2026-07-19, 14:38
Medlem
SaltKrabbans avatar
Jag har en vän som blivit tvingad att börja med antabus nästa vecka. Dom har erbjudit honom någon sorts lindring för abstinensen, vad är det för skit man får då?
Citera
2026-07-19, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
En fråga, räcker verkligen 1l för det där? Tycker det låter ganska lite, eller? Utan att ge överförsiktiga svar.
Ja, en liter starksprit dagligen är mycket.
Det är ju ungefär som att dricka 14 långhylsor öl om dagen, eller 20+ småburkar. Det är ganska avancerat fylleri, nästan det dubbla av vad jag låg på.

Jag hade verkligen rekommenderat dig att trappa ner långsamt. Absolut inte sluta tvärt om du inte tänker lägga in dig.

Citat:
Ursprungligen postat av CaLund89
Olika för person till person vad som händer. Jag åkte på DT av mindre.
Nykter 7 månader idag ✌️ och aldrig mått bättre. Vill aldrig se alkohol igen!
Härligt att höra!
Citera
2026-07-19, 17:36
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag önskar dig all lycka till.
När jag lyckades sluta dricka dygnet runt blev jag så förvånad över hur bra jag mådde. Tänker att jag slarvat bort så många år på fylla och bakfylla.

Slutade för jag inte ville fortsätta göra min nuvarande man ledsen.

Men åldern tar nog ut sin rätt också, det är inte samma känsla att dricka längre. Är oerhört tacksam över att jag kan dricka måttligt och verkligen känna efter om ett glas vin tilltalar mig smakmässigt istället för att hälla i mig rubbet.
Tack! Vill bara påpeka att jag absolut inte moraliserar över någon som dricker, och att man kan dricka med måtta är inget fel alls. Jag bara ger uttryck för min personliga känsla inför alkoholen, och jag har sett så många negativa konsekvenser både runt omkring mig och för egen del.
Citera
2026-07-19, 20:19
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaLund89
Olika för person till person vad som händer. Jag åkte på DT av mindre.
Nykter 7 månader idag ✌️ och aldrig mått bättre. Vill aldrig se alkohol igen!
Grattis till 7 månaders nykterhet, bra jobbat!
Citera
2026-07-21, 16:20
Medlem
Trappade ner från 1 liter till 0.5 över helgen. Kände mig peppad att inte dricka alls på måndag och det kanske hade gått om jag höll mig hemma. Fick rejäl panik i ett köpcentrum. Stapplade in på Systembolaget och köpte en kvarting. Blev en till senare på kvällen dumt nog. Går det att få något ångestdämpande som lindrar snabbt och bara vid behov genom vården? Jag äter 200 mg sertralin men det hjälper inte mycket. Har bara fått testa lergigan, atarax och Propavan, känns som jag bara får biverkningarna men ingen ångestlindring av dem. Jag är rädd att om man säger något till vården om missbruk så ska de vägra skriva ut sånt som är beroendeframkallande
Citera
2026-07-21, 19:29
Medlem
Henselons avatar
Staten via Systembolaget är ju i särklass den största knarklangaren . En langare som dessutom inte tål någon-somhelst konkurrens. Därav att andra droger är förbjudna enligt lag.

Helt vansinnigt då Alkohol är den, i särklass, mest skadliga, dödliga drogen i samhället.
Skiten borde totalförbjudas, rakt av. Egentligen!
Citera
2026-07-21, 21:45
Medlem
Vad är det med just alkohol som gör att jag aldrig känner mig nöjd med hur full jag är även fast jag känner mig nöjd med den stundande känslan?

Det är alltid

Vill bli mer full
Helvete jag drack för mycket

Inte upplevt det med någon annan drog från CS till hallucinogena. De gångerna man fyller på då är när ruset börjar lägga sig och man behöver, ja fylla på helt enkelt.
Citera
2026-07-22, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Vad är det med just alkohol som gör att jag aldrig känner mig nöjd med hur full jag är även fast jag känner mig nöjd med den stundande känslan?

Det är alltid

Vill bli mer full
Helvete jag drack för mycket

Inte upplevt det med någon annan drog från CS till hallucinogena. De gångerna man fyller på då är när ruset börjar lägga sig och man behöver, ja fylla på helt enkelt.
Kan inte tala för andra droger men alkohol gör precis det där. Du är aldrig nöjd. Det är ett riktigt jävla gift. Jag kan köpa hem ett sexpack 3.5% och tänker att jag tar någon men sen står jag ändå där och rotar fram sprit när ölen är slut. Total avhållsamhet är definitivt det bästa för oss.
Citera
2026-07-22, 18:08
Medlem
Pinoputchins avatar
Nu är det så kallat "lill-lördag" och jag är fortfarande nykter. Skön känsla!!
Citera
2026-07-22, 18:33
Medlem
-"du låter pigg idag", när man har druckit.
-"du låter trött/konstig idag" när man är nykter. Jag är väl egentligen en blyg tråkmåns. När jag började dricka var det för att inte helt hata att umgås efter jobbet, träffa kunder etc.
Citera
2026-07-23, 09:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
Staten via Systembolaget är ju i särklass den största knarklangaren . En langare som dessutom inte tål någon-somhelst konkurrens. Därav att andra droger är förbjudna enligt lag.

Helt vansinnigt då Alkohol är den, i särklass, mest skadliga, dödliga drogen i samhället.
Skiten borde totalförbjudas, rakt av. Egentligen!
Staten mördar tusentals per år med allas goda minne och alla negativa följdverkningar och förstörda liv skall vi bara inte tala om. Ja beträffande farlighet så borde alkohol verkligen förbjudas, i jämförelse med andra droger. Men jag är emot förbud, jag tycker att man skall gå annan väg för att stävja missbruket, jag anser exempelvis att alla droger borde legaliseras för eget bruk i ett första steg så att man kan hanera problemen den vägen, men det är en annan debatt.
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-07-23 kl. 10:00.
Citera
2026-07-23, 13:16
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Jadu, tror nog att jag skulle mäkta med ett måttligt drickande faktiskt, men jag ser ingen behållning med det eftersom alkoholen numera gör mig mest seg i kroppen, det är bara lite kul typ de första minuterna men sedan blir det bara slitsamt. Värst är det att sitta ensam och dricka och börja den inre dialogen på fyllan, helt värdelöst.

Jag har en dröm om att inte dricka alkohol överhuvudtaget och det beror på att jag:
1) Är vansinnigt trött på alkohol och allt skit och tjat det för med sig runtomkring- även om jag själv skulle dricka måttligt.
2) Det handlar om ren karaktär som jag skulle vilja bygga upp, för jag önskar att möta upp tillvaron helt utan substanser. Stärka psyket.
3) Jag mår otroligt bra av att inte dricka alls- jag var för många år sedan inne i en period av total avhållsamhet och det var en känsla av att jag var i mitt absolut rätta element både kroppsligt och själsligt.
(4) Klarar inte överhuvudtaget att vara i närheten av- eller prata med berusade personer längre.
Detta har växt fram gradvis genom åren men har de senaste fem till åtta åren ökat och numera blivit mycket tydligt. Nu orkar jag bara med högst tio minuter, max en halvtimme att lyssna på en berusad person. Värst av allt är den släpande rösten och när de stakar sig och inte hittar orden och aldrig kommer till en poäng, då känner jag att det riktigt kliar i fingarna och kryper i hela kroppen. Detta har bidragit till att jag in stort sett inte härdar ut i något alkoholsammanhang mer än ett antal minuter innan jag tråkats ut. Är väl en av de mest bidragande sakerna till att jag vill sluta dricka samt undviker att vara i närheten av fylltrattar.
Senast redigerad av Pinoputchin 2026-07-23 kl. 13:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in