Citat:
Ursprungligen postat av
sidney2000
Det var ju en bra minskning 😊
Jag använde små doser kratom när det var "lagligt", det tog nästan helt bort suget efter alkohol för mig. Jag har hört om de som haft hjälp av kratom att sluta med opioider också, men nu är kratom olagligt. Sämsta drogen alkohol är det enda som vi får köpa 😡
Kratom hjälpte mig också något enormt. Jag vart dock rätt beroende av det efter några år, men i ärlighetens namn skulle jag ta kratom hela livet om det inte vart olagligt för det fungerade bra med vardagen. Som andra sagt ska man nog som alkoholist (kalla det vad du vill) ta en extra funderare innan man stoppar i sig andra substanser.
Personligen tycks bara alkoholen få fäste på mig utan mitt samtycke, kratomet gick jag villigt in i ett fysiskt beroende och sa rakt ut och öppet till nära och kära att jag förstår vad det gör med mig och är villig att ta det. Tror också dom förstod att detta var ett rimligt alternativ till alkoholism som fördärvat mig psykiskt och fysiskt under många år samt lett till en hel del obehagligheter osv. Min poäng är att det förmodligen inte finns en universallösning på beroendeproblematik och att min alkoholism inte fråntar mig friheten att bestämma över min egen hälsa och välmående. Jag är i nyktert tillstånd fullt kapabel att ta egna beslut.
Som ovanstående valt att fortsätta dricka en viss mängd alkohol på daglig basis för att denne anser att det fungerar. Personligen skulle den mängden aldrig hållas och dagarna skulle förmodligen flyta ihop och bli en hel röra. Det viktigaste är att livet fungerar och att man har någon form av kontroll på situationen.