2026-09-23, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Nästan varje gång jag deltagit i ett jobbmöte så får jag en kraftig lust och längtan efter att supa skallen i bitar efteråt. Jobbigt som fasen..
Ja, jobbmöten brukar få en att vilja springa med huvudet före rakt in i en vägg. Man får fly iväg i sitt inre till någon trevligare plats!
Citera
2026-09-23, 10:04
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, jobbmöten brukar få en att vilja springa med huvudet före rakt in i en vägg. Man får fly iväg i sitt inre till någon trevligare plats!
Ja fy fan då vaknar den gamla obstinata och festande Pinoputchin till liv. Men jag lyckades motstå denna gång, men det var med ett nödrop. Är ateist men ber ändå herren gud om styrka att avstå.
Kanske borde börja gå på möten, funderar på det. (EDIT: inte jobbmöten då alltså..)
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-09-23 kl. 10:26.
Citera
2026-09-23, 10:23
Medlem
Citat:
Ja fy fan då vaknar den gamla obstinata och festande Pinoputchin till liv. Men jag lyckades motstå denna gång, men det var med ett nödrop. Är ateist men ber ändå herren gud om styrka att avstå.
Kanske borde börja gå på möten, funderar på det.
Det är alltid skönt att lyssna på andra i samma sits, om inte annat!
Citera
2026-09-23, 10:25
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Jag var på möten för typ över 20 år sen, det var lite stärkande. Men jag vet inte om jag vågar nu, vad ska jag säga liksom.. Blandade åsikter om AA vet jag att det finns i alla fall.
Citera
2026-09-23, 10:27
Medlem
Citat:
Jag var på möten för typ över 20 år sen, det var lite stärkande. Men jag vet inte om jag vågar nu, vad ska jag säga liksom.. Blandade åsikter om AA vet jag att det finns i alla fall.
Jag var med på ett (eller kanske två?) möten när jag låg inskriven på psyket, men har aldrig varit på ett "vanligt" AA/NA-möte, så jag har inte direkt någon stor erfarenhet. Men man behöver inte säga någonting alls, man sa typ "Hej, jag är bara med och lyssnar idag" och så var det bra med det.
Citera
2026-09-23, 22:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Så kan det vara. Somliga som "delar" på möten tror jag gör det enkom för att s a s få en publik. Inget fel i det. Jag som under hela mitt förvärvsliv undervisat, roddat konferenser o dyl har inte det behovet. Brukar "dela" i små möten, ikväll t ex, lite cozy när vi bara var fem pers, och gör det mest för att slå ihjäl tid, säga någonting vettigt.

Bär på hundratals galna/roliga stories som jag INTE delar... känns som fel fora för det... men, men... som Macca sa; "my mind goes back to all the fun stuff, the laughs and the hysterics". Hur fan ska man annars tackla det..? ...när det inte längre är roligt...
Citera
2026-09-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Så kan det vara. Somliga som "delar" på möten tror jag gör det enkom för att s a s få en publik. Inget fel i det. Jag som under hela mitt förvärvsliv undervisat, roddat konferenser o dyl har inte det behovet. Brukar "dela" i små möten, ikväll t ex, lite cozy när vi bara var fem pers, och gör det mest för att slå ihjäl tid, säga någonting vettigt.

Bär på hundratals galna/roliga stories som jag INTE delar... känns som fel fora för det... men, men... som Macca sa; "my mind goes back to all the fun stuff, the laughs and the hysterics". Hur fan ska man annars tackla det..? ...när det inte längre är roligt...
Ja visst är det svårt det där? Jag tyckte också alla fyllegrejer (och lite pundargrejer) man gjort var roliga. Jag kan skratta åt det ibland. Men samtidigt är det ju också bara tragiskt. Tragikomiskt kanske?

När jag slutat dricka kunde jag få för mig att ta upp nåt roligt som hänt, men jag märkte ganska snabbt att min fru inte såg något kul alls i det. För henne var det bara tragik och dåliga minnen som hon inte vill bli påmind om. Och med rätta! Men det blir lite förvirrande; ska jag ha dåligt samvete när jag kommer att tänka på en riktigt urflippad kväll och fnissar till? Kanske. Men som du säger, man måste ju kunna skratta åt det, hur skulle man annars tackla det?
Citera
2026-09-24, 06:59
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:

håller inte med vem pallar lyssna på andras problem? lol
Citera
2026-09-25, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
håller inte med vem pallar lyssna på andras problem? lol

När den som pratar öppnar sig på ett ödmjukt sätt tycker jag det är helt ok och i vissa fall t o m med terapeutiskt. När någon är en uppenbar lögnare, skryter eller är någon jag har haft personliga problem med orkar jag knappt stanna kvar. AA är ett helvete ibland men för oss med missbruksproblem är det nog en räddare i nöden i slutänden. Har man inte missbruksproblem förstår jag att man inte sätter sin fot i dessa lokaler. Varför skulle man? Det vore som om jag gick på styrelsemöten för lokala gymnastikföreningen.

Har du alkoholproblem skulle jag tänka om vad gäller att lyssna på andras problem, annars kommer ingen vilja lyssna på dina när det knakar i fogarna.

Mitt stora problem med AA är narkomanerna. Visst har jag tagit narkotika i mitt liv men jag har aldrig haft det som livsstil. Vilket är en jävligt stor skillnad. Att kunna relatera överhuvudtaget till dom andra är A och O tycker jag. Som tur är blir många narkomaner människa igen i nykterheten, precis som oss med alkoholproblem. Tycker dock ändå att dom hör hemma på egna möten för deras specifika problem. Säkert flummigt nog där med en heroinist som ska relatera till 22-årig hasch/benzo wannabe gangster.

Grundproblemet är säkerligen detsamma men själva livsstilen gör det halvt omöjligt att relatera till varandra. Och då har jag ändå varit nära denna sorts missbruk hela livet. Ändå gör dom mig illa till mods och ibland arg.
Citera
2026-09-25, 10:56
Medlem
Citat:
Hej på Er! Kan bli en liten paus härifrån för mig, så jag passar på att skriva några ord:

Har varit otroligt givande för mig att läsa här i tråden under min resa, speciellt när jag själv mått dåligt periodvis. Har nu varit nykter i tre år och det börjar faktiskt kännas rimligt, troligt, möjligt att fortsätta på samma väg resten av livet. Önskar er alla stort lycka till och kämpa på!

Tack för all tid och energi du lagt på att ge utförliga svar till mig och andra i tråden. Du verkar vara en bra kille önskar dig all lycka.
Citera
2026-09-25, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ompalompa234
Tack för all tid och energi du lagt på att ge utförliga svar till mig och andra i tråden. Du verkar vara en bra kille önskar dig all lycka.
Tack detsamma!
Citera
2026-09-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ok - vem fan har inte varit avstängd! Om inte är man inte en Fb-medlem på allvar...

Skönt, trodde det var ngt värre...
Haha nä det har du rätt I!

Annars är det rätt lugnt - hade ett litet återfall med spelandet och höstdepressionen tog hårt i år, men nu känner jag lite mer hopp!

Hur går det för Gogge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in