Citat:
Ursprungligen postat av
lunkkvistaren-s
Det är lite märklig logik att man inte får ifrågasätta det som TS skriver är sant eller osant. Man håller sig till ämnet. Då skulle man inte heller få begära källa när någon påstår något i en tråd. Eller tolkar jag fel när någon säger "trollar" så hittar de på?
I båda fallen skulle jag snarare säga att inte få ifrågasätta en trådstart eller påstående är tvärtom att strypa yttrandefriheten.
Men det är väl antagligen bara i mitt huvud som det inte går ihop.
När det gäller händelser i verkliga livet på nivån av personlig erfarenhet, alltså inte världshändelser, är det ett direkt hot mot yttrandefriheten att begära att användare ska röja detaljer som kan äventyra dessas anonymitet för att slippa stämplas som "troll".
För övrigt är schablonartade antaganden om att en trådstartare som baserar en tråd på en personlig erfarenhet "säkert är ett troll" diskussionsstörande. Att kontrollera om en vardaglig händelse har hänt eller inte har inte samma vikt ifråga om källkritik som att kontrollera om en världshändelse har hänt eller inte. Om en händelse är teoretiskt möjlig, oavsett hur avlägset, är det egentligen inte så viktigt om det är just användaren som har upplevt den. Speciellt inte på ett forum där användarnamnen ändå inte knyts till verkliga personer.