2009-10-06, 18:43
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frk Nyfiken
[url]http://www.expressen.se/Nyheter/1.1732936/utredare-vi-far-inte-svar-pa-de-har-fragorna[/url
[Avser färdigblandad Tiopental på rummet]

Är detta nya uppgifter? Jag känner inte igen detta.

Jag tror det är nytt, detta finns beskrivet i Nilssons utlåtande [all fetstil och understräckning Nilssons]:

Citat:
Ursprungligen postat av Krister Nilsson
I både den personliga, skriftliga redogörelsen och enligt Socialstyrelsens i Minnesanteckningar från det utredande samtalet redovisar den i ärendet närmast berörda läkaren, redovisas konsekvent att 0.5 gram Pentotal=tiopental och en ampull = 2 ml Stesolid med koncentrationen 5 mg/ml togs ur medicinförrådet.
Pentotal späddes "på salen" vilket jag tolkar som vårdrummet till den gängse
koncentrationen 25 mg per ml.
Pentotal späddes för att vid behov användas om patienten i det avslutande förloppet skulle reagera med ofrivilliga rörelser eller ett andningsmönster som för föräldrarna skulle vara obehagligt att se. Detta är en rimlig förberedelse.

Som ovan angetts kopplade läkaren en morfininfusion men skrev inte in den i
det datorbaserade övervakningssystemet av skäl som angetts.
Dokumentationen gjordes i löpande journaltext. Under förhandenvarande omständigheter kan detta inte anses oförsvarligt
eller klandervärt.

Läkaren och annan personal anger konsekvent att inget tiopental gavs under den avslutande vården.
Det uppkom aldrig något behov.

Läkaren och annan personal anser det osannolikt eller förnekar att någon
förväxling kunnat ske.
Citera
2009-10-06, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Kan bara konstatera efter att under dagen ha försökt föra en vettig dialog om de frågor som uppkommer i anslutning till detta ärende att det är hopplöst. Många tycks inte kunna/vilja förstå. Om det blir åtal och förundersökningen således blir offentlig, då ska jag återvända till denna tråd. Det är meningslöst att försöka kommunicera med personer som har halva faktaunderlaget men som gör anspråk på att vara säkra på alla slutsatser av nämnda underlag.
Nej, det svenska rättsväsendet verkar inte tåla granskning.
Citera
2009-10-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Orkade du inte läsa artikeln i länkningen?

"Enligt de uppgifter som vi har fått destruerades läkemedlet efteråt, säger Staffan Blom."

Sedan är det väl ändå så att även om läkaren injicerat dosen i flickan (utan att någon såg) så skulle det inte räcka långt för att uppnå den koncentration som det pratas om.
Det konstateras dessutom att en så stor volym skulle ta väldigt lång tid att injicera och att barnet helt uppenbart måste sluta ge livstecken tidigt i processen. Vad jag förstår var de anhöriga närvarande när barnet dog.
Citera
2009-10-06, 18:48
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nej, det svenska rättsväsendet verkar inte tåla granskning.

Min tes bevisad.
Citera
2009-10-06, 18:49
Medlem
Aspsusas avatar
Vidare märkligheter i Nilssons utlåtande...

Om den rättskemiska analysen, förutom morfin och tiopental:
Inga andra sömngivande, lugnande, smärtstillande eller narkotiska preparat påvisas i blod eller urin.

Kan detta vara riktigt? Av och till de sista dygnen fick ju flickan också dormicum/midazolam, och som sagt fenemal/fenobarbital. Är det rimligt att dessa inte alls syns i analysen?
Citera
2009-10-06, 18:57
Medlem
Det intressanta med Socialstyrelsens rapport (efter genomläsning) är att jag som åklagare skulle ha fokuserat all min energi dels på det riktiga i den rättsmedicinska undersökningen - 1000x är tex helt fel; det skall vara 20-60x - dels på de två föräldrarna och undersköterskan (-orna?).

Slutsatsen är ju faktiskt att ingen medicinskt kunnig personal som med avsikt tagit livet av barnet skulle ha administrerat en sådan hög dos (om nu provet kan tas på allvar - finns många frågetecken kring den rättsmedicinska undersökningen, den tillhörande provtagningen och slutsatsen som dessutom objektivt kan sägas vara felaktig - 20-60x och inte 1000x).

Av det följer att antingen är det något fel i den rättsmedicinska bedömningen eller att någon icke-medicinskt kunnig person tagit alla de 20ml som låg på bordet och fört in det i en körning via en existerande infart (dvs 500mg Pento på en gång). De två grupper som ej kunnat räkna på nödvändig dos etc är undersköterskan och föräldrarna. Läkaren förefaller som min sista 'misstänkta' - om det nu finns någon överhuvud taget.
Citera
2009-10-06, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det intressanta med Socialstyrelsens rapport (efter genomläsning) är att jag som åklagare skulle ha fokuserat all min energi dels på det riktiga i den rättsmedicinska undersökningen - 1000x är tex helt fel; det skall vara 20-60x - dels på de två föräldrarna och undersköterskan (-orna?).

Slutsatsen är ju faktiskt att ingen medicinskt kunnig personal som med avsikt tagit livet av barnet skulle ha administrerat en sådan hög dos (om nu provet kan tas på allvar - finns många frågetecken kring den rättsmedicinska undersökningen, den tillhörande provtagningen och slutsatsen som dessutom objektivt kan sägas vara felaktig - 20-60x och inte 1000x).

Av det följer att antingen är det något fel i den rättsmedicinska bedömningen eller att någon icke-medicinskt kunnig person tagit alla de 20ml som låg på bordet och fört in det i en körning via en existerande infart (dvs 500mg Pento på en gång). De två grupper som ej kunnat räkna på nödvändig dos etc är undersköterskan och föräldrarna. Läkaren förefaller som min sista 'misstänkta' - om det nu finns någon överhuvud taget.
Precis min slutsats.

Åklagaren hävdar fortfarande offentligt att misstanke om dråp kvarstår mot läkaren som han ej kunnat häkta efter 7 månader.

Kan det verkligen vara lagligt att göra sådana uttalanden under gällande omständigheter?

Han måste väl inse konsekvenserna om han nu inte kan leda detta till åtal?

Det kan inte finnas några trovärdiga vittnen eller någon teknisk bevisning?
Citera
2009-10-06, 19:30
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Precis min slutsats.

Åklagaren hävdar fortfarande offentligt att misstanke om dråp kvarstår mot läkaren som han ej kunnat häkta efter 7 månader.

Kan det verkligen vara lagligt att göra sådana uttalanden under gällande omständigheter?

Han måste väl inse konsekvenserna om han nu inte kan leda detta till åtal?

Det kan inte finnas några trovärdiga vittnen eller någon teknisk bevisning?

Vad säger att han inte kunnat häkta henne? Jag känner inte till att man skulle veta det.
Citera
2009-10-06, 19:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Vad är det du finner så upprörande med att ett vittne har yppandeförbud under en pågående förundersökning?
Bland annat att det är mycket oklart om den nuvarande praxisen med att kleta på folk yppandeförbud om vad de har sagt i en förundersökning överhuvudtaget har lagstöd.
Citera
2009-10-06, 19:38
Medlem
Citat:
Vad säger att han inte kunnat häkta henne? Jag känner inte till att man skulle veta det.
Det är ytterst besvärande och ovanligt att man tillåter misstänkta mördare gå fria.

Varför väcks inte åtal om åklagaren redan är så säker på sin sak?

Hanteringen sprider uppenbarligen stor oro och höga både direkta och indirekta kostnader för samhället.
Citera
2009-10-06, 19:42
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Nej. åklagaren har ju sett till att man inte kan veta det. Bara detta är dock i sig ett indicium som pekar i mycket tydlig riktning. Jag är alldeles övertygad om att Hurtig skulle kunna prata ner en häktningsframställan baserat på vad vi vet idag, och har vetat sedan kort tid efter anhållandet.
Citera
2009-10-06, 19:58
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej. åklagaren har ju sett till att man inte kan veta det. Bara detta är dock i sig ett indicium som pekar i mycket tydlig riktning. Jag är alldeles övertygad om att Hurtig skulle kunna prata ner en häktningsframställan baserat på vad vi vet idag, och har vetat sedan kort tid efter anhållandet.

Håller med om att det inte går att veta, men att det är troligt att så inte är fallet.

Problemet är väl som vanligt, det vi vet är kanske inte korrekt i alla delar och dessutom saknar vi troligen delar av faktaunderlaget.

Det är där hela min kritik mot stora delar av inläggen i den här tråden (och många andra trådar) ligger - vet man inte allt så är det bra lurigt att dra tvärsäkra slutsatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in