2013-06-05, 23:29
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Förstår dig, det är omöjligt att försvara. Detta är Ciggen i ett nötskal. Det finns ett kryphål i reglerna som var avsett för riktiga statsangelägenheter som statsbesök och det försöker hon att utnyttja till sin egen personliga fördel för att vinna några minuter i trafiken. Mycket skämmigt!

Japp, det ar det. Sedan kan man bara ta en sadan enkel sak osm hennes brollopsklanning. Enligt uppgift sa skall det vara en Valentino-klanning. Om det nu ar 100% sant aterstar att se. Varfor tar hon inte en svenska designer ?

En av deras uppgifter ar att stotta och visa pa svenska varor och foretag. Det ar for mig sjalvklart att man valjer en svensk designer, nagot annat finns inte pa kartan egentligen. Silvia hade inte heller en svensk designer, men det kan jag ha mer overseende med.

Nej usch, nu ar jag bara grinig och smasint kanske.
Hur ser det ut I sthlm dessa dagar ? Jag har inte varit hem pa ett bra tag. Kanner ni ifran Sthlm av nagot av detta brollop ? Ar det nagon "yra" som pagar ?

Kommer det sattas up storbilds-TV osv som det gjordes infor Vickans brollop ?
Citera
2013-06-05, 23:55
Medlem
JaneMarples avatar
Vad som är svårt att förstå är att hon inte tänker det minsta på kungahusets anseende och monarkins framtid. Hade hon gjort det hade den senaste fadäsen aldrig hänt. Nu kommer den också att ligga som en liten men dock skugga över bröllopet.
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Sedan kan man bara ta en sadan enkel sak osm hennes brollopsklanning. Enligt uppgift sa skall det vara en Valentino-klanning. Om det nu ar 100% sant aterstar att se. Varfor tar hon inte en svenska designer ?
Det var faktiskt lite chockerande måste jag säga. Men om det inte är sant så vad har Valentino på bröllopet att göra? På något sätt är det så typiskt Madde.
Citera
2013-06-05, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Varför inte bara "Okej, jag körde fel av misstag, självklart ska jag betala böterna"

Om hon ska betala 1.000 kr i böter, hur ska hon då få råd att köpa sina design väskor för 120.000?
Stackars flicka, 1.000 kr måste ju vara outhärdligt för henne att betala, dom kommer ju inte att ha råd med brölloppet nu.
Citera
2013-06-06, 00:04
Medlem
Malingos avatar
Citat:
...undantag gäller ”för förare av Hovstallets i samband med statsbesök och motsvarande tillfälliga fordon”....
Är det bara jag, eller är den där meningen kungligt tvetydig och bakvänd?
Om man ska vara språkpolis, exakt hur ska den där meningen tolkas?
  • För förare av Hovstallets tillfälliga fordon...?
  • För förare av Hovstallets fordon...?
  • För förare av Hovstallets fordon (alltså ett av hovstallets fordon som används i samband med statsbesök eller motsvarande)...?
  • För förare av Hovstallets fordon, men endast i samband med statsbesök eller motsvarande...?
  • För förare av Hovstallets fordon och motsvarande tillfälliga fordon, i samband med statsbesök...?
  • För förare av Hovstallets fordon och tillfälliga fordon, i samband med statsbesök och motsvarande?

mvh
Senast redigerad av Malingo 2013-06-06 kl. 00:11.
Citera
2013-06-06, 00:32
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
T.om jag onskar att kungen faktiskt satter ner foten och sager "fine, vill du bo i NY gor det, vill du inte representera Sverige och sitta pa trakiga tillstallningar och se intresserad ut sa skit i det, men da kommer du ocksa forlora din HKH-titel, inte fa en krona i apanage"
Men kan kungen verkligen ta ifrån henne titeln? Jag tror inte det nämligen. Han skulle kunna hota med att inte stå för bröllopet om hon inte avsa sig titeln självmant däremot, men den skandal det skulle ge upphov till om Madde vägrade har man inte råd med. Monarkin är skör som den är.
Citat:
Ursprungligen postat av Malingo
Är det bara jag, eller är den där meningen kungligt tvetydig och bakvänd?
Om man ska vara språkpolis, exakt hur ska den där meningen tolkas?
  • För förare av Hovstallets tillfälliga fordon...?
  • För förare av Hovstallets fordon...?
  • För förare av Hovstallets fordon (alltså ett av hovstallets fordon som används i samband med statsbesök eller motsvarande)...?
  • För förare av Hovstallets fordon, men endast i samband med statsbesök eller motsvarande...?
  • För förare av Hovstallets fordon och motsvarande tillfälliga fordon, i samband med statsbesök...?
  • För förare av Hovstallets fordon och tillfälliga fordon, i samband med statsbesök och motsvarande?

mvh
Mycket tvetydig mening. Jag tolkar det som i din sista punkt och det gör tydligen hovet också, medan polisen har tolkat det annorlunda och troligen som den näst sista punkten.
Citera
2013-06-06, 00:36
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Men kan kungen verkligen ta ifrån henne titeln? Jag tror inte det nämligen. Han skulle kunna hota med att inte stå för bröllopet om hon inte avsa sig titeln självmant däremot, men den skandal det skulle ge upphov till om Madde vägrade har man inte råd med. Monarkin är skör som den är.

Ja det kan han, juridiskt alltsa. Se te.x vad som hande kungens alla farbroder.
Oddsen for att han skulle gora det ar dock inte till min fordel direkt :/

Norska kungen tog te.x bort Marta-Louise HKH.
Citera
2013-06-06, 00:49
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ja det kan han, juridiskt alltsa. Se te.x vad som hande kungens alla farbroder.
Oddsen for att han skulle gora det ar dock inte till min fordel direkt :/

Norska kungen tog te.x bort Marta-Louise HKH.
Men Märta-Louse gick ju själv med på det. Hon avstod alltså titeln.
Jag är inte säker på jämförelsen med kungens farbröder heller eftersom det hände innan regeländringen i successionsordningen. Jag tror jag får googla lite.

Edit. Jo du har troligen rätt. Enligt wikipedia: "Det finns inget hinder för en prins eller prinsessa att gifta sig med vem han eller hon vill – men arvsrätten till tronen går förlorad om inte monarken och regeringen gett sitt tillstånd."
Men det skulle alltså kräva att kungen sa nej till giftermålet, och Madde och Chris fått gifta sig utan familjen närvarande. Det hade blivit en praktskandal som hette duga.
Senast redigerad av JaneMarple 2013-06-06 kl. 00:59.
Citera
2013-06-06, 01:13
Medlem
buggenbus avatar
Den sista strecksatsen i dokumentet som återges på Aftonbladets hemsida anger att tillståndet är villkorat av att beslutet tas med i bilen och vid anmodan visas upp för trafikpolis.

Jag har uppfattat att det här beslutet kommit fram först i efterhand och att det alltså inte fanns med i bilen, och redan här är det således "case closed" på att hon ska betala. Därtill kommer naturligtvis de övriga krav som borde varit uppfyllda (statsbesök osv).

Helt orimligt korkat att inte bara betala på plats. Juste uppstart på bröllopsförberedelserna. Hoppas någon av gästerna kommer ta upp frågan i ett tal, kanske ordna en insamling
Citera
2013-06-06, 07:31
Medlem
Fast är det ändå inte så att alla övriga punkter faller när vi ser punkten:

"Tillståndet gäller endast de kollektivkörfält som är upplåtna för taxi", Kungsträdgårdsgatans är upplåtna för taxi 22-05 alla dagar, vilket jag har svårt att se att tiden var vid tillfället...
Citera
2013-06-06, 07:57
Medlem
Det smartaste vore väl snarare att inte tjafsa om åtalsimmunitet eller vifta med papper och dra onödigt mycket uppmärksamhet till sig, utan bara betala böterna. Den där tusenlappen i böter är fikapengar för Ciggen, och lite körande i bussfil är inte värre än saker pappa och brorsan har gjort. Gaffeln har ordentligt med parkeringsböter, och pappa CG har sin andel fortkörningar. Och Ciggen själv har brutit mot reglerna förr, bland annat genom att köra in i en färdtjänsttaxi, skaffa sig parkeringsböter och köra på gågata. Trafikbrott ligger i familjen, så att säga. De kanske bara borde dra körkortet för sessan en gång för alla.

Vad gäller att plocka bort titeln borde det ske för nästintill samtliga kungabarn, om man ska gå efter de gamla traditionerna att man inte får gifta sig med ofrälse. Hakan och Njuren- där ryker titeln. Ciggen och Portföljen- svisch. Och snart nog blir det väl Gaffeln och Utviket. Så monarkin skulle ganska effektivt utplåna sig själv.

Och jag vill för övrigt upprepa det jag skrev innan att Portföljen ser jävligt elak och fylleplufsig ut, eftersom det tydligen ansågs vara en oneliner och plockades bort. Så värst kära i varandra verkar de heller inte vara. Frågan är väl snarare om äktenskapet tar slut före eller efter det att det kommer barn in i bilden.
Senast redigerad av asswombat 2013-06-06 kl. 08:01.
Citera
2013-06-06, 08:09
Medlem
Jag är inte rojalist och förstår inte hur man med tanke på vårt kungahus kan vara det överhuvudtaget. De bidrar dock ständigt med väldigt mycket skratt, så pass mycket att det är värt mina skattekronor även om det principiellt och politiskt sett både är pinsamt och förkastligt att alla våra skattepengar går till en så pass förlegad konstruktion.

Men återigen, man har fått många skratt. Jag kan inte annat än att tycka synd om Madeleine, visst är det så att hon glider på en räkmacka på många sätt då hon kan välja och vraka på utbildningar, praktikplatser som för en annan är extremt svåra att få trots att man definitivt är en bättre kandidat. Jag är inte bitter om ni tror det, men jag lovar att jag och väldigt många andra hade gjort ett bättre jobb för Childhood Foundation vilket är en fin sak att kunna sätta på sitt CV.

Är det någon som vet vad hon faktiskt gör där och vilken nivå hennes arbete ligger på, vad krävs för kvalifikationer?

Jag tycker dock synd om henne som sagt, förutom allt som sagts om hennes kommande LYCKLIGA liv som gift med en FANTSTISK karl så har hon inte heller någon typ av karriär känns det som? CP krigar ju faktiskt på lite med design och andra hobbys som om man vrider och vänder på det kanske kan klassas som att han inspirerar andra människor. Vad inspirerar Madeleine till? Att man ska röka och festa.

Det är precis lika synd om Madeleine som alla andra stureplanstjejer som festat loss under sin ungdom och helt skitit i att skaffa någon typ av karriär. De vaknar upp vid 30 och inser att de inte har några kvalifikationer, att de inte kan någonting om världen och då blir man nog sjukt deprimerad.

Om man vill ha en rik man som också är VETTIG så kräver det faktiskt att man är lite intellektuell, kunnig inom ett visst område kanske och med några slags ambitioner i livet. Jag känner mig lite elak för det kan ju vara så att hon är ett geni som har många entreprenörstankar om vad hon ska bli i livet men finns det NÅGOT som tyder på att hon har ambitioner och kunskap?

EDIT: En sak till, det enda jag har respekt för i vårt kungahus är Vickan, tycker hon sköter det hela professionellt. Om man nu ska leva det där kungliga livet och kunna hävda att man på något sätt är en förebild eller bra på att representera Sverige utomlands, så är det ju inte så lyckat att som Madeleine endast förknippas med fest och dyra designkläder. Vickan är väl egentligen det enda skälet till att det inte finns en EXTREM folklig opinion mot att kungahuset ska bort.
Senast redigerad av backflasha 2013-06-06 kl. 08:24.
Citera
2013-06-06, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Den frågan skall du nog ställa till den samlade svenska pressen.
Majoriteten kan inte ha fel eller ...men just DU kanske har en närmare kontakt med prinsessan Madeleine och därför kan ge den korrekta versionen av händelseförloppet.

Svensk press kan / skall dra åt helvete och döden självdö. Särskilt gäller denna önskan Elisabet Höglund (nu Aftonhoran, dessförinnan SVT-helvetet), dagen till ära.

Därmed inte sagt att Madeleine verkar ha huvudet på skaft. Vem kan ha det intrycket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in