Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
[url]http://www.expressen.se/Nyheter/1.1732936/utredare-vi-far-inte-svar-pa-de-har-fragorna[/url
[Avser färdigblandad Tiopental på rummet]
Är detta nya uppgifter? Jag känner inte igen detta.
[Avser färdigblandad Tiopental på rummet]
Är detta nya uppgifter? Jag känner inte igen detta.
Jag tror det är nytt, detta finns beskrivet i Nilssons utlåtande [all fetstil och understräckning Nilssons]:
Citat:
Ursprungligen postat av Krister Nilsson
I både den personliga, skriftliga redogörelsen och enligt Socialstyrelsens i Minnesanteckningar från det utredande samtalet redovisar den i ärendet närmast berörda läkaren, redovisas konsekvent att 0.5 gram Pentotal=tiopental och en ampull = 2 ml Stesolid med koncentrationen 5 mg/ml togs ur medicinförrådet.
Pentotal späddes "på salen" vilket jag tolkar som vårdrummet till den gängse
koncentrationen 25 mg per ml. Pentotal späddes för att vid behov användas om patienten i det avslutande förloppet skulle reagera med ofrivilliga rörelser eller ett andningsmönster som för föräldrarna skulle vara obehagligt att se. Detta är en rimlig förberedelse.
Som ovan angetts kopplade läkaren en morfininfusion men skrev inte in den i
det datorbaserade övervakningssystemet av skäl som angetts.
Dokumentationen gjordes i löpande journaltext. Under förhandenvarande omständigheter kan detta inte anses oförsvarligt
eller klandervärt.
Läkaren och annan personal anger konsekvent att inget tiopental gavs under den avslutande vården. Det uppkom aldrig något behov.
Läkaren och annan personal anser det osannolikt eller förnekar att någon
förväxling kunnat ske.
Pentotal späddes "på salen" vilket jag tolkar som vårdrummet till den gängse
koncentrationen 25 mg per ml. Pentotal späddes för att vid behov användas om patienten i det avslutande förloppet skulle reagera med ofrivilliga rörelser eller ett andningsmönster som för föräldrarna skulle vara obehagligt att se. Detta är en rimlig förberedelse.
Som ovan angetts kopplade läkaren en morfininfusion men skrev inte in den i
det datorbaserade övervakningssystemet av skäl som angetts.
Dokumentationen gjordes i löpande journaltext. Under förhandenvarande omständigheter kan detta inte anses oförsvarligt
eller klandervärt.
Läkaren och annan personal anger konsekvent att inget tiopental gavs under den avslutande vården. Det uppkom aldrig något behov.
Läkaren och annan personal anser det osannolikt eller förnekar att någon
förväxling kunnat ske.