2012-03-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sasson
Det som många inte tänker på är att en stor del av dagens kungafamiljs förmögenhet - alltså slott, juveler, tavlor & övriga antikviteter har införskaffats av tidigare kungar. Kungar som missbrukade sin makt och beskattade det svenska folket, våra förfäder, något så hutlöst. Dessa pengar eller kyrkklockor eller vad det nu än var gick knappast tillbaka ut till samhället utan rakt ner i fickorna på kungafamiljen och adeln. Dessa pengar gick till att bygga de många och otroligt lyxiga slott som dagens kungafamilj äger och bor i, medan det svenska folket svalt ihjäl.

Så dagens kungahus ska straffas för vad deras förfäder/föregångare gjorde? Förstår inte vad du vill komma med ditt inlägg. Det du beskriver låter dock som vilken politiker som helst i vårat avlånga land eller varför inte trevliga kommunistdiktatorer under 1900-talet.

För er som inte har någon som helst koll på vad apanage är och hur det uppkom i Sverige men ändå tvunget ska ha en åsikt kring det så finns det något så fantastiskt som wikipedia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Apanage
Senast redigerad av FriedrichvonHayek 2012-03-06 kl. 15:18.
Citera
2012-03-06, 15:41
Medlem
FredrikSahlins avatar
Jag vill veta för jag är nyfiken, inte för jag tycker det är fel.

Men jag tror faktiskt det är lite "Pappa betalar". Vad gör ens Madde?:s
Citera
2012-03-06, 15:43
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sasson
Det som många inte tänker på är att en stor del av dagens kungafamiljs förmögenhet - alltså slott, juveler, tavlor & övriga antikviteter har införskaffats av tidigare kungar. Kungar som missbrukade sin makt och beskattade det svenska folket, våra förfäder, något så hutlöst. Dessa pengar eller kyrkklockor eller vad det nu än var gick knappast tillbaka ut till samhället utan rakt ner i fickorna på kungafamiljen och adeln. Dessa pengar gick till att bygga de många och otroligt lyxiga slott som dagens kungafamilj äger och bor i, medan det svenska folket svalt ihjäl.

Med den logiken så borde väl England betala tillbaka ett antal Biljoner till diverse kolonier, USA borde försättas på ruinens brant - där de förvisso redan är - och i stort sett varenda förmögen person som inte är nyrik skulle behöva lämna tillbaka pengarna. Vänsterns dröm kanske - innan man drabbas själv förstås. För vad hindrar någon från att säga att du själv indirekt som europé i flera generationer levt på afrikaners misär och gott kan lämna ifrån dig allt du äger till någon stackare i Kongo vars förfäder dina förfäder indirekt gynnats av, plus lite ränta. Eller varför inte någon stackars tysk som din farfars, farfars, farfars... slog ihjäl och bestal under härjningarna på 1600-talet. Ska du inte ta ansvar för de blodpengarna?

Eller arvsskuld kanske bara drabbar vissa människor men inte andra?
Senast redigerad av zizacon 2012-03-06 kl. 15:48.
Citera
2012-03-06, 15:53
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikSahlin
Jag vill veta för jag är nyfiken, inte för jag tycker det är fel.

Men jag tror faktiskt det är lite "Pappa betalar". Vad gör ens Madde?:s

Hon jobbar heltid på en välgörenhetstjosan i New York, Childrens world foundation, Som finns till för att hjälpa och stötta utsatta barn världen över och som tydligen gör en hel del nytta. Det är drottning Silvia som startade organisationen.
Citera
2012-03-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Med den logiken så borde väl England betala tillbaka ett antal Biljoner till diverse kolonier, USA borde försättas på ruinens brant - där de förvisso redan är - och i stort sett varenda förmögen person som inte är nyrik skulle behöva lämna tillbaka pengarna. Vänsterns dröm kanske - innan man drabbas själv förstås. För vad hindrar någon från att säga att du själv indirekt som europé i flera generationer levt på afrikaners misär och gott kan lämna ifrån dig allt du äger till någon stackare i Kongo vars förfäder dina förfäder indirekt gynnats av, plus lite ränta. Eller varför inte någon stackars tysk som din farfars, farfars, farfars... slog ihjäl och bestal under härjningarna på 1600-talet. Ska du inte ta ansvar för de blodpengarna?

Eller arvsskuld kanske bara drabbar vissa människor men inte andra?

Precis, vad duktig du är! Det kan appliceras på andra länder också. England i synnerhet.

Skillnaden mellan mig och kungafamiljen att jag är luspank och de är miljonärer med stora slott fyllda med rikedomar. Dessutom är deras förfäders stölder väl dokumenterade.

De flesta riktigt rika privatpersoner har väl arbetat ihop sin förmögenhet på egen hand? Visst finns det "onda" företag tex. Nestle som hade ihjäl massa afrikaner, men de är knappast en majoritet.
Dessutom handlar det inte om afrikaner! Det handlar om oss svenskar som blivit förrådda av våra makthavare. (om än för jävligt länge sen)

Vill väldigt gärna läsa din teori om hur jag påverkar afrikaners levnadsstandard och på vilket sett det är mitt fel att de är fattiga!

Om Hitler och hans närmaste generaler hade överlevt och efterlämnat nya generationer av små nazister så tycker du alltså att de skulle ha rätt till all den konst och de ofantliga mängder guld som stals under kriget av oskyldiga civila?

Om inte. Varför har vår kungafamilj då rätt till dito?
Citera
2012-03-06, 16:28
Medlem
Idroids avatar
Alla tre ungarna, möjligtvis två av dem driver väl ett företag tillsammans, om det var CP och Victoria eller någon annan kombination kommer jag inte ihåg, där kanske dem får ut en slant om året i alla fall.
Citera
2012-03-06, 16:39
Intressant tråd!

Är det någon som vet vilka företag kungen har aktier i?
Citera
2012-03-06, 16:42
Medlem
HouseOfSands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Så dagens kungahus ska straffas för vad deras förfäder/föregångare gjorde? Förstår inte vad du vill komma med ditt inlägg. Det du beskriver låter dock som vilken politiker som helst i vårat avlånga land eller varför inte trevliga kommunistdiktatorer under 1900-talet.

För er som inte har någon som helst koll på vad apanage är och hur det uppkom i Sverige men ändå tvunget ska ha en åsikt kring det så finns det något så fantastiskt som wikipedia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Apanage

Fast för att vända på myntet så kan man väl säga att varför ska vi betala apanage till dom? Ska vi straffas för vad våra förfäder/föregångare gjorde?

Det är samma arvsskuld som du pratar om fast bara åt andra hållet och när det gällde adeln och kungahuset så är du förlåtande och storsint.

Vår familj hade stora marker, speciellt strandmarker under slutet av 1800-talet men dessa tvångsomhändertogs av staten och inte fick vi något apanage för detta, vi fick inte heller jaga som vi ville i skog som var vår eller ha hundar som hade fyra ben. I många hundra år hade folk svultit och frusit ihjäl för det var förbjudet att hugga ner växande skog för det tillhörde kronan och var endast till för hans majestät konungens jakt å h*n som störde den hade i bästa fall ett spöstraff att vänta.

Detta slutade med att merparten av släkten flydde till USA för förhållanden var miserabla.

Jag tycker dock apanaget är värt pengarna, dock skulle lite insyn i ekonomin inte skada.
Citera
2012-03-06, 16:43
Medlem
Apanaget är bara lite fickpengar, de stora pengarna drar Kungen in på procentsatser på exporthandel. När han t ex förmedlar ett vapenköp till sina kompisar i Saudiarabien så får han några procent av ordern.
Citera
2012-03-06, 16:44
Medlem
brianmolkos avatar
Ska vi rösta på president så får ev barn klara sig själva och även gubben som säkert borde ha en del undanstoppat trots företaget jämnt balanserar på ruinens brant
Tyvärr kan de inte äga domstolar istället så vi skattebetalare slipper det
Citera
2012-03-06, 16:46
Medlem
Buttra Molnets avatar
Läser i Svensk Damtidning där dom gjort intervju
"Nu berättar informationschefen Bertil Ternert att prinsessan Madeleine har en del av apanaget, som hon lever på"
Citera
2012-03-06, 16:58
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buttra Molnet
Läser i Svensk Damtidning där dom gjort intervju
"Nu berättar informationschefen Bertil Ternert att prinsessan Madeleine har en del av apanaget, som hon lever på"

Vad trodde ni
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in