2009-03-10, 02:01
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Nyligen skrev väl tidningarna om en italiensk tjej som lägat i koma i 17-år där vertikanen stretat emot hennes anhörigas önskan att få släcka ner respiratorn.
Katolskt!
Det var Berlusconi, i regeringen som lade in veto
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2435069.svd

Citat:
– Akut ingripande från regeringen är nödvändigt efter de började bromsa näring och vätska till personen i morse, sade Berlusconi till nyhetsbyrån Ansa.

Flera kliniker har inte vågat ta emot Eluana efter regeringens och katolska kyrkans protester. Vatikanens hälsominister, kardinal Javier Lozano Barragan har kallat stoppad sondmatning för ”avrättning” och påven Benedictus XVI anser att dödshjälp är ”en falsk lösning” på lidande.

Privatkliniken La Quiete i Udine i nordöstra Italien öppnade dock sina portar för Eluana, dit hon fördes i ambulans i tisdags trots att demonstrerande dödshjälpmotståndare försökte stoppa transporten. Där har italienska och internationella medier slagit läger alltmedan hela Italien följt en absurd ”nedräkning” inför att sondmatningen ska stoppas.

På fredagen slutade läkarna ge Eluana näring. Det kan ta upptill två veckor innan hennes hjärta slutar slå, men det försäkras att hon inte kommer att känna någon smärta.
Citera
2009-03-10, 02:16
Bannlyst
Åklagaren ljuger

Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Fast hur många "mördare" släpps ur häktet? Tror nog att åklagaren försöker göra en klädsam sorti.
Har varit borta hela dagen och inte hunnit skriva.
Ursäkta om någon tagit upp aspekten, men antingen ljuger åklagaren eller så har hon gjort sig skyldig till tjänstefel idag.
Hon påstår att det saknas häktningsskäl eftersom kollusionsfaran är avvärjd iom förhöret med USK.
Men det är obligatorisk häktning på alla som misstänks för brott där det är föreskrivet mer än två års fängelse i straffskalan om inte synnerliga skäl talar för motsatsen. Det enda synnerliga skäl som ibland kan stoppa en häktning är låg ålder.
Med andra ord finns det ett häktningsskäl.
Edit: Som jag borde räkna ut var Tuesday betydligt snabbare och tydligare.
Men just repliken "häktningsskäl saknas" är alltså en lögn.
Senast redigerad av smålandtintin 2009-03-10 kl. 02:19.
Citera
2009-03-10, 03:46
Medlem
häktningsskäl saknas

Råder fortfarande osäkerhet om den aktuella gärningen är brott>>förundersökning utan åtalsbeslut.

Läkaren får inte vara frihetsberövad hur som helst,godkänner inte domstolen vet en åklagare.
Måste ta hänsyn till EMRK och objektivitetsplikten bla bla bla bla

Sen finns det problem inom åklagarmyndigheten.
Brist på åklagare i Stockholms län.
Saknas pengar,vilket medför att åklagare beviljas inte övertid, tjänstledighet sker inga nyanställningar etc.

Drabbar misstänkta med långa omänskliga handläggningstider.
Händer allt för ofta att domstolen måste skjuta upp förhandlingar för åklagare sitter med flera fall samtidigt.
Hur blir det då om man är häktat >>utan åtalsbeslut?
Är det förenat med EMRK 5 art?
Det finns undantag beträffande regeln ,detta är ett speciellt fall.

Sen har åklagaren lovat skyndsamhet,hade det inte vart för det massmediala trycket skulle jag ha skrattat.
Sitter inte på den positionen alla gånger ,svårt hålla löften.
Dyker alltid upp brådskande utredningar sexualmål med minderåriga etc och tvingas prioritera.
Vi får se vad som händer om det leder till åtal.
Senast redigerad av Hag22 2009-03-10 kl. 03:59.
Citera
2009-03-10, 04:13
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardust74
Nu har jag läst lite på mammans blogg. I höstas verkar hon ha varit på nån fest och i samband med det är det nån i hennes bekantskapskrets som har "pratat skit" om henne (mamman). Detta väljer mamman att polisanmäla som förtal. Herregud säger jag bara, det känns som att ett gäng barn som ill minsann bevisa att dom inte tar skit från nån... Tror till och med att mamman skriver det ett flertal gånger, just att hon ska visa att man inte sätter sig på henne.

Tycker det verkar som att denna förkärlek för anmälningar hit och dit är en stor anledning till det som nu händer. Jag personligen tror inte att något brott har begåtts.

Intressant. Detta förstärker det som jag tidvis funderat över. Om det inte finns psykisk instabilitet eller något liknande i botten. Och som tillsammans med den naturliga reaktionen på det för tidigt födda barnets död har gjort att det "slått över" totalt hos mamman.

Att läkaren nu friges från häktet är inte förvånande. En stark indikation på att det inte finns någon grund för åtal. Som det faktiskt aldrig funnits vill jag påstå.

Citat:
http://www.dn.se/sthlm/aklagare-jo-anmals-for-haktning-av-overlakare-1.816746

Senast redigerad av Celeron 2009-03-10 kl. 04:36.
Citera
2009-03-10, 05:56
Medlem
Celerons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Det var Berlusconi, i regeringen som lade in veto
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_2435069.svd

Snarare en kombination av den katolska kyrkan med sitt (tyvärr) stora inflytande och påverkan i Italien och en populistisk politiker som Berlusconi.
Citera
2009-03-10, 06:00
Medlem
Det är inte möjligt att i författning eller föreskrifter reglera exakt var gränser går i det enskilda fallet. Det måste alltid bedömas utifrån beprövad vetenskap. Vad vi måste komma ifrån är att denna gränssättning prövas fritt i brottmålsprocesser, med tillhörande anhållande, tuffa förhör med misstänkt, häktning o.s.v. Läkaryrket är unikt i sin ställning mellan liv och död. Vad som behövs är en ändring av brottsbalken, så att för händelser i vården, d.v.s en läkares åtgärder, eller annan sjukvårdvårdande personals åtgärder beordrade av läkare, aldrig kan bli föremål för förundersökning utan samverkan med socialstyrelsen.
Citera
2009-03-10, 07:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint Ruin
Barnet avlider sju timmar efter att respiratorn kopplats ur.

Med all reservation för att den uppgiften inte stämmer...

Men om den gör det kan åtminstone jag se hur man kan få för sig att

a) läkarna bedömer att barnet inte har en chans att klara sig
b) att livsuppehållande åtgärder skall upphöra
c) att en stadig dos narkos sätts in, precis som vanligt, för att mildra plågan under dödsprocessen. Många vederhäftiga förklaringar har givits hur redan grunddoseringen för effektiv diagnosticering och behandling kan vara av sådan omfattning att döden inträffar mycket snabbt om man sätter ut respirator och inte sätter in motgifter.

Sedan upptäcker personalen att det man förutsett skall gå fort och skonsamt till slut är inne på sjunde timman. Vad gör man då?

Det är väl mer eller mindre tänkbara svar på den frågan som satt igång den här processen. Åtminstone för mig verkar den här pusselbiten vara nyckeln till att förstå sakens omfattning utan att utnämna någon av parterna som "ond".
Citera
2009-03-10, 07:32
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I just det här fallet är det inte så absurt. Och du kan ta det här tillkännagivandet för vad det är - en stenhård passning från Karolinska sjukhuset till åklagaren.

Passningen mildras dock något genom att man litet smidigt menar att det kan nog vara lämpligt med en månads sjukfrånvaro först.
Citera
2009-03-10, 07:54
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Tanken slog mig att det här med att söva till döds är acceptabelt för våra djur men inte för människor.
Själv har min familj indirekt vart delaktig i att förkorta vår farmors liv med att hon inte medicinerades för sitt livsupphållande och vi ser absolut inget fel i att vi förkortade hennes liv med någon dag/vecka.
Vi samrådde då med läkare och trots utebliven medicin så fick hon lida tills naturen hade sin gång. Jag hade hellre prioriterat morfin och sömnmedel som vi ger våra djur som avlivas till en mer värdig död.

Jag hoppas den här frågan kommer få en livlig diskussion om vad en värdig död innebär-kontra bibeln budskap.

Men för katoliker handlar det väl inte om den enskilda människans rätt att leva ett par timmar eller minuter till, värdig död osv, utan om att det är Gud som chefar över döden. Det är Gud som ska avgöra när människan ska dö, och när hon gör det så sker det för att Gud har kallat på henne. Och det är inte ok för en vanlig människa att ge en annan människa en knuff (oavsett orsak) så att hon snabbare kommer in i dödsriket. Sådant makt tillkommer inte en usel människa utan det är den allhärskande gudens jobb.
Så har iallafall jag uppfattat det.
Citera
2009-03-10, 07:55
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurd2007
Det är inte möjligt att i författning eller föreskrifter reglera exakt var gränser går i det enskilda fallet. Det måste alltid bedömas utifrån beprövad vetenskap.

Vetenskap som ändras hela tiden, som flyttar fram sina kunpskapsgränser hela tiden.

intressant för övrigt att vissa läkare vill ha mera styrdokument medan tex chefen på karolinska, Stefan Engqvist, inte vill ha fler dokument än de 5 som redan idag finns. Det går ej att reglera mera. Denna verksamhet är som att segla fram i skärgården utan sjökort. Man vet ej vad som man kan träffa på.
Citera
2009-03-10, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Men för katoliker handlar det väl inte om den enskilda människans rätt att leva ett par timmar eller minuter till, värdig död osv, utan om att det är Gud som chefar över döden. Det är Gud som ska avgöra när människan ska dö, och när hon gör det så sker det för att Gud har kallat på henne. Och det är inte ok för en vanlig människa att ge en annan människa en knuff (oavsett orsak) så att hon snabbare kommer in i dödsriket. Sådant makt tillkommer inte en usel människa utan det är den allhärskande gudens jobb.
Så har iallafall jag uppfattat det.
Om det nu är gud som basar över döden borde ju katolikerna vara emot att respiratorer överhuvudtaget används inom vården. För med den typen av hjälpmedel har människan tagit över en del av guds makt.
Citera
2009-03-10, 08:11
Medlem
pongos avatar
Citat:
Ska vi låta Bibeln-politik eller vetenskapen styra vår vård??

Jag hoppas ivartfall på vetenskapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in