2026-09-25, 16:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Haha nä det har du rätt I!

Annars är det rätt lugnt - hade ett litet återfall med spelandet och höstdepressionen tog hårt i år, men nu känner jag lite mer hopp!

Hur går det för Gogge?

"Fredagsfuskar"... går ett program på lokala Öppenvården. UP tis och fre - ergo jag super till idag. Peth i sjunkande. LVM-hot nedlagt.

Prylen är ju att jag vet att helgen blir lidande av fredagsfyllan. Samtidigt glad över att 7 dgr/v blivit 1 dag/v... försöker ta till mig 12-stegs... från i morgon gäller helvit, mår bättre då.

"Vår" behandlare lite konfys... testat mig m multisticka två ggr - gissar att han tänker "hur fan kan man vara så lugn och skön utan att ta ngt"...
Citera
2026-09-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
"Fredagsfuskar"... går ett program på lokala Öppenvården. UP tis och fre - ergo jag super till idag. Peth i sjunkande. LVM-hot nedlagt.

Prylen är ju att jag vet att helgen blir lidande av fredagsfyllan. Samtidigt glad över att 7 dgr/v blivit 1 dag/v... försöker ta till mig 12-stegs... från i morgon gäller helvit, mår bättre då.

"Vår" behandlare lite konfys... testat mig m multisticka två ggr - gissar att han tänker "hur fan kan man vara så lugn och skön utan att ta ngt"...
Absolut! 1 dag i veckan är nog oändligt bättre för kropp och själ, än 7 dagar i veckan. Haha, ja, de brukar ju sällan själva missbruka, så de förstår nog inte riktigt hur listig man kan vara om man verkligen vill.

Men det låter ändå som att det är på rätt väg Ha en fin afton och helg!
Citera
2026-09-25, 16:54
Medlem
Henselons avatar
Citat:

En hel del framsteg där. Grattis, även om du "fuskar" ikväll, men det är ju Fredag så även jag.
Jo, man mår ju absolut bäst som "helvit", gäller bara att stå emot då de dåliga dagarna tränger sig på.

Inte lätt, men som Alkoholist finns egentligen inga andra alternativ, antingen helnykter eller "six feet down", relativt snart.
Citera
2026-09-25, 17:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
En hel del framsteg där. Grattis, även om du "fuskar" ikväll, men det är ju Fredag så även jag.
Jo, man mår ju absolut bäst som "helvit", gäller bara att stå emot då de dåliga dagarna tränger sig på.

Inte lätt, men som Alkoholist finns egentligen inga andra alternativ, antingen helnykter eller "six feet down", relativt snart.

Rent faktiskt har du så rätt man kan ha.
Citera
2026-09-25, 17:08
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Rent faktiskt har du så rätt man kan ha.
Jo, gäller nog också att tycka livet är värt att leva, trots allt skit som händer i världen och ,i viss mån, ens egna liv.

Alkoholism är ju ett långsamt/plågsamt självmord, inget annat.
Citera
2026-09-25, 17:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jo, gäller nog också att tycka livet är värt att leva, trots allt skit som händer i världen och ,i viss mån, ens egna liv.

Alkoholism är ju ett långsamt/plågsamt självmord, inget annat.

Sant, gäller att kunna fejsa ett nyktert liv, inte det enklaste...
Citera
2026-09-25, 17:18
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Sant, gäller att kunna fejsa ett nyktert liv, inte det enklaste...
Nä, jag har ju haft ett tjurskalligt ego sedan barnsben. Men sakta, sakta de senaste 5-10 åren
bit för bit, så har det blivit bättre, framförallt i relationer med andra.

12-stegen kan nog vara en hjälp att "underminera" egot, inte vår unika personlighet.
Det är en viktig skillnad.
Citera
2026-09-25, 17:43
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nä, jag har ju haft ett tjurskalligt ego sedan barnsben. Men sakta, sakta de senaste 5-10 åren
bit för bit, så har det blivit bättre, framförallt i relationer med andra.

12-stegen kan nog vara en hjälp att "underminera" egot, inte vår unika personlighet.
Det är en viktig skillnad.

Sant, ganska mkt "malltänkande" inom 12-steg.

Ber om ursäkt proaktivt emedan jag inte lusläst trådarna - går du på möten???
Citera
2026-09-25, 17:48
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Sant, ganska mkt "malltänkande" inom 12-steg.

Ber om ursäkt proaktivt emedan jag inte lusläst trådarna - går du på möten???
Har gjort emellanåt, inte lyckats bli helnykter förutom vissa perioder, nån månad eller så.
Mitt missbruk sitter djupt, inte det att jag dricker mer än en annan alkoholist men jag måste ha nåt sammanhang, nån mening för att kunna sluta. AA kan vara en del men jag måste ha nånting utöver det. Gud, Kyrka nåt sådant. Jag tror ju på Gud så det är inga problem.
Behöver kanske tro på sig själv mera också.
Citera
2026-09-25, 17:52
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Har gjort emellanåt, inte lyckats bli helnykter förutom vissa perioder, nån månad eller så.
Mitt missbruk sitter djupt, inte det att jag dricker mer än en annan alkoholist men jag måste ha nåt sammanhang, nån mening för att kunna sluta. AA kan vara en del men jag måste ha nånting utöver det. Gud, Kyrka nåt sådant. Jag tror ju på Gud så det är inga problem.
Behöver kanske tro på sig själv mera också.

I den mån jag kan bedöma; såsom varande Gudstroende har du "en fördel" framför oss ateister/agnostiker.

Tänk om denna "mening" inte finns!!! ..???
Citera
2026-09-25, 18:00
Medlem
Henselons avatar
Citat:
I den mån jag kan bedöma; såsom varande Gudstroende har du "en fördel" framför oss ateister/agnostiker.

Tänk om denna "mening" inte finns!!! ..???
Nä, då spelar ju ingenting någon roll, alkoholist eller inte, fängelsekund eller inte, kärnvapenkrig eller inte, fattig eller rik, självmord eller inte. Inget spelar ju någon roll om det inte finns någon övergripande plan/mening med livet.
Citera
2026-09-25, 18:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nä, då spelar ju ingenting någon roll, alkoholist eller inte, fängelsekund eller inte, kärnvapenkrig eller inte, fattig eller rik, självmord eller inte. Inget spelar ju någon roll om det inte finns någon övergripande plan/mening med livet.

Så är det ju - och då kommer ångesten krypande...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in