De uppgifter som framkommit i tråden de senaste dagarna förefaller onekligen graverande för svenska RMV, finska RMV, rättens oberoende expert Mörland (som ansåg att den undre gränsen för tiopentaldosen var 125 mg, d v s motsvarande 2,857 g för en vuxen 80 kg man vilket skall jämföras med dödsstraffsdoserna i USA om 2-5 g) och åklageriet.
Det vi dock kan notera är att det argument tingsrätten använde sig av för att fria den åtalade läkaren var att finska RMV:s (som med en annan metod bekräftade svenska RMV:s mätvärde om 2000 mikrogram/gram) prov kan ha varit felspätt i Sverige. Även om man nu på allvar skulle pröva möjligheten att man på svenska RMV spätt maximalt fel så stannar denna maximala felspädning på 5,26 ggr. Och då är vi som jag tidigare i otaliga inlägg förklarat fortfarande inne på mätvärden på motsvarande över 500 mg (gränsen för "laglig" dos) för en vuxen patient trots att det gått mer än 1 dygn sedan den möjliga, ej journalförda

tiopentaldosen dagen innan. Rättens oberoende expert Mörland ansåg att en sådan ej journalförd dos maximalt skulle kunna ge ett mätvärde på runt 15 mikrogram/gram. Det är en rätt bra bit från Mörlands undre gräns om 500 mikrogram/gram eller de 95 mikrogram/gram vi får om vi delar med de 5,26 ggr som det maximala, teoretiska spädningsfelet ger.
Så det tingsrätten fick göra var som sagt en fräckis där man struntade i att spädningsfelet kunde vara max 5,26 ggr. Även om man inte sade detta explicit så resonerade man som om spädningsfelet kunde vara obegränsat, vilket inte var fallet (se mina tidigare inlägg där jag förklarar detta). Det här låtsas nono2 m fl naturligtvis inte om utan kommer i stället med en massa snömos som är tänkt att låta vederhäftigt.
Jag har också tidigare påpekat i tråden att inte heller jag hade tordats överklaga en friande dom om landets största dagstidning skulle vilja se mig fälld för "olaga åtal" (Hanne Kjöllers hemsnickrade variant av det rättsliga begreppet obefogat åtal) om jag inte hade haft väldigt nära till pensionen.
Noterar förresten att det blev en j-a fart på postandet i tråden efter att jag postat det här inlägget:
https://www.flashback.org/sp40455558
Anledningen är förmodligen länken rörande fallet Salme, 93. Jag tror att Salmes läkare påminner om läkaren nono2 m fl läkare och supporterklubb i denna tråd. Därför vill man att så få som möjligt skall läsa inlägget med länken till Salme-fallet.