2025-01-02, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Nu är bolaget stängt. Blir första nyktra nyår för mig sedan jag var 18 år. Senaste 7-8 åren har jag firat ensam och supit i 2 dygn på ledigheten, oftast sovit förbi 00 slaget. Var precis och köpte ett par hörselskydd som jag tänkt använda i kombination med mina airpods och anc, planen är att sova innan 00 slaget. Precis varit och tränat och tänker träna imorgon med.
Lycka till köpte min sista öl för cirka 8 år sen och innan det var det ett helsike med alkoholproblem
Citera
2025-01-02, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asta1977
Gott nytt år till dig! Ja, jag ska ta itu med depressionen efter helgerna. Hur blev det för dig, vilken behandling fick du och funkade den?
Tack detsamma!

Jag blev insatt på SNRI (Duloxetin) när jag låg inskriven på psyket och har ätit den nu i över ett år. Den balanserar mitt mående bra, tog bort de djupa dalarna helt. Känner mig lite nere ibland såklart, men det är ofantligt mycket bättre än förr!

Fick stor hjälp också på beroendemottagningen, träffade världens goaste sjuksköterska som tipsade om mindfulness.
Mindfulness gav mig en verktygslåda jag saknat hela livet. Äntligen hade jag ett alternativ till att ständigt dras med i känslostormar, ångest och rädsla. Kan inte varmt nog rekommendera meditation, även om det känns fånigt och pretentiöst i början.
Citera
2025-01-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asta1977
Gott nytt år till dig! Ja, jag ska ta itu med depressionen efter helgerna. Hur blev det för dig, vilken behandling fick du och funkade den?

Gott nytt år! Vilket bra nyårslöfte. Jag är ingen expert på detta så känns fånigt att ge råd efter 1 vecka nykter. Men idag var jag nära att fuska och tänkte då på min son som kämpade med godislöfte i ett år. Vad han måste varit frestad! Så det hjälpte mig att vilja vara lika uthållig som han. Önskar dig ett riktigt bra nyktert 2025!

Låter som en bra motivation för dig. Lite det jag saknat att hitta den där motivationen att hålla ut trots infallen man får där man bara ska unna sig en fylla. Vilket vi alla som skriver här vet är en dålig idé.

Meditation som någon tipsa om jag testat. Det som funkar lite i alla fall. Får fortsätta med det...
Citera
2025-01-02, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plockar099
Lycka till köpte min sista öl för cirka 8 år sen och innan det var det ett helsike med alkoholproblem

Tack!

Lämnat prover till transportstyrelsen i 3-4 år. För 4-5 månader sedan fick jag reda på att jag inte behövde lämnar mer. Var då väldigt orolig över att helvetet skulle braka lös när mina tyglar försvann. Blev tvärtom och jag dricker mindre nu än vad jag gjorde när jag lämnade prover. Har redan sabbat 7 år av livet pga alkoholen där jag inte kommit nånvart. Nu försöker jag att bygga upp livet igen men det tar säkert 2-3 år till.

Har flera åtaganden i livet nu än vad jag hade för några år sedan vilket gör att det inte funkar att dricka alkohol längre. Ett av dom är att lämna blod regelbundet på blodcentralen, gör att man känner sig "viktig" och en anledning till att inte dricka.
Citera
2025-01-03, 10:56
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Ja anledningen att jag dragit mig ifrån höra av mig till vården är för dom är så jävla dryga att ha att göra me och att dom stämplar en som en pundare, har aldrig direkt missbrukat amfetamin för gillar det inte så fattar inte varför jag inte skulle få min medicin.
Men ett stort problem jag har som alltid har varit där är den jävla tristess jag känner 24/7, och det ända som botar den är om jag dricker eller tar droger

Jag kände samma sak när jag kom hem från tjänstgöring utomlands. Hem till den vardagliga svenska lunken.
Många kollegor kände samma sak och tyvärr tog många till flaskan. Vi som inte blev beroende av vare sig alkohol, droger, spel o dyl skaffade oss hobbies och tränade. Vissa snickrade, andra sportade.

Ett tips är att skaffa dig en hobby som innebär fysisk aktivitet, något som du måste vara fokuserad på så att du inte behöver tänka på tristessen eller tidigare saker du gjort som kanske plågar dig. Lycka till.
Citera
2025-01-04, 10:33
Medlem
God förmiddag.
Hoppas er fredag var fylld med kärlek. Vår fredag var barnfri med restaurang och Mufasa på bio.

Jag har en sak som jag tänkt på mycket, något som känns ganska jobbigt men ändå försöker jag vända på det och ta lärdom av det. Se hur jag kan ändra på det eller bara acceptera det.
Har snart en nykter tid på 11månader.
Har varit nykter i längre perioder tidigare men fallit tillbaka men detta är mitt rekord.

Varje gång det är ”gallaj” eller rättare sagt fest så var jag lite av en person i centrum.
Väldigt social, kunde föra samtalen hela kvällen, inte menat som den populära, men folk drogs till mig. Nu i nyktert så har jag inte den glöden direkt. Man försöker vara med men känner inte att jag har något att tillföra.
Känner mig väldigt ointressant och har inte så mycket att säga.

Någon av er som känner igen sig i detta?
Citera
2025-01-05, 14:56
Medlem
feemaxxxs avatar
Cold Turkey??
Jag har haft enligt mig själv, lite för hög alkoholkonsumption det senaste 15 åren. Nästan varje Fredag-Lördag halvfull, ibland redlös. Perioder har jag druckit även på veckodagar, men då 1-2 glas vin eller Gin&Tonic. J
Tre senaste veckorna i December blev det sedan lite mer än vanligt (Julbord... osv...) , så gott som varje dag lite alkohol av varierande slag. Har nu inte druckit en droppe sedan nyårsafton och tänkte hålla upp ngn månad. Nu till saken, jag mår piss. Sover dåligt, huvudvärk och är motivationslöshet (dock inget alkoholsug)

Kan det verkligen bara pga av att hållit uppe i fyra dagar? Är det det pga av en månads smådrickande som ställer till det? Har ju inte mått dåligt förut mellan helgerna. Kanske Placebo?

Ni som gjort liknande, känns symptomen igen? Hur länge varar de?
Citera
2025-01-05, 16:44
Medlem
Kanonklass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Cold Turkey??
Jag har haft enligt mig själv, lite för hög alkoholkonsumption det senaste 15 åren. Nästan varje Fredag-Lördag halvfull, ibland redlös. Perioder har jag druckit även på veckodagar, men då 1-2 glas vin eller Gin&Tonic. J
Tre senaste veckorna i December blev det sedan lite mer än vanligt (Julbord... osv...) , så gott som varje dag lite alkohol av varierande slag. Har nu inte druckit en droppe sedan nyårsafton och tänkte hålla upp ngn månad. Nu till saken, jag mår piss. Sover dåligt, huvudvärk och är motivationslöshet (dock inget alkoholsug)

Kan det verkligen bara pga av att hållit uppe i fyra dagar? Är det det pga av en månads smådrickande som ställer till det? Har ju inte mått dåligt förut mellan helgerna. Kanske Placebo?

Nja tveksamt att det är alkohol relaterat i formen utav abstinens. Mer att man tömmer hjärnan på allt må bra under en lång period som du kanske inte är van vid, lite extra i helgerna menar jag då, och sen när det tar slut eller hälls ut så får man av en chock.
Det är alkohol relaterat, men tillsammans med din vardagliga konsumtion innan du bestämde dig för att hålla upp någon månad och en liten eskalering pga livets gång, är du inte långt bort ifrån en abstinens, och jag tror när man kliver över tröskeln efter år av "Ok drickande" in i en överkonsumtion att abstinensen slår mycket hårdare.

Men kort o gott, Nja det är lugnt försök att äta större portioner för att kontra kalori intaget efter som alkohol innehåller ju massa kalorier. Sen någon multivitamin så får man någon placebo att man tar hand om kroppen så är man stolt och mår bättre.

Krya på dig.
Citera
2025-01-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Cold Turkey??

Det där har jag varit med om många gånger, man sover som en kratta, livet känns helt jävla grått och man orkar inte ta sig för någonting överhuvudtaget.

Jag brukar se det som priset man får betala när man misshandlat kropp och psyke genom att tillföra massa gift som man sen ska återhämta sig från.

Försök ät, aktivera dig iaf i någon form typ en lätt promenad varje dag, vila mycket och acceptera att det kommer ta några kvällar innan sömnen är återställd.

Eftersom du inte druckit några mängder tror jag du kommer återhämta dig rätt fort.

Lycka till nu
Citera
2025-01-06, 13:18
Fick återfall i Lördags efter lite mer än ett halv års uppehåll.
Det som triggade det hela var att jag blev serverad glutenfri starköl istället för alkoholfri öl under middagen med kompisen. Märkte detta halvvägs genom ölen och blev förvirrad men lite nöjd liksom. Nöjd för att nu kunde jag äntligen dricka igen, utan skammen att det var jag som tagit beslutet att återfalla.
Citera
2025-01-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunaknudan
God förmiddag.
Hoppas er fredag var fylld med kärlek. Vår fredag var barnfri med restaurang och Mufasa på bio.

Jag har en sak som jag tänkt på mycket, något som känns ganska jobbigt men ändå försöker jag vända på det och ta lärdom av det. Se hur jag kan ändra på det eller bara acceptera det.
Har snart en nykter tid på 11månader.
Har varit nykter i längre perioder tidigare men fallit tillbaka men detta är mitt rekord.

Varje gång det är ”gallaj” eller rättare sagt fest så var jag lite av en person i centrum.
Väldigt social, kunde föra samtalen hela kvällen, inte menat som den populära, men folk drogs till mig. Nu i nyktert så har jag inte den glöden direkt. Man försöker vara med men känner inte att jag har något att tillföra.
Känner mig väldigt ointressant och har inte så mycket att säga.

Någon av er som känner igen sig i detta?

Ja känner igen mig. Tror man får accepterar att festen inte blir lika kul och en rulle hemma är bättre?
Citera
2025-01-10, 12:51
Medlem
Kanonklass avatar
Hej

Gör ett gediget försök att komma ner i intaget, går bra än så länge. Jag försöker trappa ner med andra ord.

Är nere från 5-12 7.3 om dagen, samt 150 gram cannabis i månaden. Är nere på noll med cannabisen sen en vecka tillbaka.

Har så fruktansvärd hjärtklappning på morgon och ångest. Det går över med alkohol såklart. Men vill lägga upp detta snyggt, men är abstinent 12 timmar per dygn ungefär och har svårt att tänka och hålla koll på saker under den tiden.

Vågar man gå cold turkey eller ska jag fortsätta ta bort en öl varannan dag som jag gör nu?

Jag har knappt kontroll men dricker mindre ju mer dagarna går.

Förlåt om det är luddigt, skakat och haft ångest sedan 04.00 och börjar ordna sig nu.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in