Resultat: Det är sommar och nu...
... har trollingsäsongen gått igång på allvar
53,05%
409 röster
... är allt som vanligt. Regn, blåst, och lika många trolltrådar som det brukar
46,95%
362 röster
2018-03-30, 12:39
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Beror på hur påpekandet är utformat.
Anknyter det till ämnet så är det, enligt mig, bidragande till diskussionen.
Är det enbart ett inlägg i stil med "Du är ett troll" så bidrar det inte till diskussionen.
Det kan det väl göra.

Är personen ett troll och trollar så ljuger man väl om man hävdar annat?
Och FB har väl inget krav på att man måste ljuga i tråden för att TS skall må bra?
Citera
2018-03-30, 12:40
Medlem
Citat:
Beror på hur påpekandet är utformat.
Anknyter det till ämnet så är det, enligt mig, bidragande till diskussionen.
Är det enbart ett inlägg i stil med "Du är ett troll" så bidrar det inte till diskussionen.

Nu börjar vi prata nyanser. Kan inte vara lätt att vara moderator.

Trolla för mig är någon som kan starta en tråd och lyckas hålla igång den utan att flera uppfattar det som trollande. Finess med trollande är att ingen ska förstå att man trollar. Men jag kan ha fel syn på saken.
Citera
2018-03-30, 12:43
Avslutad
Finns ju vissa ”trolltrådar” som är genomtänkta och roliga . Sen finns det de som bara idiotiska eller barnsliga . De uppenbara ” en dildo har fastnat i min röv och släkten står utanför dörren ”

Eller ” råkade göra dottern gravid kan jag kräva abort” typ sådana trådar är ju lätt att identifiera.

Sen finns det ju trådar med en klyftig rubrik men man märker snart att historien är för osannolik så det blir snabbt löjligt när det är uppenbart att personen trollar
Citera
2018-03-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För övrigt:

(FB) Enda tråden där vi blir upprörda över troll även om inget kommer att göras åt saken

Faller anklagelser om att någon annan är ett troll under kategorin trolla? Om inte faller inte denna tråd inom ämnet för den länkade tråden.
Citera
2018-03-30, 12:49
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det kan det väl göra.

Är personen ett troll och trollar så ljuger man väl om man hävdar annat?
Och FB har väl inget krav på att man måste ljuga i tråden för att TS skall må bra?
Jag kan inte se hur en trollanklagelse kan bidra till en diskussion om något helt annat. Du får gärna försöka bevisa motsatsen. Jag är öppen för det mesta.
Citat:
Ursprungligen postat av lunkkvistaren-s
Nu börjar vi prata nyanser. Kan inte vara lätt att vara moderator.

Trolla för mig är någon som kan starta en tråd och lyckas hålla igång den utan att flera uppfattar det som trollande. Finess med trollande är att ingen ska förstå att man trollar. Men jag kan ha fel syn på saken.
Självklart är det oerhört nyanserat. Vi moderatorer kan alldeles säkert uppfatta en tråd på lika många olika sätt som det finns moderatorer. Men jag tror att vi alla försöker jobba på samma sätt även om det är väldigt svårt.
Edit: Jag har ärligt talat aldrig satt mig in i själva trollandet. Det berör mig inte om en trådstart är trollande eller inte.
Senast redigerad av janwindahl 2018-03-30 kl. 12:52.
Citera
2018-03-30, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Faller anklagelser om att någon annan är ett troll under kategorin trolla?
Nej, det faller under OT.
Citera
2018-03-30, 12:55
Medlem
Citat:
Det är lite märklig logik att man inte får ifrågasätta det som TS skriver är sant eller osant. Man håller sig till ämnet. Då skulle man inte heller få begära källa när någon påstår något i en tråd. Eller tolkar jag fel när någon säger "trollar" så hittar de på?

I båda fallen skulle jag snarare säga att inte få ifrågasätta en trådstart eller påstående är tvärtom att strypa yttrandefriheten.

Men det är väl antagligen bara i mitt huvud som det inte går ihop.

När det gäller händelser i verkliga livet på nivån av personlig erfarenhet, alltså inte världshändelser, är det ett direkt hot mot yttrandefriheten att begära att användare ska röja detaljer som kan äventyra dessas anonymitet för att slippa stämplas som "troll".

För övrigt är schablonartade antaganden om att en trådstartare som baserar en tråd på en personlig erfarenhet "säkert är ett troll" diskussionsstörande. Att kontrollera om en vardaglig händelse har hänt eller inte har inte samma vikt ifråga om källkritik som att kontrollera om en världshändelse har hänt eller inte. Om en händelse är teoretiskt möjlig, oavsett hur avlägset, är det egentligen inte så viktigt om det är just användaren som har upplevt den. Speciellt inte på ett forum där användarnamnen ändå inte knyts till verkliga personer.
Citera
2018-03-30, 12:57
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför skulle man inte få ha en "agenda" med en trådjävel? Tillhör du den här blekfeta skaran som tror att ett troll är någon som inte delar din åsikt?

Rapportera inlägg du har problem med. Simple as that.

Jag syftade på uppenbara trollkonton där man har en politisk agenda att framföra felaktiga uppgifter och åsikter för att förändra folks uppfattning. Det sitter förmodligen en massa PK frat som postar skräp i mängder för att just "deras" uppfattning är rätt och de vill att deras parti/organisation skall hamna i en bättre dager.

Att det kommer 10-30 inlägg med troll kommentarer i en tråd sabbar tråden.
Och nej jag rapporterar sällan eller aldrig andras inlägg, möjligen större uppenbara fadäser men jag sitter inte som en del andra och letar fel i folks inlägg.
Citera
2018-03-30, 12:59
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Jag kan inte se hur en trollanklagelse kan bidra till en diskussion om något helt annat. Du får gärna försöka bevisa motsatsen. Jag är öppen för det mesta.
Det beror ju på om du anser att en diskussion har ett värde bara för att den förs.
Jag gör inte det.

Hävdar man saker så skall de kunna beläggas i en TS.
Kan man inte det men fortgår att hävda det skall tråden flyttas till konspirationer / alt teorier.

När det kommer till relationer etc, där skiter jag i hur det modereras, ser 99% som skrivs där som trollande ändå.
Citera
2018-03-30, 13:00
Medlem
Citat:
Det är lite märklig logik att man inte får ifrågasätta det som TS skriver är sant eller osant. Man håller sig till ämnet. Då skulle man inte heller få begära källa när någon påstår något i en tråd. Eller tolkar jag fel när någon säger "trollar" så hittar de på?

I båda fallen skulle jag snarare säga att inte få ifrågasätta en trådstart eller påstående är tvärtom att strypa yttrandefriheten.

Men det är väl antagligen bara i mitt huvud som det inte går ihop.

Hur viktigt för yttrandefriheten är det egentligen att dividera om en person som har en pseudonym som inte får kopplas till en verklig identitet var samma person som upplevde en berättad vardaglig händelse? Jag skulle säga att det inte är viktigt alls.
Citera
2018-03-30, 13:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Förslag

0.12 Trolltråd
Att starta trolltrådar är ej tillåtet och sådana trådar kommer låsas samt trådskapare kommer varnas.

Nu handlar ju inte den här tråden direkt om det, men det du beskriver ovan är ju ingen som helst skillnad mot tramsdelen i 0.03.

Dessutom, som sagts tidigare, vem ska avgöra vad som är en trolltråd?
Citera
2018-03-30, 13:02
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det beror ju på om du anser att en diskussion har ett värde bara för att den förs.
Jag gör inte det.

Hävdar man saker så skall de kunna beläggas i en TS.
Kan man inte det men fortgår att hävda det skall tråden flyttas till konspirationer / alt teorier.

När det kommer till relationer etc, där skiter jag i hur det modereras, ser 99% som skrivs där som trollande ändå.

Jag citerar detta inlägget som skrevs alldeles nyss här i tråden då det var ett väldigt klokt svar på just det du skriver.

Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
När det gäller händelser i verkliga livet på nivån av personlig erfarenhet, alltså inte världshändelser, är det ett direkt hot mot yttrandefriheten att begära att användare ska röja detaljer som kan äventyra dessas anonymitet för att slippa stämplas som "troll".

För övrigt är schablonartade antaganden om att en trådstartare som baserar en tråd på en personlig erfarenhet "säkert är ett troll" diskussionsstörande. Att kontrollera om en vardaglig händelse har hänt eller inte har inte samma vikt ifråga om källkritik som att kontrollera om en världshändelse har hänt eller inte. Om en händelse är teoretiskt möjlig, oavsett hur avlägset, är det egentligen inte så viktigt om det är just användaren som har upplevt den. Speciellt inte på ett forum där användarnamnen ändå inte knyts till verkliga personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in