2012-11-21, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Nja,snarare handlade det väl om taktik (i prestigens tjänst)

...

Imponerande? - Knappast!
Du har givetvis rätt.

Eftersom man inte väjt för generaliserande uttalanden i media och låtit prestigen gå ända upp till överåklagaren sätter man måttstocken för hur vi skall uppträda i kontakten med åklagare och polis.

Det kanske ändå är det vanligaste uppträdandet i samhället men inte verkar man vilja föregå med gott exempel genom att ta ett kliv extra.
Citera
2012-11-22, 00:28
Medlem
De uppgifter som framkommit i tråden de senaste dagarna förefaller onekligen graverande för svenska RMV, finska RMV, rättens oberoende expert Mörland (som ansåg att den undre gränsen för tiopentaldosen var 125 mg, d v s motsvarande 2,857 g för en vuxen 80 kg man vilket skall jämföras med dödsstraffsdoserna i USA om 2-5 g) och åklageriet.

Det vi dock kan notera är att det argument tingsrätten använde sig av för att fria den åtalade läkaren var att finska RMV:s (som med en annan metod bekräftade svenska RMV:s mätvärde om 2000 mikrogram/gram) prov kan ha varit felspätt i Sverige. Även om man nu på allvar skulle pröva möjligheten att man på svenska RMV spätt maximalt fel så stannar denna maximala felspädning på 5,26 ggr. Och då är vi som jag tidigare i otaliga inlägg förklarat fortfarande inne på mätvärden på motsvarande över 500 mg (gränsen för "laglig" dos) för en vuxen patient trots att det gått mer än 1 dygn sedan den möjliga, ej journalförda tiopentaldosen dagen innan. Rättens oberoende expert Mörland ansåg att en sådan ej journalförd dos maximalt skulle kunna ge ett mätvärde på runt 15 mikrogram/gram. Det är en rätt bra bit från Mörlands undre gräns om 500 mikrogram/gram eller de 95 mikrogram/gram vi får om vi delar med de 5,26 ggr som det maximala, teoretiska spädningsfelet ger.

Så det tingsrätten fick göra var som sagt en fräckis där man struntade i att spädningsfelet kunde vara max 5,26 ggr. Även om man inte sade detta explicit så resonerade man som om spädningsfelet kunde vara obegränsat, vilket inte var fallet (se mina tidigare inlägg där jag förklarar detta). Det här låtsas nono2 m fl naturligtvis inte om utan kommer i stället med en massa snömos som är tänkt att låta vederhäftigt.

Jag har också tidigare påpekat i tråden att inte heller jag hade tordats överklaga en friande dom om landets största dagstidning skulle vilja se mig fälld för "olaga åtal" (Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av det rättsliga begreppet obefogat åtal) om jag inte hade haft väldigt nära till pensionen.

Noterar förresten att det blev en j-a fart på postandet i tråden efter att jag postat det här inlägget:

https://www.flashback.org/sp40455558

Anledningen är förmodligen länken rörande fallet Salme, 93. Jag tror att Salmes läkare påminner om läkaren nono2 m fl läkare och supporterklubb i denna tråd. Därför vill man att så få som möjligt skall läsa inlägget med länken till Salme-fallet.
Citera
2012-11-22, 05:29
Medlem
Citat:
Inte riktigt! Professor Mørland introducerade möjligheten av att tillförsel skett postmortalt (hans resonemang skulle nog även kunna gälla för att en liten tillförsel skett innan cirkulationen upphörde och sedan fortsatt därefter). Han skrev att:

"Dersom det legges til grunn at en postmortal intravenøs tilførsel har funnet sted, er det imillertid mer sannsynlig at denne bare ville distribueres til større kar på den venøse delen av karsystemet. En lavere dose enn 500 mg, rundt 120 mg tiopental (ca 5 mi av 2,5% oppløsning) kunne derfor
forklare analyseresultatet, dersom det legges til grunn at det ikke har skjedd noen vesentli redistribusjon fra blod til vev postmortalt."

Det här hakade rättsläkaren på i förhöret i tingsrätten där följande meningsutbyte ägde rum med Hurtig:

Hurtig: ”Hur vet man då att det är representativt för hela kroppen då det här värdet?”

PR-A: ”Ja, det är ju inte representativt för hela kroppen. Det är representativt för det venösa systemet, det perifera venösa egentligen i underkroppen då på flickan] i det här fallet. – Så kan man säga."

Det har hon aldrig sagt tidigare!

Hurtig: ”Om man bortser från RMV kemis analysbesked: Vad i den sammantagna bilden visar då att [flickan] avlidit till följd av en kraftig överdosering – eller förgiftning?

PR-A: ”Alltså, man kan ju inte göra på det där sättet. Den sammantagna bilden är ju allt allting som finns inkluderat men man kan säga att alltså det det som – jag har ju ingen absolut annan dödsorsak. – Så kan man säga.”

Det är till att laga efter läge!

Påståendet att: ” … jag har ju ingen absolut annan dödsorsak” är faktiskt inte sant! I det preliminära obduktionsutlåtandet angav hon att: "Dödsorsak och dödssätt är fortfarande oklara, men de sammantagna fynden talar för att flickan avlidit till följd av sviterna av hjärnblödningen."

Naturligtvis är tillförsel av tiopental post mortem, den allra troligaste förklaringen till att man finner den här halten i flickans kropp.

Man kan nästan säga att det är uteslutet att det skulle kunna vara på något annat sätt.
Citera
2012-11-22, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
De uppgifter som framkommit i tråden de senaste dagarna förefaller onekligen graverande för svenska RMV, finska RMV, rättens oberoende expert Mörland (som ansåg att den undre gränsen för tiopentaldosen var 125 mg, d v s motsvarande 2,857 g för en vuxen 80 kg man vilket skall jämföras med dödsstraffsdoserna i USA om 2-5 g) och åklageriet.

Det vi dock kan notera är att det argument tingsrätten använde sig av för att fria den åtalade läkaren var att finska RMV:s (som med en annan metod bekräftade svenska RMV:s mätvärde om 2000 mikrogram/gram) prov kan ha varit felspätt i Sverige. Även om man nu på allvar skulle pröva möjligheten att man på svenska RMV spätt maximalt fel så stannar denna maximala felspädning på 5,26 ggr. Och då är vi som jag tidigare i otaliga inlägg förklarat fortfarande inne på mätvärden på motsvarande över 500 mg (gränsen för "laglig" dos) för en vuxen patient trots att det gått mer än 1 dygn sedan den möjliga, ej journalförda tiopentaldosen dagen innan. Rättens oberoende expert Mörland ansåg att en sådan ej journalförd dos maximalt skulle kunna ge ett mätvärde på runt 15 mikrogram/gram. Det är en rätt bra bit från Mörlands undre gräns om 500 mikrogram/gram eller de 95 mikrogram/gram vi får om vi delar med de 5,26 ggr som det maximala, teoretiska spädningsfelet ger.

Så det tingsrätten fick göra var som sagt en fräckis där man struntade i att spädningsfelet kunde vara max 5,26 ggr. Även om man inte sade detta explicit så resonerade man som om spädningsfelet kunde vara obegränsat, vilket inte var fallet (se mina tidigare inlägg där jag förklarar detta). Det här låtsas nono2 m fl naturligtvis inte om utan kommer i stället med en massa snömos som är tänkt att låta vederhäftigt.

Jag har också tidigare påpekat i tråden att inte heller jag hade tordats överklaga en friande dom om landets största dagstidning skulle vilja se mig fälld för "olaga åtal" (Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av det rättsliga begreppet obefogat åtal) om jag inte hade haft väldigt nära till pensionen.

Noterar förresten att det blev en j-a fart på postandet i tråden efter att jag postat det här inlägget:

https://www.flashback.org/sp40455558

Anledningen är förmodligen länken rörande fallet Salme, 93. Jag tror att Salmes läkare påminner om läkaren nono2 m fl läkare och supporterklubb i denna tråd. Därför vill man att så få som möjligt skall läsa inlägget med länken till Salme-fallet.

Men snälla PCuri. I den här tråden diskuterar vi ett speciellt fall.

Naturligtvis sker en hel del felaktigheter i vården. Jag är den första att beklaga detta.

Jag vågar påstå att inga av dessa felaktigheter uppstår på grund av att värdpersonal har uppsåt att skad patienterna. Vi söker oss ju till vården för att vi vill hjälpa andra människor. Inte för att skada dem.

Det finns fall att uppröras över, exempelvis den ssk. på SOS som nekade en patient ambulanstransport eller den ssk. som satte stamlösning istället för isoton lösning på just den patient som denna tråden handlar om.

Men att läkaren i just det här fallet skulle ha kunnat orsaka en för tidig död, hos patienten, är lögn.
Citera
2012-11-22, 09:12
Medlem
Citat:
Inte riktigt! Professor Mørland introducerade möjligheten av att tillförsel skett postmortalt (hans resonemang skulle nog även kunna gälla för att en liten tillförsel skett innan cirkulationen upphörde och sedan fortsatt därefter). Han skrev att:

"Dersom det legges til grunn at en postmortal intravenøs tilførsel har funnet sted, er det imillertid mer sannsynlig at denne bare ville distribueres til større kar på den venøse delen av karsystemet. En lavere dose enn 500 mg, rundt 120 mg tiopental (ca 5 mi av 2,5% oppløsning) kunne derfor
forklare analyseresultatet, dersom det legges til grunn at det ikke har skjedd noen vesentli redistribusjon fra blod til vev postmortalt."

Det här hakade rättsläkaren på i förhöret i tingsrätten där följande meningsutbyte ägde rum med Hurtig:

Hurtig: ”Hur vet man då att det är representativt för hela kroppen då det här värdet?”

PR-A: ”Ja, det är ju inte representativt för hela kroppen. Det är representativt för det venösa systemet, det perifera venösa egentligen i underkroppen då på flickan] i det här fallet. – Så kan man säga."

Hurtig: ”Om man bortser från RMV kemis analysbesked: Vad i den sammantagna bilden visar då att [flickan] avlidit till följd av en kraftig överdosering – eller förgiftning?

PR-A: ”Alltså, man kan ju inte göra på det där sättet. Den sammantagna bilden är ju allt allting som finns inkluderat men man kan säga att alltså det det som – jag har ju ingen absolut annan dödsorsak. – Så kan man säga.”

Påståendet att: ” … jag har ju ingen absolut annan dödsorsak” är faktiskt inte sant! I det preliminära obduktionsutlåtandet angav hon att: "Dödsorsak och dödssätt är fortfarande oklara, men de sammantagna fynden talar för att flickan avlidit till följd av sviterna av hjärnblödningen."

Göteborg 2009-08-28
SocialStyrelsen
T/Regionala tillsynsenheten i Stockholm
Byrådirektör Harriet Hillström

"Det är min uppfattning att man måste värdera alternativa förklaringar till den uppmätta mycket höga blodkoncentrationen av tiopental:
• Avsiktlig tillförsel av tiopental i massiv överdos till det levande barnet av medicinskt kunnig person.

• Avsiktlig tillförsel av tiopental till det levande barnet av person utan kunskap om medlet.

• Avsiktlig tillförsel av tiopental till det döda barnet av medicinskt kunnig person.

• Avsiktlig tillförsel av tiopental till det döda barnet av person utan kunskap om medlet.

Det är min uppfattning att man även måste värdera andra möjliga om än mindre sannolika förklaringar till den uppmätta mycket höga blodkoncentrationen av tiopentai utifrån att ett annat förhålIningssätt än det jag kan utgå från som vetenskapligt råd:

• Oavsiktlig tillförsel av tiopental till det döda barnet eller till blodprovet av medicinskt kunnig person.

• Oavsiktlig tillförsel av tiopental till det döda barnet eller till blodprovet av person utan kunskap om medlet.

Det kvarstår en möjlighet att blodet som analyserats kontaminerats/tillsattas med tiopental vid något tillfälle under de tre veckor som förlöpte mellan flickans död och mätningen."

Göteborg 090828
Krister Nilsson
Docent, överläkare, vetenskapligt råd i Barn-anestesi och barn-lntensivård

Man kan innbilla sig allt men allt är inte som man innbillar sig

MVH

Sleepydoc3
Citera
2012-11-22, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
...

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva påpeka att jag bara har begränsad direkt anknytning till sjukvårdens anställda?

I övrigt lämnar NurseRatchedes synpunkter inte mycket att tillägga.

Något som irriterar mig fruktansvärt är att jag inte spelade in PC:s dryga kommentarer till resultatet av SoS tillsyn. De visar egentligen med fullständig klarhet hans syn på objektivitetsplikten. En syn som överåklagaren sanktionerat. Tack Sleepy!
Citera
2012-11-22, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sleepydoc3
Göteborg 2009-08-28
SocialStyrelsen
T/Regionala tillsynsenheten i Stockholm
Byrådirektör Harriet Hillström

"Det är min uppfattning att man måste värdera alternativa förklaringar till den uppmätta mycket höga blodkoncentrationen av tiopental:
• Avsiktlig tillförsel av tiopental i massiv överdos till det levande barnet av medicinskt kunnig person.

• Avsiktlig tillförsel av tiopental till det levande barnet av person utan kunskap om medlet.

• Avsiktlig tillförsel av tiopental till det döda barnet av medicinskt kunnig person.

• Avsiktlig tillförsel av tiopental till det döda barnet av person utan kunskap om medlet.

Det är min uppfattning att man även måste värdera andra möjliga om än mindre sannolika förklaringar till den uppmätta mycket höga blodkoncentrationen av tiopentai utifrån att ett annat förhålIningssätt än det jag kan utgå från som vetenskapligt råd:

• Oavsiktlig tillförsel av tiopental till det döda barnet eller till blodprovet av medicinskt kunnig person.

• Oavsiktlig tillförsel av tiopental till det döda barnet eller till blodprovet av person utan kunskap om medlet.

Det kvarstår en möjlighet att blodet som analyserats kontaminerats/tillsattas med tiopental vid något tillfälle under de tre veckor som förlöpte mellan flickans död och mätningen."

Göteborg 090828
Krister Nilsson
Docent, överläkare, vetenskapligt råd i Barn-anestesi och barn-lntensivård

Man kan innbilla sig allt men allt är inte som man innbillar sig

MVH

Sleepydoc3

P.S.:

Bäste Bustopher

Iövrigt är jag 100% enig med dig!

MVH Sleepydoc3
Citera
2012-11-22, 11:22
Medlem
Läkartidningen 2012-11-22 nummer 48

AKTUELLT
Läkartidningen ger ut bok om Astrid Lindgren-fallet

http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=18937

Hoppas RMV med rättsläkaren P*etra Råste*n Almqvis*t och kemisten Gunill*a Theland*er och alla inblandade åklagare (5 st) granskas mycket noga. Annars har alla journalister ytterligare material till flera böcker, granskande TV-program o likn. Fortsätt att gräva!
Citera
2012-11-22, 12:46
Medlem
Citat:

Nej det är väl så att om halten varit rimligare hade man kunnat resonera si eller så om halter i på den venösa sidan och om kroppen obducerats närmare dödsögonblicket hade man kunnat räkna på distributionsvolymer etc. etc. etc.

Nu är det inte så - vi har en kropp stadd i nedbrytning och en halt som skanar alla rimliga proportiner.

Sammantaget går det inte att få ihop alla data att stämma med det som åklagaren påstår.
Citera
2012-11-22, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det passar ändå i detta sammanhang att fråga om någon vet hur det går i de pågående utredningarna hos SoS och JK?

Jag var i kontakt med JK:s kansli senast förra veckan och fick då svaret att ärendet är pågående och att något beslut inte har fattats. Ärendet har diarienummer 7993-11-21 och handläggare är Linda Mohlin. Något besked om tidpunkt för när granskningen beräknas vara färdig kan de inte ge.
Citera
2012-11-22, 18:51
Medlem
Och PCUri försöker återigen med samma gamla lögner.

Naturligtvis utan något som helst försök till att hänvisa till fakta eller forskning eller vetenskap.
Han hänvisar bara till sig själv.

Att han sen fortfarande inte förstår att de stackars finländarna inte har analyserat något bevismatrial, ja det är bara patetiskt. Hans påstående om spädningsfel saknar också all vetenskaplig grund.

Eller som min bekanta i Psykvården utryckte det. -"Jag vill gärna träffa denna person, det lär bli ett långt möte"
Citera
2012-11-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442

[- - -]

Hans påstående om spädningsfel saknar också all vetenskaplig grund.

[- - -]

Senast jag förklarade hur man fick fram det maximala spädningsfelet 5,26 ggr var väl i oktober i år i del 2 av de här inläggen:

Del 1

https://www.flashback.org/sp39960861

Del 2

https://www.flashback.org/sp39960883
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här