Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Ok jag borde insett för länge sedan att all argumentation med en person som tror att svensk sjukvård sysslar med av samhället sanktionerad avlivning är meningslös.
[- - -]
Hmm, är fallet Salme, 93, som man ville avliva genom att sluta ge vätska, det enda i sitt slag? Länk:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15704388.ab
Vill också påminna om vad signaturen Pentyl, som själv jobbat i vården, skrev i denna tråd 2011-06-27:
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
Med detta sagt ska jag kanske påpeka, för någons slags balans' skull, att jag inte för ett ögonblick ser åtalets gärningsbeskrivning som en principiell omöjlighet. VL påpekar (möjligen insiktfullt) att hennes yrkesroll inte inbegriper vikariat som Gud. Jag skulle kunna ge otaliga exempel på hur kolleger inte förmått upprätthålla den åtskillnaden, även om det ytterst sällan leder till åtal. Dock brukar själva Döden, som princip, aktivera någon psykisk instans som förmår alla och envar att göra det rätta, eller i vart fall inte göra fel. På just denna yttersta punkt är jag inte enig med PCuri. Möjligen för att jag ofta mött döden under liknande omständigheter som yrkesman och inte som anhörig.
Pentyls inlägg i sin helhet (stycket jag citerar återfinns i slutet):
https://www.flashback.org/sp31379889
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Och återigen så försöker nu PCuri få det att framstå som om Finska RMV har analyserat något prov från flickan.
Det har man iten den här gången heller utan det är fortfarande enbart blodpudding som har analyserats.
Gunilla Thelander har uppgett att analysen av de prover som togs från Linnéa har skett enligt vedertagna metoder och rutiner och att resultatet i huvudsak är tillförlitligt.
När blev det en vedertagen metod att göra anlyser på okalibrerade instrument? Det är inte alls vedertaget och kommer alldrig någonsin att bli det heller.
Att blanda blodpudding är inte heller det en vedertagen metod utan snarare tvärtom men olämplig (oönskad sa Möreland) metod.
Sen ska vi komma ihåg att RMV i sina interna instruktioner säger att man ska uppfylla högsta vetenskapliga kvalitet och att vetenskapsmannen(eller kvinnan) inte ska spekulera.
Ett mätvärde som kan vara 1000mikrogram/gram fel är definitivt inte vetenskaplig kvalitet. Det är en felmarginal på 2/3 av lägstavärdet. Det är bara att jämföra med en vanlig fortkörning. Finns inte en domstol som skulle godta ett han körde mellan 75-125 km/h utan kravet är ett exakt värde.
Sen konstaterar PCUri tom själv att möreland säger att man inte vet vilken koncentration som flickan hade utan att själv begripa att han just återigen har lagt fram ett skäl till för varför analysen ska ogiltigförklaras.
Inte heller den här gången har han förstått att åklagaren ska bevisa exakt vad som skedde och vad som gav av vem.
PCuri har aldrig någonsin förklarat någon fräckis alls pga att han fortfarande inte kan förklara någonting alls baserat på fakta och vetenskap utan det enda vi får är hans egna fantasier och lögner.
Återigen så får vi ingen förklaring på hur han ska få in 500 mg tiopental i 2-3 ml klar ofärgad lösning.
Pust, tingsrätten verkar inte ha använt sig av dina sprut-argument. När det gäller dina återkommande invändningar om sprutan i dina lätt förvirrade och surriga inlägg har jag väl f ö svarat dig tidigare bl a här:
https://www.flashback.org/sp41081930
https://www.flashback.org/sp40127045
Signaturen letsdoit har också kommenterat det här med sprutstorlek och färg. När det gäller det här med den illgula färgen ironiserar h*n över att den närvarande undersköterskan inte sett någon illgul spruta trots att den åtalade läkaren VL i polisförhör sagt att hon dragit upp två sprutor som låg inne på sjuksalen:
https://www.flashback.org/sp33457369
När det gäller storleken på sprutan så verkar det ha varit fråga 10 eller 20 ml (0,1 eller 0,2 dl alltså):
https://www.flashback.org/sp31601859
Att det skulle ha varit fråga om någon slags omöjlig sprutstorlek verkar man inte ha anfört som argument i domen för att fria läkaren. Inte heller det där med färgen. Inte heller blodpuddingsargumentet som t o m Bustopher avfärdat i den här tråden. Inte heller någon slags fett-teori som skulle gå ut på att någon slags fantastisk anrikning i fettet skulle kunna förklara de injektionsstorlekar rättens oberoende expert Mörland talar om. (Förväxla inte det faktum att tiopentalhalten i fettet efter ett tag kan bli mångdubbelt högre än i blodet eftersom i princip allt tiopental försvinner ganska snabbt från blodet med att tiopentalhalten skulle kunna bli högre i fettet än
ursprungligen i blodet. Eftersom babyn innehöll klart mer fett än blod så fördelas ju tiopentalet i fettet på en klart större volym, och får därför lägre koncentration i fettet än ursprungligen i blodet. Och detta även om – otroligt nog – inget tiopental skulle utsöndras eller brytas ner.)
Det man anfört för att fria läkaren har alltså som sagt varit att finska RMV:s bekräftelse av svenska RMV:s mätvärde om 2000 mikrogram/gram inte varit säker eftersom fenobarbitalhalten, som skulle bekräfta att inget spädningsfel skett, hos finska RMV understeg utskriftsgränsen 10 mikrogram/gram. Jag har dock upprepade gånger påpekat att detta var en riktig fräckis eftersom det förväntade resultatet just var att fenobarbitalhalten skulle understiga 10 mikrogram/gram eftersom man spätt provet 10 ggr hos finska RMV (19 mikrogram/gram / 10 = 1,9 mikrogram/gram).
Tingsrätten undviker också, som jag upprepat femtioelva gånger, att beröra det faktum att en fenobarbitalhalt om 1,9 mikrogram/gram ger ett maximalt, teoretiskt ”överdrivande” spädningsfel om 10 / 1,9 ≈ 5,26 mikrogram/gram.
Inte ens med Mörlands teoretiska minimidos av tiopental om 500 mg / 4 = 125 mg, vilket gör att man i motsvarande mån får reducera uppmätt halt från 2000 mikrogram/gram till 2000 / 4 = 500 mikrogram/gram, så går det att komma ner i närheten av de maximalt ca 15 mikrogram/gram som Mörland ansåg kunde finnas kvar i provmaterialet p g a tidigare, eventuella EJ JOURNALFÖRDA

tiopentalinjektioner som man i efterhand plötsligt kommit på att man gett. 500 / 5,26 blir ju ca 95 mikrogram/gram, vilket är 6,33 ggr så mycket som 15 mikrogram/gram.
Så hur man än vände vred på det hela så gick det inte att komma ner till dem maximinivå som Mörland ansåg kunna förklaras av de tre tiopentalinjektioner som man i efterhand så lägligt kommit på att man ”glömt”

journalföra.
Samtidigt var man också i princip helt hänvisad till att anföra eventuellt spädningsfel i det prov som skickades till finska RMV som skäl för en friande dom. Rent rättsligt skulle det ju vara VÄLDIGT svårt att avfärda ett mätvärde från ett utländsk rättsmedicinalverk som var ackrediterat för att fastställa tiopentalhalter. Försvarets inhyrde expert riktar heller ingen kritik mot finska RMV:s mätprocedurer. (Han ansåg sannolikt också att det skulle vara knepigt att gå iland med kritik mot ett utländskt labb som var ackrediterat för att fastställa tiopentalhalter. Speciellt då man använt en annan metod än svenska RMV men ändå kommit fram till samma mätvärde som svenska RMV.)
Men samtidigt gick det alltså inte att komma ner till de 15 mikrogram/gram för tiopentalet som man behövde komma ner till.
Så vad fick man då göra? Jo, man fick i stället uttala sig i mera allmänna ordalag om det eventuella spädningsfelet och göra denna motivering så otydlig som möjlig i framställningen och sedan hoppas att ingen reflekterade över att provet finska RMV fick faktiskt var spätt 10 ggr.
Det var också som sagt väldigt nära att ingen upptäckt detta. I de stora medierna som rapporterade om fallet upptäckte ingen detta. Och det var nära att ingen gjort det i denna tråd heller. Den som upptäckte att det prov finska RMV fick var spätt 10 ggr var signaturen eloge. Först tog jag ingen notis om detta eftersom jag tänkte något typ ”han kan väl inte upptäcka något viktigt eftersom han är så knäpp i andra trådar”. Men efter någon dag trillade polletten ner hos mig. Jag var alltså person nummer 2 i Sverige att inse det här. Min gissning är att tingsrättsdomaren antog att sannolikheten för att någon skulle upptäcka den här fräckisen var väldigt liten. Och det antagandet var väl rätt eftersom sannolikt inte ens jag själv tänkt på denna möjlighet om ingen satt det här på min dagordning. Alltså inte ens en så pass kritiskt granskande person som jag själv hade sannolikt upptäckt det här på egen hand. Hur stor är då sannolikheten att andra skulle upptäcka detta? Här har vi sannolikt svaret till varför tingsrätten gjorde denna fräckis.
Man tror heller inte att en svensk tingsrätt kan vara så j-a fräck. Sådant händer inte i Sverige. Det händer bara i korrumperade bananrepubliker, typ.
Men trovärdigt lät det. Speciellt med den inramning av allmän osäkerhet där man pratade om ”oenighet” om mätvärdet bland experterna (när det i själva verket bara var försvarets inhyrde expert Olof Beck som anförde kritik mot svenska RMV:s metoder och procedurer i form av dokumentation , tidsavstånd mellan kalibreringar etc samtidigt som han inte torde ge sig på finska RMV). Läser man domen är det väldigt lätt att få ett allmänt intryck av osäkerhet. Men kokar man ner argumentationen mot RMV:s och rättens oberoende expert Mörlands slutsatser så är det man i princip anför möjligt spädningsfel på provmaterialet finska RMV fick. Mer är det inte. Tala om vad det är i så fall. Och när det gällde detta möjliga spädningsfel fick man alltså använda sig av en riktig fräckis för att kunna ge sken av att detta spädningsfel skulle kunna förklara varför man inte fick ett mätvärde av storleksordningen 15 mikrogram/gram.