2022-11-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apep
Planen höll sig någorlunda, 4 enheter igår. 5 enheter idag, blir eventuellt 7

Försöker hålla 2 st imorgon ändå! Tack

Just ja. Jag tror inte du behöver vara orolig för DT. Jag har haft många mini-uppehåll på sådär 3-4 dagar och aldrig haft någon känning av DT. Vad jag förstår så behöver man supa relativt hårt och konstant under en lång period för att vara i riskzonen för DT.
Däremot var jag ganska nojig över DT när tankarna på att sluta började.

Nojan över DT kan vara ett symptom på att du inte är i balans och/eller att du känner en rädsla för vad som ska hända om du slutar dricka. (Hobbypsykologens uttalande)
Citera
2022-11-26, 00:07
Medlem
Beridarebansgatans avatar
Jag vill bli nykter, någon som har tips hur jag ska göra?
Citera
2022-11-26, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Tack!
Ja, speciellt dålig relation med nära och kära väger tungt. Börjar jag supa igen så är skilsmässan i princip garanterad. Och ja.. det hade aldrig gått.

Om det inte blir bättre efter helgen får jag göra något åt detta, antingen psykolog eller självhjälpsmöten. Har en dålig känsla i kroppen, gör nog bäst i att lyssna på den

Tack för påminnelsen!

Ja, det är svårt att lägga av själv. För att inte säga omöjligt. Prövade psykolog först men det gav inte mig det jag behövde. Självhjälpsmöten gav mig mycket mer och efter ett tag hade jag både nya nyktra vänner och egen nykterhet som nu hållit i sig i över 6 år (ett tips på möten online https://www.smartrecoverysverige.se/) .

Gäller att kämpa på och en av de viktigaste sakerna att minnas under resan är att det tar tid att förändras... Men, det går även för den mest inbitne" -med alkohol löser jag alla mina problem" tänkande :-) Även om du skulle halka någon gång med några öl så gäller det att minnas hur det har varit och snabbt som fan "ta sig upp på hästen" igen.

Kroppen blir ju inte heller yngre med åren och läkeköttet minskar i effektivitet. Så, gör slag i saken och skaffa hjälp innan du sitter där med kass lever och nån skit i bukspottkörteln.

Lycka till!
Citera
2022-11-26, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apep
Planen höll sig någorlunda, 4 enheter igår. 5 enheter idag, blir eventuellt 7

Försöker hålla 2 st imorgon ändå! Tack

Jag förstår... Det tar tid att förändras så låt dig inte nedslås. Hoppas du klarar två idag. Ett tips är ju att försöka fylla dagen med annat som du kanske tycker är trevligt. Gå en promenad eller kolla in ett museum. Vad som helst som skingrar tankarna och får dig ut ur lägenheten / huset.

Lycka till!
Citera
2022-11-26, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joegro444
Ja, det är svårt att lägga av själv. För att inte säga omöjligt. Prövade psykolog först men det gav inte mig det jag behövde. Självhjälpsmöten gav mig mycket mer och efter ett tag hade jag både nya nyktra vänner och egen nykterhet som nu hållit i sig i över 6 år (ett tips på möten online https://www.smartrecoverysverige.se/) .

Gäller att kämpa på och en av de viktigaste sakerna att minnas under resan är att det tar tid att förändras... Men, det går även för den mest inbitne" -med alkohol löser jag alla mina problem" tänkande :-) Även om du skulle halka någon gång med några öl så gäller det att minnas hur det har varit och snabbt som fan "ta sig upp på hästen" igen.

Kroppen blir ju inte heller yngre med åren och läkeköttet minskar i effektivitet. Så, gör slag i saken och skaffa hjälp innan du sitter där med kass lever och nån skit i bukspottkörteln.

Lycka till!
Gomorron!

6 år alltså! Bra kämpat! har varit nykter i drygt sju månader nu så en bra bit kvar

Tack för tipset, har varit inne på deras hemsida innan och jag är väldigt sugen på att prova ett onlinemöte. Det enda problemet är att vi bor ganska trångt så det är svårt att få till en lugn vrå med barn och fru ständigt hemma. Men det är klart, om jag förklarar saken för min fru hade hon tagit med barnen ut eller åkt iväg ett par timmar, det är jag helt säker på. Ska prata med hemme idag!

Nej du har så rätt. Är inte precis gammal med något mått mätt men man blir ju obönhörligen äldre. Jag märker ju hur mycket kroppen tagit stryk av drickandet. Såg verkligen sliten ut innan jag la av och magen var i ständigt uppror. Det är skönt att känna att man sakta repar sig men det är fan skrämmande. Vill ju inte bli sjuk eller förkorta mitt liv.

Blev väckt av barnen vid 5 och tacksam är jag för det. Hade en alkohol-dröm. Kommer inte riktigt ihåg situationen i drömmen men jag fick ett glas med någon starksprit i som jag gick runt och smuttade på. Hade precis börjat känna mig berusad och sådär taggad som man blev i ungdomen när man var på förfest, cylindrarna började tändas en efter en. Så ingen bra dröm, ellr kanske var det det ändå? Ett bevis på att jag håller på och tappa kontrollen och behöver göra en förändring (självhjälpsmöte eller psykolog-kontakt)
Citera
2022-11-26, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beridarebansgatan
Jag vill bli nykter, någon som har tips hur jag ska göra?
Hut ofta och mycket dricker du?

Direkt efter jag tog beslutet att sluta dricka gick jag till vårdcentralen och fick där hjälp med medicin för sömn och depression samt samtal med psykolog. Slutade dricka "cold turkey" men det kan vara direkt livsfarligt beroende på hur mycket och under hur länge man druckit.
Sedan finns det självhjälpsmöten och annat också, tror det är väldigt individuellt vad som fungerar bäst.
Senast redigerad av ladicius 2022-11-26 kl. 07:20.
Citera
2022-11-26, 08:05
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Block
Jag längtar såååå till om 2-3 dagar när jag kommer börja må bättre igen.

Oj, den känslan har man haft tusen gånger. Och varje gång frågar man sig själv: "Vad fan skulle jag till bolaget för, jag mådde ju så bra!" Sen sitter man där med den där jävla ångesten och bara vill att det ska gå över. Och så håller det på, gång på gång. Otroligt vad stryk kroppen och psyket tar av alkohol.

Jag har hittat någon slags balans idag, undviker jag starksprit, och faktiskt även vin, kan jag hantera det ganska bra. Men visst barkar det iväg ibland, men inte lika ofta som förr. Nu kommer snart julledigheten, då gäller det att passa sig. Inte ha för mycket hemma, då blir det lätt att man bara sitter och hinkar.
Citera
2022-11-26, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Oj, den känslan har man haft tusen gånger. Och varje gång frågar man sig själv: "Vad fan skulle jag till bolaget för, jag mådde ju så bra!" Sen sitter man där med den där jävla ångesten och bara vill att det ska gå över. Och så håller det på, gång på gång. Otroligt vad stryk kroppen och psyket tar av alkohol.

Jag har hittat någon slags balans idag, undviker jag starksprit, och faktiskt även vin, kan jag hantera det ganska bra. Men visst barkar det iväg ibland, men inte lika ofta som förr. Nu kommer snart julledigheten, då gäller det att passa sig. Inte ha för mycket hemma, då blir det lätt att man bara sitter och hinkar.

Ibland undrar jag om det är abstinens eller ångest för vad man utsätter sig för… säkert båda.
Men senaste tiden håller jag upp 2-3 veckor innan jag går på en fest motsv som oavsett om jag dricker 5 öl eller 10 slutar med dödsångest dagen efter som ofta sluta med att för hantera ångesten att det blir dagen efter några öl för att ”landa”.
Sen har jag blivit någon form av hypokondriker när man som äldre förstått vad skiten gör med kroppen, att jag är livrädd för att något organ ska balla ur.

Nu har jag när jag varit ledig varit på 2 fester två dagar i rad, igår 3 öl för att runda av. Nu blir det en nykter period till jul MINST!

Kämpa på!
Citera
2022-11-26, 11:59
Medlem
Varit nykter nu sedan i tisdags morse och känner mig relativt återhämtad. Har lämnat prover för körkort nu i 1 år, klarat alla prover. Fick brev hem i veckan att jag ska lämna i 6 månader till. Nu oro för att proverna ska vara förhöjda om jag får lämna i närtid efter senaste tidens drickande. Ska även börja nytt jobb där jag behöver körkort.

Som jag tolkat transportstyrelsen så får man ha ett förhöjt prov men inte 2 under en 1 års period. Borde klara mig, eller någon annan som har en tanke? Min plan nu är att hålla mig spiknykter. Känner stark motivation. Städat hela lägenheten i veckan samt rensat ut allt skräp, inte varit såhär rent sedan jag flyttade in för 5 år sedan.
Citera
2022-11-27, 09:27
Medlem
Majasmokers avatar
Det sägs ju alltid av alla att det är bra att hitta nåt att sysselsätta sig med oavsett vilken drog man kliver av. Det som väl för en del av oss är så svårt är ju just att hitta med vad? Jag är en småhandlare jämfört med de allra flesta i tråden så jag kan inte föreställa mig hur ni har det. Periodvis så dricker jag varje dag men inte särskilt mycket. Ibland köper jag en kvarting whisky som ändå räcker nästan 3 kvällar & då försöker jag hålla mig till 3,5 eller rentav 2,8-öl som tilldryck, dessutom bara 1 eller kanske 2. Gör också egen öl som är runt starköl, 5% men jag har aldrig kunnat dricka så mycket i mängd vätska som ni andra kan. Jag ledsnar & det står mig upp i halsen & jag får pissa hela natten & jag sover dåligt. Bra det förstås, lättare att låta bli.... Men jag liksom ni lider av en vansinnig tristess när jag håller mig nykter så jag kan ju iaf ge ett tips.

Av andra anledningar än att sluta dricka så har jag köpt mig ett par Quest 2 VR-glasögon. De har tagit bort många timmar av tråkighet & hjälpte mig att städa lägenheten för att få mera plats. Jag spelar minigolf, "riktig" golf, pingis (fast just pingisen tycker jag gamla Nintendo Wii hade något bättre känsla i kontrollen). Gamla Myst finns (men man ska köpa det & andra spel via steam om man har en bra speldator för bättre grafik) & är så vackert så jag blir tårögd fast det är samma gamla spel.

Minigolfen är helt fantastisk! Man är på en söderhavsö, ute i öknen, i en gammal slottsruin & liknande. Quest 2 har helt egen processor & går att använda helt trådlöst men har man en speldator så går det att köra via den för bättre grafik. Quests egen grafik är egentligen en tillbakagång med många år men bara för det är så otroligt mäktigt & häftigt i övrigt så "ser" jag inte den enkla grafiken.

Nu är detta givetvis en kostnadsfråga. För många som drogar/dricker handlar allt om att ha pengar till nästa dos men har ni i övrigt ekonomin så svarar jag gärna på frågor om det jag har hunnit lära mig hittills. Har bara haft dem en dryg månad men är intresserad & har läst på en del.

För er som är kreativa & sysslar med datorer/bilder/media så finns vad jag förstår en hel del open source för att skapa i VR. Där kan ni kanske glömma bort många timmar som bara skulle ha gått till alkohol som inte ens ger nån effekt längre mer än den korta stunden i början.

Det finns vissa spel & moment med VR-glasögon som kan få en riktigt duktigt åksjuk men det beror alldeles på vad man gör & det är lite vanesak & att man ställer in brillorna ordentligt.

Nej, jag jobbar inte för Meta eller nån återförsäljare även om det blev som ett reklaminlägg. Det är tänkt som en hjälp för den som inte har tänkt på detta som tristessdödare.

Man kan också använda dem för att se film på "filmdukstorlek". Upplösningen är lite lidande om man är van vid en fin tv men kul att kunna ligga på sängen med en filmduk i taket

Har kommit på mig själv med att långa stunder bara sitta & titta på de vackra bakgrunderna som finns. Lite som med de vackra foton som kommer upp i chromecasten när man inte har nåt annat igång men i glasögonen så är du helt uppslukad av omgivningen.
Senast redigerad av Majasmoker 2022-11-27 kl. 09:31.
Citera
2022-11-27, 11:31
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle-Johnny
Varit nykter nu sedan i tisdags morse och känner mig relativt återhämtad. Har lämnat prover för körkort nu i 1 år, klarat alla prover. Fick brev hem i veckan att jag ska lämna i 6 månader till. Nu oro för att proverna ska vara förhöjda om jag får lämna i närtid efter senaste tidens drickande. Ska även börja nytt jobb där jag behöver körkort.

Som jag tolkat transportstyrelsen så får man ha ett förhöjt prov men inte 2 under en 1 års period. Borde klara mig, eller någon annan som har en tanke? Min plan nu är att hålla mig spiknykter. Känner stark motivation. Städat hela lägenheten i veckan samt rensat ut allt skräp, inte varit såhär rent sedan jag flyttade in för 5 år sedan.

Om du haft negativa prover hela perioden till nu, borde du inte ha några froblem framtidigt heller...
Om dina prover befunnit sig under "gränsvärdena" men i närheten kunde det förklara de extra månaderna, och då kan en plötslig ökning av intaget ev. påverka proverna, men dessa prover är så oprecisa att an i många länder inte använder sig av dom alls !

Där är något med "halveringstid" på en del markörer, borde ligga på 3-4 veckor, så kan du själv räkna ut dina risker ?

Vilka prover är det egentligen man fäster sig vid, i körkortshänseende, i sverige ?
Citera
2022-11-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Om du haft negativa prover hela perioden till nu, borde du inte ha några froblem framtidigt heller...
Om dina prover befunnit sig under "gränsvärdena" men i närheten kunde det förklara de extra månaderna, och då kan en plötslig ökning av intaget ev. påverka proverna, men dessa prover är så oprecisa att an i många länder inte använder sig av dom alls !

Där är något med "halveringstid" på en del markörer, borde ligga på 3-4 veckor, så kan du själv räkna ut dina risker ?

Vilka prover är det egentligen man fäster sig vid, i körkortshänseende, i sverige ?

Är främst CDT och GT som räknas, men dom tar även peth på mig. Mitt CDT ligger på 0.9, även om jag varit nykter i 6 månader. Legat som högst 1.4 under provperioden men oftast på 0.9. Kommer iaf har gått minst en vecka tills eventuella nya prover. Senast jag var hos läkaren för en månad sedan så sa jag att jag hade kontroll på läget (vilket jag också hade, relativt iaf). Känns surt om jag skulle visa upp höga värden nu, vill inte ljuga för läkaren heller. Jaja, det är som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in