2011-06-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Ett fiskande efter vad man kan tänkas veta så att man sedan kan lägga upp sin historia på bästa sätt. - Den nu åtalade hade långt innan förhören ägde rum vid flera tillfällen varit i kontakt med rättsläkaren och då fått veta att både morfin och tiopental hade detekterats i blodprovet.
Hur skulle den frågan kunna leda till några särskilda besked i den riktningen? (Observera att åklagaren ändrade sig mellan de två ganska snart.)
Hade hon verkligen fått reda på så mycket av PR-A? I så fall hade hon ju ett utmärkt läge att bygga sin historia för länge sedan. Varför ansåg åklagaren då att hon måste häktas?
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Se ovan - och det kan väl knappast ha varit en "rutinartad händelse" när (enligt den åtalade i sitt första förhör) neonatalavdelningen t o m hade inkallat en etisk kommitté eftersom föräldrarna varit så missnöjda med vården av sin dotter. Härutöver kan sägas att den åtalade minns barnets anförvanter väldigt väl och kommer t o m ihåg exakt vad föräldrarna sagt under olika tidsskeden inkl. dagen efter dödsfallet.
Ingreppen på salen kan likväl rutinartade. Var inte skälet till den etiska komitten att vården skulle avbrytas? Det förfarandet visar dessutom väl att läkaren agerade efter alla riktlinjer och ville familjen väl.
Citera
2011-06-21, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri

Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

1) barnet med sin nedsatta metabolism och tidigare thiopentalinjektioner kan inte jämföras direkt med de beskrivna fallen.
2) eftersom det gått så lång tid efter döden till provtagningen kan nedbrytning av fettvävnad påbörjats och denna kan a redistribuerat thiopebtal till blodet i form av micelburna mikrokristaller, eller på annat sätt. Denna distribution skulle kunna vara ojämn i blodbanan.
3) att läkaren säger sig ha destruerat thiopebtal har överhuvudtaget ingen betydelse efter som en hypotetiskt thiopentalinjektion kan ha gjorts av annat thiopental.
4) Provet är så anmärkningsvärt att det bör bekröftas genom ett B- prov, minst!
5) vittnesmålen blir därför helt avgörande!

Svar:

1. Därför skulle alltså tidigare eventuella tiopentalinjektioner (i regel ej journalförda, förstås) ej hunnit brytas ner i kroppen. Dessutom skulle koncentrationen på något fantastiskt sätt (du tar upp det i punkt 2) ha ökat lokalt och på så vis gett de exceptionellt höga mätvärdena. Det skulle alltså inte vara fråga om någon medveten överdos tiopental (trots att sannolikheten för detta borde framstå som liten med tanke på att man även konstaterat en kraftig överdos morfin).

2. Svar se ovan.

3. Det skulle alltså, förutom det tiopental läkaren plockat in på sjuksalen, också ha smusslats in ytterligare tiopental av någon (som väl också bör ha fått tag på detta från sjukhusets medicinskåp). Vederbörande skulle alltså ha smugglat in detta på sjuksalen trots att det redan fanns tiopental där. Frågan är också vem som skall ha varit och nallat tiopental i medicinskåpet? Någon undersköterska? Tror inte rätten köper detta argument.

4. Jag tycker att det hade varit bra om man haft material för att kunna ta ett B-prov. Jag har tidigare i tråden efterlyst obligatorisk provtagning på patienter omedelbart efter döden. Läkargänget i tråden har dock tyckt detta vara en jättedum idé (jag förstår varför de tycker så).

5. Jag tror som sagt att det mest avgörande är provsvaren och läkarens egen uppgift att hon destruerat tiopentalet.

Det är bara att konstatera att du int på någon punkt har kunnat vederlägga mina argument.

Ett annat sätt att se på saken är väl att jag anfört infallsvinklar får dina argument framstå som rätt osannolika/irrelevanta.
Citera
2011-06-21, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nono2

[- - -]

Ingreppen på salen kan likväl rutinartade. Var inte skälet till den etiska komitten att vården skulle avbrytas? Det förfarandet visar dessutom väl att läkaren agerade efter alla riktlinjer och ville familjen väl.

(Tar mig friheten att svara på detta)

Mja, men att ge överdoser av tiopental kort innan babyn skulle flyttas till en annan vårdinrättning är väl inte att agera efter alla riktlinjer? Men det är ju möjligt att hon tyckte sig göra familjen en tjänst och att det inte bara var fråga om att hålla budget eller äntligen få gå hem för dagen. Kom dock ihåg att många, kanske de flesta, anhöriga upplever det som viktigt att allt går rätt till i samband med att en anhörig dör eller eventuellt skall dö.
Citera
2011-06-21, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jodå, (de båda) värdena fick man in i tid före det att kremering skedde. Om jag inte missminner mig, skedde kremeringen den 2008-10-29 medan analysprotokollet skickades till RMV först den 2008-12-17! (Två månader efter "aha-upplevelse" no 1)

Den första analysen är daterad 2008-10-17, och den visade ett thiopentalvärde på över 1000 mikrogram! Nästkommande analys kördes 2008-10-23 sedan man spätt provet (med grisblod) 50 ggr. Och den siffran blev till 2000 mikrogram. Hur lång "ledtid" RMV har för liknande fall vet jag inte, men där fanns åtminstone en teoretisk möjlighet för dem att gräva lite djupare, i synnerhet då den första uppgiften kom till 12 dgr före kremering. "Grisblodsvärdet" hade endast en ledtid om 6 dagar...

Jag kan ha missat nåt här - men det uppseendeväckande resultatet följdes uppenbarligen inte upp före det att kremering skedde. Värdena fanns där. Så RMV "missade" att ta vävnadsprover - likaväl som att de inte kan "friskriva" sig pga. av ovetskap om mätvärdenas beskaffenhet. Detta trots att man hade både skyldighet, möjlighet, och fog (kan jag tycka) - att granska mätvärdena något mer noggrant.

Ursäkta om jag lägger mig i. Kan dock inte låta bli.

Jag tycker att det hade varit bra om man tagit fler prover. Det vore verkligen synd om den här läkaren kunde frias p g a att man inte lagt ned tillräcklig möda på provtagning. Jag köper inte att det är tillfälligheter som gjort att man mätt upp monumentela överdoser av BÅDE tiopental och morfin. Sannolikheten för att det då skall vara fråga om mätfel i stället för brott förefaller mig då ytterst liten. Vill också i samband med detta upprepa mitt tidigare krav på obligatorisk provtagning på alla avlidna i allmänpreventivt syfte och i syfte att säkra bevis. Tycker också att det är märkligt att de som vill fria läkaren ylar om att det borde ha tagits fler prover när man är mot generell provtagning på avlidna, vilket verkligen hade kunnat säkra bevis.

Sedan är det väl så att brott mot patienter i sjukvården har rätt låg prioritet hos polisen och RMV. Det normala är ju att man håller på att skratta på sig när anhöriga kommer och säger att sjukvårdspersonalen begått något brott. Egentligen är det ju ett under att det här fallet kommit så långt som det gjort och att det nu är klart att det blir åtal. Men det är ju bra att åtminstone något fall går till åtal. Det tackar jag polis, åklagare, RMV och Mörland för.
Citera
2011-06-21, 22:41
Medlem
Till Sikhander och Bustopher:

Satt och funderade på varför jag var så säker på att babyn pumpade runt mindre blod än en vuxen i ett svar till Sikhander (och därför inte såg att jag kastat om täljare och nämnare). Då slog det mig varifrån jag sannolikt fått grunden för mitt antagande. Dershwitz anger i den artikel från 2008 som Sikhander så ofta brukar hänvisa till i en kolumn i tabellen på sid 15 värden som baseras på antagandet att blodflödet kapats till 1/4. Även om en baby har ett 3 ggr högre blodflöde än en vuxen så blir detta ändå mindre om man kapar detta till 1/4.

Dershwitz artikel:

http://www.law.berkeley.edu/clinics/dpclinic/LethalInjection/LI/documents/articles/journal/dershwitz.pdf

Vad säger ni om att kapa babyns blodflöde till 1/4 med tanke på den stora tiopentaldosen och den stora morfindosen?

Nytillkomna läsare kan jag upplysa om att Sikhander tidigare uppgett att blodflödet för en vuxen är ungefär blodvolymen i kroppen per minut (5 liter/min, alltså). En baby med 0,25 liter blod i kroppen skulle alltså pumpa runt 0,75 liter/min (Sikhander räknar på att babyn skulle ha haft 0,2683 liter blod i kroppen och landar därför på 0,805 l/min). Sedan prutar Sikhander ner 0,805 liter/min till 0,330 liter/min (oklart varför han väljer just den siffran).

Bustopher anger en ännu högre siffra för babyns blodflöde: 0,480 l/min (480 ml/min) på sid 17 i en av de uppsatser han postat i denna tråd, alltså denna uppsats:

https://files.me.com/ingvar_ericson/2ubqnw

En till fråga angående Bustophers uppsats, förresten. På sid 6 visar han ett diagram som saxats från en artikel som den tidigare i tråden nämnde Price och som skall ha publicerats 1960. Enligt detta diagram verkar ungefär 70 % av tiopentalet finnas kvar i blodet efter ca en halvminut. Håller Sikhander med om den siffran? Han har ju tidigare velat lägga sig betydligt lägre.
Senast redigerad av PCuri 2011-06-21 kl. 22:47.
Citera
2011-06-21, 22:55
Medlem
Att jämföra morfinkoncentrationen med thiopental i det här fallet är som att sätta avståndet Stockholm-Motala i samma kontext som Stockholm-New York.

Morfinvärdet är högt men förmodligen bara ett resultat av palliativ vård där rätten att dö utan smärta sätts före allt annat. Thiopentalet däremot är ett enormt enigma.

@PCuri

Du går över ån efter vatten. Dina beräkningar är närmast huvudlösa.

Läs sammanfattningen till artikeln som jag postade tidigare istället - de har mätt blodflödet hos neonataler och nyfödda:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6518060
Senast redigerad av Sikhander 2011-06-21 kl. 22:57.
Citera
2011-06-21, 23:15
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Till Sikhander och Bustopher:

En till fråga angående Bustophers uppsats, förresten. På sid 6 visar han ett diagram som saxats från en artikel som den tidigare i tråden nämnde Price och som skall ha publicerats 1960. Enligt detta diagram verkar ungefär 70 % av tiopentalet finnas kvar i blodet efter ca en halvminut. Håller Sikhander med om den siffran? Han har ju tidigare velat lägga sig betydligt lägre.

Nix! Observera att tidsskalan i diagrammet är logaritmisk! Värdet vid 1/2 minut ligger runt 20/25%.
Citera
2011-06-22, 09:47
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
/.../
Alla förhör sker närmre 6 månader efter en för de förhörda närmast rutinartad händelse.

Rutinartad kan man inte kalla händelsen.

Avdelningen har en mortalitetsfrekvens på 1,9% och ca 700 patienter om året enligt förhörsuppgift av läkare BL. Alltså dör det lite drygt ett barn i månaden på avdelningen. Här vet jag inte men det är rimligt att anta att det stora flertalet är akuta dödsfall och en mindre del planerade avvecklingar. Då är vi nere i något eller några om året.

Med tanke på hur mycket personal det finns så bör det gå år emellan en personal behöver uppleva en planerad avveckling. Så händelsen bör vara så speciell att det hos en normal människa lämnar minnen kvar som inte försvinner i den grå massan av vardagliga händelser.
Senast redigerad av eloge 2011-06-22 kl. 10:24.
Citera
2011-06-22, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Rutinartad kan man inte kalla händelsen.

Avdelningen har en mortalitetsfrekvens på 1,9% och ca 700 patienter om året enligt förhörsuppgift av läkare BL. Alltså dör det lite drygt ett barn i månaden på avdelningen. Här vet jag inte men det är rimligt att anta att det stora flertalet är akuta dödsfall och en mindre del planerade avvecklingar. Då är vi nere i något eller några om året.

Med tanke på hur mycket personal det finns så bör det gå år emellan en personal behöver uppleva en planerad avveckling. Så händelsen bör vara så speciell att det hos en normal människa lämnar minnen kvar som inte försvinner i den grå massan av vardagliga händelser.
Nej du räknar nog lågt. Har en person väl hamnat i intensivvård kommer inte döden (om den blir utgången) särskilt överraskande. Precis som med flickan brukar man hinna sätta in livsuppehållande åtgärder om det är befogat.

I övrigt se mitt tidigare svar.
Citera
2011-06-22, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Nix! Observera att tidsskalan i diagrammet är logaritmisk! Värdet vid 1/2 minut ligger runt 20/25%.

Bustopher hänvisar alltså till diagrammet på sid 6 i den här uppsatsen han skrivit:

https://files.me.com/ingvar_ericson/2ubqnw

Det stämmer i och för sig om man tittar närmare på skalan på den horisontella axeln att den horisontella axeln har en (10)-logaritmisk skala. Några hjälplinjer finns dock tyvärr inte, så det är väl lätt att bomma log-skalan eftersom den heller inte var utsatt på axlarna om man inte läser vad som står längs hela axeln.

Avsaknaden av hjälplinjer gör väl också att det är lätt att bluffa folk som inte är vana vid logaritmiska skalor och brukar veta hälften av ett värde brukar finnas ca 30 % till vänster i intervallet i fråga. Och vet man det ser man lätt att man efter ½ minut har ca hälften av tiopentalet kvar, inte 20/25 %, som du påstår.

Det jag råder den läsare som glömt gymnasiematten och vad 10-logaritmer (skrivs log eller lg) innebär är att ta fram ett vanligt logg-papper och mäta med linjal hur många cm eller mm som behövs för att nå hälften av ett värde. Den som har en gymnasiebok i matte kvar hittar kanske något diagram med log-skala på någon av axlarna att mäta på.

Mäter vi på ett vanligt logg-papper som brukar ha 5 cm mellan värden som 0,1 och 1, 1 och 10, 10 och 100 o s v så ser vi att detta avstånd brukar vara 5 cm. För att nå hälften av det högre värdet i intervallet, alltså 0,5, 5 resp 50 så ser vi om vi mäter med linjalen att man då behöver dra bort litet drygt 1,5 cm från 5 cm för att nå värdet 0,5, 5 resp 50.

Ett annat sätt att komma underfund med hur många cm som krävs för att nå hälften av ett värde är att ta fram miniräknaren och slå följande:

Log (0,5/1) = - 0,30103

Log (5/10) = - 0,30103

Log (50/100) = - 0,30103

För att grafiskt i ett log-papper kunna pricka in 0,5 minuter måste vi med ett papper med 5 cm mellan 0,1, 1 resp 10 multiplicera 5 cm med -0,30103. Då får vi värdet -1,50515 cm som skall dras bort från 5 cm. Detta stämmer väldigt bra med log-papperets skala som du plockat fram, eller hur?

Om avståndet mellan 0,1, 1 och 10 är något annat än 5 cm i diagrammet måste vi multiplicera detta avstånd med -0,30103 för att få hälften av 0,1, 1 resp 10.

När jag tog en utskrift på Bustophers diagram på sid 6 så såg jag att avståndet mellan 0,1 och 1 var drygt 2,7 cm. Jag högg till med 2,72 cm när jag satte mig ner och räknade. Jag fick då alltså multiplicera 2,72 cm med -0,30103 vilket gav siffran -0,8188 cm att dra bort från 2,72 cm. Efter att ha prickat in detta värde på den horisontella axeln drog jag ett vinkelrätt streck uppåt för att se vilket procent-värde för kvarvarande tiopental i ”Blood”-kurvan som detta motsvarade. Svaret verkade vara ganska exakt 50 %. Ta en utskrift på Bustophers diagram på sid 6 och pröva göra samma sak själv.

Jag prövade också att se vilket procentvärde för kvarvarande tiopental som 40 sekunder gav:

Log (40/60) = -0,1760913

Vi multiplicerar detta tal med längden 2,72 cm:

-0,1760913 * 2,72 cm = -0,479 cm

Sedan prickar vi in detta värde i diagrammet på samma sätt som ovan. Resultatet blir en kvarvarande tiopentalhalt i blod på ca 35 %.

Sedan kan vi baklängesräkna litet också. Vid vilken tidpunkt är 30 % av tiopentalet kvar i blodet? Om vi avläser på den horisontella axeln motsvarar tiden knappt 0,35 cm till vänster om 1 minut. Vi får då:

-0,34/2,72 = -0,125

Vi får följande ekvation där vi skall lösa ut x:

Log x = -0,125

x = 10^(-0,125) = 0,7498942 (”upphöjt till” skrivs med ^ här)

x = Tid / 60 sekunder

Tid = x * 60 sekunder = 0,7498942 * 60 sekunder = 44,99 sekunder

Alltså:

30 sek : 50 % av tiopentalet kvar i blodet

40 sek: 35 % av tiopentalet kvar i blodet

45 sek: 30 % av tiopentalet kvar i blodet.

Med Bustophers eget diagram blir alltså hans uppskattning på 20 -25 % tiopental kvar vid ½ minut (alltså 30 sekunder) helt felaktig. Man hamnar dubbelt så högt som han anger. Notera också att du har 20 % kvar vid 1 minut enligt den skala som faktiskt finns i Bustophers diagram.

Sedan har jag inte fått svar på om man skall välja Bustophers blodflöde om 480 ml/min, Sikhanders blodflöde om 330 ml/min eller som i en kolumn i Dershwitz artikel ta ¼ av normalt blodflöde, d v s ¼ av 750 ml/min. En baby som beräknats få mer än de 5 g Dershwitz förutsätter i sin tabell och dessutom en massa morfin borde rimligen kunna få blodflödet reducerat lika mycket som fångar som inte får en massa morfin också.
Citera
2011-06-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Att jämföra morfinkoncentrationen med thiopental i det här fallet är som att sätta avståndet Stockholm-Motala i samma kontext som Stockholm-New York.

Morfinvärdet är högt men förmodligen bara ett resultat av palliativ vård där rätten att dö utan smärta sätts före allt annat. Thiopentalet däremot är ett enormt enigma.

@PCuri

Du går över ån efter vatten. Dina beräkningar är närmast huvudlösa.

Läs sammanfattningen till artikeln som jag postade tidigare istället - de har mätt blodflödet hos neonataler och nyfödda:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6518060

Du tycker inte alltså att man kan dela siffran för nyfödda med 4 som din husgud Dershwitz gör i en tabell på sid 15 för vuxna personer som fått 5 g tiopental? Om babyn fått minst 5,7 g tiopental plus en massa morfin är det väl inte helt orimligt att dela med 4 som Dershwitz gör?
Citera
2011-06-23, 10:56
Medlem
Bustophers avatar
Citat:
Bustopher hänvisar alltså till diagrammet på sid 6 i den här uppsatsen han skrivit:

http://tinyurl.com/5tvshb5

Det här diagrammet har återgetts i åtskilliga publikationer sedan Price publicerade det första gången 1960. Tyvärr redovisar han inte i artikeln de mätvärden som ligger till grund för det i tabellform och han har inte heller markerat mätvärdena i diagrammet. I modernare publikationer har diagrammet ritats om. Den version av diagrammet som jag redovisat i min uppsats är hämtat från ett sådant modernare arbete. Jag tror inte att det varit Price's mening att hävda att diagrammet mer än i principiellt återger distributionsförloppet. Att det måste föreligga individuella variationer mellan patienter och sannolikt också för en och samma patient i olika situationer är ganska givet. Poängen med Price's artikel är istället att visa på de mekanismer som ligger bakom tiopentals användning som narkosmedel. Det är därför som detta blivit en av de flitigast citerade artiklarna inom tiopentalforskningen. Så, precis som när det gäller ditt sätt att använda uppgifterna i Dershwitz's artikel, så försöker du läsa in mer i materialet än som finns där.

Citat:
Sedan har jag inte fått svar på om man skall välja Bustophers blodflöde om 480 ml/min, Sikhanders blodflöde om 330 ml/min

Nej, och du kommer inte att få något mer svar än det här heller. Både Sirkhander och jag har redovisat var vi hämtat våra grunduppgifter ifrån och vi har också redovisat den nedjustering av cirkulationen som vi ansett rimlig i sammanhanget. Det är naturligtvis "bedömningar" som följaktligen kan diskuteras. Om sedan 330 ml/min är mer rimligt än 480 får var och en avgöra själv utifrån sina kunskaper i ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in