga sakfel i rättsintyget och det ifrågasätts vilka slutsatser man kan dra av de resultat som visats.

För mig personligen är nu resultatet av rättegången mer eller mindre ointressant. Jag kan bara konstatera att som misstänkt är man om det förfarande som nu pågår räknas som lagligt helt utlämnad till åklagaren. Om åklagaren blir pissed dömer denne genom att totalt missköta utredningen och där verkar inte finnas några begränsningar eller risk för påföljd. Det finns inte längre någon anledning att respektera svensk lag.
Citera
2009-06-16, 18:05
Medlem
Man baxnar

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=12282

Jag skulle vilja höra reaktionen på motsvarande nonchalans från sjukvården:
– Ärligt talat tror jag inte på något beslut förrän till hösten!
Peter Claesson

Det gäller en person som är så farlig att hon behövde hämtas av fem poliser på barn-IVA ALB, är misstänkt för mord (enligt åklagaren) och går fritt bland allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in