2009-03-22, 17:37
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars365
Att häkta först och tänka sedan är något som förekommer på tok för ofta. Det räcker med några inkompetenta rötägg får att alla åklagare ska få dåligt rykte.

Fast åklagare häktar inte folk, det gör domstolarna. Du verkar över huvud taget har väldigt dålig koll på var gränserna mellan olika ansvarsområden går inom juridiken.

Sen ditt dravel om "häkta först och tänk sedan" är bara trams.
Citera
2009-03-22, 17:42
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Sjukvårdspersonal kan för alltid berövas sin möjlighet att utöva sitt yrke.

Fast det händer inte direkt skitofta...och när man kollar vilken typ av beteenden som bara resulterar i varning eller erinran från HSAN så blir man lätt mörkrädd.

Men, som sagt, hela den modellen ska göras om. När remissrundan är klar på patientsäkerhetsutredningen så kommer propositionen snart efteråt. Jag skulle tippa på att vi har en ny modell kring juni 2011.
Citera
2009-03-22, 20:01
Medlem
von Hindenburgs avatar
Hur många gånger dyrare räknar du med att läkarbesöken blir därefter?
Citera
2009-03-22, 20:16
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Hur många gånger dyrare räknar du med att läkarbesöken blir därefter?
Inget dyrare alls. Det här är Sverige, sjukvården är offentligt finansierad.
Citera
2009-03-22, 20:43
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Inget dyrare alls. Det här är Sverige, sjukvården är offentligt finansierad.

Jag tror du missförstod. Bara för att sjukvården är skattefinansierad(dvs betalas av mig och andra i den privata sektorn) betyder det inte att sjukvården är gratis. Det tror jag du inser. Nästa är att om de ändringar du antyder går igenom kommer läkarkåren att kräva en amerikansk modell med försäkringar, papper som ska skrivas på osv. Det kommer att kosta och det är inte genom sänkta läkarlöner...

Btw, jag har mina misstankar om var du jobbar. Du ska nog se till att du får igenom förslaget innan september 2010. Gruppen som styr din arbetsplats nu kommer inte att vara kvar sen och toleransen för de här ideerna bland deras allierade grupper är lägre.
Citera
2009-03-22, 22:01
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Jag tror du missförstod. Bara för att sjukvården är skattefinansierad(dvs betalas av mig och andra i den privata sektorn) betyder det inte att sjukvården är gratis. Det tror jag du inser. Nästa är att om de ändringar du antyder går igenom kommer läkarkåren att kräva en amerikansk modell med försäkringar, papper som ska skrivas på osv. Det kommer att kosta och det är inte genom sänkta läkarlöner...

Om din tro är att sjukvårdspersonal skall kunna försäkra sig mot misstankar om brott så kan det vara bra att veta att sådana försäkringar inte finns att få och heller inte kan erbjudas.
Citera
2009-03-22, 22:09
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Nästa är att om de ändringar du antyder går igenom kommer läkarkåren att kräva en amerikansk modell med försäkringar, papper som ska skrivas på osv. Det kommer att kosta och det är inte genom sänkta läkarlöner...
Knappast, utredningen är mycket välkommen i professionen. Istället för att ha unga AT-läkare som går omkring och oroar sig (helt i onödan) för att få en erinran eller varning från HSAN så får vi ett helt nytt system med prövotid och (om man fortfarande inte klarar av jobbet) indragen licens. Det plus ett helt nytt systemfokus med större krav på arbetsgivaren och skarpare verktyg för tillsynsmyndigheten.

Bla bla. Svårt att förkorta ner en 500+ sidors SOU till ett par meningar. Men the bottom line är att alla gillar den här SOUn. Inte minst läkarna.
Citera
2009-03-22, 22:10
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om din tro är att sjukvårdspersonal skall kunna försäkra sig mot misstankar om brott så kan det vara bra att veta att sådana försäkringar inte finns att få och heller inte kan erbjudas.

Det handlar inte om det. Det handlar om att få alla diskussioner med patienter/anhöriga på papper. Tror du att det är gratis?
Citera
2009-03-22, 22:12
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Knappast, utredningen är mycket välkommen i professionen. Istället för att ha unga AT-läkare som går omkring och oroar sig (helt i onödan) för att få en erinran eller varning från HSAN så får vi ett helt nytt system med prövotid och (om man fortfarande inte klarar av jobbet) indragen licens. Det plus ett helt nytt systemfokus med större krav på arbetsgivaren och skarpare verktyg för tillsynsmyndigheten.

Bla bla. Svårt att förkorta ner en 500+ sidors SOU till ett par meningar. Men the bottom line är att alla gillar den här SOUn. Inte minst läkarna.

Då undrar jag lite försynt varifrån dina ståndpunkter i den här tråden kommer? Det går inte ihop att du påstår dig arbeta för något som läkarkåren kräver samtidigt som du kräver att en läkare som, det mesta tyder på, följt praxis ska anses vara en mördare.
Citera
2009-03-22, 22:42
Medlem
StefanD13s avatar
Citat:
Då undrar jag lite försynt varifrån dina ståndpunkter i den här tråden kommer?
De är mina egna, högst personliga.
Citera
2009-03-23, 07:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det handlar inte om det. Det handlar om att få alla diskussioner med patienter/anhöriga på papper. Tror du att det är gratis?

Absolut inte, men det är inte särskilt dyrt. Det handlar "bara" om att få stil på det ordinarie journalsystemet, lägga in referaten av de samtalen och sedan för man helt enkelt inga diskussioner eller vidtar åtgärder som man inte kan stå för om de behöver granskas. Spårbarhet och dokumentation anses allmänt vara lönsamma ingredienser i framgångsrik produktion - det är säkerligen ingen skillnad på sjukvård.

För att inte låta tråden glida iväg alltför långt, så hade i det här fallet både vården och rätten vunnit stort, (på alla sätt) om KI haft journalerna i ordning. Det här "praxis-köret" som många (säkerligen välmenande) använder som främsta argument i frågan har inget värde om man inte kan bekräfta (positivt) att praxis följts.

(Åklagarens resonemang bygger såvitt jag kan förstå på att det ser ut som att barnet (bäbisen, prematuren) dött av en massiv överdos av narkosmedel, given i detta syfte. Det bygger inte på att man har följt praxis.)
Citera
2009-03-23, 09:32
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:

Prövotid finns redan om än att man nu föreslår att det skall användas flitigare och med licens antar jag att du menar legitimation. (Hur var det nu det stod till med kunskaperna...)

By the way. På vilket sätt tror du att yngre läkare (eller alla läkare för den delen) kommer att sluta oroa sig med ett sådant system?

Intressant är i alla fall att patientsäkerhetsutredningen föreslagit att åklagare i framtiden alltid skall konsultera socialstyrelsen vid händelser i hälso och sjukvården. Något som väl är grundproblemet i det här fallet.

Citat:
Förslag: Ett tillägg görs i förundersökningskungörelsen (1947:948) om att har beslut fattats om att inleda förunder-sökning beträffande en händel
inhämtas från Socialstyrelsen.

Vidare står det:

Citat:
Som redovisats tidigare kan händelser som inträffat inom hälso- och sjukvården ofta vara mycket svåra att utreda. Ansvarsförhållandena är inte sällan komplicerade och det finns många gånger bakomliggande faktorer som kan ha påverkat händelseförloppet.

Sid 359

För övrigt undrar jag när det kommer en Rättssäkerhetsutredning?
Senast redigerad av Kvasar2000 2009-03-23 kl. 09:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in