2010-06-23, 14:49
Medlem
Madeleine blir aldrig vuxen och kommer därför ständigt att uppbära apanage.
Citera
2010-06-23, 22:28
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Apanaget ska alltså inte gå till privata omkostnader för kungafamiljen. För de får de använda sina egna pengar (kungen har ju en privat förmögenhet bestående bl.a. av ett gods + intäkter från verksamheten på Sofiero).

Går intäkter från verksamheten på Sofiero verkligen till Knugen? Det slottet ägs av Helsingborgs kommun (sen 1973, enligt Knugens företrädare Gustav VI Adolfs testamente).

Citat:
Ursprungligen postat av dansund
Därutöver finns det skattepengar för SLOTTSSTATEN. Där ingår förvaltningen av slotten (Stockholms, Haga, Drottningholm, Ulriksdal och Kungliga Djurgården. Detta kostar 53 milj. Gissar att de flesta inte vill att sådana kulturarv ska få förfalla oavsett statsskick.

Det är flera slott än så:

Drottningholms slott
Gripsholms slott
Gustav III:s Paviljong
Haga slott
Kina slott
Rosendals slott
Rosersbergs slott
Stockholms slott
Strömsholms slott
Tullgarns slott
Ulriksdals slott
Citera
2010-06-23, 22:36
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjudant
Går intäkter från verksamheten på Sofiero verkligen till Knugen? Det slottet ägs av Helsingborgs kommun (sen 1973, enligt Knugens företrädare Gustav VI Adolfs testamente).

Det är flera slott än så:

Drottningholms slott
Gripsholms slott
Gustav III:s Paviljong
Haga slott
Kina slott
Rosendals slott
Rosersbergs slott
Stockholms slott
Strömsholms slott
Tullgarns slott
Ulriksdals slott

Kameran zoomar sakta in på den stackars utgiftstyngde landsfadern. Pannan ligger i djupa veck. Han funderar på hur han ska både ska kunna representera konungariket och samtidigt förvalta kulturarvet. Folket är så otacksammt! Med en tung suck går han bort till sin privata skattekista och tar fram guld tillräckligt för en ny tackläggning på Tullgarn, nu när äldsta dottern ska giftas bort och den yngsta skickar hem allt större shoppingnotor.

Eller tror ni andra att han har en baktanke med att ta ansvar för allt det här. Som vi alla vet finns det ingen insyn i hur mycket som går till att rejsa med Porschen och hur mycket som faktiskt går till nya tak på slotten.
Citera
2010-06-23, 23:13
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Eller tror ni andra att han har en baktanke med att ta ansvar för allt det här. Som vi alla vet finns det ingen insyn i hur mycket som går till att rejsa med Porschen och hur mycket som faktiskt går till nya tak på slotten.

Rejsningen med porschen lär vara en bråkdel av apanaget jämfört med underhållet av kulturarven (slotten) och all personal på dessa. Skulle gissa att 80-90% av apanaget går till det. Tycker att apanaget ska redovisas offentligt men förstår samtidigt att hovet inte vill att allmänheten (vi) ska få veta hur mycket som går till exempelvis Ciggens p-böter, shopping, hotell, cigaretter, drinkar etc. Det vore skämmigt.
Citera
2010-06-23, 23:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Rejsningen med porschen lär vara en bråkdel av apanaget jämfört med underhållet av kulturarven (slotten) och all personal på dessa. Skulle gissa att 80-90% av apanaget går till det. Tycker att apanaget ska redovisas offentligt men förstår samtidigt att hovet inte vill att allmänheten (vi) ska få veta hur mycket som går till exempelvis Ciggens p-böter, shopping, hotell, cigaretter, drinkar etc. Det vore skämmigt.

Nej, lyxliret, (och jag ger mig fan på att Knugen är jävligt avundsjuk på de riktigt rika), är en mindre del jämfört med att avlöna folk och underhålla kåkar. Det är själva poängen med att mörka, så att deras privata utgifter inte ska märkas.
Citera
2010-06-23, 23:41
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Nej, lyxliret, (och jag ger mig fan på att Knugen är jävligt avundsjuk på de riktigt rika), är en mindre del jämfört med att avlöna folk och underhålla kåkar. Det är själva poängen med att mörka, så att deras privata utgifter inte ska märkas.

Jag är benägen att hålla med dig. Om vi antar att 10 % av apanaget blir "över" till de privata utgifterna dvs triviala saker som bensinkostnader, kläder, matinköp, flygresor, Ciggens liv i Staterna etc skulle jag gissa att de 10 procenten (cirka 5-6 miljoner) går till:

50 % Ciggen
20 % Knugaparet
15 % Hakan
10 % Gaffeln
5 % Lilian

Tror inte att Birgitta och de övriga får något förutom vid behov.
Senast redigerad av Adjudant 2010-06-24 kl. 00:01.
Citera
2010-06-24, 11:07
Medlem
Citat:
Jag är benägen att hålla med dig. Om vi antar att 10 % av apanaget blir "över" till de privata utgifterna dvs triviala saker som bensinkostnader, kläder, matinköp, flygresor, Ciggens liv i Staterna etc skulle jag gissa att de 10 procenten (cirka 5-6 miljoner) går till:

50 % Ciggen
20 % Knugaparet
15 % Hakan
10 % Gaffeln
5 % Lilian

Tror inte att Birgitta och de övriga får något förutom vid behov.

Madeleine är helt klart kungahusets tyngsta utgiftspost.
Citera
2010-06-24, 15:05
Medlem
Ari.Golds avatar
Om vi går tillbaka till ämnet så undrar jag hur Madeleine är som person? Är hon dryg eller trevlig?
Citera
2010-06-24, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold
Om vi går tillbaka till ämnet så undrar jag hur Madeleine är som person? Är hon dryg eller trevlig?

Bara krävande ...
Citera
2010-06-24, 15:25
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Bara krävande ...
Mjae, krävande är ju en undergrupp.

En tjej kan vara trevlig men krävande. Samt otrevlig men krävande.
Vilken kategori tillhör prinsessan Madeleine?
Citera
2010-06-24, 21:54
Medlem
Adjudants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ari.Gold

Din fråga är omöjlig. Är du en kompis typ Soffan eller Sällskapsdamen är hon förstås trevlig. Om du som främling försöker stöta på henne är det klart att hon är dryg.
Citera
2010-06-24, 22:32
Medlem
Ari.Golds avatar
Citat:
Din fråga är omöjlig. Är du en kompis typ Soffan eller Sällskapsdamen är hon förstås trevlig. Om du som främling försöker stöta på henne är det klart att hon är dryg.

Och är jag en trevlig och bildskön man som blir introducerad av någon vän/bekant till henne... Hur blir jag bemött då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in