2018-03-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mittenskitten
kungen har sagt att nya prinsessnamnet som tilltalsnamn inte får börja på en bokstav som redan är tagen, eftersom varje kunglighet använder sin initial som monogram

då blir dessa upptagna:
d för daniel
s för sofia
m för madeleine
e för estelle
o för oscar
a för alexander
g för gabriel
l för leonore
n för nicolas
.

Intressant! Men kan det verkligen stämma? Carl Gustaf döpte själv sin son till Carl Philip. Och sin dotter till Madeleine trots prinsessan Margareta. Och de ingiftas namn kan man ju inte påverka (ex Silvia & Sofia har samma begynnelsebokstav, har de då samma monogram?).
Sen heter väl inte Madeleines barn Bernadotte i efternamn heller, så de får inte samma initialer ändå. Med tanke på att prins och prinsesstitlar dessutom delas ut friskt kommer väl alfabetet ta slut snart, finns väl i alla fall 18 stycken med den titeln i dag.
Citera
2018-03-11, 00:37
Medlem
Citat:
kungen har sagt att nya prinsessnamnet som tilltalsnamn inte får börja på en bokstav som redan är tagen, eftersom varje kunglighet använder sin initial som monogram

min namngissning: josephine (madeleines mellannamn efter drottning josefina, chris farmor heter också det) eller victoria (efter sin syster, som inte använder v som monogram)... eller kanske isabelle.

Jag tycker att både Isabell och Jospephine låter en aning 90-tal...Så de varken tror eller hoppas jag på. Jag hoppas ju på Frida eller Ida som tilltalsnamn, men tror att Madeleine väljer något udda. Eller hoppas. Då ju Estelle också var eget men sedan har det tillkommit mer fantasilösa Oskar och Alexander. Gabriel är ju kul på en prins, men inte särskilt säreget. Nicholas är trevligt men även det lite av ett dussinnamn. Elinore kunde ju vara att förmoda. Men jag hoppas på Frida!
Citera
2018-03-11, 22:48
Medlem
Ninenas avatar
Gissar på namn som påminner om Leonore i stil men som har annan begynnelsebokstav. Kanske Chloe’ , Celine eller Adele. Tror inte på något klassiskt svenskt. Möjligen Josephine som ju tydligen är släktnamn på bådas sida.., men nja. Kanske som andra-namn i så fall.
Citera
2018-03-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninena
Tror inte på något klassiskt svenskt. Möjligen Josephine som ju tydligen är släktnamn på bådas sida.., men nja. Kanske som andra-namn i så fall.
Bingo!
Citera
2018-03-12, 12:23
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:

då blir dessa upptagna:
d för daniel
s för sofia
m för madeleine
e för estelle
o för oscar
a för alexander
g för gabriel
l för leonore
n för nicolas

min namngissning: josephine (madeleines mellannamn efter drottning josefina, chris farmor heter också det) eller victoria (efter sin syster, som inte använder v som monogram)... eller kanske isabelle.

Kommer Alexander och Adrienne att få använda varandras näsdukar nu?
Citera
2018-03-12, 12:54
Medlem
Ninenas avatar
Adrienne minsann. Madeleine och Chris kör trestavigt på alla barnen. Och stumt e på slutet i mammans och båda döttrarnas namn. Gäller ju f.ö. också Estelle.

Men kungen alltså... blir rent nervös när han ska prata! Plåga att lyssna på. Tyvärr.
Citera
2018-03-12, 12:57
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:

då blir dessa upptagna:
d för daniel
s för sofia
m för madeleine
e för estelle
o för oscar
a för alexander
g för gabriel
l för leonore
n för nicolas

De klarar inte av att läsa mer än en bokstav i taget? Men hur fixar Silvia och Sofia detta i så fall, eller snyter de sig i varandras näsdukar? Eller har kanske Silvia ett "J" medan Sofia har ett "U"?

Var det därför som Jokern var så emot Utvikets karriär som fästmö? Att hon gjorde intrång på monogram-territoriet? Låter rätt fånigt till och med för kungligheter. För övrigt är de båda ingifta och därmed litterata, så två eller kanske tre bokstäver ska inte vara några problem för dem.
Citera
2018-03-12, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Kommer Alexander och Adrienne att få använda varandras näsdukar nu?
Citera
2018-03-13, 23:01
Medlem
Då börjar nedräkningen till nästa unge. Jag är rätt säker på att Madeleine kommer att få ett fjärde barn någon gång. Hon har fortfarande en hel del år på sig och jag kommer ihåg allt man läste om hur frustrerad hon var när hon inte fick gifta sig och börja bilda familj innan Victoria. (Fast det visade sig ju vara bra iofs eftersom förhållandet med Jonas gick åt skogen.)

Tillägg: Alla Maddes och Chris barn har samma mun, det måste vara en dominant gen från Chris.
Senast redigerad av sachos_legs 2018-03-13 kl. 23:21.
Citera
2018-03-14, 07:27
Medlem
Likadan mun, kanske?
Citera
2018-03-14, 08:55
Medlem
thaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sachos_legs
Då börjar nedräkningen till nästa unge. Jag är rätt säker på att Madeleine kommer att få ett fjärde barn någon gång. Hon har fortfarande en hel del år på sig och jag kommer ihåg allt man läste om hur frustrerad hon var när hon inte fick gifta sig och börja bilda familj innan Victoria. (Fast det visade sig ju vara bra iofs eftersom förhållandet med Jonas gick åt skogen.)

Tillägg: Alla Maddes och Chris barn har samma mun, det måste vara en dominant gen från Chris.
Blir inte det jobbigt då de ska äta?
Citera
2018-03-16, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Blir inte det jobbigt då de ska äta?

*fniss* Eller praktiskt, rentav? Naturligtvis menade jag likadan mun.

Urgulligt collage Madeleine lade upp idag. https://www.instagram.com/p/BgYzwP8H...eleineofsweden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in