2009-03-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Därför att det undergräver förtroendet för vården, skulle du vilja gynekologundersökas tex av en läkare som är misstänkt för våldtäkt?
Jag var ironisk..
tycker att det är fördjävligt rent ut sagt!
Sverige i ett nötskal!
Läste på hennes blogg... jag känner inte denna människa, men det känns lite makabert att i samma mening som hon saknar sin döda dotter (några dagar feter daödsfallet) så i nästa mening pratar om husköp.
Kanske bara e jag, men det känns lite magstarkt.
Citera
2009-03-09, 20:05
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef K.
Kan två personer vara så här lika och ha samma namn:

http://pici.se/376967

Hakan, kinderna, ögonbrynen, munnen - allt är identiskt. Det enda som skiljer är hårfärgen något, men det kan var lite solblekt på ena bilden.

Sjukt lika, måste vara hon ju. Vore märkligt med tre! Elisabeth Brant som liknar varandra.

De kanske är klonade av Vatikanen, som typ Bobba Fett!! The Clone Wars mot abort, p-piller och dödshjälp! Flashbacknivå restored! =)
Citera
2009-03-09, 20:09
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Läste på hennes blogg... jag känner inte denna människa, men det känns lite makabert att i samma mening som hon saknar sin döda dotter (några dagar feter daödsfallet) så i nästa mening pratar om husköp.
Många, skulle vilja säga de flesta människor, blir överdrivet fokuserade på andra saker när de drabbas av extrem sorg.

Jämför tex mamman i Arbogafallet som deltog i Flashback i tråden om morden och som dessutom hade en blogg där hon skrev om rättsturerna osv. Det om något är bisarrt vid första anblicken men kanske mer förståeligt om man funderar på det.
Citera
2009-03-09, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Många, skulle vilja säga de flesta människor, blir överdrivet fokuserade på andra saker när de drabbas av extrem sorg.

Jämför tex mamman i Arbogafallet som deltog i Flashback i tråden om morden och som dessutom hade en blogg där hon skrev om rättsturerna osv. Det om något är bisarrt vid första anblicken men kanske mer förståeligt om man funderar på det.
Förståeligt att man hakar upp sig på själva dödsfallet me allt som rör det. Absolut
Men att disskutera husköp, tapeter och ååå va fint allt blir..

Nja... kanske. Jag vet inte.
Kändes märkligt bara att läsa det.
Citera
2009-03-09, 20:13
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
ok 111 sidor och jag orkar inte leta, men vem är läkaren?
Denna tråd ligger väl inte under skvaller!
Citera
2009-03-09, 20:16
Medlem
frutti_di_mares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liza1979
Jag var ironisk..
tycker att det är fördjävligt rent ut sagt!
Sverige i ett nötskal!

Vi får inte glömma att de har levt i en bubbla i flera veckor med ett barn som hängt på tråden och ovissheten må vara tyngst, men den har också förberett dem för det värsta.
Alla reagerar olika när döden kommer och det som kan verka magstart för någon kan vara det mest naturliga för någon annan.
Citera
2009-03-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Håller med om att åklagaren agerat huvudlöst, men tycker insinuationerna och konspirationerna om religionstillhörighet stinker en aning faktiskt.

1. Dr Doctare, som offentligt lagt sig i debatten på ett onyanserat sätt (nyhetsmorgon 9/3) med det intellektuellt ohederliga argumentet "de aktuella läkemedlen thiopental och morfin används faktiskt för att avrätta människor" är katolik och kandiderar som av en händelse just nu till EU-parlamentet med värdekonservativa frågor.
CD i SvD 8/3:
"–Jag vill hissa varningsflagg. Detta är ett sluttande plan, en klar glidning i läkarnas attityd till dödshjälp, menar hon.
Christina Doctare har varit läkare i 45 år men har inte hört talas om bruket att kombinera avslutandet av respiratorbehandling med injektioner av morfin och sömnmedel. (Hmm. Verkar inte helt uppdaterad. Vad har hon gjort dom här 45 åren? Golgatas anm.)
–Visst måste vi läkare ta ansvar när läget är hopplöst och behandlingen måste avslutas. Det kan vi göra på ett humant och värdigt sätt utan att påskynda döden. (Intressant. Man kan alltså AVSLUTA en behandling på ett värdigt sätt UTAN att påskynda döden. Kan du lära mig hur? Jag är idel öra....Golgatas anm.)"

2. Målsägarbiträdet är en framstående KD-anhängare (Advokat Althin)

3. OM verkligen (jag hoppas inte) åklagaren är en värdekonservativ katolik tycker jag det är KLART relevant information för att FÖRSTÅ denna bisarra historia.

DÅ tycker jag faktiskt det börjar stinka.

Men än så länge är hon självfallet en åklagare som gör så gott hon kan.

Mvh
Senast redigerad av Golgata 2009-03-09 kl. 20:55.
Citera
2009-03-09, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frutti_di_mare
Vi får inte glömma att de har levt i en bubbla i flera veckor med ett barn som hängt på tråden och ovissheten må vara tyngst, men den har också förberett dem för det värsta.
Alla reagerar olika när döden kommer och det som kan verka magstart för någon kan vara det mest naturliga för någon annan.

Visst e det så, du/ni har helt rätt.
Citera
2009-03-09, 20:24
Medlem
Julius Moscas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghjkiuyt
ok 111 sidor och jag orkar inte leta, men vem är läkaren?
https://www.flashback.org/showpost.php?p=15474585&postcount=532
Citera
2009-03-09, 20:24
Medlem
Ni kan släppa katolik-spåret om det är så att läkaren gjort det hon säger att hon har.
För det är nämligen inte emot katolsk tro att ge smärtlindrande medicin i tillräcklig mängd för att uppnå smärtfrihet, även om det tidigarelägger en oundviklig och omedelbart förestående död till följd av sjukdom, dvs ungefär precis som den svenska lagen och socialstyrelsen säger om jag förstått lagen rätt.

Källor: katolska kyrkans katekes http://www.katekesen.se/index.htm?kkk2258-.htm

Citat:
2278 Att upphöra med mödosamma, farliga, extraordinära eller i förhållande till det förväntade resultatet orimliga medicinska insatser kan vara riktigt. Här rör det sig om att vägra vara ”terapeutiskt halsstarrig”. Här är det inte fråga om att man dödar någon; man går med på att man inte kan hejda döden. Beslut bör fattas av patienten om han har kompetens och förmåga därtill, eller av dem som har laglig rättighet till det. Patientens förnuftsstyrda vilja och legitima intressen skall alltid respekteras. [1007]

2279 Även om döden anses vara omedelbart förestående, så har man inte rätt att avbryta den vård man är skyldig den sjuka personen. Bruket av smärtstillande medel för att lindra den döendes lidanden även om man därmed riskerar att förkorta patientens liv kan stå i överensstämmelse med den mänskliga värdigheten om döden inte är något som planeras, vare sig som mål eller som medel, utan bara något som man förutser och uthärdar som något oundvikligt. Den lindrande (palliativa) vården är en alldeles särskild form för osjälvisk kärlek. Därför skall den uppmuntras.
Citera
2009-03-09, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn
Vore på sin plats med namn och bild på föräldrarna så att alla inom sjukvården i Sthlm. vet när de skall var fler med när mamman/pappan skall undersökas så att man inte blir anmäld för allt och inget.

Tja, int' vet ja men kan detta vara den ömma modern?

http://striberger.mine.nu/photopost/showphoto.php?photo=1967&sort=1&cat=all&page=1
Citera
2009-03-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasar2000
Varför kopplar man i så fall inte in medicinsk expertis innan man anhåller? Det borde väl vara steg ett i en sådan här utredning?
De gör det....
Målet bygger på andra läkares utlåtanden.

Citat:
Vad gör en rättsläkare?
En rättsläkare utför rättsmedicinska obduktioner på uppdrag av polismyndigheterna och biträder dessa vid identifiering av avlidna. Rättsläkaren gör även kroppsundersökningar av levande personer som t.ex. varit utsatta för eller gjort sig skyldiga till misshandel eller sexuella övergrepp. Rättsläkaren medverkar i brottsplatsundersökningar och uppträder som sakkunnig i domstol. Dessutom avger han/hon yttranden i komplicerade ärenden som rör skador och hur dessa uppkommit.
Näste steg...
Citat:
Vilka uppgifter har rättskemin?
Rättskemins uppgift är att utföra toxikologiska och andra undersökningar av prov från avlidna på uppdrag av de rättsmedicinska avdelningarna samt att göra alkoholbestämningar och droganalyser i blod och urin från personer misstänkta för rattfylleri. Inom rättskemin bedrivs också uppdragsverksamhet åt kriminalvården för att påvisa ev. drogmissbruk hos fängelseintagna samt åt polisen för att undersöka förekomst av narkotika i blod och urin i samband med våldsbrott samt vid misstanke om narkotikabrott i form av eget bruk.
http://www.rmv.se/
Ibland förstår åklagare sina begränsningar,kan inget om medicin

Peter Althin sa på TV att det
handlar om gigantiska mängder,vad han nu menar med det…
Underbart med uttryck: Enormt höga mängder Gigantiska mängder
Låter som någon använt hela sjukhusapotekets förråd...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in