Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
3 För sista gången, det är skillnad på att begå misstag och att vara vårdslös.
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Det här är ju återigen ett icke-ställningstagande som dessutom hör hemma i din egen domän. Skillnaden mellan misstag och vårdslöshet i praktiken är ju extremt svårbedömt i juridiska sammanhang (således föremål för uppsatser och mål i högsta domstolen hyggligt regelbundet).
Vad menar du med "icke-ställningstagande"? Att det är en truism?
Citat:
Nu är jag inte jurist men är exempelvis inte risken för skada en viktig parameter juridiskt för att avgöra om ett misstag skall klassificeras som vårdslöst?
Ja. Det handlar dels om risken (den procentuella möjligheten) i sig, och den sannolika skadans storlek (vad som riskerar att hända). Och sätter man samman dessa får man något att jämföra med hur man bör agera. Och man kan också se om agerandet bör vara fritt från ansvar, därför att risken för skada och/eller den sannolika skadans storlek är för små för att det ska vara meningsfullt att tala om, och än mindre utkräva ett ansvar.
Att t.ex. ringa i telefon till någon och chansa på att man kommer ihåg numret rätt, och inte kolla upp det - är, ifall man kommer ihåg fel att kategorisera som ett misstag. Det är dock inte vårdslöst och inte ansvarsgrundande, vare sig straffrättsligt eller skadeståndsrättsligt. Och det gäller oavsett om jag är ganska säker på att jag kan numret, eller om jag bara tror att jag möjligen kan det. Den enda skadan som riskeras är lite tidsspill för den som jag ringt fel till.
Om vi närmar oss topic, så är det oaktsamt av en undersköterska på ett äldreboende som fått i uppdrag att "
ge alvedon till Oskar", att inte kontrollera vilken Oskar det är som ska ha (om det finns två eller flera). Risken för skada är dock liten - den Oskar som får alvedonet drabbas väl inte av några biverkningar, men den Oskar som borde fått smärtstillande får behålla sin huvudvärk i onödan.
Om scenariot istället ändras så att medicinen är livsviktig för den Oskar som ska ha det, och/eller farlig för den andre (namnen) som får det, så är det vårdslöst att inte t.ex. motläsa personnummer, eller göra andra kontroller att det är rätt patient/medicin. Och möjligt att utkräva ansvar. Den skada som riskeras är mycket stor, och risken för att den ska inträffa är stor (dvs att man ger till fel patient eftersom det finns två eller fler med samma namn). För att spjälka upp om vårdslösheten ska medföra ansvar får man resonera på ungefär det sätt som HD gjorde i 2006 års fall och som jag redovisar några sidor tillbaks i tråden.
Citat:
En följd av det blir ju att extremt många misstag inom vården skulle klassas som vårdslösa (med det sätt som du mfl resonerar) och således är den diskussion vi har mycket relevant. På samma sätt är ju den mening du skriver ovan innehållslös eftersom den undviker kärnan i frågeställningen:
'Vad skall klassas som misstag, vårdslöshet, grov vårdslöshet och uppsåteligen inom vården (med respektive juridiska implikationer)? Och hur ser utredningskedjan ut för att hantera löpande ärenden?
Jag hänvisar åter till resonemangen som HD för i 2006 års fall. Menar du att även HD har undvikit kärnan i frågeställningen?
Citat:
Därutöver är det värdefullt att ta på sig lagstiftarens glasögon. Skall lagtexten som reglerar det ovan syfta till maximal patientnytta/säkerhet eller individuell rättighetsivran? Det är en fråga som tagits upp ett antal gånger under de senaste sidorna som jag upplever att de mer juridiskt kunniga inte verkar förstå.
Antingen gör man ett undantag för brott begångna i tjänsten på sjukhus, eller så gäller lagen även på sjukhusområdet. Jag för min del tror inte det är en patientnytta eller ökad säkerhet i att oursäktlig vårdslöshet ska anses utgöra vård.
Jag är inte med på vad du menar med
individuell rättighetsivran. Det har påståtts finnas empiriska belägg för att kostnaderna går upp och kvalitén går ned om vårdförlopp kan dras i domstol, och att detta blir klart om man tittar till hur det ser ut i USA. Jag tror ju att det i så fall nog handlar om skadeståndsprocesserna som lamslår och fördyrar hela samhället, och där skillnaderna mot svensk rätt både materiellt och praktiskt är så stora att motsvarande risker inte föreligger här.
Precisera gärna vad det är du menar att jag inte förstår, eller inte har adresserat.
Avslutningsvis vill jag understryka att det fall som vi egentligen diskuterar avser ett misstänkt
uppsåtligt dödande.