Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej det har de inte kommit fram till alls. Det kan mycket väl ha gått i 45 - det var 50, inte 30, nämligen. Om inte 70. Man får ge en hel del tiopental i de där lägena
Så skrev jag inte heller att det var biltrafik förbjuden. Om man säger så.
Men analogier kan lätt bli dumma, och det var nog jag som började med det.
Men ur en annan synvinkel så finns det ett litet problem med händelseberättelsen, så som den beskrivits. Det som samtidigt påstås är att barnet dött en normal stillsam död (morfinet är tydligen skrivet i journal, dock ej i den elektroniska), inget pentotal har givits (skulle inte behövts) och samtidigt motsättningen att trovärdiga mätvärden visar att pentotal verkligen har använts.
Då kan man tänka sig (skriver socialstyrelsen) att någon givit en stor dos med barnet i livet, eller någon givit en stor dos efter barnet dött. Ingendera åtgärden är medicinskt motiverad eller i enlighet med gägnse praxis. En annan (logisk) invändning är att dosen förefaller så stor att ingen vettig medicinare skulle ge den (även i syfte att döda), men samtidigt finns osäkerhet om man kan bedöma dosens storlek över huvud taget. Att påstå att inget pentotal förekommit lär man inte klara av. Ytterligare möjligheter (att blodprovet blandats bort, manipulerats eller att mätningarna varit helt felaktiga) verkar Socialstyrelsens granskare inte tro på, även om möjligheten påpekas.
Då blir en intressant fråga om man skall fästa tilltro till uppgiften att barnet dött på ett normalt sätt (i förhållande till situationen). Här finns ju ett uppenbart problem, om den man misstänker också är den som intygar att döden varit naturlig. Tror man att läkaren är skyldig, så litar man ju inte på den uppgiften, kan man tänka sig.
Sedan finns ju fortfarande möjligheten att någon annan än läkaren givit en dödande injektion (en full spruta bör ju räcka mer än väl, såvitt jag förstår det), men den kretsen bör ju vara relativt liten.