2009-03-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om det nu är gud som basar över döden borde ju katolikerna vara emot att respiratorer överhuvudtaget används inom vården. För med den typen av hjälpmedel har människan tagit över en del av guds makt.
Du menar att dom borde vara logiska och konsekventa, som vetenskapen!

Nej då dom har inga som helst betänkligheter, ibland passar det, ibland passar det inte, precis som barn har dom bara rättigheter men inga skyldigheter! Rättighet att fördöma andra men aldrig skyldighet att själva ta något ansvar.
Senast redigerad av Lars365 2009-03-10 kl. 09:00.
Citera
2009-03-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron

Att läkaren nu friges från häktet är inte förvånande. En stark indikation på att det inte finns någon grund för åtal. Som det faktiskt aldrig funnits vill jag påstå.

Jag tror du har alldeles rätt.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_2572125.svd

är ett mycket läsvärt och onekligen tungt inlägg.

Om åklagaren hade inhämtat dessa sakkunskaper TROR jag aldrig hon hade beslutat om häktning.

Mvh
Citera
2009-03-10, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Ska vi låta Bibeln-politik eller vetenskapen styra vår vård??
Det blir än värre då denna bibel-politik behöver psykiskt labila personer dom kan utnyttja till att gå deras ärenden, så det blir personliga tragedier på bägge sidor om offeraltaret!

Först behöver dom en personlighetstyp som har för vana att om ex nån i hennes bekantskapskrets "pratar skit" väljer denne att polisanmäla detta som förtal.
Sedan om denna ytterst lättkränkta person, alltid med alla taggar utåt, råkar ut för en riktig tragedi så kan bibel-politiken utnyttja denna desperata människa till att polisanmäla, i detta fall anklaga en oskyldig läkare för mord! Att man gör illa och skadar andra människor bryr sig inte bibel-politiken om ens det allra minsta, då allt har ett mycket högre syfte!

Vi har mao fått den amerikanska kristna extremhögern hit till Sverige!
Och alla sociopater/rättshaverister med läkarförakt (en hel del i denna tråd) hänger glatt på som hangarounds!
Senast redigerad av Lars365 2009-03-10 kl. 09:02.
Citera
2009-03-10, 09:00
Medlem
 I samråd med föräldrarna beslutade läkarna att avbryta den tekniskt livsuppehållande vården för flickan.
Så vad i hela friden gapar dom om?!
Jag hoppas att läkaren nu får ett rejält skadestånd!
Som bör läggas på föräldrarna att betala, dom får väl sälja huset!
Läst på hennes blogg, hon verkar ju kasta anmälningar lite hur som, runt sig.
Hennes vänner måste trippa på tå.. annars får dom tillbringa ett par dagar bakom lås å bom.

Sen lider jag med stackars UAS som får ha henne där nu i ett par månader.
Borde kanske spela in allt,,
Citera
2009-03-10, 09:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hag22
Råder fortfarande osäkerhet om den aktuella gärningen är brott>>förundersökning utan åtalsbeslut.

Läkaren får inte vara frihetsberövad hur som helst,godkänner inte domstolen vet en åklagare.
Måste ta hänsyn till EMRK och objektivitetsplikten bla bla bla bla

Sen finns det problem inom åklagarmyndigheten.
Brist på åklagare i Stockholms län.
Saknas pengar,vilket medför att åklagare beviljas inte övertid, tjänstledighet sker inga nyanställningar etc.

Drabbar misstänkta med långa omänskliga handläggningstider.
Händer allt för ofta att domstolen måste skjuta upp förhandlingar för åklagare sitter med flera fall samtidigt.
Hur blir det då om man är häktat >>utan åtalsbeslut?
Är det förenat med EMRK 5 art?
Det finns undantag beträffande regeln ,detta är ett speciellt fall.

Sen har åklagaren lovat skyndsamhet,hade det inte vart för det massmediala trycket skulle jag ha skrattat.
Sitter inte på den positionen alla gånger ,svårt hålla löften.
Dyker alltid upp brådskande utredningar sexualmål med minderåriga etc och tvingas prioritera.
Vi får se vad som händer om det leder till åtal.

Vet inte riktigt hur du menar. Alla förundersökningar är utan åtalsbeslut. Själva poängen med en förundersökningarna är att undersöka förutsättningarna att väcka åtal. Likaså är häktning ett sätt att frihetsberöva någon tills dess att man fattar beslut om man ska väcka åtal eller inte.
Och för det tredje är prioriteringsordningen sådan:
1. Frihetsberövade ungdomar.
2. Frihetsberövade
3. Misstänkta under 18 år
4. Övriga.

Misstänker att du tänker på det danska rättssystemet. Där blir man åtalad (sigtet) innan man blir häktad (vaeretaektsfaengslet).
Citera
2009-03-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
 I samråd med föräldrarna beslutade läkarna att avbryta den tekniskt livsuppehållande vården för flickan.
Så vad i hela friden gapar dom om?!
Jag hoppas att läkaren nu får ett rejält skadestånd!
Som bör läggas på föräldrarna att betala, dom får väl sälja huset!
Läst på hennes blogg, hon verkar ju kasta anmälningar lite hur som, runt sig.
Hennes vänner måste trippa på tå.. annars får dom tillbringa ett par dagar bakom lås å bom.

Sen lider jag med stackars UAS som får ha henne där nu i ett par månader.
Borde kanske spela in allt,,

Det man tror är ju att läkaren vållat flickans livshotande tillstånd. Att hon inte skulle varit dödligt sjuk utan dosen medicin som läkaren ska ha pumpat i flickan då hon tyckte synd om henne och inte ville att hon skulle lida av sin sjukdom. Det hela är dock knepigt. Läkaren hävdar ju att medicinerna kan ha getts under t ex flera tillfällen vid vården av en människa som man snart skulle dra ut sladden till respiratorn för. Att hon enligt reglerna vårdat den döende flickan så som man brukar vårda döende, med rejäla doser smärtlindrande. Hennes version stöds också av andra läkare, så jag personligen tror på läkaren.
Citera
2009-03-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morulf
Det här kanske är en fullständigt idiotisk fråga då jag inte har någon som helst medicinsk kunskap men om man nu ger barnet regelbundna doser av morfin, kan koncentrationen av medlet "byggas upp" i kroppen och därav visar proverna på mkt höga halter?

OM så är fallet, hur kan man då säga att det givits EN dödlig injektion. Hur ska läkarna kunna medicinera korrekt om halterna kan "koncentreras" på det sättet?

Jag kanske är helt ute och cyklar med min fråga, ber i så fall om ursäkt på förhand...

Nej du har rätt. Sannolikt har barnet kanske också blivit beroende av morfin så man gett det relativt ofta och kanske med högre doser än normalt.
Citera
2009-03-10, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nej du har rätt. Sannolikt har barnet kanske också blivit beroende av morfin så man gett det relativt ofta och kanske med högre doser än normalt.
Här kan man läsa om kroppens lagring osv.
Intressant!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4606468.ab
Citera
2009-03-10, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Det man tror är ju att läkaren vållat flickans livshotande tillstånd. Att hon inte skulle varit dödligt sjuk utan dosen medicin som läkaren ska ha pumpat i flickan då hon tyckte synd om henne och inte ville att hon skulle lida av sin sjukdom. Det hela är dock knepigt. Läkaren hävdar ju att medicinerna kan ha getts under t ex flera tillfällen vid vården av en människa som man snart skulle dra ut sladden till respiratorn för. Att hon enligt reglerna vårdat den döende flickan så som man brukar vårda döende, med rejäla doser smärtlindrande. Hennes version stöds också av andra läkare, så jag personligen tror på läkaren.
Jag måste erkänna att jag hade svårt att tro på att hon var oskyldig i början.
Va fan detta e Sverige... hade hoppats på att vi var bättre än så.
Men jag måste vika mig..
Jag tror också att hon är oskyldig!
Det kommer inte att bli lätt för henne att arbeta igen.
Alla vet vem hon är osv..
Jag kan säga att om mina barn skulle behöva vård och hon kom, så tyvärr.. jag skulle nog ändå tänka..
Ingen rök utan eld. Och många med mig
Citera
2009-03-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vad som är vanligt läkemedel bland alla läkare i hela världen används av vissa idrottare som doping.

Jag vill minnas att jag läste att tiopental används i 35 olika amerikanska stater vid avrättningar. Vidare läste jag att tiopental används på samma sätt som här i Sverige i stort sett hela Europa. Så samma preparat används för olika ändamål. Det känns inte så konstigt. Det enda som är märkligt är att inte Aftonbladet eller Expressen gjort en stor sak av det. Jag "saknar" rubriken: Överläkaren gav flickan dödsdrog!

Ha,ha, ja, den rubriken saknar man ju Kan också tipsa om att narkos faktiskt är livsfarligt för alla, man har alltså utsatt flickan för livsfara även där, med lite fantasi kan man ju kalla alla narkossövningar för mordförsök
Citera
2009-03-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Jag måste erkänna att jag hade svårt att tro på att hon var oskyldig i början.
Va fan detta e Sverige... hade hoppats på att vi var bättre än så.
Men jag måste vika mig..
Jag tror också att hon är oskyldig!
Det kommer inte att bli lätt för henne att arbeta igen.
Alla vet vem hon är osv..
Jag kan säga att om mina barn skulle behöva vård och hon kom, så tyvärr.. jag skulle nog ändå tänka..
Ingen rök utan eld. Och många med mig

Hon är väldigt duktig på det hon gör och har publicerat en del om CT, som verkar vara favoritämnet. Hon har full backning av kollegorna och en bred massa av allmänheten. Om hon grejar att komma tillbaka tror jag nog att hon har arbetstillfällen.
Citera
2009-03-10, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sentic
Hon är väldigt duktig på det hon gör och har publicerat en del om CT, som verkar vara favoritämnet. Hon har full backning av kollegorna och en bred massa av allmänheten. Om hon grejar att komma tillbaka tror jag nog att hon har arbetstillfällen.
Vad menar du med att hon har arbetstillfällen?
E lite trött
Jag menar att hon kommer nog att få en massa blickar från både patienter och kollegor även om hon frias helt och åtal inte väcks osv...
Tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in