Jag är som tidigare sagts osäker på vilken spruta mamman avser. - Att barnet skulle ha fått en spruta i armvecket är något mamman enligt tillgängligt FUP ej har sagt.
OK, om vi nu ska vara helt korrekta så är det alltså förhörsledaren som i förhöret den 24 februari 2009 säger: "Och den sprutan sa du att det fick hon i armvecket?" En fråga som sedan mamman besvarar med: "Ja". (FUP sid 116-117)
Här har vi alltså ett exempel på hur förhörsledaren genom ledande frågor lägger svar anpassade till polisens uppfattning om vad som hänt i den förhördes mun. Ett annat bra exempel på detta finns i förhöret med uskan JN (som ju dessutom bara föreligger i referatform) där förhörsledaren noterar att JN sagt att narkosläkaren gett flickan "Sprutor med okänt innehåll". En ytterst försåtlig formulering. Detta är ingen bra eller ens acceptabel förhörsteknik!
F: Mm. Den här sista sprutan Linnea fick, hur lång tid innan var det ungefår innan Linnea avled?
V: Max en timme. Max. Det var inte lång tid på sista slutet där.
F: Nej.
V: Det var det inte. Jag är lite osäker på tiden.
F: Nej, jag förstår det.
V: Men det var inte lång tid efteråt, för det var skönt när man såg att hon slöt ögonen.
F: Mm.
V: För då visste man att hon inte plågades längre.
F: Mm.
V: För att ingen ska behöva se det där, speciellt inte med sitt eget barn. F: Och den sprutan sa du att det fick hon i armvecket?
V: Ja.
F: Mm. Och vid det här tillfället, då var hela släkten samlad också?
V: Vi var allihop där inne i rummet, utom två för dom hade åkt hem. Det var Magnus och Eidun, för dom hade ju barnen hemma, så dom fick åka hem.
Senast redigerad av Bustopher 2011-07-15 kl. 17:43.
Enligt dig har det ju hittills varit så att dom både sett och förstått med tanke på att deras
vittnesmål har betytt att läkaren begått ett mord och dom anhöriga har bevittnat det.
Förstod alla vad dom såg? Frågan som är mer trådspecifik kanske lyder: Förstår alla det dom läser eller läser dom in saker som deras defekta hjärnor gärna registrerar som negativt för läkaren?
Jag försöker läsa in även det som kan tala till förmån för den åtalade - självklart! - Hitintills är det faktiskt inte så mycket, tyvärr.
Vittnena CB och MB liksom farmor har enligt min mening sett den sista sprutan som gavs i direkt förbindelse med att L avled – om man inte ska tro att det var en saltinjektion som orsakade barnets död och som den åtalade också meddelat att barnet kunde dö av. - Vad betr. mamman så håller jag öppet för att hon endast reflekterat på den sista stora morfinsprutan som sattes i infusionspumpen.
Att domaren redan hunnit läsa FUP? - Det är bara något jag tror är fallet (sommarlektyr?). F.ö. läste jag någonstans att domaren är en hon; det lär ska bli Catarina Barketorp som dömer i rättegången (som är planerad att börja den 13 sept). http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12561720.ab
Enligt dig har det ju hittills varit så att dom både sett och förstått med tanke på att deras
vittnesmål har betytt att läkaren begått ett mord och dom anhöriga har bevittnat det.
Förstod alla vad dom såg? Frågan som är mer trådspecifik kanske lyder: Förstår alla det dom läser eller läser dom in saker som deras defekta hjärnor gärna registrerar som negativt för läkaren?
Man kan föra följande resonemang också för att värdera vittnesmålen.
Om vittnena förstod att det var något styggt som skedde, dvs att sprutor gavs som avlivade
den döende...varför var deras polisanmälan riktad i generella ordalag mot sjukhuset samt tidigare incident och inte mot läkaren? situationen de upplevde den där dagen innehöll alltså inte tillräckligt för
att deras misstänksamhet (betänk mammans beteende här) skulle väckas.
Helt klart så kommer inte vittnena att kunna presentera en beskrivning som
klarlägger att de uppfattade att ett mord begicks...därför att det förstod de aldrig.
I bästa fall kanske de kan tillsammans framlägga visa indicier, men inget mer.
allt annat som de säger är efterhandskonstruktioner, om de hävdar foul play
de här fallet skulle ha lagts ner direkt, de värsta är att myndigheterna samt de ansvariga/skyldiga
myndighetspersonerna involverad inte kommer att få någon form av repressalie. utan dagen efter
målet kommer de att vara tillbaka på sina jobb och fortsätta som vanligt... där kan man önska att polisen skulle göra en insats för att plocka bort dom så att inte fler blir skadade.
OK, om vi nu ska vara helt korrekta så är det alltså förhörsledaren som i förhöret den 24 februari 2009 säger: "Och den sprutan sa du att det fick hon i armvecket?" En fråga som sedan mamman besvarar med: "Ja". (FUP sid 116-117)
Ja, det är riktigt - men om vi ska vara helt korrekta så måste tilläggas att protokollet innehåller transkriberad text. Vi får nog vänta tills rättegången med att höra mer exakt vad mamman har sett. - Vad vittnena CB, MB och farmor, däremot, har iakttagit, kan man svårligen missta sig på: koksalt, morfin eller tiopental...
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Här har vi alltså ett exempel på hur förhörsledaren genom ledande frågor lägger svar anpassade till polisens uppfattning om vad som hänt i den förhördes mun. Ett annat bra exempel på detta finns i förhöret med uskan JN (som ju dessutom bara föreligger i referatform) där förhörsledaren noterar att JN sagt att narkosläkaren gett flickan "Sprutor med okänt innehåll". En ytterst försåtlig formulering. Detta är ingen bra eller ens acceptabel förhörsteknik!
Nej, förhöret med JN 090617 finns också som digital ljudfil, och betr. referatet kan jag inte hålla med dig eftersom förhörsledaren sammanfattar det som JN nyss har sagt - fast hon har sagt det med en hel massa andra ord i sina tappra försök att slingra sig bort från ämnet. Skulle han drista sig till att på ett mer fullödigt sätt referera alla osammanhängande och undanglidande drapor som JN kommer med finge han sitta halva natten. Den entydiga slutsatsen av vad JN säger är att den åtalade gett barnet sprutor med okänt innehåll - vilket JN också bejakar.
Avsnittet med "Sprutor med okänt innehåll":
FL: Men… men det här med sprutor, det är nånting som du har kommit på nu i efterhand, då?
JN: Ja – att hon inte… att hon har gett… Usch, jag tycker det är jobbigt, det här. Eh… ja, hon har gett nånting… spola infarter och det… FL: Eller nånting annat. JN: Ja. FL: Vad vet du inte? JN: Nej.
FL: Men sprutor har du kommit på nu i efterhand alltså, att det är?
JN: I efterhand… Nej, men att det…
FL: Men du säger ju inte det vid första förhöret som hölls.
JN: Nej, men alltså jag… det är väl ingenting jag… Det är svårt när de sitter så här och pratar att komma ihåg ordagrant och alltihopa, man försöker förklara så att det ska bli en…
FL: Men frågan ställs om hon använde sprutor, och då svarar du att hon inte gör det.
JN: Ja.
FL: Och därför…
JN: Ja.
FL: Kan det vara så att… Är det nån som har pratat med dig om det här; talat om det här för dig?
JN: Naej. – Nej. – Ja, det är väl det att… det mycket att man… hur det fungerar… man försöker rannsaka sig själv och allt som man gått igenom, vad som har… på den kvällen hände och hur förloppet såg ut på kvällen.
FL: Um.
JN: Um. FL: Men i efterhand så erinrar du dig sprutor i vilket fall, då. - Är det så? JN: Um. FL: Med okänt innehåll, då? JN: Ja.
Och lite senare i förhöret (för den som ännu inte är övertygad...):
JL: Och då… Vi hade morfinpump som går, då.
JN: Um. JL: Och sen så är… får hon vid några tillfällen… extra av V genom en spruta? JN: Um. JL: Och då vet du inte om den innehåller morfin eller natrium? JN: Nej. JL: Eh, kan man på nåt sätt se skillnad på morfin och natrium i sprutan? – Ser de olika ut? JN: Tror inte det. Tror att det är samma genomskinliga vätska. – Inte helt säker.
JL: Så den här sprutan, den hon får extra, den fyller V på nån annanstans, eller var gör hon det nånstans?
JN: [Lång tankepaus] Ja. – Osäker. För att om jag sitter och pratar med föräldrarna… alltså, jag är osäker, ja. - Kommer inte ihåg.
JL: Men vad är det vanliga?
JN: Ja, att det finns, eh… en medicin på rummet vid arbetsbänken, det är det vanligaste.
JL: Um.
JN: Och var är den här arbetsbänken i förhållande till föräldrarna, eller sängen där L ligger?
JN: Bakom är det, i så fall. Um…
JN: …är det en bänk.
JL: För det är ju mer än vid ett tillfälle som L har fått extra av någonting.
JN: Um.
JL: Men inte vid något av de där tillfällena så har du sett…
JN: Var hon har hämtat nånstans?
JL: Ja. JN: [Högljutt] JA, DET…
JL: Liksom förberedas.
JN: Um. Ja, den borde ha legat… eller... borde ha legat i så fall på… bänken där, då, på rummet. Men då sitter jag ju och tar hand om föräldrarna, för att prata med dom, och tittar på L, och cirkulationen och såna där saker, och pratar med dom. För då har jag ju hämtat V, så att då får ju hon göra sitt jobb och jag fortsätter att prata med föräldrarna; jag lämnar ju inte dom, och pratar med dom och det…
JL: Som jag har förstått det så har V varit på rummet större delen av…
JN: …tiden, ja. Ja. Um. JL: Men de här gångerna när hon ger extra, då har hon inte varit på rummet? JN: [Högljutt] Ja, EN GÅNG vet jag att jag hämtade henne. Då var hon i... re… re… det vet jag… eh, att jag har, eh, kallat på henne… när mamman och pappan – det var därför jag tror att det var vid… runt sju-tiden, för där var jag… kommer jag ihåg att jag fick… för då var hon ute i rondrummet och skrev journal och såna saker om förloppet och det, då. Så att då hämtade jag henne.
JL: Och det är ett tillfälle då… då de vill ha extra?
JN: Ja. Det är ju bara den [Ohörbart] jag riktigt kommer ihåg att… hur det gick till, men sen så var ju V där hela tiden, så att… då har ju hon hört själv diskussionerna med föräldrarna, hur hon mår och allt det här. Men just… den gången så frågade jag vad… vad V själv tyckte, då, och vad föräldrarnas önskemål var och det. – Vad de upplevde som…
JL: Vad sa V då?
JN: Ja, hon förklarade ju att det… att… men cirkulation går neråt och man får färg och såna saker, och… – precis som jag också hade förklarat… för dom. – Satt och tittade på L och det. Um.
JL: Men då… då ger hon nån form av spruta som du inte ser?
JN: [Högljutt]NÄE, SOM JAG INTE TÄNKER PÅ, ja… som hon hämtar och… ger – för hon har ju inte den i sin ficka så hon måste ju hämta på medicinbordet.
JN: Um.
JL: Men det är ingenting som du har sett?
JN: Nej. Eftersom jag inte [Högljutt] KOMMER IHÅG. – Nej, jag kommer inte ihåg. – Um.
JL: Jag har ingenting mer just nu.
FH: Vi fortsätter här. Eh… Men du har åtminstone sett nu, då… Och… och… Det är alltså när föräldrarna tycker att det är jobbigt för L… så har de… Har de hela tiden pratat med dig, eller har de även pratat med V om att de vill att hon ska få extra, L?
JN: Dom har pratat med bägge två.
Man kan föra följande resonemang också för att värdera vittnesmålen.
Om vittnena förstod att det var något styggt som skedde, dvs att sprutor gavs som avlivade
den döende...varför var deras polisanmälan riktad i generella ordalag mot sjukhuset samt tidigare incident och inte mot läkaren? situationen de upplevde den där dagen innehöll alltså inte tillräckligt för
att deras misstänksamhet (betänk mammans beteende här) skulle väckas.
Helt klart så kommer inte vittnena att kunna presentera en beskrivning som
klarlägger att de uppfattade att ett mord begicks...därför att det förstod de aldrig.
I bästa fall kanske de kan tillsammans framlägga visa indicier, men inget mer.
allt annat som de säger är efterhandskonstruktioner, om de hävdar foul play
de här fallet skulle ha lagts ner direkt, de värsta är att myndigheterna samt de ansvariga/skyldiga
myndighetspersonerna involverad inte kommer att få någon form av repressalie. utan dagen efter
målet kommer de att vara tillbaka på sina jobb och fortsätta som vanligt... där kan man önska att polisen skulle göra en insats för att plocka bort dom så att inte fler blir skadade.
De anhörigas anmälan verkar väl inte ha riktat sig mot det som skett mot slutet. Polisen undersökte dock denna bit och lät göra provtagningar. Denna visade massiva överdoser av morfin och tiopental. Den åtalade läkaren har dock hävdat att hon efter att babyn dött destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen. Om babyn visar sig ha en massiv överdos tiopental i kroppen och den åtalade läkaren säger sig ha destruerat allt tiopental så är det logiskt att misstänka henne för att åtminstone ha sprutat i tiopentalet i babyn.
Att den åtalade läkaren sprutat i något i babyn just innan babyn dog verkar också klarlagt.
De anhörigas anmälan verkar väl inte ha riktat sig mot det som skett mot slutet. Polisen undersökte dock denna bit och lät göra provtagningar. Denna visade massiva överdoser av morfin och tiopental. Den åtalade läkaren har dock hävdat att hon efter att babyn dött destruerat allt tiopental som fanns på sjuksalen. Om babyn visar sig ha en massiv överdos tiopental i kroppen och den åtalade läkaren säger sig ha destruerat allt tiopental så är det logiskt att misstänka henne för att åtminstone ha sprutat i tiopentalet i babyn.
Att den åtalade läkaren sprutat i något i babyn just innan babyn dog verkar också klarlagt.
Nej det är inte klarlagt på något sätt utom i din (och eventuellt Eloge och Letsdoits) hjärna.
Grön brandbil har en poäng här. Fundera en stund till på varför inte dom anhöriga anmälde
det så uppenbara mordet, sett till vittnesmålen.
Ni i tråden som är så säkra på att V har gjort det, vad tycker ni om att förhören går
ut på att hon ska ha gjort det på uppmaning av föräldrarna? Tycker ni att åklagaren gör
rätt som inte samtidigt åtalar föräldrarna för anstiftan?
Nej det är inte klarlagt på något sätt utom i din (och eventuellt Eloge och Letsdoits) hjärna.
Grön brandbil har en poäng här. Fundera en stund till på varför inte dom anhöriga anmälde
det så uppenbara mordet, sett till vittnesmålen.
Ni i tråden som är så säkra på att V har gjort det, vad tycker ni om att förhören går
ut på att hon ska ha gjort det på uppmaning av föräldrarna? Tycker ni att åklagaren gör
I minst en hjärna till är det klarlagt - i åklagarens. Det framgår med all önskvärd tydlighet av stämningsansökan. Ett sådant övermått av bevisning på just en punkt är det sällan man ser i en stämningsansäkan. Att den åtalade läkaren sprutat i något i babyn just innan babyn dog kommer att vara hur klarlagt som helst för rätten.
Det inte minst för att det inte finns det minsta spår av illvilja och misstro mot läkaren i vittnesmålen. Inte i vittnesmålen före och inte i vittnesmålen efter det blev känt vad läkaren var misstänkt för. Vittnesmålen präglas rakt igenom av ärlighet och uppriktighet och visar inga spår av baktanke eller efterhanskonstruktioner. De uttrycker öppet och ärligt att det utövades påtryckningar på läkaren att lindra för flickan. Styrkan i vittnesmålen ligger just i att iakttagelserna inte tolkas som ett brott av vittnena. Inga spår av agg mot läkaren finns i vittnesmålen.
Det kan jämföras med läkarens oerhört fula påhopp på föräldrar och anhöriga när hon först i slutförhöret anklagade dem för att vilja avsluta flickans liv och då inte för att det var jobbigt för flickan utan för att föräldrar och anhöriga hade det jobbigt.
Detta har inte alls framkommit på samma sätt i tidigare förhör när läkaren har haft möjlighet att fritt berätta om dagen. Att så sent komma med uppgiften ger ett intryck av tillrättaläggelse efter omständigheter och oärlighet. Även om det kan finna en objektiv grund till att hon känt en press ifrån föräldrar och anhöriga att göra någonting så är det ett rent subjektivt intryck hon förmedlar när hon menar att föräldrar och anhöriga vill att hon skall göra det för deras skull och inte för flickans.
I minst en hjärna till är det klarlagt - i åklagarens. Det framgår med all önskvärd tydlighet av stämningsansökan. Ett sådant övermått av bevisning på just en punkt är det sällan man ser i en stämningsansäkan. Att den åtalade läkaren sprutat i något i babyn just innan babyn dog kommer att vara hur klarlagt som helst för rätten.
Det inte minst för att det inte finns det minsta spår av illvilja och misstro mot läkaren i vittnesmålen. Inte i vittnesmålen före och inte i vittnesmålen efter det blev känt vad läkaren var misstänkt för. Vittnesmålen präglas rakt igenom av ärlighet och uppriktighet och visar inga spår av baktanke eller efterhanskonstruktioner. De uttrycker öppet och ärligt att det utövades påtryckningar på läkaren att lindra för flickan. Styrkan i vittnesmålen ligger just i att iakttagelserna inte tolkas som ett brott av vittnena. Inga spår av agg mot läkaren finns i vittnesmålen.
Det kan jämföras med läkarens oerhört fula påhopp på föräldrar och anhöriga när hon först i slutförhöret anklagade dem för att vilja avsluta flickans liv och då inte för att det var jobbigt för flickan utan för att föräldrar och anhöriga hade det jobbigt.
Detta har inte alls framkommit på samma sätt i tidigare förhör när läkaren har haft möjlighet att fritt berätta om dagen. Att så sent komma med uppgiften ger ett intryck av tillrättaläggelse efter omständigheter och oärlighet. Även om det kan finna en objektiv grund till att hon känt en press ifrån föräldrar och anhöriga att göra någonting så är det ett rent subjektivt intryck hon förmedlar när hon menar att föräldrar och anhöriga vill att hon skall göra det för deras skull och inte för flickans.
Jodå, föraktet mot sjukvården lyser igenom, både i vittnesförhör och i dina (och en del
andras) inlägg. Hur sockersött och rosaskimrande skenheligt du än försöker framställa
det så är det ändå föräldrarna och släkten som försöker få läkaren att begå mord här.
För ni verkar ju överens om att det är mord, eller?
Så vad har vi då här? En läkare som förnekar brott, men som ska åtalas.
En familj som beställer ett mord men som inte ens är misstänkta för någonting,
trots att dom själva vittnar om sin beställning.
Åklagaren (och hans kammare)? Dom hade det klart för sig redan innan alla
tillrättalagda förhör. Förlåt mig, sammanfattade, ej inspelade förhör, ska det vara.
Så vad hade då åklagaren? Ett eventuellt mord, beställt och klart. En eventuell
gärningsman som nekar. Kan man tänka sig att man då borde ha tittat efter en
alternativ gärningsman? Tydligen inte. Agendan var klar. Läkaren skulle sättas åt.
Diskussionerna om dödshjälp skulle upp på tavlan. Gränser skulle dras och TV-soffor
besättas. Föräldrarna fick t o m ett passande ombud istället för att stå medåtalade.
Nu gick det inte riktigt så... Och kvar står åklagarmyndigheten som desperat
försöker rädda sitt ansikte.
/.../ Ni i tråden som är så säkra på att V har gjort det, vad tycker ni om att förhören går
Varken föräldrarna eller någon av de anhöriga har uppmanat eller sökt övertala den åtalade att dräpa barnet. Det enda de bett om är smärt- och ångestlindring – och lite mat så att flickan inte skulle behöva dö hungrig. Mamman ber om att den åtalade ska se till så att dottern är ”sovandes när det händer”, dvs att det skulle kännas bättre för barnet självt att få sova sig in i döden för att det då kunde få andas på ett lugnare sätt.
Alla förstod att barnet skulle somna in för gott även om ingen inte visste när, och man bad en stilla bön om att barnet inte skulle behöva ligga och lida under någon längre tid. De anhöriga ville varken skynda på eller skjuta upp döden; det primära var att barnet inte skulle plågas.
Mamman ber den åtalade: ”Snälla, kan hon inte få nånting så hon sover när det händer, i stället? – Att hon inte ska behöva kämpa så som hon gjorde. /…/ Om man kunde skynda på dosen så hon blev lite somnandes.”
Den åtalade, däremot, ger uttryck för att hon inte hyser några känslor av det mer humana slaget, att hon har svårt för att hålla sig till sak samt att hon kopplar ihop föräldrarnas önskan om mer smärtlindring med att de vill att hon ska avsluta dotterns liv. Hon ger en vrångbild av hela situationen och framställer föräldrarna som att de får skylla sig själva om de väljer att stanna kvar och bevittna sin dotters dödskamp: [”Vill ni inte se er dotter lida så får ni väl gå ut i korridoren så länge.”] - Minst av allt kan man säga att hon ger uttryck för att vilja ge familjen stöd i deras svåra stund; hon har till och med den dåliga smaken att i stället håna, anklaga och skuldbelägga dem för deras oro:
F: Dom vill att L ska få lite mera medicin för att hon inte ska ha så jobbigt och jag frågar dig kort och gott: Vad gör du för bedömning när du ger koksalt och inte nånting annat ytterligare än det som går i sprutpumpen?
V: Föräldrarna bad inte mig ge lite annat, föräldrarna bad mig att avsluta det här. Pappan bad mig upprepade gånger att avsluta det här, så säger han. Det var fler i den här familjen som satt i rummet som också bad mig att avsluta. Det här var orimligt och de tyckte att det var väldigt obehagligt, dom sa aldrig att hon hade det jobbigt, utan dom upplevde att det var jobbigt. För sig själva, dom ville inte vara med om det här. Då säger jag väldigt tydligt till dom ett flertal gånger att jag kan inte göra nånting och spruta saker för att ni inte ska ha det jobbigt, jag kan bara bedöma hur L har det. Och just nu så behöver hon inte nånting sånt, att avsluta ett liv, det är inte min uppgift. /…/ …och vill ni inte vara här så behöver ni inte, men vi kan inte göra nånting mera just nu och jag kommer inte att ändra på den medicinering som jag ger, det vill säga den lilla dosen med 20 mikrogram per kilo/timme som jag gav av morfinet.
/.../ Han tjatade flera gånger: Ge henne nånting, ge henne nånting – då gav jag henne en koksalt som gick i dropp, koksalt gav jag henne, i en plastslang in i blodkärlen där och faktiskt, han sa vid flera tillfällen: Ge henne mera, ge henne mera. Jag sa att det fortfarande var bara koksalt, att jag inte gav henne nåt morfin eller nåt annat lugnande medel var för att jag bedömde att hon inte hade nån ångest, hon hade inte ont och det här var nånting som man skulle göra väldigt, väldigt korrekt – men eftersom föräldrarna hade sån här misstro till vården skulle man göra det här på ett väldigt korrekt sätt. Och då föredrag jag, i stället för att ta en diskussion över huvudet på dom, eller över huvudet på barnet i deras famn, och säga att nej, jag tycker inte att hon behöver det, eftersom vi hade lovat att om vi bedömde att hon skulle ha det så skulle hon få det. Jag kände att då var det bättre att jag gav henne koksalt, så dom blev lugna på det här och tyckte att det var bra. Sedan ville dom ha mera vid flera tillfällen, då gav jag henne koksalt.
Vad är det den åtalade egentligen säger:
[Eftersom föräldrarna hyste sådan misstro mot vården så skulle barnet få väldigt, väldigt lite smärtstillande preparat. Trots att vi hade lovat föräldrarna att flickan skulle få all den hjälp hon behövde så tyckte jag att det var mer korrekt att lura föräldrarna och bara ge henne koksalt. De anhöriga stod och trängdes runt barnets säng och jag tyckte det var högst opassande att pappan tillåtit sin utvecklingsstörde bror att följa med in på salen. När föräldrarna såg att koksaltet inte hjälpte (ja, det såg ju f.ö. uskan också) så ville de ha mer smärtstillande, men då fortsatte jag mitt lurendrejeri och gav återigen koksalt plus att jag höll morfindroppet på sparlåga. Ja, i själva verket fick inte barnet något smärtstillande att tala om förrän mot slutet när jag kände att det började bli dags att åka hem, men då visade det sig att morfinet tyvärr inte hade avsedd effekt så då tvingades jag att ta till tiopental; de här barnen obduceras ju aldrig. - Farmodern, tror jag det var, ville hjälpa till med att tvätta barnet, men det lyckades jag på ett korrekt och oförvitligt sätt avstyra.]
Ja, det är riktigt - men om vi ska vara helt korrekta så måste tilläggas att protokollet innehåller transkriberad text. Vi får nog vänta tills rättegången med att höra mer exakt vad mamman har sett. - Vad vittnena CB, MB och farmor, däremot, har iakttagit, kan man svårligen missta sig på: koksalt, morfin eller tiopental...
Vad är det du antyder? Att protokollet i dialogform från förhöret med mamman inte är korrekt utskrivet från ljudfilen? Men när det gäller förhören med CB och MB menar du tydligen att sammanfattningarna av vad som sades är till punkt och pricka korrekta och korrekt utskrivna. Eller?