2023-05-23, 19:18
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Har aldrig provat något sådant läkemedel så där har jag inget att tillföra. Men bra beslut! Bättre ta tag i det nu innan det hinner ballar ur.

Tror dock du ska vara försiktig med att ta upp detta med vården.
Tack! Ja, det tror jag med. Möjligen skulle jag våga mig på ett informellt samtal någon gång där i garaget eller på gatan, men inte ett bokat besök.
Citat:
Ursprungligen postat av EaseMyMind
Men ni som testat både med och utan Naltrexon, hur stor skillnad gjorde den för er?

Jämfört när jag slutade förra gången utan någon hjälp alls, är det extremt stor skillnad. Då var jag ett vrak, nu mår jag rätt bra och blir starkare för varje dag

Hur stor är risken att husläkaren som jag haft de senaste 14 åren anmäler mig till Trafikstyrelsen för utredning?

Den där är lurig.
När jag gick till läkaren så tänkte jag inte ens så långt. Jag ville bara ha hjälp
Men vill de utreda mig så får jag väl helt enkelt sluta tvärt.
Då har jag iallafall lyckats varva ner på Naltrexon nån månad och tror det skulle gå rätt smärtfritt.

Törs man köpa Naltrexon på ett nätapotek?

Skulle hellre gambla med Trafikstyrelsen än min hälsa.
Men det är jag det

Naltrexon, som de flesta läkemedel sliter på njurar och lever liksom alkoholen, och dricker du för mycket så måste du låta dem kolla dina värden
Tack, ungefär vad jag misstänkte. Mina levervärden var ok i höstas på företagshälsovården men nu kan dom sannolikt vara något sämre. Törs man ens be om ett leverprov utan att torska dit på utredning?
Jag tänker inte gambla Trafikstyrelsen, då gamblar jag hellre att få klara detta trots suget.

Men en följdfråga på Naltrexon, käkar/käkade du det dagligen eller bara när det fanns/finns risk?
Citera
2023-05-23, 19:31
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Citerar dig men frågan ställs till alla i tråden. Jag har ett problematiskt drickande. I snitt kanske 14 enheter men i bland bra mycket mer. Nästan alltid koncentrerat till helger. Jag känner att jag för första gången på riktigt allvar vill ta itu med detta men är orolig för alla sociala situationer där man förväntas kunna dricka lite alkohol och sen stanna med det. Jag kan stanna efter 1 öl, jag kan stanna efter 2 öl, men efter 3 öl blir det gärna många fler.

Först nu har jag börjat googla en hel del om det här och insett att just Naltrexon sannolikt skulle kunna hjälpa mig väldigt mycket. Problemet är bara att för att få tag på det måste jag till en läkare som antagligen kommer rapportera mig till Trafikstyrelsen med risk för indraget körkort. Det kan jag inte riskera eftersom kk är viktigt både i jobbet och privat.

Så frågan är egentligen 3-delad, jag tror nog att jag klarar detta själv. Jag har aldrig varit så motiverad som nu. Men ni som testat både med och utan Naltrexon, hur stor skillnad gjorde den för er?

Hur stor är risken att husläkaren som jag haft de senaste 14 åren anmäler mig till Trafikstyrelsen för utredning? Det var länge sedan jag var där för jag är typ aldrig sjuk men det är en rätt trevlig läkare och vi morsar på varandra om vi ses på gatan eller i garaget där vi båda parkerar, han för jobbet och jag för boendeparkering. Mitt jobb är väldigt ansvarsfullt och alla berömmer mig för hur jag sköter det så det mesta funkar förutom att jag helt enkelt dricker för mycket.

Törs man köpa Naltrexon på ett nätapotek? Kommer det fram och är det rätt substans? Har kikat lite på det som länkas här (Revia, dyrt men ekonomin är inte ett problem för mig) https://se.addictednot.com/buy.html

Reflektioner och funderingar?

Tror inte det kommer Trafikstyrelsen till känna varken genom "aktiv handling"/angiveri av din husläkare eller kommunens Ber mott, eller genom någon registersamkörning (den senare utesluts redan om du inte har öppen journalföring). Helt seriöst: fråga din husläkare! Om du "känner" honom/henne. Ja annars också förresten.

Trots att jag har närkranar jag aldrig sett IRL skulle jag inte köpa Naltroxen på någon random-site...
Citera
2023-05-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Tack! Ja, det tror jag med. Möjligen skulle jag våga mig på ett informellt samtal någon gång där i garaget eller på gatan, men inte ett bokat besök.

Tack, ungefär vad jag misstänkte. Mina levervärden var ok i höstas på företagshälsovården men nu kan dom sannolikt vara något sämre. Törs man ens be om ett leverprov utan att torska dit på utredning?
Jag tänker inte gambla Trafikstyrelsen, då gamblar jag hellre att få klara detta trots suget.

Men en följdfråga på Naltrexon, käkar/käkade du det dagligen eller bara när det fanns/finns risk?

Jag tror det ska mycket till innan de sätter igång en utredning.
Som jag tolkar din rätt ”lätta”problematik så skulle jag inte vara orolig.

Jag har varit in och ut på olika vårdcentraler och beroendecentra i 7 år, och har aldrig fått en lapp i lådan.
Inte för att min upplevelse ger nån garanti, men har otroligt svårt för att tro att nån skulle utreda dig.

Angående leverprov, så tar de förmodligen alkoholrelaterade prover eftersom det är en sån sjukt vanlig orsak till leverproblem.
Men först lär de väl fråga varför du vill ta proverna

Jag har ätit naltrexon i en månad nu, och det är vad det tar för medicinen för att ge full effekt.

Hur det funkar att bara ta en tablett vid behov är jag också nyfiken på.

Vet att vissa kan använda medicinen när de nån gång ibland går ut och tar en öl. Då tar de en tablett en timme innan.

Men jag låter det vara osagt, insättningen av medicinen brukar ha en del biverkningar, som dåsighet och yrsel i mitt fall.
Och det går ju över.

Men undrar om jag inte skulle få samma bieffekter om jag bara tog vid behov.
Jag vet inte, kanske får prova vid ett senare tillfälle
Citera
2023-05-26, 19:20
Medlem
Hardcore alkoholist här. Legat inne för avgiftning flertalet gånger. För mig hjälpe naltrexone nått oehört. Detta dock utan starkt mental vilja och jävlar inamma. Men sugen försvann extremt mycket enligt mig, kom suget som från klar himmel gick jag ut och promenerad en timme och sendan var det. Denna medicin har hjälpt mig något oehört, kan dock inte lova att det gör detsamma för andra. Men helt klart värt ett försök. Trotsallt måste du själv vilja bryta ditt destruktiva mönster.
Senast redigerad av Ntrg 2023-05-26 kl. 19:24.
Citera
2023-05-26, 22:39
Medlem
En liten uppdatering. Har denna vecka klarat 4 dagar utan vardagsdrickande. Har ingen plan på att sluta helt med alkohol, men vill få in ett mindset av ”normalt” drickande. För mig är det maximalt 4-5 enheter fördelade fre-lördag.

Helt ren utan något direkt sug mån-tors. Idag tog jag en drink innan maten, alkoholfri öl till middagen, och vid 21 en fyra bourbon. Inget att skryta om men är väldigt nöjd med mig själv och hoppas att detta kan bli något jag kan efterfölja och om jag vill trappa ned ytterligare. Har även nämnt planen om 4-5 enheter per vecka för min fru och motiverat det med att jag vill tänka på hälsan. Innan har hon bara sett mig dricka på helgen och då har det kanske varit kring 6-8 enheter per helg. Även om hon är ovetandes om vidden av problemet innan så känns det bra att ha ett par extra ögon på sig iallafall.

Ville bara lämna en update och skriva av mig lite (och klappa mig själv lite på axeln). Sköt om er
Citera
2023-05-27, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Moriarty
En liten uppdatering. Har denna vecka klarat 4 dagar utan vardagsdrickande. Har ingen plan på att sluta helt med alkohol, men vill få in ett mindset av ”normalt” drickande. För mig är det maximalt 4-5 enheter fördelade fre-lördag.

Helt ren utan något direkt sug mån-tors. Idag tog jag en drink innan maten, alkoholfri öl till middagen, och vid 21 en fyra bourbon. Inget att skryta om men är väldigt nöjd med mig själv och hoppas att detta kan bli något jag kan efterfölja och om jag vill trappa ned ytterligare. Har även nämnt planen om 4-5 enheter per vecka för min fru och motiverat det med att jag vill tänka på hälsan. Innan har hon bara sett mig dricka på helgen och då har det kanske varit kring 6-8 enheter per helg. Även om hon är ovetandes om vidden av problemet innan så känns det bra att ha ett par extra ögon på sig iallafall.

Ville bara lämna en update och skriva av mig lite (och klappa mig själv lite på axeln). Sköt om er
Härligt att det gick bra i veckan och kämpa på!

Men om det spårar ur igen kanske du borde fundera på att klippa alkoholen helt?
Citera
2023-05-28, 22:28
Medlem
theshades avatar
För alla oss som kämpar med beroende och satsar på att bli nyktra så kanske denna låt kan ge en extra knuff i ryggen när det känns som mörkast:

https://youtu.be/L_fytdHmtwI

Sångtext i spoilern:

Jag själv sitter med folköl mellan mig och tangentbordet igen och det är mörkt nu, men det blir ljusare igen. Det ska jag ge mig fan på.
Citera
2023-05-29, 18:04
Medlem
Citat:
Härligt att det gick bra i veckan och kämpa på!

Men om det spårar ur igen kanske du borde fundera på att klippa alkoholen helt?

Utan tvekan! Skulle jag hamna tillbaka där jag var innan så är det ett bevis på att jag inte klarar av normalt drickande och då är det bara att avstå helt.
Citera
2023-05-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
För alla oss som kämpar med beroende och satsar på att bli nyktra så kanske denna låt kan ge en extra knuff i ryggen när det känns som mörkast:

https://youtu.be/L_fytdHmtwI

Sångtext i spoilern:

Jag själv sitter med folköl mellan mig och tangentbordet igen och det är mörkt nu, men det blir ljusare igen. Det ska jag ge mig fan på.
Fin låt och text Ja, man får påminna sig om det ibland, att det faktiskt blir ljusare igen.

Känpa på!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Moriarty
Utan tvekan! Skulle jag hamna tillbaka där jag var innan så är det ett bevis på att jag inte klarar av normalt drickande och då är det bara att avstå helt.
Skönt att höra!

Vet inte om jag kommer våga pröva någon gång i framtiden. Nu har det dessutom gått så lång tid att jag inte ens känner något större intresse av att dricka. Blir nyktert året ut för mig i alla fall, det har jag bestämt mig för.
Citera
2023-05-29, 23:49
Medlem
butangass avatar
Citat:
Vet inte om jag kommer våga pröva någon gång i framtiden. Nu har det dessutom gått så lång tid att jag inte ens känner något större intresse av att dricka. Blir nyktert året ut för mig i alla fall, det har jag bestämt mig för.

Du är en kämpe och en källa till inspiration!
Citera
2023-05-30, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butangas
Du är en kämpe och en källa till inspiration!
Tack!
Citera
2023-05-31, 10:02
Medlem
Brain Damages avatar
Igår gick det åt helvete. Glad som fan för helnyktert i 14 dagar tänkte jag att jag kan nog ha alkohol hemma utan att dricka upp hela skiten i ett svep. Det kunde jag inte. I dag är det bara en slatt kvar och den dricker jag nog upp i dag. Får börja bryta pinnar på ny kam i morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in