Citat:
Du kan kämpa dig nykter, men frågan är hur länge?Tack för alla goda råd. Jag vet att det kanske vore bra att prata med nån men helt ärligt så har jag ingen. När jag tänker efter kommer jag fram till att det enda jag har gemensamt med de jag umgås med är alkohol, sorgligt men sant. Hur som helst är de inga människor jag skulle blotta mina känslor inför. Men förutom de är jag helt ensam, vilket också är något som ger ångest. Vad fan ska jag göra om jag inte dricker? Hur lätt är det att hitta nya (sunda) vänner i min ålder (50 om några år)?
Hur som helst mår jag lite bättre nu, dag 8, och förhoppningsvis är det värsta över. Har också tagit till mig ett tips som någon av er nämnde, att hitta distraktioner som gör att man inte ältar all skit hela tiden. Jag har märkt att det känns bättre tex på jobbet, där man har något att göra och är omgiven av folk. Sedan när man ensam kommer hem till sin lägenhet börjar tankarna snurra och ångesten kommer farande. Igår kväll gick jag en promenad på nästan 2 timmar, försökte springa lite men det gick bara i typ 50 meter, sen var pulsen farligt hög... Hur som helst var jag helt utpumpad när jag kom hem och mådde (efter en stund) ganska bra faktiskt. Så planen nu är att försöka träna iaf några gånger per vecka, ska kolla in ett gym i närheten i helgen.
Hur länge är det vanliga att man tar antabus? Det känns som att jag lär behöva det länge.
Hur som helst mår jag lite bättre nu, dag 8, och förhoppningsvis är det värsta över. Har också tagit till mig ett tips som någon av er nämnde, att hitta distraktioner som gör att man inte ältar all skit hela tiden. Jag har märkt att det känns bättre tex på jobbet, där man har något att göra och är omgiven av folk. Sedan när man ensam kommer hem till sin lägenhet börjar tankarna snurra och ångesten kommer farande. Igår kväll gick jag en promenad på nästan 2 timmar, försökte springa lite men det gick bara i typ 50 meter, sen var pulsen farligt hög... Hur som helst var jag helt utpumpad när jag kom hem och mådde (efter en stund) ganska bra faktiskt. Så planen nu är att försöka träna iaf några gånger per vecka, ska kolla in ett gym i närheten i helgen.
Hur länge är det vanliga att man tar antabus? Det känns som att jag lär behöva det länge.
Om du inte gör något åt ditt sociala liv och din ångest över det som hänt, är risken för att du tar återfall stor.
Börja med att gå till AA, jag gick ett drygt år där och lärde mig mycket. Läs om hur beroendesjukdomen fungerar, Googla på det och på postakut abstinens. Det finns faktiskt mycket du kan göra bara du vill.
Går det bra slipper du ta resan som jag och många andra här gjort via akuten, behandlingshem och terapi.
Börja gå i rätt riktning ta obehagliga (för alkisens del) beslut. Det gör ont, men gå ändå!