Flashback bygger pepparkakshus!
2012-06-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkube
Har varit nykter i 6 månader nu.
Den senaste veckan har dock varit ett helvete. Känner mig bara helt apatisk, deprimerad och isolerad. Orkar inte göra något på fritiden. Ligger bara i soffan.

Jag blandar 5-HTP och rosenrot, den kombinationen funkar ofta bra för mig. Jag blir på bra humör + att jag får den där energin som gör att man vill gå en promenad.
Ta inte för mycket 5-HTP bara det kan man bli trött av men det är bra för humöret.

Rosenrot finns på Willys och 5-HTP finns på bland annat Topformula.se.

Lycka till!
Citera
2012-06-06, 21:05
Medlem
Attjagorkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Jag kör oftast färdigportioner i såna här stunder (finns lika mycket näring i dessa som i annan självtillagad mat).

Vänta nu, pratar du om Findus och liknande? Då hoppas jag att du skojar.
Citera
2012-06-09, 03:49
Medlem
kasketoks avatar
Jag var nykter i lite över ett år. Sen drack jag lite folköl.. sen lite till.. sen lite starkare. Var väl en vecka sen jag drack sist. Det har inte gått till överdrift än i alla fall.

Jo, jag var nykter för att jag kunde inte hantera alkoholen. Nästan varenda gång jag var ute och drack blev jag riktigt full. Har gjort sjukt dumma saker som jag fortfarande har ångest över. Började dricka när jag var ca 14 år. Var en osäker tjej, riktigt blyg. Alkoholen hjälpte verkligen med det, blev som den människan jag ville vara, social och rolig. Men det gick till överdrift väldigt snabbt. Låg med folk jag egentligen inte ville ligga med öht. Drack nästan varje helg, ibland på veckodagar. Spydde överallt, däckade överallt... ja en massa hemska saker hände under mitt missbruk.

En alkoholist, vet inte om jag kan säga att jag är det? Har gjort det till och från, intalat mig själv att jag är det. Men är inte så säker på det. Jag har aldrig haft fysisk abstinens, men psykisk har jag upplevt.

Ja, jag har börjat dricka igen, velat och funderat sen sist jag drack, varför? Ska jag fortsätta? Kommer allt gå åt helvete igen? Kan jag lära mig dricka normalt? Har ju druckit normalt hittills. Tänkt på hur jag ska dricka och hur det kan gå och så vidare. Vill ut med mina vänner, vill sitta på en uteservering och ta en öl. Men jag vet inte om jag kan. Förr när jag drack ville jag bara ha mer och mer, ville ha det roligare och roligare. Kan man ändra på ett sånt beteende eller är jag faktiskt en alkoholist? Alkoholism finns i min släkt på både pappa och mammas sida. Har det någon betydelse?

Varför vill jag dricka? Jag vill dricka för att jag mår dåligt, jag vill dricka för att jag är glad, ja som alla andra eller? Börjar känna mig onormal och knäpp för att jag vill dricka. Som att alla andra har rätt till det men inte jag för att jag har hållt på som en jävla idiot.

Fan alltså, jag kan inte bestämma mig. Ska man dricka eller inte? Är det värt att riskera, finns det ens något att riskera? Jag menar, riskerar ändå inte alla något när de dricker?

Finns det någon här som lärt sig dricka?

Ja, skriver lite konstigt känner jag, men klockan är mycket och jag är trött och hungrig. Vill bara ha någons åsikt. Kanske inte finns mycket att gå efter men.
Citera
2012-06-09, 10:17
Medlem
P-B-s avatar
Har själv inga problem med alkohol men en familjemedlem har det. Har helt reviderat min åsikt om alkoholism, har tidigare varit ganska hård & dömmande.

All min sympati till er som har problem & försöker ta tag i det.
Citera
2012-06-19, 10:52
Medlem
Jag hade vart nykter i nästan 2 månader med hjälp av Nämndemansgården ( Öppenbehandling enligt 12 stegs modellen ) innan jag nu i lördags tog mig ett återfall ( Ett återfall är inget man får utan något man aktivt väljer? ).

Sitter nu med ölen i glaset o gråten i halsen, har sån fruktansvärd skam o ångest, Botar den med alkohol så jag är mitt i det jävla hamster hjulet.

Några frågor till er som har vart nyktra en längre tid

Hur har ni gjort för att hantera skamen efter ett återfall?
Vad gör ni när ni känner att suget kommer?
Hur hanterar ni saker ni gjort i det förflutna?

Jag är i 20+ åldern och alla jag har umgåts med använder sig av drogen alkohol eller andra droger, Hur hittar man nya vänner?

Mvh
Citera
2012-06-20, 15:23
Medlem
Sitter själv i den här skiten. Jag vet fan inte vad jag ska göra. Känner igen mig i så mycket av vad ni har skrivit. Kommer jag dö av det här eller? Jag litar inte på mig själv ett dugg.
Citera
2012-06-24, 19:35
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygerfritt
?

Jag är i 20+ åldern och alla jag har umgåts med använder sig av drogen alkohol eller andra droger, Hur hittar man nya vänner?

Mvh

Det här är tyvärr det enda från din post jag kan prata något om.. jag var i samma sits.. det är riktigt svårt.. ännu värre om man tillslut inser att man inte hade så mycket mera gemensamt med dom..

Krogen blir ju helt uteslutet och internet är inget man kan rekommendera .. sen även om man hittar nya vänner via skola om man väljer att plugga vidare eller börjar jobba är det verkligen inte uteslutet att även dessa personer gillar att kröka..

Jag hade väl tur.. hittade ett par vettiga personer i skolan som bara dricker och då väldigt sällan för dom inte direkt har råd att slå på stort.. men jag vet inte.. ledsen att jag inte kan säga mycket mera. Lycka till!
Citera
2012-06-28, 05:54
Medlem
Har inte druckit alkohol på 28 månader nu och jag var djupt alkoholiserad när jag kämpade för att sluta.
Jag tänker inte ens på folkölen i affären och har inget sug av att dricka för jag mentalt är klar hur sjuk och vad konsekvenserna blir.Drömmer inte mardrömmar frekvent om att man tagit sig återfall och är full
längre.

Dock har jag använt mig av andra lagliga rusmedel mellan varven vilket gör att jag ser som att sjukdomen
fortfarande har greppet på ett annat sätt som är mer subtilt men ska tampas med hel nykterhet nu känns som det är den fasen man måste gå igenom
Citera
2012-06-28, 18:44
Medlem
muttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphoreign
Har inte druckit alkohol på 28 månader nu och jag var djupt alkoholiserad när jag kämpade för att sluta.
Jag tänker inte ens på folkölen i affären och har inget sug av att dricka för jag mentalt är klar hur sjuk och vad konsekvenserna blir.Drömmer inte mardrömmar frekvent om att man tagit sig återfall och är full
längre.

Dock har jag använt mig av andra lagliga rusmedel mellan varven vilket gör att jag ser som att sjukdomen
fortfarande har greppet på ett annat sätt som är mer subtilt men ska tampas med hel nykterhet nu känns som det är den fasen man måste gå igenom

Vilka lagliga rusmedel har du använt om jag får fråga?
Citera
2012-06-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mutti
Vilka lagliga rusmedel har du använt om jag får fråga?

Syntetiska cannabinioder främst,men nu har man lagt ner sådant med nätdroger och lagliga alternativ till berusning.
Citera
2012-06-28, 21:22
Medlem
Rådet jag kan ge är att förstå att man är förbered på att stå ut första halvåret och förstå att det är fasen av postakut abstinens och lättast är att man dricker 3-4 månader efter av abstinens
man måste kunna gå igenom ångest och annat skit men allt blir lättare efter 6 månader
och man måste ha den bilden klar för att fixa det.
Citera
2012-07-08, 21:20
Medlem
5 âr och 4 mânader nykter efter kraftigt missbruk under 10 âr. Skulle gärna vilja kunna dricka normalt igen men vet att risken för att man som tidigare bara vill ha mer är för stor.
Jag mâste alltid hitta saker som fâr mig att mâ bra utan alkohol, har ganska svârt att ha roligt med andra människor som man hade förut med alkoholen som hjälp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in