2011-09-12, 13:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornulf
Håller helt med att vi har två förlorare i det här, föräldrarna och läkaren. Men det rättfärdigar inte att Petra, RMV och förundersökningen är bristfälliga.

Förstår inte vad du menar rättvisans intresse. Är det inte mord vi talar om och inte någon granskning i största allmänhet.

Att rättvisan intresserar sig för vad läkaren gjort i arbetet... litet talspråksaktigt, sådär.

Vi får väl se hur bristfällig förundersökningen är när den läggs fram i rättegången. Men allt är inte perfekt genomfört, särskilt inte på RMV:s sida, så är det ju. Å andra sidan har det lagts ner ett stort arbete på att fylla ut de blottor som kan fyllas ut.

** annan fråga:

Polisen (dvs, åklagaren) FÅR läcka information (jag tycker inte att de behöver göra det så ofta som de gör). Jag förstår varför det "läcktes" när åklagaren beskrevs som mindre vetande, men en kyligare åklagare kunde ju nöjt sig med att kommentera den dåvarande diskussionen utifrån perspektivet "Vi agerar inte mot god palliativ vård" i stället för att göra det till en principiell kamp mellan den ena samhällsnyttiga falangen mot den andra.

(Sedär, en riktig MMQ)
Senast redigerad av Bergakungen 2011-09-12 kl. 14:01.
Citera
2011-09-12, 14:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Vad tycker du om att polisen har läckt information till pressen och föräldrarna och att Petra har haft kontakt med föräldrarna innan förhör?

Varför hade hon det? Var det i lindrande/vårdande syfte och för att berätta (till exempel) att barnet verkligen inte lidit eller haft ont, då är det väl inget att säga, i vart fall inget elakt.

En viss partsinsyn har föräldrarna för övrigt rätt till.
Citera
2011-09-12, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att rättvisan intresserar sig för vad läkaren gjort i arbetet... litet talspråksaktigt, sådär.

Vi får väl se hur bristfällig förundersökningen är när den läggs fram i rättegången. Men allt är inte perfekt genomfört, särskilt inte på RMV:s sida, så är det ju. Å andra sidan har det lagts ner ett stort arbete på att fylla ut de blottor som kan fyllas ut.

** annan fråga:

Polisen (dvs, åklagaren) FÅR läcka information (jag tycker inte att de behöver göra det så ofta som de gör). Jag förstår varför det "läcktes" när åklagaren beskrevs som mindre vetande, men en kyligare åklagare kunde ju nöjt sig med att kommentera den dåvarande diskussionen utifrån perspektivet "Vi agerar inte mot god palliativ vård" i stället för att göra det till en principiell kamp mellan den ena samhällsnyttiga falangen mot den andra.

(Sedär, en riktig MMQ)

Min fråga var om det är korrekt av polisen och Petra att tala med föräldrarna innan formellt förhör?
För mig blir det lite för mycket kafferep och vad är det för fel att vara lite mera korrekt och stram när man gör en mordutredning?
Jag tycker nog att det är så att polisen och Petra har skapat sin egen lite informella kultur. Det är så tydligt när man lyssnar på förhören.
Citera
2011-09-12, 14:10
Medlem
Citat:
Varför hade hon det? Var det i lindrande/vårdande syfte och för att berätta (till exempel) att barnet verkligen inte lidit eller haft ont, då är det väl inget att säga, i vart fall inget elakt.

En viss partsinsyn har föräldrarna för övrigt rätt till.
Du kan inte mena att det är en rättsläkare, inför ett mordåtal, som ska ha denna vårdande insats.
Citera
2011-09-12, 14:28
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Min fråga var om det är korrekt av polisen och Petra att tala med föräldrarna innan formellt förhör?
För mig blir det lite för mycket kafferep och vad är det för fel att vara lite mera korrekt och stram när man gör en mordutredning?
Jag tycker nog att det är så att polisen och Petra har skapat sin egen lite informella kultur. Det är så tydligt när man lyssnar på förhören.

Jag har ingen anledning att misstro dig i detta. OT, men näraliggande:

Men om den här biten är relevant i detta ärende vet jag förstås inte.
Citera
2011-09-12, 14:50
Medlem
Citat:
Det är förstås inte bra. Litet som när man gör misstag i vården, kan jag tro. Alltså, ibland går det fel med mänskliga aktiviteter och alla fel är inte ursäktliga. Poängen ÄR ju att det ur en del synvinklar SER UT som ett dråp eller dråpförsök, och det kan man ju inte sopa under mattan utan det får tas fram i ljuset och prövas.
Vilken typ av misstag talar du om?

Om det visar sig att en läkare i Göteborg konsekvent har missbedömt hudcancerprover under flera år kan jag eventuellt hålla med dig. (Här verkar dock resurssituationen skilja sig avsevärt jämfört med RMV -antalet prov/tid/person.)

Om du jämför med att ta fel på NaCl-preparat en underbemannad kväll på IVA hoppas jag att du förstår skillnaden och i ännu högre grad att vissa ingrepp i sjukvården helt enkelt är så komplicerade att man tyvärr inte alltid kan lyckas.

Rättsväsendet har här röjt detaljerade misstankar kring en individ som man inte gett möjlighet till ett rättvist försvar på 2,5 år.
Citera
2011-09-12, 15:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Vilken typ av misstag talar du om?

Om det visar sig att en läkare i Göteborg konsekvent har missbedömt hudcancerprover under flera år kan jag eventuellt hålla med dig. (Här verkar dock resurssituationen skilja sig avsevärt jämfört med RMV -antalet prov/tid/person.)

Om du jämför med att ta fel på NaCl-preparat en underbemannad kväll på IVA hoppas jag att du förstår skillnaden och i ännu högre grad att vissa ingrepp i sjukvården helt enkelt är så komplicerade att man tyvärr inte alltid kan lyckas.

Rättsväsendet har här röjt detaljerade misstankar kring en individ som man inte gett möjlighet till ett rättvist försvar på 2,5 år.

Jag tror att det gjorts fel i utredningen, men det kan också tänkas att man inte alls trodde att utredningen skulle gå någonstans i detta och därmed inte använt de tunga förhörsledarna i detta fall. (Jag har ju en tanke om att slarvet på RMV är en följd av att man inte på villkors vis trott att det skulle vara några problem i saken, polisen kan ha trott detsamma).
Citera
2011-09-12, 16:24
Medlem
Citat:

** annan fråga:

(Sedär, en riktig MMQ)

Peter Claeson har gjort allt i sin makt att inte blotta dessa luckor. Så till den grad att han som ett litet barn står och skriker på RMV under granskningen. All granskning har kommit till av att den åtalade har påtalat brister och han har ålaggs av domaren att utföra dessa.
Citera
2011-09-12, 16:27
Medlem
Citat:
Jag tror att det gjorts fel i utredningen, men det kan också tänkas att man inte alls trodde att utredningen skulle gå någonstans i detta och därmed inte använt de tunga förhörsledarna i detta fall. (Jag har ju en tanke om att slarvet på RMV är en följd av att man inte på villkors vis trott att det skulle vara några problem i saken, polisen kan ha trott detsamma).
OM det är så: Vilket ansvar har åklagaren för att utredningen spårat ut så fullständigt?
Citera
2011-09-12, 16:46
Medlem
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2011/09/12/har-ar-de-som-ska-doma-i-m/index.xml?comment-saved=1&all-comments=1#comments

Två damer, Britt Lingbert och Louise Sinclair Fredriksson, med engagemang i Solna kyrkofullmäktige.

77, 75, 67 och gossen Birger Nord 52. Spännande åldersfördelning med koncentration kring 70.

Går det inte att få större spridning?
Citera
2011-09-12, 16:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
OM det är så: Vilket ansvar har åklagaren för att utredningen spårat ut så fullständigt?

Det mesta pekar på att det blev ett himla liv först när man tog tiopental- och morfinvärdena på allvar. Annars var utredningsfrågan från början om det gjorts en felbehandling tidigare i vårdkedjan, man utredde ju inte de sista timmarna förrän man fått in och insett betydelsen av RMV:s labsvar. Sedan började det ju smyga sig, som man säger.
Citera
2011-09-12, 16:59
Medlem
Citat:
Det mesta pekar på att det blev ett himla liv först när man tog tiopental- och morfinvärdena på allvar. Annars var utredningsfrågan från början om det gjorts en felbehandling tidigare i vårdkedjan, man utredde ju inte de sista timmarna förrän man fått in och insett betydelsen av RMV:s labsvar. Sedan började det ju smyga sig, som man säger.

Rättsmedicin måste väl ta allt på allvar när dom väl gör en rättsmedicinsk undersökning på uppdrag av polisen. Föräldrarna ville veta vad flickan dog av och det torde väl innehålla det mesta av undersökningar och eventuella prover. Sen att Petra inte lyckades ta tillräckligt med blod eller vad det nu var de/hon skickade kan ju inte vara riktigt och hedersamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in