Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Omöjligt, eftersom det fanns tiopental i urinet också.
Enda scenariot som skulle förklara både blod- och urin-provet är att urinprovet är fel-analyserat och det som där har tolkats som tiopental egentligen är rester av en annan barbiturat, fenobarbitol, som man vet att flickan fått av och till den sista veckan. Och sedan har någon då av nån orsak sprutat in denna mega-dos tiopental i flickan post mortem.
Låter inte så värst troligt.
Omöjligt nej.
Snarare faktiskt sannolikt, enligt egen erfarenhet.
Jag är förbluffad över att inga av de experter som uttalat sig inte beaktat detta.
Låt mig förklara:
1 Fel på mät-instrument har beaktats, men bedöms som ytterligt osannolik förklaring till förvånande höga nivåerna pentotal i den avlidnas blod.
2 Nedbrytningsprodukt av pentotal återfanns i den avlidnas urin. Detta visar att den avlidnas leverfunktion och njurfunktion någon period under sjukdoms-/döds-förloppet varit förhållandevis god.
3 Intygskrivaren skriver "Det kan inte uteslutas att lårblodskoncentrationen vid obduktionstillfället var högre än vid det ögonblick barnet dog.."
4 Intygskrivaren spekulerar om tidsintervallet mellan tillförsel av pentotal och död. Jag saknar här
angelägna spekulationer om pentotalet kan ha givits under en period omedelbart före och
efter döden, då läkemedlet inte bryts ned alls. Läkemedlet/läkemedel ges inte sällan med en sk sprutpump som går kontinuerligt med en bestämd men varierbar hastighet. Tillförseln av pentotal avbröts
sannolikt först när läkaren kände sig förvissad om att döden inträtt, vilket med nödvändighet är en viss tid EFTER dödens inträdande. Att det går en varierande lång tid efter döden innan infusioner avstängs är
ingalunda någon ovanlig klinisk situation. I en palliativ situation som den aktuella övervakas inte den sjuke med hjärtövervakning etc. Man får lita till observationer av andningsrörelser. Finalt kan dessa vara mycket infrekventa, dvs man väntar ofta minst någon minut utan andningsrörelser innan man vänder sig till anhöriga och säger att det är slut. Jag har själv stängt dropp/infusioner först kanske 3-5 minuter efter jag förstått att den sjuke avlidit, då anhörigas behov omdelbart stöd gått före åtgärden att trycka på stopp-knappen för infusionen.
5 Att fastslå vad som är onormalt hög postmortal halt pentotal hos ett spädbarn som kan ha fått läkemedlet i anslutning till (och alltså inte helt osannolikt även efter!) döden tror jag är utomordentligt komplicerat. Det kräver nämligen att man har kännedom om vad som är normalt i samma kliniska situation/förlopp. Tillförs pentotal efter döden torde mycket höga koncentrationer uppnås, då nedbrytningen ju är obefintlig. Teoretiskt sett kan de nivåer pentotal som uppmätts hos den avlidna vara onormalt
låga.
Mvh