Citat:
Ursprungligen postat av
Snarkomat
Ni som anser att ni druckit för mycket, var det då varje dag? För mig är liksom klassiska alkoholmissbrukaren den där som sitter på parkbänken varje dag med en flaska explorer.
Jag själv håller mig oftast till helgen och kanske någon dag i veckan, har inga problem att sköta jobb eller vardagen.
Jag har insett att jag dricker alldeles för mycket. För ofta och för stora mängder, gärna 10-12 stora starköl. Gjort bort mig rejält då jag kombinerat det med spel, där alla spärrar släpper och jag kan dra iväg tiotusentals på minuter. Allt handlar om jakten på dopamin...
När man konstant också misslyckas med att begränsa sitt drickande, vad gör man? Vill helst inte hamna i vårdens rullar med en alkoholist-stämpel. Då måste jag först göra ett ärligt försök att sluta själv.... Men fan vad svårt det är när man hållit sig undan i någon vecka så tycker man att "nu kan jag dricka lite igen, jag har inga problem"
Jag låg ett par år i fasen "drängfylla fredag + lördag" samt återställare söndag, och så ett par öl mitt i veckan". Livet fungerade ju hyfsat men min familj led. Därefter blev det i princip varje dag, åtminstone ett sexpack folköl för att inte gå under. Då var det riktigt illa, några droppar till i bägaren och det hade nog blivit parkbänken för mig med (eller träfrack).
Precis som du har ju jag också problem med spel - det är en förödande kombination. Vi har ju setts i den andra tråden (tyvärr). När jag först slutade med alkoholen på egen hand 2022 så eskalerade spelmissbruket enormt, för att "kompensera upp" antar jag. Men efter min volta på psyket 2023 så har jag hållt upp med alkoholen helt och nästan klarat mig undan spel (haft ett återfall).
Jag tror nog att det är viktigt att gå på själva pudelns kärna, själva suget/begäret. Att arbeta på att kunna säga nej till inte bara spel eller alkohol utan alla former av begär. Att inte låta de styra oss som marionetter utan med stoiskt lugn bara konstatera att "Jaha, där kom den igen.. snart försvinner det". Att
inte dras med i känslostormar, att
inte skrida till handling på impulser utan sitta still i båten. Kommer man dit är nog mycket vunnet, tror jag. (Som en bonus tänker jag mig att man då också får svårare att hamna i nya beroenden).
Men det är lätt att säga, svårare att leva efter!