Resultat: Det är sommar och nu...
... har trollingsäsongen gått igång på allvar
53,05%
409 röster
... är allt som vanligt. Regn, blåst, och lika många trolltrådar som det brukar
46,95%
362 röster
2018-03-30, 13:04
Medlem
Sunimods avatar
Här är ett bidrag i diskussionen om hur man ska kunna avgöra om det är en trolltråd från vad jag anser är ett troll som skriver massa skit.

"Morsan kom in när jag runkade, vad göra?"
https://www.flashback.org/t2929824

Bor han hemma eller?
Men påstår att han kastade ut tjejen han bodde ihop med

"Kastade ut tjejen, borde jag låtit henne stanna?"
https://www.flashback.org/t2929999

Precis nyligen
"Råkade repa någons bil, gjorde jag fel?"
https://www.flashback.org/t2930003

Överlåter moderator att lösa dessa och se det bara som debatt om att allt inte förstörs av trollanklagelser. Däremot förstörs trovärdigheten här på forumet om riktiga trådar är sanna eller inte.
Citera
2018-03-30, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag vet det men borde det inte vara fel att skriva trolltrådar här?
Många svarar i sådana trådar som om det vore seriösa trådar.

Beklagligt att det finns folk som måste starta skit här på forumet.

Om det nu skulle vara så att en användare säger sig ha upplevt något som den användaren inte har upplevt, varför skulle det vara hela världen om användaren får svar som om han/hon faktiskt hade upplevt det? På ett anonymforum har det ingen relevans alls. Att hålla på och gardera sig mot sådant är bara ett allvarligt hinder mot personer som faktiskt har upplevt saker som enligt utbredda världsbilder stämplas som osannolika oavsett om de verkligen är osannolika eller inte.

För övrigt kan andra läsare som verkligen har upplevt något som liknar en uppdiktad händelse i en annan användares trådstart ha nytta av seriösa svar på tråden. Om tråden är uppdiktad beträffande just användaren som skrev den är knappast relevant.
Citera
2018-03-30, 13:07
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nu handlar ju inte den här tråden direkt om det, men det du beskriver ovan är ju ingen som helst skillnad mot tramsdelen i 0.03.

Dessutom, som sagts tidigare, vem ska avgöra vad som är en trolltråd?

Enkelt svar, ni moderatorer avgör vad som är trams, OT och troll.
Vi andra bidrar med hjälp via anmälningar till att hålla nivån bra här på forumet samt själva hålla oss till reglerna.

Mitt förra inlägg visar på ett vad jag tycker solklart fall av en som skriver trolltrådar. Hittar på bara massa skit som knappast hör hemma här (min åsikt)
Citera
2018-03-30, 13:09
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Hade det då inte varit lämpligt med rapportering av misstänkta trolltrådar?

Vi vet att det finns en del med helt uppdiktade trådar som utger sig för att vara äkta.

Se det som ett förslag.
Det finns ingen regel som säger att du inte får trolla eller ha fel - och vad är dessutom fel? Däremot är det off topic att anklaga någon för att vara ett troll i trådarna. En del trollar dessutom med finnes och är rätt underhållande.

https://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?username=Gammal%20Hårdroc kare
Citera
2018-03-30, 13:11
Bannlyst
Folk som inte håller med någon annan och som är självgoda med världens översittarattityd är generösa med trollanklagelser. Skulle vara riktigt nice om de blev bannlysta vid första anblicken.
Citera
2018-03-30, 13:11
Medlem
Citat:
Vissa fall helt solklart att det är troll eller annat vansinne som inte existerar. Men visst finns det svåra fall som kan vara äkta eller falska. Jag tror de flesta som är flitiga besökare av forumet känner igen trolltrådar i förhållande till äkta.

Jag själv anser att rena trolltrådar ligger i området trams och OT. Men det finns ett datum för dessa, 1:a april är lämpligt för sådana hyss.

I så fall är det kanske dags att radera hela underforumet Paranormala fenomen, ockultism och ufologi. Det handlar ändå bara om helt orealistiska påstådda "upplevelser". Om det underforumet får finnas kvar finns det ingen anledning att vara skitnödig med exempelvis huruvida en kvinna verkligen har känt sig mindre diskriminerad på ett universitet i Iran än på ett i Sverige, vilket visserligen kan låta osannolikt men inte är i samma omöjlighetskategori som spöken.
Citera
2018-03-30, 13:12
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Det är lite märklig logik att man inte får ifrågasätta det som TS skriver är sant eller osant. Man håller sig till ämnet. Då skulle man inte heller få begära källa när någon påstår något i en tråd. Eller tolkar jag fel när någon säger "trollar" så hittar de på?

I båda fallen skulle jag snarare säga att inte få ifrågasätta en trådstart eller påstående är tvärtom att strypa yttrandefriheten.

Men det är väl antagligen bara i mitt huvud som det inte går ihop.
Att trolla är exempelvis att skriva en snärtig provocerande trådstart man vet att folk går igång på. Det mest kända exemplet är Anders Lindberg på Twitter. Men givetvis får du ifrågasätta vad någon skriver - det här är ett diskussionsforum. Att bara kalla någon troll är inte att diskutera.
Citera
2018-03-30, 13:13
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Det här är också intressant. Två moderatorer talar emot varandra. janwindahl hävdar motsatsen.

Det här tycker jag ger lite vatten på kvarn att moderatorer agerar godtyckligt. Det blir ju väldigt oförutsägbart vad man får skriva eller inte skriva på Flashback.

Det är också den känslan jag har. Vissa forumdelar vågar man inte längre skriva i för man riskerar avstängning. Andra är det mycket högt i tak. Där raderar moderatorer, flyttar eller bara stänger trådar. Vissa andra moderatorer är tung på hanen med varningar och avstängningar. Har Flashbacks ledning någon koll på detta?
Vilka två moderatorer gör det?
Citera
2018-03-30, 13:13
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Det finns ingen regel som säger att du inte får trolla eller ha fel - och vad är dessutom fel? Däremot är det off topic att anklaga någon för att vara ett troll i trådarna. En del trollar dessutom med finnes och är rätt underhållande.

https://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?username=Gammal%20Hårdroc kare

Jag själv anser att det är fel att hitta på trams i syfte att lura andra att deltaga med seriösa svar. Att andra ska försöka hjälp till. Sådant gör att man inte litar på något alls och bidrager knappast till ett bättre forum.

Dock tycker jag moderatorena oftast hittar sådant och åtgärdar. Set andra forum som totalt spårat ur.

Ber om ursäkt om jag börjar bli för OT.
Citera
2018-03-30, 13:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
I så fall är det kanske dags att radera hela underforumet Paranormala fenomen, ockultism och ufologi. Det handlar ändå bara om helt orealistiska påstådda "upplevelser". Om det underforumet får finnas kvar finns det ingen anledning att vara skitnödig med exempelvis huruvida en kvinna verkligen har känt sig mindre diskriminerad på ett universitet i Iran än på ett i Sverige, vilket visserligen kan låta osannolikt men inte är i samma omöjlighetskategori som spöken.

Jag tror du förstår vad jag menar. Alltså helt uppenbara fel där det ska vara seriösa diskussioner, t.ex. relationer och samlevnad och vissa hittar på massa skit som aldrig hänt eller existerar.
Citera
2018-03-30, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jag syftade på uppenbara trollkonton där man har en politisk agenda att framföra felaktiga uppgifter och åsikter för att förändra folks uppfattning. Det sitter förmodligen en massa PK frat som postar skräp i mängder för att just "deras" uppfattning är rätt och de vill att deras parti/organisation skall hamna i en bättre dager.

Att det kommer 10-30 inlägg med troll kommentarer i en tråd sabbar tråden.
Och nej jag rapporterar sällan eller aldrig andras inlägg, möjligen större uppenbara fadäser men jag sitter inte som en del andra och letar fel i folks inlägg.

Sådant går ju att kontra med egna upplevelser. Om någon genusfeminist påstår sig som kvinna "inte kunna vistas på stan utan att bli sexuellt ofredad" kan ju en annan användare som identifierar sig som kvinna uppge att hon ofta går ut på stan och aldrig har upplevt sig bli sexuellt ofredad. Finns ingen anledning att trollstämpla genusfeministen för att ha startat en tråd där hon säger sig ha blivit ofredad.
Citera
2018-03-30, 13:18
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Jag själv anser att det är fel att hitta på trams i syfte att lura andra att deltaga med seriösa svar. Att andra ska försöka hjälp till. Sådant gör att man inte litar på något alls och bidrager knappast till ett bättre forum.

Dock tycker jag moderatorena oftast hittar sådant och åtgärdar. Set andra forum som totalt spårat ur.

Ber om ursäkt om jag börjar bli för OT.
Alltså, jag är själv inte intresserad av medlemmar som tramsar annat i därför avsedda trådar. Det enklaste sättet att få folk att sluta trolla är att ignorera dem. Hur kul är det att försöka vara provokativ om ingen bryr sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in