Resultat: Det är sommar och nu...
... har trollingsäsongen gått igång på allvar
53,05%
409 röster
... är allt som vanligt. Regn, blåst, och lika många trolltrådar som det brukar
46,95%
362 röster
2022-08-12, 12:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Han blev inte långlivad.

admin5

Användaren skogstid måste vara ett troll. Åtminstone borde den bli bannad för KFK (varför finns inte det med som alternativ när man ska rapportera ett inlägg?) enligt min åsikt.

Alla dess trådar består av osammanhängande svammel om pedofiler, judar, hundar, barn, apor, självmord etc. Reggad maj 2022

Ett exempel

(FB) Utegångsförbud för barn i städer om kvällarna!
Senast redigerad av Ganonito 2022-08-12 kl. 12:29.
Citera
2022-08-12, 12:33
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jag får be att omformulera mig från innan. Mycket försiktigt.

Tidigare var det ett regelbrott (OffTopic) att kalla någon för "troll" eller "shill".

Har denna regel ändrats? För jag ser mängder av anklagelser om "rysstroll" som ligger kvar, så jag kan bara dra slutsatsen att reglerna eller praxis har ändrats.

Stämmer detta? Har jag kanske missat någon moderators- eller adminmeddelande om saken?
Enbart nyfiken på vad som verkligen gäller, så att jag kan hålla mig inom reglerna.
Citera
2022-08-12, 12:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag får be att omformulera mig från innan. Mycket försiktigt.

Tidigare var det ett regelbrott (OffTopic) att kalla någon för "troll" eller "shill".

Har denna regel ändrats? För jag ser mängder av anklagelser om "rysstroll" som ligger kvar, så jag kan bara dra slutsatsen att reglerna eller praxis har ändrats.

Stämmer detta? Har jag kanske missat någon moderators- eller adminmeddelande om saken?
Enbart nyfiken på vad som verkligen gäller, så att jag kan hålla mig inom reglerna.

Är inläggen ens RP:ade?
Citera
2022-08-12, 12:47
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Är inläggen ens RP:ade?
Vet ej om alla är det. Men det rör sig om typ 25% av alla inlägg i trådar om ryssland/ukraina, jag har RP:at några, men inte varit så aktiv här på ett bra tag. Men det är så många att det knappast flugit under radarn för någon.

Så ett klargörande från Admin hade nog varit på sin plats.
Citera
2022-08-13, 16:29
Medlem
Citat:
ett klargörande från Admin hade nog varit på sin plats.

I den här tråden/sidan (FB) Putin försöker febrilt skapa en allians med MENA och Kineser, varför? Vad är planen? finns det användare som tiotals gånger har kallat andra troll och jag antar att man inte ser raderade inlägg i historiken. Plus för att kontot fick mig att inse hur lätt man kan dra ner en tråd till en 14-årings nivå bara genom att posta massa emojier.

Har rapporterat två konton som gjort de tiotals gånger.
Citera
2022-08-15, 12:52
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
I den här tråden/sidan (FB) Putin försöker febrilt skapa en allians med MENA och Kineser, varför? Vad är planen? finns det användare som tiotals gånger har kallat andra troll och jag antar att man inte ser raderade inlägg i historiken. Plus för att kontot fick mig att inse hur lätt man kan dra ner en tråd till en 14-årings nivå bara genom att posta massa emojier.

Jag har också rapporterat en del & även bett om PM från respektive moderator för att få svar på vad som gäller.
Man har inte fått någon respons, så jag vet fortfarande inte vad som gäller.
Citera
2022-08-15, 19:52
Medlem
Citat:
Jag har också rapporterat en del & även bett om PM från respektive moderator för att få svar på vad som gäller.

Jag har titta på flera konton som jag ser postar troll anklagelser, rapporterat flera, och precis som du skrivit till en moderator. Alla konton hade gjort det tidigare om man tittade runt fyra sidor tillbaka i historiken. Det finns också väldigt många inlägg som inte kan skiljas från enkel propaganda. Korta inlägg med avhumanisera och repetera.

Nu finns det stora brister med min ”undersökning”. Ett uppenbart är att jag inte skrivit ner namnet på kontot så det är sannolikt att jag kollat på samma någon gång. Jag orkar knappast att skriva mjukvara själv som skulle kunna automatisera processen men jag orkar kolla fem konton per dag enligt vissa uppsatta kriterier. Förhoppningsvis så visar det sig att jag gör en höna av en fjäder i min kamp för yttrandefriheten och den fria debatten.
Citera
2022-08-15, 20:02
Medlem
najass avatar
Citat:

Men de har väl blivit raderade nu vad jag kan se? Lite svårt att veta när du länkar till en tråd.

Citat:

Citat:
Jag har titta på flera konton som jag ser postar troll anklagelser, rapporterat flera, och precis som du skrivit till en moderator. Alla konton hade gjort det tidigare om man tittade runt fyra sidor tillbaka i historiken. Det finns också väldigt många inlägg som inte kan skiljas från enkel propaganda. Korta inlägg med avhumanisera och repetera.

Nu finns det stora brister med min ”undersökning”. Ett uppenbart är att jag inte skrivit ner namnet på kontot så det är sannolikt att jag kollat på samma någon gång. Jag orkar knappast att skriva mjukvara själv som skulle kunna automatisera processen men jag orkar kolla fem konton per dag enligt vissa uppsatta kriterier. Förhoppningsvis så visar det sig att jag gör en höna av en fjäder i min kamp för yttrandefriheten och den fria debatten.

Det gäller samma som tidigare och som förklarats i tråden. Inlägg som bara innehåller trollanklagelser är OT och raderas och ev. varnas för.

Men lika lite som det är mot reglerna att kalla någon idiot i ett i övrigt OnT-inlägg är det mot reglerna att kalla någon rysstroll (eller annat troll, eller bara troll). Det är ju inte så att ordet rysstroll i sig är förbjudet. Eller idiot, överlöpare, avskum osv. Invektiv får lov att användas på Flashback så länge inläggen är OnT.
Citera
2022-08-15, 21:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Men de har väl blivit raderade nu vad jag kan se? Lite svårt att veta när du länkar till en tråd.

Det gäller samma som tidigare och som förklarats i tråden. Inlägg som bara innehåller trollanklagelser är OT och raderas och ev. varnas för.

Men lika lite som det är mot reglerna att kalla någon idiot i ett i övrigt OnT-inlägg är det mot reglerna att kalla någon rysstroll (eller annat troll, eller bara troll). Det är ju inte så att ordet rysstroll i sig är förbjudet. Eller idiot, överlöpare, avskum osv. Invektiv får lov att användas på Flashback så länge inläggen är OnT.
Tack för svar. När det gäller "troll", som idag används för det som egentligen heter "shill", så implicerar det även ofta att det gäller någon som är avlönad för att sprida propaganda. Det brukar ofta betraktas som "1.06. Användarnas anonymitet" så det vill man inte heller råka ut för.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2022-08-15 kl. 21:33.
Citera
2022-08-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas

#olalelele
Citera
2022-08-19, 19:55
Medlem
Om man får kalla folk troll utan grund så antar jag att man får det om man har grund. Användaren olalelele är med all säkerhet ett troll och är troligtvis utbildad för det . Eftersom han skrev att Kushner var en hjälte, i en tråd om att han var en quislingen, så talar mycket för att det är ett Israeliskt (Hasbara) troll.
Citera
2022-08-19, 21:57
Medlem
najass avatar
Citat:
#olalelele

Citat:
Om man får kalla folk troll utan grund så antar jag att man får det om man har grund. Användaren olalelele är med all säkerhet ett troll och är troligtvis utbildad för det . Eftersom han skrev att Kushner var en hjälte, i en tråd om att han var en quislingen, så talar mycket för att det är ett Israeliskt (Hasbara) troll.

Det är lite svårt att följa ditt resonemang. Vem som helst får givetvis tycka vad som helst om vem som helst (inklusive Kushner). Vad man däremot inte får göra är att posta enbart den intelligensbefriade kommentaren: "troll" som någon slags argument. Har man inga argument eller synpunkter i sakfrågan ska man ge fan i att posta. Det är så klart enligt ovan resonemang inga problem att kalla folk för vad som helst (inklusive troll) så länge man lyckas göra det inom ämnet.

För mig är det obegripligt att folk har så svårt att greppa detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in