Det sägs ju alltid av alla att det är bra att hitta nåt att sysselsätta sig med oavsett vilken drog man kliver av. Det som väl för en del av oss är så svårt är ju just att hitta med vad? Jag är en småhandlare jämfört med de allra flesta i tråden så jag kan inte föreställa mig hur ni har det. Periodvis så dricker jag varje dag men inte särskilt mycket. Ibland köper jag en kvarting whisky som ändå räcker nästan 3 kvällar & då försöker jag hålla mig till 3,5 eller rentav 2,8-öl som tilldryck, dessutom bara 1 eller kanske 2. Gör också egen öl som är runt starköl, 5% men jag har aldrig kunnat dricka så mycket i mängd vätska som ni andra kan. Jag ledsnar & det står mig upp i halsen & jag får pissa hela natten & jag sover dåligt. Bra det förstås, lättare att låta bli.... Men jag liksom ni lider av en vansinnig tristess när jag håller mig nykter så jag kan ju iaf ge ett tips.
Av andra anledningar än att sluta dricka så har jag köpt mig ett par Quest 2 VR-glasögon. De har tagit bort många timmar av tråkighet & hjälpte mig att städa lägenheten för att få mera plats. Jag spelar minigolf, "riktig" golf, pingis (fast just pingisen tycker jag gamla Nintendo Wii hade något bättre känsla i kontrollen). Gamla Myst finns (men man ska köpa det & andra spel via steam om man har en bra speldator för bättre grafik) & är så vackert så jag blir tårögd fast det är samma gamla spel.
Minigolfen är helt fantastisk! Man är på en söderhavsö, ute i öknen, i en gammal slottsruin & liknande. Quest 2 har helt egen processor & går att använda helt trådlöst men har man en speldator så går det att köra via den för bättre grafik. Quests egen grafik är egentligen en tillbakagång med många år men bara för det är så otroligt mäktigt & häftigt i övrigt så "ser" jag inte den enkla grafiken.
Nu är detta givetvis en kostnadsfråga. För många som drogar/dricker handlar allt om att ha pengar till nästa dos men har ni i övrigt ekonomin så svarar jag gärna på frågor om det jag har hunnit lära mig hittills. Har bara haft dem en dryg månad men är intresserad & har läst på en del.
För er som är kreativa & sysslar med datorer/bilder/media så finns vad jag förstår en hel del open source för att skapa i VR. Där kan ni kanske glömma bort många timmar som bara skulle ha gått till alkohol som inte ens ger nån effekt längre mer än den korta stunden i början.
Det finns vissa spel & moment med VR-glasögon som kan få en riktigt duktigt åksjuk men det beror alldeles på vad man gör & det är lite vanesak & att man ställer in brillorna ordentligt.
Nej, jag jobbar inte för Meta eller nån återförsäljare även om det blev som ett reklaminlägg. Det är tänkt som en hjälp för den som inte har tänkt på detta som tristessdödare.
Man kan också använda dem för att se film på "filmdukstorlek". Upplösningen är lite lidande om man är van vid en fin tv men kul att kunna ligga på sängen med en filmduk i taket
Har kommit på mig själv med att långa stunder bara sitta & titta på de vackra bakgrunderna som finns. Lite som med de vackra foton som kommer upp i chromecasten när man inte har nåt annat igång men i glasögonen så är du helt uppslukad av omgivningen.