2009-03-05, 14:35
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubiken
Men orsaken till hjärnskadorna på bebisen var väll b.la att sköterskorna blandat ihop ampuller med saltlösningar o.s.v?
Finns många orsaker till hjärnskador i den ålder. tex syrehalt o värme i kuvösen. Eller så har det ej varit skador, hjärnan har helt enkelt inte utvecklats som den skulle.
Citera
2009-03-05, 14:35
Medlem
Citat:
För att hon är överläkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus?

Nej jag har självklart ingen insider information. Men däremot betvivlar jag starkt att polis och åklagare griper och häktar random läkare så fort någonting går fel. Och verkligen inte på "sannolika skäl" utan att det skulle betyda någonting alls.

Sen har jag aldrig påstått att detta "mordet" skulle vara ett "lustmord" heller. Kan som sagt handla om ett barmhärtighetsmord eller att hon strulat upp det. BIG TIME

Överläkare på ALB betyder per automatik inte att man tillhör någon form av överklass. Men i sann aftonbladet anda tror man att läkare är förmögna.

Synd att inte du var läkare, så det alltid fanns en överlevnadsgaranti och att ett misstag aldrig skulle ske. Jag väntar med att uttrycka min åsikt i det specifika fallet tills mer information kommit ut. Men om så vore fallet som nämnts att ingen medicinsk expertis kommer att finnas tillgänglig under förhandlingarna så är det mycket konstigt - speciellt när de behandlar ett område inte många förstår sig på.
Citera
2009-03-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Finns många orsaker till hjärnskador i den ålder. tex syrehalt o värme i kuvösen. Eller så har det ej varit skador, hjärnan har helt enkelt inte utvecklats som den skulle.

Jag citerar
Citat:
En sjuksköterska skulle sätta dropp med saltlösning, men förväxlade ampull och tog en saltkoncentration som var mycket för hög. Flickan fick lika mycket som en vuxen skulle ha. Det gick tolv timmar innan det upptäcktes och följden blev en hjärnblödning med mycket svåra hjärnskador.

Men det har säkert ingenting med det att göra. Någon hittar säkert på
Citera
2009-03-05, 14:37
Medlem
Citat:

Det är just det här som kanske kommer att skapa problem senare, gemene man har inte den kunskapen som krävs för att tolka vissa saker och härleda vissa åkommor till en viss händelse där de tror att de måste uppkommit då.

Nu pratar jag inte om just det här fallet då jag tror det kan ha varit en följd av misstaget, men överlag när de gäller fall med anknytning till sjukvård är det svårt för många att sätta sig in.
Citera
2009-03-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylph
Överläkare på ALB betyder per automatik inte att man tillhör någon form av överklass. Men i sann aftonbladet anda tror man att läkare är förmögna.

Synd att inte du var läkare, så det alltid fanns en överlevnadsgaranti och att ett misstag aldrig skulle ske. Jag väntar med att uttrycka min åsikt i det specifika fallet tills mer information kommit ut. Men om så vore fallet som nämnts att ingen medicinsk expertis kommer att finnas tillgänglig under förhandlingarna så är det mycket konstigt - speciellt när de behandlar ett område inte många förstår sig på.

Läs mitt tidigare inlägg. ALLA människor gör misstag. Men när man jobbar och har ett ansvar över folks liv får man för helvete förstå att det sätts otroligt höga krav på en när man har ett sånt monstruöst ansvar som det jobbet medföljer när man hela tiden jobbar på den yttersta kanten.

Därför förväntar jag mig mer utav denna yrkesgruppen än vad som har framkommit hittills
Citera
2009-03-05, 14:40
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Jag citerar

Vem vet, vi vet ju inte heller hur bra ungen mådde innan denna händelse.
Citera
2009-03-05, 14:43
Medlem
Citat:
Vem vet, vi vet ju inte heller hur bra ungen mådde innan denna händelse.

Vänta lite. Läste du vad som stod? "... och följden blev en hjärnblödning med mycket svåra hjärnskador"

Smaka på ordet "till följd" Man kan nästan höra på ordet att det var "Till följd" utav detta klantarsel som hjärnskadan kom
Citera
2009-03-05, 14:45
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Vänta lite. Läste du vad som stod? "... och följden blev en hjärnblödning med mycket svåra hjärnskador"

Smaka på ordet "till följd" Man kan nästan höra på ordet att det var "Till följd" utav detta klantarsel som hjärnskadan kom
ja o varifrån kom den texten då?
Citera
2009-03-05, 14:48
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julius Mosca
Åklagare åberopar alltid sannolika skäl som grund för häktning.
Jaha.
Men vilka är dessa sannolika skäl?
Tystnad från åklagaren...har du hört talas om förundersökningssekretess? Bara bra om åklagaren är sansad och bedriver sitt arbete istället för att pladdra i media. Angående den kollegiala uppslutningen...vad hade du väntat dig av ett skråyrke?

I detta fall är det mycket svårt att föreställa sig vad den anklagade skulle kunna göra för att hindra utredningen - om överläkaren har gjort ngt direkt fel borde väl detta vara redan vara belagt. Allt pekar på att något är fel med själva åtalet.
Citera
2009-03-05, 14:49
Medlem
Citat:
Jag citerar

Citat:
En sjuksköterska skulle sätta dropp med saltlösning, men förväxlade ampull och tog en saltkoncentration som var mycket för hög. Flickan fick lika mycket som en vuxen skulle ha. Det gick tolv timmar innan det upptäcktes och följden blev en hjärnblödning med mycket svåra hjärnskador.

Jo men nu var det inte sjuksköterskan som hämtades av polis. Hennes/hans fall är under utredning fortfarande. En sjuksköterskas sociala grupptillhörighet kan dessutom variera kraftigt.

Överläkaren - kan komma från vilken social grupp som helst. Men räknas (i egenskap av sitt arbete/titel) oftast till överklassen av vänsterpressen och de som inte tycker att hårt arbete/studier skall premieras i samhället pga avundsjuka gentemot intellektuella människor.
Citera
Medlem
Citat:
ja o varifrån kom den texten då?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4563842.ab

Men som jag sa. De hittar ju säkert på det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det handlar om vägen dit är det ju fullkomligt orimligt att anhålla för ett uppsåtsbrott. Det blir allt mindre klart vad åklagaren egentligen pysslar med.
Jo, man vill gärna det ska finnas skäl.
Min hypotes är att åklagaren sitter med journalloggar granskar dessa,
jämför med SSK berättelse mfl.
Kan tänka mig att SSK tyckt hon behandlat flickan enligt ordination of, course(4 mmol/ml Addex- NaCl istället för 9 mg/ml NaCl).
Skulle man finna ändringar i loggar kan det handla om uppstå.
Man kan bara gissa.

På ett sätt hoppas jag att det finns bakomliggande skäl.
Skulle häktningen vara helt fel och läkaren oskyldig är det katastrofalt för hela läkarkåren.
Vem vill ta sådana risker bli åtalad för dråp/mord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in