2023-05-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Härligt att du fick behålla det och bra kämpat med tre månader!
Tack som fan
Citera
2023-05-21, 15:26
Medlem
butangass avatar
Jag börjar närma mig 1 år om ~2 veckor men börjar tappa motivationen.

Känns som något sorts självplågeri att exkludera sig själv från socialt umgänge, och tvinga sig på andra aktiviteter och försöka ha roligt.

Jag vill fan kunna ta en bira i solen och njuta som alla andra.

Enda som håller mig tillbaka senaste tiden är mitt gymmandet & att jag vill ha medaljen.
Hoppas jag kommer kunna hålla det kontrollerat om/när jag tar mitt återfall...
Citera
2023-05-21, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butangas
Jag börjar närma mig 1 år om ~2 veckor men börjar tappa motivationen.

Känns som något sorts självplågeri att exkludera sig själv från socialt umgänge, och tvinga sig på andra aktiviteter och försöka ha roligt.

Jag vill fan kunna ta en bira i solen och njuta som alla andra.

Enda som håller mig tillbaka senaste tiden är mitt gymmandet & att jag vill ha medaljen.
Bra kämpat!!

Fast det går ju att hänga med folk även utan alkohol. Visst, det tar ett tag att vänja sig (speciellt om man får ångest av sociala tillställningar) men det går.

Har varit ute på krogen ett par gånger själv och visst; det är såklart inte detsamma som när man själv drack men det funkar ändå. När folk börjar bli ordentligt fulla tackar man för sig och åker hem, somnar gott och vaknar pigg.

Och en iskall, alkoholfri bira är riktigt gott det med i solskenet! Alkoholen tillför ju ingenting positivt för oss alkisar ändå.

Men det kanske också beror på ålder och fas i livet? Jag är gift och har barn, så man är ju inte ungkarl och speleman längre. Ett yngre (ogift) jag hade haft svårare att lägga av med drickandet eftersom det mesta av den sociala biten var så tätt sammanflätad med supande.

Men lycka till vilket beslut du än tar och kämpa på!
Citera
2023-05-22, 15:05
Medlem
Så, pinsamt att återkomma till den här tråden efter ett par månader och det inte alls har gått så bra. Men bättre att vara ärlig och söka råd än att vara ensam med sina tankar.

Kort efter mitt förra inlägg hade jag en kollaps - akut stressreaktion som resulterat i en dryg månads sjukskrivning. Och ja…ni kan ju gissa hur man dämpar ångest och oroskänslor. Fortfarande bara Max ett par enheter per dag men iallafall, inte ett nederlag man mått bra av. Fick efter kämpande tid på VC för provtagning för att kolla att allt var ok - under denna vecka innan drack jag ingenting och höll tummarna för att mina värden skulle vara bra.

Allt omkring har gått framåt, fått stöd och börjat jobba igen sedan en vecka tillbaka. Men tyvärr fortsatt att snitta på kanske 10-15 enheter per vecka. Idag fick jag ett brev från min läkare som uppmanade till att jag snarast stoppar eller drar ned på min alkoholkonsumtion då jag hade ett högt pETH och ett förhöjt levervärde. Blir livrädd men samtidigt en väckarklocka för att nu jävlar ska jag ta tag i detta.

Så från och med idag är det stopp på vardagsdrickandet! Inspireras av er andra som kämpar och tar er framåt och nu är det min tur! Wish me luck!
Citera
2023-05-22, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Moriarty
Så, pinsamt att återkomma till den här tråden efter ett par månader och det inte alls har gått så bra. Men bättre att vara ärlig och söka råd än att vara ensam med sina tankar.

Kort efter mitt förra inlägg hade jag en kollaps - akut stressreaktion som resulterat i en dryg månads sjukskrivning. Och ja…ni kan ju gissa hur man dämpar ångest och oroskänslor. Fortfarande bara Max ett par enheter per dag men iallafall, inte ett nederlag man mått bra av. Fick efter kämpande tid på VC för provtagning för att kolla att allt var ok - under denna vecka innan drack jag ingenting och höll tummarna för att mina värden skulle vara bra.

Allt omkring har gått framåt, fått stöd och börjat jobba igen sedan en vecka tillbaka. Men tyvärr fortsatt att snitta på kanske 10-15 enheter per vecka. Idag fick jag ett brev från min läkare som uppmanade till att jag snarast stoppar eller drar ned på min alkoholkonsumtion då jag hade ett högt pETH och ett förhöjt levervärde. Blir livrädd men samtidigt en väckarklocka för att nu jävlar ska jag ta tag i detta.

Så från och med idag är det stopp på vardagsdrickandet! Inspireras av er andra som kämpar och tar er framåt och nu är det min tur! Wish me luck!
Jag vet hur det där känns, fy fan säger jag bara, det är hemskt. Samma sak hände mig.

Inget att skämmas över, här är vi alla lika. När jag väl gör ett snedsteg så lär ni få höra det här också. Vi är ju anonyma och det känns skönt att man kan skriva av sig här.

Det låter ju inte så skoj när läkaren säger så. Men det kanske var precis den motivationen du behövde. Upp på banan igen bara och kämpa på! Vi tror på dig!
Citera
2023-05-22, 16:30
Medlem
Citat:
Jag vet hur det där känns, fy fan säger jag bara, det är hemskt. Samma sak hände mig.

Inget att skämmas över, här är vi alla lika. När jag väl gör ett snedsteg så lär ni få höra det här också. Vi är ju anonyma och det känns skönt att man kan skriva av sig här.

Det låter ju inte så skoj när läkaren säger så. Men det kanske var precis den motivationen du behövde. Upp på banan igen bara och kämpa på! Vi tror på dig!

Tusen tack! Ja, jag tror verkligen att det här är ett wake-up-call för min del! Jag kommer återkomma här och skriva lite, känns bra att det finns stöd och att man kan skriva om sina eventuella framsteg eller snedsteg. Tryggt att det finns en fin community här
Citera
2023-05-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butangas
Om du lyckas hålla drickandet kontrollerat är det per definition inget återfall.
Återfall syftar på återfall i missbruk.. inte normalbruk.
Citera
2023-05-23, 18:15
Citat:
Så har jag varit nykter ett år. Såg fram emot denna dagen hela förra hösten och bara tanken fyllde mig med glädje och energi! Men så i vintras började himlen mörkna. Våren har varit katastrof, en tågolycka i slowmotion. Känns som de närmsta veckorna kommer avgöra min framtid.

Önskar verkligen jag kunde glädjas åt min nykterhet men det känns meningslöst det också tyvärr, i alla fall just nu. Önskar jag hade lite positivitet att bidra med, men jag hoppas kunna komma med gladare budskap lite längre fram.

Kämpa på allihop!

Samma här, nykter ett år nu plus snusfri 5 månader, men livet är bara tomt och värdelöst för det mesta. Hade jag inte haft sådant stort intresse för styrketräning hade jag troligen tagit livet av mig.
Citera
2023-05-23, 18:36
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EaseMyMind
Är också pepp på att sluta snusa. Med mindre drickande (ej helt torrt än) så kommer massa energi och ”nu jävlar”
Men jag väntar lite, är rädd att jag gapar efter för mycket och att det kraschar

För alla er som läser här och är i läget att ni vill sluta. Jag skriker ut ordet här:

NALTREXON

En medicin som tar bort det värsta suget och stoppar dig att kröka för hårt.
Den kan bryta en ond spiral på ett skonsamt sätt (du kan fortfarande dricka, men vill inte)
Det i sin tur gör att du får energin dagen efter att bygga vidare på den positiva spiralen vilket i sin tur får dig att dricka ännu mindre.

För mig är den helt fantastisk (trots att det inte är hundra torrt, jag ger det tid..), men har läst blandade recensioner.
Jag tror att i de negativa fallen handlar det om att man inte riktigt kommit fram till att man är beredd att sluta

Kommer med diverse bieffekter i början givetvis, men det får man ta.

Så hoppas nån som läser det här ger det en chans.
Lycka till

Citerar dig men frågan ställs till alla i tråden. Jag har ett problematiskt drickande. I snitt kanske 14 enheter men i bland bra mycket mer. Nästan alltid koncentrerat till helger. Jag känner att jag för första gången på riktigt allvar vill ta itu med detta men är orolig för alla sociala situationer där man förväntas kunna dricka lite alkohol och sen stanna med det. Jag kan stanna efter 1 öl, jag kan stanna efter 2 öl, men efter 3 öl blir det gärna många fler.

Först nu har jag börjat googla en hel del om det här och insett att just Naltrexon sannolikt skulle kunna hjälpa mig väldigt mycket. Problemet är bara att för att få tag på det måste jag till en läkare som antagligen kommer rapportera mig till Trafikstyrelsen med risk för indraget körkort. Det kan jag inte riskera eftersom kk är viktigt både i jobbet och privat.

Så frågan är egentligen 3-delad, jag tror nog att jag klarar detta själv. Jag har aldrig varit så motiverad som nu. Men ni som testat både med och utan Naltrexon, hur stor skillnad gjorde den för er?

Hur stor är risken att husläkaren som jag haft de senaste 14 åren anmäler mig till Trafikstyrelsen för utredning? Det var länge sedan jag var där för jag är typ aldrig sjuk men det är en rätt trevlig läkare och vi morsar på varandra om vi ses på gatan eller i garaget där vi båda parkerar, han för jobbet och jag för boendeparkering. Mitt jobb är väldigt ansvarsfullt och alla berömmer mig för hur jag sköter det så det mesta funkar förutom att jag helt enkelt dricker för mycket.

Törs man köpa Naltrexon på ett nätapotek? Kommer det fram och är det rätt substans? Har kikat lite på det som länkas här (Revia, dyrt men ekonomin är inte ett problem för mig) https://se.addictednot.com/buy.html

Reflektioner och funderingar?
Citera
2023-05-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barry_b
Samma här, nykter ett år nu plus snusfri 5 månader, men livet är bara tomt och värdelöst för det mesta. Hade jag inte haft sådant stort intresse för styrketräning hade jag troligen tagit livet av mig.
Förstår dig. Det blir ganska tomt utan alkoholen. Och jobbigt, när man möter verkligheten nykter, finns ingenstans att fly.

Hade jag inte haft fru och barn hade de hittat mig i skogen för länge sedan.
Citera
2023-05-23, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Citerar dig men frågan ställs till alla i tråden. Jag har ett problematiskt drickande. I snitt kanske 14 enheter men i bland bra mycket mer. Nästan alltid koncentrerat till helger. Jag känner att jag för första gången på riktigt allvar vill ta itu med detta men är orolig för alla sociala situationer där man förväntas kunna dricka lite alkohol och sen stanna med det. Jag kan stanna efter 1 öl, jag kan stanna efter 2 öl, men efter 3 öl blir det gärna många fler.

Först nu har jag börjat googla en hel del om det här och insett att just Naltrexon sannolikt skulle kunna hjälpa mig väldigt mycket. Problemet är bara att för att få tag på det måste jag till en läkare som antagligen kommer rapportera mig till Trafikstyrelsen med risk för indraget körkort. Det kan jag inte riskera eftersom kk är viktigt både i jobbet och privat.

Så frågan är egentligen 3-delad, jag tror nog att jag klarar detta själv. Jag har aldrig varit så motiverad som nu. Men ni som testat både med och utan Naltrexon, hur stor skillnad gjorde den för er?

Hur stor är risken att husläkaren som jag haft de senaste 14 åren anmäler mig till Trafikstyrelsen för utredning? Det var länge sedan jag var där för jag är typ aldrig sjuk men det är en rätt trevlig läkare och vi morsar på varandra om vi ses på gatan eller i garaget där vi båda parkerar, han för jobbet och jag för boendeparkering. Mitt jobb är väldigt ansvarsfullt och alla berömmer mig för hur jag sköter det så det mesta funkar förutom att jag helt enkelt dricker för mycket.

Törs man köpa Naltrexon på ett nätapotek? Kommer det fram och är det rätt substans? Har kikat lite på det som länkas här (Revia, dyrt men ekonomin är inte ett problem för mig) https://se.addictednot.com/buy.html

Reflektioner och funderingar?
Har aldrig provat något sådant läkemedel så där har jag inget att tillföra. Men bra beslut! Bättre ta tag i det nu innan det hinner ballar ur.

Tror dock du ska vara försiktig med att ta upp detta med vården.
Citera
2023-05-23, 19:00
Medlem
Men ni som testat både med och utan Naltrexon, hur stor skillnad gjorde den för er?

Jämfört när jag slutade förra gången utan någon hjälp alls, är det extremt stor skillnad. Då var jag ett vrak, nu mår jag rätt bra och blir starkare för varje dag

Hur stor är risken att husläkaren som jag haft de senaste 14 åren anmäler mig till Trafikstyrelsen för utredning?

Den där är lurig.
När jag gick till läkaren så tänkte jag inte ens så långt. Jag ville bara ha hjälp
Men vill de utreda mig så får jag väl helt enkelt sluta tvärt.
Då har jag iallafall lyckats varva ner på Naltrexon nån månad och tror det skulle gå rätt smärtfritt.

Törs man köpa Naltrexon på ett nätapotek?

Skulle hellre gambla med Trafikstyrelsen än min hälsa.
Men det är jag det

Naltrexon, som de flesta läkemedel sliter på njurar och lever liksom alkoholen, och dricker du för mycket så måste du låta dem kolla dina värden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in