Resultat: Det är sommar och nu...
... har trollingsäsongen gått igång på allvar
53,05%
409 röster
... är allt som vanligt. Regn, blåst, och lika många trolltrådar som det brukar
46,95%
362 röster
2013-07-01, 14:49
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Jahaaaaaa...
Men en person som missbrukar multipla konton och bara sitter och hittar på, vad är en sån?

Jag är under utredning för en 1.06 som du beskriver för att jag råkade skriva som svar på någon som skrev att X var Y: "så kan det nog vara".

Dumt, dumt...

Point being - flashbacks absolut största problem är folk som uppenbart sabbar trådarna med flit.

Med Flashback-nomenklatur så är den personen ett troll, däremot så går ju den definitionen emot vad resten av internet tycker att ett troll är så det brukar väl inte användas sådär väldigt frekvent. Lite dumt det där då det säkerligen leder till både ett och annat missförstånd, det hade snarast varit bättre att bara hitta på något nytt ord om man prompt vill ha ett eget ord för folk som missbrukar multipla konton. 107'are kanske.

I vilket fall så sa ju najas hur du ska göra, rapportera för 1.07 och låt modsen sköta det. Det är irriterande oavsett vilket forum det händer i men det är ju egentligen inte så mycket att göra åt saken annat än just att rapportera och låta FB-rättvisan ha sin gång, även om du fick skriva ut att X är samma person som Y så skulle det ju inte göra saken bättre, bara skita ner tråden ännu mer.
Citera
2013-07-01, 15:21
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Med Flashback-nomenklatur så är den personen ett troll, däremot så går ju den definitionen emot vad resten av internet tycker att ett troll är så det brukar väl inte användas sådär väldigt frekvent. Lite dumt det där då det säkerligen leder till både ett och annat missförstånd, det hade snarast varit bättre att bara hitta på något nytt ord om man prompt vill ha ett eget ord för folk som missbrukar multipla konton. 107'are kanske.

I vilket fall så sa ju najas hur du ska göra, rapportera för 1.07 och låt modsen sköta det. Det är irriterande oavsett vilket forum det händer i men det är ju egentligen inte så mycket att göra åt saken annat än just att rapportera och låta FB-rättvisan ha sin gång, även om du fick skriva ut att X är samma person som Y så skulle det ju inte göra saken bättre, bara skita ner tråden ännu mer.

Mjo förvisso. I det här fallet så blir X bannad hela tiden också. Det eller att han "tar sitt liv" och försvinner. Sen kommer ett nytt konto med EXAKT samma uppgifter. Samma rehab. Samma boende. Samma problem, samma inställning, retorik och situation. Mods i den sektionen måste vara medvetna om att den användaren har femtio-elva konton.

Såg ett inlägg senast idag när någon skrev: "har följt dig genom alla dina konton och...". Man behöver inte direkt ha en slutledningsförmåga som en raketforskare för att haja att snubben är rätt skruvad.

Men hur ska jag rapportera det?

XX är YY skickat till en mods. Inte fan kommer dem göra nåt åt det? Och i det här fallet är jag rätt övertygade om att de vet vem det är men att XX kommer tillbaks med en ny användare i princip omgående om han blir bannad. (Han har hållit på i många år).

För övrigt, tack för ett vänligt svar. Sällan man får såna här.
Citera
2013-07-01, 15:53
Medlem
Sunners avatar
Citat:
Mjo förvisso. I det här fallet så blir X bannad hela tiden också. Det eller att han "tar sitt liv" och försvinner. Sen kommer ett nytt konto med EXAKT samma uppgifter. Samma rehab. Samma boende. Samma problem, samma inställning, retorik och situation. Mods i den sektionen måste vara medvetna om att den användaren har femtio-elva konton.

Såg ett inlägg senast idag när någon skrev: "har följt dig genom alla dina konton och...". Man behöver inte direkt ha en slutledningsförmåga som en raketforskare för att haja att snubben är rätt skruvad.

XX är YY skickat till en mods. Inte fan kommer dem göra nåt åt det? Och i det här fallet är jag rätt övertygade om att de vet vem det är men att XX kommer tillbaks med en ny användare i princip omgående om han blir bannad. (Han har hållit på i många år).

Ja problemet är väl att det finns bara så mycket man kan göra åt ett troll som har för mycket fritid och inget vettigt att spendera den på. Modsen kan inte banna folk hur som helst, det är bara admins som kan göra det(KFK), så det kommer alltid att finnas en viss tröghet, det är priset vi betalar för att ha "rättssäkerhet" här på FB.
Och det enda preventiva man kan göra är ju att börja IP-banna hela nätblock, men då riskerar ju oskyldiga att åka ut på köpet såtillvida trollet nu inte sitter på en statisk IP, något som inte är särskilt vanligt. Samt att han ju alltid bara kan börja använda Tor eller något liknande om han verkligen vill.

Det är lite som att har en krog utan dörrvakt, även om du har vakter där inne som slänger ut den lokala alkisen så fort de ser honom så är det ju svårt att hindra honom från att komma in igen. Och i det här fallet måste dessutom vakterna genomgå en "rättegång" innan de ens får kasta ut fyllot.

Men jag misstänker att svaret du kommer att få från modsen är att rapportera på, ju snabbare de får ögonen på trollet desto snabbare kan de dra upp det i Outlaw.
Citera
2013-07-01, 16:21
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
(...)

Om du RP'ar för 1.07 är det jättebra. Om du minns äldre liknande (eller likadana) trådar och kan länka till dem i RP-rutan är det ännu bättre.

Är forumet till för trams? Nej, åtminstone de flesta delforum inte.
Är forumet till för självterapi? Nja...
Citera
2013-07-24, 00:42
Medlem
mrdoktors avatar
Citat:

Går det inte att bli IP-bannad på Flashback?
Citera
2013-07-24, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdoktor
Vet att det gick förut.Men idag är det ingen ide med proxysevrar/vpn mm.Buslätt att komma runt ju.Så jag har för mig att jag läst att dom slutat med det.
Citera
2013-07-24, 02:46
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdoktor
Klart det går, forumsmjukvaran innehåller enkla funktioner för att åstadkomma detta. Men forumet använder inte den typen av bannlysningar, enligt uttalanden från administrationen sedan flera år tillbaka.

Det finns heller ingen anledning att bannlysa folk via IP:n, eftersom det är fruktansvärt lätt att kringgå detta. För fem-tio år sedan, när detta med forum och internet på sätt och vis ännu var i sin linda, fanns det anledning och därför byggdes också möjligheterna i vBulletin och andra mjukvaror. Men nu för tiden, med proxy (egen som andras), har nyttan försvunnit. Vill folk in på ett forum för att jävlas, kommer så också att ske.
Citera
2013-09-09, 19:30
Medlem
Rakiis avatar
Angående IP-banning så skulle det behövas nu då en medlem som tidigare hade två konton är tillbaka trots att denne är avstängd och fortsätter skapa konton och PM:ar folk hela dagarna med en massa skit bara. Går det verkligen att inte göra någonting emot detta?
Citera
2013-09-09, 22:00
Inaktiv Administrator
admin5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Angående IP-banning så skulle det behövas nu då en medlem som tidigare hade två konton är tillbaka trots att denne är avstängd och fortsätter skapa konton och PM:ar folk hela dagarna med en massa skit bara. Går det verkligen att inte göra någonting emot detta?

Får jag reda på vem du syftar på så kan jag se vad det går att göra.

admin5
Citera
2013-09-09, 22:59
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Nu har jag inte direkt stenkoll på hur det fungerar med IP-ban men hur effektivt är det egentligen?

Själv kör jag på två olika datorer + telefonen och tre-fyra olika nät beroende på var jag befinner mig, sedan händer det ibland att jag medvetet byter IP (För att brorsan har sagt till mig att det kan vara bra av lite olika anledningar [Han är datanörd.].). Jag antar det blir svårt att banna en medlem med flera IP, men kan självklart ha fel...

Skulle det ens vara lönt att IP-banna någon som nätar så som jag gör?

Trollen kan väl också byta IP och komma runt det hela...
Citera
2014-10-11, 15:03
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Själv förstår jag inte varför TS inte är avstängd trots detta upprepade trollande.
För att det inte är förbjudet att trolla helt enkelt.
Citera
2014-10-18, 12:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin5
Får jag reda på vem du syftar på så kan jag se vad det går att göra.

admin5

Tack för svar, missade ditt inlägg tidigare men kollade in i tråden igen för att rapportera att medlemmen är kvar, men ska skicka iväg ett PM på studs nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in