2015-07-17, 16:53
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakisdelerium
Tack för alla goda råd. Jag vet att det kanske vore bra att prata med nån men helt ärligt så har jag ingen. När jag tänker efter kommer jag fram till att det enda jag har gemensamt med de jag umgås med är alkohol, sorgligt men sant. Hur som helst är de inga människor jag skulle blotta mina känslor inför. Men förutom de är jag helt ensam, vilket också är något som ger ångest. Vad fan ska jag göra om jag inte dricker? Hur lätt är det att hitta nya (sunda) vänner i min ålder (50 om några år)?

Hur som helst mår jag lite bättre nu, dag 8, och förhoppningsvis är det värsta över. Har också tagit till mig ett tips som någon av er nämnde, att hitta distraktioner som gör att man inte ältar all skit hela tiden. Jag har märkt att det känns bättre tex på jobbet, där man har något att göra och är omgiven av folk. Sedan när man ensam kommer hem till sin lägenhet börjar tankarna snurra och ångesten kommer farande. Igår kväll gick jag en promenad på nästan 2 timmar, försökte springa lite men det gick bara i typ 50 meter, sen var pulsen farligt hög... Hur som helst var jag helt utpumpad när jag kom hem och mådde (efter en stund) ganska bra faktiskt. Så planen nu är att försöka träna iaf några gånger per vecka, ska kolla in ett gym i närheten i helgen.

Hur länge är det vanliga att man tar antabus? Det känns som att jag lär behöva det länge.
Du kan kämpa dig nykter, men frågan är hur länge?
Om du inte gör något åt ditt sociala liv och din ångest över det som hänt, är risken för att du tar återfall stor.

Börja med att gå till AA, jag gick ett drygt år där och lärde mig mycket. Läs om hur beroendesjukdomen fungerar, Googla på det och på postakut abstinens. Det finns faktiskt mycket du kan göra bara du vill.

Går det bra slipper du ta resan som jag och många andra här gjort via akuten, behandlingshem och terapi.

Börja gå i rätt riktning ta obehagliga (för alkisens del) beslut. Det gör ont, men gå ändå!
Citera
2015-07-17, 19:13
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Tack för alla goda råd. Jag vet att det kanske vore bra att prata med nån men helt ärligt så har jag ingen. När jag tänker efter kommer jag fram till att det enda jag har gemensamt med de jag umgås med är alkohol, sorgligt men sant. Hur som helst är de inga människor jag skulle blotta mina känslor inför. Men förutom de är jag helt ensam, vilket också är något som ger ångest. Vad fan ska jag göra om jag inte dricker? Hur lätt är det att hitta nya (sunda) vänner i min ålder (50 om några år)?

Hur som helst mår jag lite bättre nu, dag 8, och förhoppningsvis är det värsta över. Har också tagit till mig ett tips som någon av er nämnde, att hitta distraktioner som gör att man inte ältar all skit hela tiden. Jag har märkt att det känns bättre tex på jobbet, där man har något att göra och är omgiven av folk. Sedan när man ensam kommer hem till sin lägenhet börjar tankarna snurra och ångesten kommer farande. Igår kväll gick jag en promenad på nästan 2 timmar, försökte springa lite men det gick bara i typ 50 meter, sen var pulsen farligt hög... Hur som helst var jag helt utpumpad när jag kom hem och mådde (efter en stund) ganska bra faktiskt. Så planen nu är att försöka träna iaf några gånger per vecka, ska kolla in ett gym i närheten i helgen.

Hur länge är det vanliga att man tar antabus? Det känns som att jag lär behöva det länge.

Jag rekommenderar dig starkt att läsa den här tråden. TS är verkligen ett föredöme ang. villighet, öppet sinnelag och jävlar anamma. Läs och låt dig inspireras.

Ha en trevlig helg.

Edit: Jag vill med trådhänvisningen visa att det för att bli nykter och förbli det en längre tid krävs så mycket mer än att sluta kröka. Visst, att sluta dricka alkohol är ett måste men efter det så finns det ett liv som ska börja levas också.

https://www.flashback.org/t2307230
Senast redigerad av Moparornocar 2015-07-17 kl. 19:38.
Citera
2015-07-18, 09:55
Medlem
Citat:
Dag 6. Mår jävligt dåligt sedan igår, mycket ångest hela tiden och återkommande riktig kraftiga anfall av panikångest. Allt man har gjort och sagt i fyllan eller i andra fall skitit i att göra eller säga snurrar i skallen. Borde det inte gå åt rätt håll? Kändes klart mindre illa de första dagarna och sobrilen hjälper inte längre så bra. Tror allvarligt att jag håller på att bli knäpp på riktigt. Hade jag haft större kulor hade jag fan ställt mig framför tåget men inte vågar jag det.. Sömnen är katastrof också, drömmer riktigt sjuka mardrömmar och vaknar badande i svett och kippande efter andan.

Förut kunde jag hyfsat lätt ta några vita veckor utan några större problem, lite ångest första dagarna kanske men inte som det nuvarande tillståndet. Utan antabus hade jag nog varit dyngrak nu, bättre karaktär än så har jag inte. Som tur är har jag mått ganska bra på morgnarna så då passar jag på att ta min antabus. Kanske är alkisen i mig morgontrött och hinner inte vakna för att stoppa mig..

Ger inte upp än men vänder det inte snart så vet jag inte

Rekomderar start naltrexone du slipper suget. Funkar skitbra. Plötsligt slutar du tänka på alkohol hela tiden - alko känns samma som rågmjöl i ditt huvud. Precis vad man behöver i början.
Citera
2015-07-18, 11:05
Medlem
nonentityno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar
Jag rekommenderar dig starkt att läsa den här tråden. TS är verkligen ett föredöme ang. villighet, öppet sinnelag och jävlar anamma. Läs och låt dig inspireras.

Ha en trevlig helg.

Edit: Jag vill med trådhänvisningen visa att det för att bli nykter och förbli det en längre tid krävs så mycket mer än att sluta kröka. Visst, att sluta dricka alkohol är ett måste men efter det så finns det ett liv som ska börja levas också.

Roligt att du nämnde min tråd 😊

Med lite jävlaranamma så går det men jag missade/har inte råd med t ex KBT. För det är så mycket mer att bli nykter än att sluta supa. Saker flyter upp och det man har sått får man skörda som det heter..
Det finns ju en anledning till att folk börjar supa och det är inte för att det är så jävla gott och trevligt.
Kärnan i problematiken ligger i "själen".
Citera
2015-07-18, 23:00
Medlem
Försöker igen. Börjar tröttna på mig själv.

Sumpade ett förhållande på grund av supandet, och föll i en stentrappa i Köpenhamn... ett under att jag bara fick några skrubbsår och lite ont i ena benet. Det senaste var i förrgår. Tog mina sista öl i går. Men det där har jag ju sagt förr.

Var på ett möte tidigare i dag.
Citera
2015-07-19, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aharu
Försöker igen. Börjar tröttna på mig själv.

Sumpade ett förhållande på grund av supandet, och föll i en stentrappa i Köpenhamn... ett under att jag bara fick några skrubbsår och lite ont i ena benet. Det senaste var i förrgår. Tog mina sista öl i går. Men det där har jag ju sagt förr.

Var på ett möte tidigare i dag.

Vad hände som fick dej att ta ett återfall? Anledningen till att jag frågar är tips på hur man ska agera eller inte agera så jag själv inte tar återfall.

Lycka till, ta en dag i taget, varje nykter dag är en seger.
Citera
2015-07-19, 12:25
Medlem
Elefantpungs avatar
Även jag lyckades ta ett återfall i fem dagar nyss. Är nu inne på fjärde nyktra dagen efter det, med hjälp av självmedicinering med Antabus. Så otroligt onödigt och meningslöst.

Har semester och dagarna känns svåra att fylla med något. Är mycket utomhus och rör på mig, men sen blir det värre när man kommer hem. Jag får bara ångest av att sitta inomhus oavsett vad jag tar mig till. Känns som ett fängelse för själen på något sätt. Men man kan ju inte vara ute jämt, tyvärr.
Citera
2015-07-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantpung
Även jag lyckades ta ett återfall i fem dagar nyss. Är nu inne på fjärde nyktra dagen efter det, med hjälp av självmedicinering med Antabus. Så otroligt onödigt och meningslöst.

Har semester och dagarna känns svåra att fylla med något. Är mycket utomhus och rör på mig, men sen blir det värre när man kommer hem. Jag får bara ångest av att sitta inomhus oavsett vad jag tar mig till. Känns som ett fängelse för själen på något sätt. Men man kan ju inte vara ute jämt, tyvärr.
Ja, det där beskriver nog rätt bra hur vi alla känner oss. Ensamhet och ångest :/ Funkar så länge man aktiverar sig eller kör på ren viljestyrka. Men nog fan känner man att några öl om kvällen hade hjälpt på det. Men jag kör utan i en knapp månad till. Sen får jag ta nya beslut

Kämpa på! Ta kvällspromenader eller joggingturer rätt sent. Sen hemma så grotta ner dig i serier eller liknande. Mr.Robot är en ny serie som verkar vara riktigt jävla bra!
Citera
2015-07-19, 15:29
Medlem
Elefantpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Ja, det där beskriver nog rätt bra hur vi alla känner oss. Ensamhet och ångest :/ Funkar så länge man aktiverar sig eller kör på ren viljestyrka. Men nog fan känner man att några öl om kvällen hade hjälpt på det. Men jag kör utan i en knapp månad till. Sen får jag ta nya beslut

Kämpa på! Ta kvällspromenader eller joggingturer rätt sent. Sen hemma så grotta ner dig i serier eller liknande. Mr.Robot är en ny serie som verkar vara riktigt jävla bra!

Det är märkligt, för om man hade känt sig som man gör efter 3-4 öl (och det inte berodde på någon kemisk substans) så hade man förmodligen varit rätt tillfreds. Jag brukade kunna sitta och titta på youtube hela kvällen utan problem. När jag är nykter är det omöjligt. Det bara kryper i hela kroppen och det känns fullständigt meningslöst, trots att själva tittandet egentligen ger mig lika mycket.

Jag kan bara drömma om att få kunna slappna av. Att kunna sitta still i en stol och läsa en bok utan att bli galen. Det enda som hjälper är att aktivera sig, men det kan man ju inte göra dygnet runt. Tränar man så blir man trött och sen måste man vila. Då börjar det krypa direkt.

Jag avundas verkligen dem som har en familj eller nära vänner som ni kan vara med. Det måste vara oerhört mycket lättare än att försöka få tiden att gå helt ensam. En stor anledning att inte sjabbla bort allt och börja supa igen, dessutom.

Nu ska jag sticka ut och promenera i några timmar. Fan vet vad jag ska ta mig till sen.
Citera
2015-07-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa66
Vad hände som fick dej att ta ett återfall? Anledningen till att jag frågar är tips på hur man ska agera eller inte agera så jag själv inte tar återfall.

Lycka till, ta en dag i taget, varje nykter dag är en seger.

Det började med att jag kontaktade en exflickvän. Spritt språngande galen, och ändå gjorde jag det. Sedan vaknade jag upp och tänkte "vad har jag gjort?" - och jag klarade inte av att lösa situationen. Så då satte jag igång att supa.

Så träffade jag en annan tjej, lät bli att dricka i flera veckor, tills vi hade en större konflikt. Då satte jag igång igen.

Nu är det två dagar sedan jag drack senast. Går på möte i kväll.
Citera
2015-07-21, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moparornocar

Ha en trevlig helg.

Tack! ska plöja den genast!
Citera
2015-07-21, 23:41
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elefantpung
Det är märkligt, för om man hade känt sig som man gör efter 3-4 öl (och det inte berodde på någon kemisk substans) så hade man förmodligen varit rätt tillfreds. Jag brukade kunna sitta och titta på youtube hela kvällen utan problem. När jag är nykter är det omöjligt. Det bara kryper i hela kroppen och det känns fullständigt meningslöst, trots att själva tittandet egentligen ger mig lika mycket.

Jag kan bara drömma om att få kunna slappna av. Att kunna sitta still i en stol och läsa en bok utan att bli galen. Det enda som hjälper är att aktivera sig, men det kan man ju inte göra dygnet runt. Tränar man så blir man trött och sen måste man vila. Då börjar det krypa direkt.

Jag avundas verkligen dem som har en familj eller nära vänner som ni kan vara med. Det måste vara oerhört mycket lättare än att försöka få tiden att gå helt ensam. En stor anledning att inte sjabbla bort allt och börja supa igen, dessutom.

Nu ska jag sticka ut och promenera i några timmar. Fan vet vad jag ska ta mig till sen.

Du måste ge det tid. Först nu efter nästan ett års drogfrihet/nykterhet har jag börjat kunna vara sådär "normalt avslappnad". Kunde inte lyssna på musik utan att bli dystert melankolisk eller upphetsat drogsugen. Pallade inte se på film förutom om jag hade sällskap och kunde fippla med mobilen. Se på teveserier eller film ensam gick inte mer än tio minuter i stöten.
Allt det där har sakta men säkert vänt.
I går drog jag på stereon på högsta volym när jag städade och såg en dokumentär på svtplay utan avbrott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in