Citat:
Ursprungligen postat av StefanD13
Saknar du läsförståelse? Jag skrev att koncentrationerna av morfin och tiopental låg inom respektive långt över de nivåer man ser vid dödliga förgiftningar av preparaten.
Läs även attsats 12 som fastslår att barnet avlidit till följd av kraftig överdosering tiopental i kombination med morfin.
Sorry slarvläste lite.
Din formulering var om vi skall vara korrekta:
Citat:
I det står det väldigt klart och tydligt att barnet dog av en överdosering av morfin och tiopenta , samt att både koncentrationerna av morfin och tiopental låg inom respektive långt över de nivåer man ser vid dödliga förgiftningar av preparaten.l
Men det var ju bara morfin som fanns kopplat till läkaren och du har tidigare skrivit
Citat:
Men läkaren har ju vidgått att hon administrerat morfin till barnet väl? Rättsintyget visar på en dödlig dos morfin. Räcker inte det till skälig misstanke enligt dig?
Citat:
Hon säger att hon administrerade morfin. I det döda barnets kropp hittade man en dödlig dos morfin. Jag fattar inte hur du tänker om du kommer fram till att det inte skulle göra henne misstänkt.
I rättsintyget står det inte att morfinnivån var dödlig. Formulering är "
kan se vid dödliga förgiftningar" vilket är en avsevärd skillnad. Det borde väl du som jurist förstå. Så det är nog inte bara jag som har problem med läsförståelsen. Håller du inte med om det?
Vad som är dödlig dos morfin är mycket individuellt, bl.a. p.g.a. toleransutveckling och då har vi inte ens berört "problemet" med att morfin till döende ges tills dess man ser effekt av läkemedlet i form av smärtlindring.
Vad det gäller att-satsen "i kombination med morfin" så är det ju så att morfin ofta har en andningsdeprimerande effekt och i kombination med andra sederande läkemedel kommer den effekten naturligtvis att förstärkas så den formuleringen är på intet sett konstig. Det betyder inte att behandlingen med morfin varit felaktig. Tycker du att läkaren skulle avstå från att ge morfin med följd att barnet dog i plågor?
Det är här vi återigen kommer in på problemet att åklagaren (och fler jurister som det verkar) inte förstår medicin. Varför man då inte tar in sakkunskap är obegripligt.
Nono har även berört den sista att-satsen vilket du av någon märklig anledning förbigår.