2009-10-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Håller med om att det inte går att veta, men att det är troligt att så inte är fallet.

Problemet är väl som vanligt, det vi vet är kanske inte korrekt i alla delar och dessutom saknar vi troligen delar av faktaunderlaget.

Det är där hela min kritik mot stora delar av inläggen i den här tråden (och många andra trådar) ligger - vet man inte allt så är det bra lurigt att dra tvärsäkra slutsatser.
Eftersom åklagarmyndigheten agerar på ett så tveksamt sätt finns det all anledning att försöka sammanställa så mycket information som möjligt och att agera efter vad som är känt. Allt annat är ren feghet.
Citera
2009-10-06, 20:08
Medlem
Aspsusas avatar
Upprepar mig själv en smula, för jag är verkligen nyfiken på detta med den toxikologiska analysen av blod- och urin-proven.

Enligt Nilsson så:
Inga andra sömngivande, lugnande, smärtstillande eller narkotiska preparat påvisas i blod eller urin.

Kan detta vara riktigt? Av och till de sista dygnen fick ju flickan också dormicum/midazolam, och som sagt fenemal/fenobarbital. Är det rimligt att dessa inte alls syns i analysen?
Någon som vet?

Nu minns jag inte om det som läckte av det första utlåtandet innehöll alla kemiska uppgifter (obduktionsprotokoll fanns i varje fall inte med), men mitt minne var att den sida som spriddes var svår att tolka vis-a-vis vad man faktiskt sökt efter.

Den fråga som inställer sig är: Varför övht söka efter tiopental? Skulle inte fenobarbital (som flickan faktiskt behandlats med) ha varit en naturligare barbiturat att titta på?

Vidare så hittade jag detta: Socialstyrelsen ber RMV om diverse förtydliganden, bl.a:

4. Normalt d.v.s, intra-vitam anges att c:a 0.3% av tiopental utsöndras oförändrat i urin. Är mätmetoderna specifika för pentotal, kan någon annan substans eller metabolit påverka mätningen och i så fall hur?
5. Referenser avseende mätmetodens specificitet bör finnas i rättsmedicinsk
litteratur?

Nilsson redovisar följande svar:
Ad fråga 4 och 5 och som kommentar till a. Mätmetodernas precision och
specificitet redovisas och bedöms fullgoda. Det föreligger ingen risk att någon annan substans eller metabolit skulle kunna påverka mätningen. Samma bedömning görs av det vetenskapliga rådet i Klinisk farmakologi.

Nu har dessa svar från RMV inte offentligjorts någonstans, så det är mycket svårt att veta hur detta svar egentligen sett ut.

Det vi däremot vet (igen från Nilsson, ss 11-12) är att RMV först i ett kompletterande utlåtande bara i rent allmänna drag beskrev hur en dylik provtagning sker, och sedan när Socialstyrelsen bad om exakta uppgifter av den tekniker som utfört denna provtagning, svarade att personen ifråga anser sig inte "kunna minnas och göra uttalanden om enskilda fall".
Vilket är minst sagt märkligt - hur många prematura bebisar undersöks årligen på RMV???

Nånting här är mycket märkligt. Det är som om man höll grava fel i den rättsmedicinska hanteringen för osannolika, helt enkelt därför att man inte kan tro att folk där kan göra allvarliga misstag/vara stenkorkade/inkompetenta, och sedan försöka skyla över detta.
Man bara beklagar att inget dubbelprov tagits, och att ingen vävnad sparats.
Citera
2009-10-06, 20:24
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Eftersom åklagarmyndigheten agerar på ett så tveksamt sätt finns det all anledning att försöka sammanställa så mycket information som möjligt och att agera efter vad som är känt. Allt annat är ren feghet.

I o m att du inte har all info så vet du inte om åklagarmyndigheten agerar tveksamt, min tes bevisad igen (börjar bli tröttsamt).
Citera
2009-10-06, 20:28
Medlem
Hur svårt kan det vara?

Enligt rättsväsendet har någon eller några på en sjukhussal där flera personer samtidigt närvarit under lång tid tillfört ett levande barn en så stor mängd gift att hon måste ha dött under fortsatt tillförsel.

Skall det behöva ta mer än 8 månader att komma fram till vem denna eller dessa gärningsmän är?

Någonstans måste något vara fel och enligt Socialstyrelsen är det inte ALBs rutiner eller formella handhavande av flickan.

Om man inte kan producera hållbara bevis på så lång tid är det då rimligt att under buller och bång häkta en person?
Citera
2009-10-06, 20:33
Medlem
Citat:
I o m att du inte har all info så vet du inte om åklagarmyndigheten agerar tveksamt, min tes bevisad igen (börjar bli tröttsamt).
Jo, den information jag har visar att åklagaren agerar tveksamt. Om du kräver att åklagaren bara kan ifrågasättas med fullständig information ger du åklagaren en totalitär roll eftersom åklagaren har rätt att sekretessbelägga information.
Citera
2009-10-06, 20:34
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Enligt rättsväsendet har någon eller några på en sjukhussal där flera personer samtidigt närvarit under lång tid tillfört ett levande barn en så stor mängd gift att hon måste ha dött under fortsatt tillförsel.

Skall det behöva ta mer än 8 månader att komma fram till vem denna eller dessa gärningsmän är?

Någonstans måste något vara fel och enligt Socialstyrelsen är det inte ALBs rutiner eller formella handhavande av flickan.

Om man inte kan producera hållbara bevis på så lång tid är det då rimligt att under buller och bång häkta en person?

Jag har redan understrukit att jag anser att mediahaneringen från åklageriets sida är under all kritik.

Jag känner inte till bevisen, du känner inte till bevisen men du är den som vill dra slutsatser ändå. Hoppas du inte jobbar inom vården då jag har den tron att man även där vill veta fakta innan man ställer diagnos.
Citera
2009-10-06, 20:43
Medlem
Citat:
Jag har redan understrukit att jag anser att mediahaneringen från åklageriets sida är under all kritik.

Jag känner inte till bevisen, du känner inte till bevisen men du är den som vill dra slutsatser ändå. Hoppas du inte jobbar inom vården då jag har den tron att man även där vill veta fakta innan man ställer diagnos.
Jag jobbar förvisso inte inom vården.

Om du tror att man kan invänta alla fakta i den branchen kan jag upplysa dig om att jag är helt säker på att så inte är fallet. Det är det som ofta är så frustrerande att uppleva som anhörig och patient.

Kanske kan det visa sig att det i vissa fall inte ens i efterhand går att samla in alla fakta på grund av komplexiteten i situationen.
Citera
2009-10-06, 20:53
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Jo, den information jag har visar att åklagaren agerar tveksamt. Om du kräver att åklagaren bara kan ifrågasättas med fullständig information ger du åklagaren en totalitär roll eftersom åklagaren har rätt att sekretessbelägga information.

Det bör noteras att förundrsökningsmaterial normalt sett är sekretessbelagt under förundersökningens gång, inget konstigt i det.
Citera
2009-10-06, 20:54
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Jag jobbar förvisso inte inom vården.

Om du tror att man kan invänta alla fakta i den branchen kan jag upplysa dig om att jag är helt säker på att så inte är fallet. Det är det som ofta är så frustrerande att uppleva som anhörig och patient.

Kanske kan det visa sig att det i vissa fall inte ens i efterhand går att samla in alla fakta på grund av komplexiteten i situationen.

Ska jag förstå det som om att du tycker att det är ok att dra tvärsäkra slutsatser utan att ha alla fakta klart för sig?
Citera
2009-10-06, 21:03
Medlem
Citat:
Ska jag förstå det som om att du tycker att det är ok att dra tvärsäkra slutsatser utan att ha alla fakta klart för sig?
Du ska förstå det som att man ibland måste agera utan att ha alla fakta. Man måste också ha rätt att uttala sig.

Menar du att vi ska sitta tysta tills åklagaren har gett oss tillåtelse att tala?
Citera
2009-10-06, 21:12
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Du ska förstå det som att man ibland måste agera utan att ha alla fakta. Man måste också ha rätt att uttala sig.
trumvirvel.......å vad är det du har anklagat åklagaren för att göra?
Citera
2009-10-06, 21:16
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Var det inte så att polisen/åklagarmyndigheten bad socialstyrelsen om utredning, eller i alla fall i offentligheten flera gånger upprepat att de väntar på denna innan vidare övervägningar kan ske?

Då ter det sig ju otroligt märkligt att belägga ett av vittnen med yppandeförbud gentemot denna sakkunniginstans.

Det hela kan ju helt enkelt vara klanteri från usk:ans och socialstyrelsens sida - men man kunde ju hoppas att socialstyrelsens handläggare i denna situation skulle ha greppat telefonen och slagit en signal till åklagaren för att klarlägga situationen.
OM så har skett, och åklagarmyndigheten då vidhållit att usk:an har yppandeförbud gällande händelseförloppet gentemot den instans som utreder saken på det professionella planet, så är det nog värre ställt med åklageriets töntande i det här fallet än ens de mest kritiska rösterna kunde föreställa sig.

Vad gäller förundersökningssekretess och "brott begånget", så torde det ju inte precis vara omöjligt för en undersökterska - eller ens för en jurist eller polis - att kunna specifera yppandeförbudet till att gälla möjliga iaktagelser som INTE direkt hänför sig till usk:ans och arbetskamraternas yrkesutövning, dvs det som socialstyrelsen i första hand intresserar sig för.

Ponera att detta var ett fall på ett åldringshem där man misstänkte en "dödsängel" bland personalen. Och att polisen blev inkopplad på ett tidigt stadium. Polisen förhör några i personalen och belägger dem med yppandeförbud, som får till följd att socialstyrelsen inte kan få några som helst uppgifter från dessa personer. Skall det faktiskt vara så att tillsynsutredningen (som också bitvis skall fungera som underlag för åklagare) inte kan få uppgifter av de personer som redan hörts av polisen?
Låt oss säga att en av dessa personer varit närvarande vid flera kritiska tillfällen och observerat diverse saker som är av betydelse för att bedöma t.ex. läkemedelshanteringen eller andra rutiner på institutionen...

Sorry, men det är bara alltför snurrigt.
Ett mycket bra inlägg som jag instämmer med helt och hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in