Citat:
Ursprungligen postat av
Asta1977
Tack så mycket, du ska veta att det betyder mycket att du tog dig tid att skriva. Det är svårt att veta om och hur det går ut över relationer och jobb, när det är så pass subtilt. Jag är ju inte full och missar möten eller somnar vid middagsbordet. Snarare känner jag att jag blir trevligare och positivare, men det är troligtvis en illusion. För mitt mående över lag går ut över hela livet, och troligtvis förvärras det bara av alkoholen. Jag ska försöka igen att söka hjälp.
Ingen fara! Det är jätteviktigt att få berätta för andra hur man mår och hur man känner. Och det är positivt att du själv har dessa funderingar, det tyder på en bra självinsikt
Jag är själv alkoholist, spelberoende och har en beroendehjärna av rang så jag kan bli beroende av vad som helst förmodligen. Nykter nu över ett år, men det är ju ett livslångt projekt.
Det där med att känna sig positivare, trevligare. Jag tänkte själv att jag blev en bättre människa när jag drack, gladare och mer normal. Det jag kan säga utifrån vad de i min närhet berättat är att allt detta var en illusion. Samtliga föredrog mig i nyktert tillstånd. Och med tiden försvann mycket av de positiva sakerna jag trodde mig få genom alkohol och kvar blev en bitter, grälsjuk, egoistisk och elak fylltratt. Som höll på att förlora familj och jobb.
Jag litar inte en sekund på min egen hjärna längre, alla idéer, tankar, minnen och planer som ältats och malts. Tack vare riktig medicinering mot depression och mindfulness/meditation kan jag idag hålla stånd mot det som klöser och river inom mig.
Kämpa på! Om du gör ett nytt försök med vården, överdriv. Även om du kan jobba så säg att du sjukskriver sig ofta på grund av ångest. Även om du inte är suicidal så säg att du ofta tänker på självmord. Det känns fel att be någon ljuga men just i sådana här fall vet jag hur svårt det är att få hjälp. Får du inget utskrivet första gången så kom tillbaka nästa vecka. Var jobbig som fan tills de ger med sig, skit i att det kanske känns pinsamt (det gjorde det för mig). Ditt mående är oändligt viktigare än vad någon annan människa tycker och tänker, de har ändå glömt bort oss dagen efter
Du kan vända på spiralen, så att den går långsamt uppåt!
En fantastisk dikt som är många hundra år gammal, men som klickade bra med min hjärna oxäch vad jag kämpat med som vuxen:
https://institutet-for-psykoterapi.s.../dikt-av-rumi/