2012-03-06, 13:31
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercast
Efter många diskussioner med mina föräldrar om detta så hade en liten insyn på hur deras pengar hanteras hade varit intressant. Lite OT:fråga. Vad jobbar barnen som? Vet Carl-Filip pluggar i skåne men resterande?

Ha ha, ni har alltså ganska många diskusioner som detta, men ni vet fortfarande inte de mest grundläggande fakta om ämnet ni diskuterar. Byt samtalsämne är mitt förslag. Helst till ett ämne ni alla har både kunskap och intresse i. En gemensam hobby kanske?

Viktoria jobbar som Kronprinsessa av Sverige och har nyss fått en liten dotter,så hon är mammaledig nu.

Madeleine har en alldeles egen tråd här. (Ett tips: Hela internet är full av fakta och info om kungahuset, d v s det samtalsämne ni ofta tar upp i familjen) Så där kan du läsa dig till vad hon jobbar med och i vilken världsstad hon numera är bosatt i.

http://svenskdam.se/2011/04/madelein...-usa-utan-lon/

//Brute
Citera
2012-03-06, 13:32
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WBHK
Tyckte det var lite luddigt, fast jag var i och för sig rätt trött igår kväll. Så ställer frågan, borde inte familjens privata förmögenhet komma i från just apanaget?

Nej. Läs på om apanage.

//Brute
Citera
2012-03-06, 13:38
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korden
Pengarna som kungahus får delas väl ut till alla.
Eller är jag helt fel ute?

"Kungahus"? Plural?
DU får det att låta som om det finns en global central fond som delar ut pengar till världens alla kungahus.

Så, ja, du är helt fel ute.

Och i Sverige får Hovstaterna en avsatt summa pengar från staten varje år. F n på drygt 50 miljoner. Det kallas apanage. Chefen för Hovstaterna (inte kungen) ansvarar för fördelning av apanaget mellan de olika hovstaterna. Kungahuset är bara en av dessa.

//Brute
Citera
2012-03-06, 13:41
Medlem
WBHKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Nej. Läs på om apanage.

//Brute
Jag vet vad apanage är.
Det jag undrade var om kungafamiljen har någon annan inkomstkälla, för att bygga upp sin privata förmögenhet, som Madeleine lever på. Om det finns en annan inkomstkälla, vilken är då den största?

Formulerade mig dåligt i det tidigare inlägget. Ber om ursäkt för det.
Citera
2012-03-06, 13:51
Medlem
Tror hon kör med ett Amex black
Citera
2012-03-06, 14:05
Medlem
johnthedickholmess avatar
Ok, äntligen lite matnyttigt. Någon som jobbar på Amex som kan lägga upp kontohändelserna?
Citera
2012-03-06, 14:11
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonemate
Tror hon kör med ett Amex black

Tack. Äntligen någon som tillför något, som minskar sökkriterierna avsevärt!

//Brute
Citera
2012-03-06, 14:54
Medlem
LimitIesss avatar
Citat:
Jag vet vad apanage är.
Det jag undrade var om kungafamiljen har någon annan inkomstkälla, för att bygga upp sin privata förmögenhet, som Madeleine lever på. Om det finns en annan inkomstkälla, vilken är då den största?

Med privata pengar menar de pengar de sparat sen tidigare. Så ja, det är skattepengar som inte används direkt bara..
Citera
2012-03-06, 14:56
Medlem
Det som många inte tänker på är att en stor del av dagens kungafamiljs förmögenhet - alltså slott, juveler, tavlor & övriga antikviteter har införskaffats av tidigare kungar. Kungar som missbrukade sin makt och beskattade det svenska folket, våra förfäder, något så hutlöst. Dessa pengar eller kyrkklockor eller vad det nu än var gick knappast tillbaka ut till samhället utan rakt ner i fickorna på kungafamiljen och adeln. Dessa pengar gick till att bygga de många och otroligt lyxiga slott som dagens kungafamilj äger och bor i, medan det svenska folket svalt ihjäl.
Citera
2012-03-06, 14:59
Medlem
Nlesjems avatar
Våra finaste socialfall,kostar väl bara som ett par av våra ensamkommande skäggbarn.
Citera
2012-03-06, 15:03
Medlem
Det många även verkar undvika att tänka på är hela anledningen till varför vi har Bernadotte som vår kungafamilj. I en krissituation lyckades Sverige få hit Karl XIV Johan (Bernadotte). Troligen var en stor anledning hans stora förmögenhet. Med den kunde han hjälpa Sverige med statsskulden, men det vore märkligt om han inte bevarade några kronor med.

Kungafamiljen i Sverige får en del av apanaget. Familjen Bernadotte i Sverige har även en privat förmögenhet som de haft med sig till Sverige från dag ett. Om de vill köpa lyxprodukter för de pengarna så har de i alla fall min totala tillåtelse.
Citera
2012-03-06, 15:05
Medlem
puckots avatar
Någon som är bättre insatt får gärna rätta mig om jag har fel eller tillägga om jag har missat något. Men jag har för mig att jag har läst någonstans att åtminstone Kungen och Viktoria får delvis sina inkomster från aktier. Men jag vet inte hur det är med övriga kungafamiljen om dom också handlar med aktier eller om det kan vara så att pappa Kungen ibland delar ut någon liten summa till kungabarnen eller att det finns något gemensamt konto där man plockar pengarna ifrån.

Sen har man ju sett exempel i tidningarna där bl.a. Carl-Philip har ärvt pengar, hus och mark från "vanliga" människor som har testamenterat bort sina saker till kungafamiljen. Sen kan det ju delvis vara pengar dom förmodligen har ärvt av rika kungliga släktningar.

Citat:
Jag vet vad apanage är.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in