2012-04-05, 06:37
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Okej, men det blir ändå bara ca 1 miljon i utdelningar efter skatt. Det är dyrt å ligga på topp i NY, 1 miljon räcker knappast för ett prinsessliv. Bara en anständig bostad för en prinsessa går loss på 1 mille i århyra -MINST - sen ska hon kanske köpa märkeskläder för ett par hundra papp, frissan osv.

Nä, det är såklart antingen apanaget, eller kungen som tar ifrån sina utdelningar. Men detaljerna angående det lär vi aldrig få reda på...

Säg inte det. Man ligger på i riksdagen att Knugen måste redovisa hur han använder sina pengar.
Citera
2012-04-24, 11:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Nej, några 30 miljoner är det inte

"Den svenska kungafamiljen har aktier på Stockholmsbörsen till ett värde av 242 Mkr. Lejonparten av dessa tillhör familjens överhuvud, kungens innehav har står för 212 Mkr och barnen cirka 10 Mkr var"

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyhe...cle2567832.ece

Artikeln är förvisso 11 år gammal, men index står ju inte direkt så mycket högre nu - men låt säga att Madeleines innehav har ökat med 100 % = 20 miljoner idag. 4 % avkastning, och skatt på det blir 540000 kr - tror du att hon klarar sig på det i NY?

Kan ju tilläggas att prinsen belånade sin sommarstuga för att ha råd att bygga ut, och då har han ändå ärvt en värdefull fastighet på Lidingö - skulle Madeleine då ha råd att leva loppan i NY?

Det finns massvis med fastigheter i kungafamiljen. Vidare tas aktier enbart upp till ett värde om 70% avseende tillgångar. Vidare är det fullt möjligt att belåna fastigheter utan att det syns utåt, annat än om man undersöker aktuell fastighet eller aktuell konstruktion direkt.

Kungafamiljens privata tillgångar har bedömts ligga mellan 0,5-2,0 miljarder SEK, beroende på vad man räknar, säljbarhet, lagstiftning etc. och detta utesluter då alla tillgångar i utlandet.
Avseende Madeleines såkallade lyxliv och inköp så verkar hon väldigt måttfull sett till expressens artiklar. Det är knappast några "excesser" som genomförts i New York.

Eran elaka spekulation framstår som väldigt orättvis.
Citera
2012-05-10, 19:55
Medlem
En stilla undran: Ska Madeleine flytta från NY till Florida?
Citera
2012-05-14, 23:00
Medlem
UACs avatar
Begravning av Carl Johan Bernadotte, den sista från en svunnen tid. Bror till bland annat prins Bertil och Dronning Ingrid och morbror till Ciggen med syskon.

Och våpet kommer inte hem! Resten av familjen och stora delar av det danska hovet var där, men hon orkade inte masa sig ut till flygplatsen och ta ett flyg hem! Kasta ut henne och dra in apanaget, nu!
Citera
2012-05-15, 16:54
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Begravning av Carl Johan Bernadotte, den sista från en svunnen tid. Bror till bland annat prins Bertil och Dronning Ingrid och morbror till Ciggen med syskon.

Och våpet kommer inte hem! Resten av familjen och stora delar av det danska hovet var där, men hon orkade inte masa sig ut till flygplatsen och ta ett flyg hem! Kasta ut henne och dra in apanaget, nu!

Ära, åtminstone måttligt, den som äras bör. Hon har kommit hem nu, för att vara med på gravsättningen:

http://www.expressen.se/nyheter/kung...gravs-pa-haga/

Liten rättelse dock: Greve Bernadotte var Hans Majestät Konungens farbror, således gammelfarbror till Hennes Kungliga Höghet med syskon.
Senast redigerad av Uncle Duke 2012-05-15 kl. 16:57.
Citera
2012-05-15, 19:28
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Liten rättelse dock: Greve Bernadotte var Hans Majestät Konungens farbror, således gammelfarbror till Hennes Kungliga Höghet med syskon.
Ja, jag kom på det sen. Han var ju morbror till den danska drottningen, så klart.
Citera
2012-05-23, 00:07
Medlem
RadioGaGas avatar
Förstår inte att alla hennes killar har varit äckliga överklasstyper. Lider hon av lillasyster komplex eller?
Citera
2012-05-23, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Förstår inte att alla hennes killar har varit äckliga överklasstyper. Lider hon av lillasyster komplex eller?
Madde är fiiin tjej, hon umgås bara med det fina folket. En Johan Andersson vanlig kille från Norrland skulle Madde spotta på, hon är en 100% överklasstjej tyvärr

Det är normalt för Madde att killar ska ha 2 kilo smör i håret, vara fixerade vid pengar, framgång i yrkeslivet och få knulla när dem vill. Ett eftersträvansvärt liv?
Citera
2012-05-26, 20:32
Medlem
Uncle Dukes avatar
Childhood, organisationen som HM drottningen grundat och som HKH prinsessan arbetar på, är tydligen väldigt hemlighetsfull: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14884762.ab

Lite om Hennes Kungliga Höghets ekonomi:

Citat:
I ett mejl till Aftonbladet skriver prinsessan sedan att hennes plan för det närmaste året är att fortsätta bo och arbeta i New York.
– Jag kommer alltid att vara prinsessa och representera Sverige, men det också en stor ära för mig att också vara en del av och representera Childhood, säger hon.
Men hennes val att stanna kvar i New York har dock fått stark kritik under våren. Framför allt när det kommer till frågan om vem som finansierar prinsessans vistelse i USA.
Själv är hon tydlig i sitt svar:
– När jag representerar Sverige betalas resor och andra omkostnader av anslaget.
En granskning av hovets kalender visar att prinsessan deltagit i ett tjugotal officiella tillställningar de senaste tolv månaderna. Det rör sig om allt från middagar till konferenser och minnesceremonier.
– I övrigt betalar jag min vistelse i USA med privata medel, skriver hon.
Prinsessan arbetar ideellt för Childhood och tar alltså inte ut någon lön, även de arbetsresor hon gör betalar hon själv. Och med privata medel syftar hon till den förmögenhet som finns inom Bernadotte-släkten.
Rent ekonomiskt kan man alltså se prinsessans arbete som ett bidrag från kungafamiljens privata förmögenhet till drottningens stiftelse.
Citera
2012-05-26, 20:58
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Childhood, organisationen som HM drottningen grundat och som HKH prinsessan arbetar på, är tydligen väldigt hemlighetsfull: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14884762.ab

Lite om Hennes Kungliga Höghets ekonomi:

Jag tror jag börjar förstå. Man sätter upp en flashig fasad som ger sken av aktivitet. Sen kan man utföra så lite arbete som möjligt och ägna sig och viktigare saker.
Citera
2012-05-26, 23:33
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag tror jag börjar förstå. Man sätter upp en flashig fasad som ger sken av aktivitet. Sen kan man utföra så lite arbete som möjligt och ägna sig och viktigare saker.

Ja, Ciggen "arbetar" ju ideellt hos Childhood och är grundarens dotter tillika bortskämd prinsessa, alltså går det inte att ställa några krav och hon kan komma och gå lite som hon själv vill på kontoret i NYC.
Citera
2012-05-27, 19:10
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten

Men har du inte fattat det förrän nu?
Har ju varit tydligt ända från början att det sk jobbet på Childhood är en ren täckmantel för sessans lyxleverne i NY.

Den här artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/ar...ab?teaser=true
som tidigare postats upp i sin helhet i tråden https://www.flashback.org/sp31300207 antydde ju också det.
Fler liknande artiklar finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in