Citat:
Ursprungligen postat av
MASSAGATTI
Vårnäs .. Hur behandlingen är upplagd är jag dåligt insatt i
Det kan jag svara på. Behandlingen består av (minst) 1 vecka på "sjukan" dvs avgiftningen. Beroende på vilket skick patienten är i vid ankomst så kan avgiftningen ta längre tid men 7 dagar är minimum. På sjukan glider du runt i pyjamas och morgonrock.
Efter det flyttas du ner till "12-steg", primärbehandlingen. Där vistas du i 5 veckor tror jag, det var 4 när jag var där men jag tror att det idag är 5. På både sjukan och primären består dagarna av olika typer av grupper, föreläsningar och möten. I primärbehandlingen åker ni dessutom iväg till närliggande städer för att gå på AA/NA-möten några gånger i veckan. Besök tas emot på söndagar om så önskas. Det finns även en förlängd behandling som varar upp till ett halvår i det sk halvvägshuset. En form av långsam utslussning till verkligheten med mer ansvar, resor och permissioner.
Efter avslutad primärbehandling och hemresa återstår 4 st återbesök på 3 dagar i taget. De är inplanerade 1, 2, 3 och 6 månader efter utskrivning. Ett krav för att få göra dessa är rak nykterhet och mötesgående på hemmaplan.
Ta vara på den här chansen och ge den ditt allt så kommer det gå bra det här. Förstår att det känns lite läskigt, jag själv var livrädd, lite för behandlingen men mest för nykterheten. Idag ser jag den som det bästa i mitt liv som jag gör allt, och då menar jag verkligen ALLT, för att få behålla.
Lycka till! Vi kanske ses i en källare någonstans i framtiden, vem vet...