Nu tycker jag du ska bli lite noggrannare med fakta och inte sitta och gissa alternativt hitta på en massa efter hand.
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att det gjorts fel i utredningen, men det kan också tänkas att man inte alls trodde att utredningen skulle gå någonstans i detta och därmed inte använt de tunga förhörsledarna i detta fall. ...
Hur många förhör hölls innan provsvaren kom till polisen? Det var ju de extrema provsvaren som gjorde att man agerade. Väldigt snabbt inriktade man sig på läkaren och utredde det som ett mordfall.
Menar du möjligen att man inte trodde det skulle vara ett svårutrett mordfall och därför lät Kling & Klang sköta utredningen?
Citat:
Det mesta pekar på att det blev ett himla liv först när man tog tiopental- och morfinvärdena på allvar. ...
Fanns det någon tidsperiod då man inte tog analysresultaten på allvar?
Det är sant det hände inte så mycket i utredningen innan analysresultaten kom, men det är väl inte så ovanligt om man börjar med att göra en obduktion och dessförinnan inte har så mycket att gå på.
Citat:
... När man nu hittade de här höga värdena skulle det ju tagits kompletterande prover. ...
Jag är ganska säker att man trodde på en "naturlig död" när man valde strategi för obduktion och labbanalyser. ...
Tänk på att det var en polis som upprättade anmälan efter att labbsvaret kommit in, före det såg allt "normalt" ut. Här kan ju förklaringen finnas till att man fumlat så ohemult - mätvärdena har studsat runt mellan RMV och polismyndigheten tills det varit försent.
RMV ska ALLTID göra ett professionellt gott arbete. Det har de inte gjort (anser jag). RMV förtjänar skarp kritik. Att välja en strategi för arbetet utifrån de förutsättningar som finns är rimligt, men det ursäktar inte klantighet och osaklighet.
RMVs strul får konsekvenser för polisens (åklagarens) arbete. Vad jag kan se i förundersökningen har man inte tagit konsekvenserna av strulet på RMV. Det är dåligt. Mycket dåligt. Jag anser att åklagaren ska ha kritik för detta.
Vad menar du med att "mätvärdena har studsat runt mellan RMV och polismyndigheten tills det varit försent"? Jag vill ha ett klart och tydligt svar med fakta, inte det allmänna lallande du brukar ta till när dina påståenden ifrågasätts.