2009-02-25, 23:11
Medlem
BB1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Förklara gärna fetstilta meningen för mig, vad betyder den?
Jag menade precis vad jag sa, feminismen vill göra fina kvinnliga egenskaper till svagheter och något negativt. Se bara tex Petra Ullmanen(en av dessa virrpannor som representerar feminsmen) och hennes utspel "barnafödandet är det sista slaveriet". När kvinnliga egenskaper som fertilitet, moderlighet, barnafödande ska bort pga dessa lebbars penisavund, då håller feminismen på att bortrationalisera kvinnligheten, behovet av kvinnan i samhället. Min tråd "Är feminismen kontraproduktiv" känns ju faktiskt spot on.
Vad tjänar kvinnor på att ha de där egenskaperna?
Citera
2009-02-25, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB1
Vad tjänar kvinnor på att ha de där egenskaperna?
Tjänar? Du belyser grundproblemet här, feminismen har alltid ett behov av att kvinnan ska TJÄNA något. Kanske kan det vara så lilla snuppan att hon då tjänar sitt existensiella syfte? Spelar sin roll i livets drama? Du är ung ......
Citera
2009-02-25, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB1
Vad menar du med förstående?
Det jag menar. Kan du inte läsa?
Citera
2009-02-25, 23:21
Medlem
BB1s avatar
Citat:
Det jag menar. Kan du inte läsa?
Du får förklara lite tydligare vad du menar med förstående. Vad ska hon ha förståelse för? Det är ett väldigt brett begrepp.
Citera
2009-02-25, 23:28
Medlem
BB1s avatar
Citat:
Tjänar? Du belyser grundproblemet här, feminismen har alltid ett behov av att kvinnan ska TJÄNA något. Kanske kan det vara så lilla snuppan att hon då tjänar sitt existensiella syfte? Spelar sin roll i livets drama? Du är ung ......
Kvinnan har haft de "fina" egenskaperna förut och vi såg hur kvinnor blev behandlade. Självklart ska man göra saker man tjänar på, sålänge man inte trampar andra på tårna.
Citera
2009-02-26, 00:26
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Han är fortfarande där pga vad han gör/gjorde.

Han är där för att han är ett känt ansikte som Armani gärna förknippar sitt varumärke med.
Gemensamma nämnare han har med modellyrket är att han uppfyller vissa utseendekrav. Med rätt utseende kan du bli modell men Wayne Rooney skulle inte vara Armanis underklädesmodell oavsett hur bra han än spelar.

Men du håller med om att han är passiv på bilden?

Men om fotbollsspelare diskvalificeras i dina ögon kan vi väl ta Garrett Neff som exempel då. Du kanske känner igen honom från Calvin Klein.

Jämför gärna med Victoria Beckham som blev modell för att hon är känd.

Citat:
Pseudodiskussioner får du som sagt föra med dig själv. Återkom gärna när du inte behöver låtsas att jag uttrycker något jag inte har.

Men varför använder du då hur man ser på män som ett argument om du håller med om att det är samma sak för kvinnor?
Är nog väldigt få kvinnor förunnat att komma någonstans på grund av sitt utseende. I regel är det något annat de har.
Så du håller med om att kvinnor bedöms efter andra kvaliteter än sitt utseende?
Citera
2009-02-26, 03:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken
Jag försöker förstå feministisk teori. Är det möjligen skapandet av ideal i samband med objektifiering som anses vara den stora boven?

Själv objektifierar jag rätt friskt och njuter av att betrakta kvinnokroppens former i olika sammanhang, jag tecknar den, jag ser den i porr, i konst, på stan en varm sommardag och jag snackar gärna fasta bröst och brunbrända lår med mina polare.

Om jag tilltalar en attraktiv kvinna så ser jag förstås henne som subjekt i första hand. Ändå objektifierar jag samtidigt på ett annat plan, då jag tar in och värderar hennes kroppsliga kvalitéer både på ett medvetet och ett undermedvet plan.

Jag uppfattar det så. Men det är mer än så. Inom feministisk teori uppfattas oftast denna sexuella objektifiering du beskriver som naturlig, tvärtom som konstgjord. Den hör istället ihop med patriarkala strukturer och förtryck av kvinnor och är skapad eller utgår från dessa strukturer.

Ett stort problem med ett ord som objektifiering är att man måste akta sig noga för att uppfatta det för bokstavligt. Det är ett politiskt kodord med speciella tillhörande egenskaper som måste ses i en kontext av dess roll i en politisk vokabulär. Jämför t.ex med ordet alienering inom marxismen.

Följdproblemet blir då att du måste sätta dig in i vad ett gäng franska filosofer och amerikanska feminister och fan och hans moster har debatterat om de senaste 60 åren för att kunna kritisera dem vederhäftigt. Och vem har lust att göra det på sin fritid om man ändå anser att de fel?

Hela den här moderna vänsterradikala kulturkritiken tog ordentlig fart någon gång efter andra världskriget, och feminismen är ett utskott på den stammen.
Citera
2009-02-26, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
http://sv.wikipedia.org/wiki/Storm_i_ett_vattenglas

Typisk extremfeministisk retorik - att sitta på höga hästar och reta upp sina meningsmotståndare till bristningsgränsen för att försöka få dessa ur balans.

Inläggen från till exempel monti garbi är en ren orgie i oförskämdheter. DET sabbar debattklimatet om något.

Även om jag inte håller med om innehållet i lillskrots inlägg, som det här handlar om, så kan jag alltså förstå reaktionen.

Mitt tips till lillskrot är att be Empress om ursäkt och att i fortsättningen försöka ignorera extremfeministerna - annars spelar man dem bara i händerna.

Det går ändå aldrig att få till en hederlig debatt med den typen av ideologiskt styrda människor.

Om man ändå väljer att debattera så är det så vattentät fakta som möjligt man ska lägga fram, det är det enda som biter.
Du har rätt! Jag ber samtliga om ursäkt. Jag tänker bättra mig. Det var faktiskt inte helt allvarligt menat men det var onödigt och barnsligt. Förlåt empress, monti garbo och alla andra som kände sig kränkta.
Citera
2009-02-26, 10:47
Medlem
moderatswings avatar
En ofantlig mängd off topic raderat.
Nu håller vi oss till ämnet annars blir det tillsägelser.

/mod
Citera
2009-02-26, 15:08
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Han är där för att han är ett känt ansikte som Armani gärna förknippar sitt varumärke med.
Gemensamma nämnare han har med modellyrket är att han uppfyller vissa utseendekrav. Med rätt utseende kan du bli modell men Wayne Rooney skulle inte vara Armanis underklädesmodell oavsett hur bra han än spelar.

Men du håller med om att han är passiv på bilden?

Men om fotbollsspelare diskvalificeras i dina ögon kan vi väl ta Garrett Neff som exempel då. Du kanske känner igen honom från Calvin Klein.

Jämför gärna med Victoria Beckham som blev modell för att hon är känd.

Det handlar inte om att diskvalificera "fotbollsspelare". Det handlar om att män bedöms i högre utsträckning för vad de gör. Foppa hade förmodligen inte fått göra reklam för MQ om det inte vore för vad han gör.

Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Men varför använder du då hur man ser på män som ett argument om du håller med om att det är samma sak för kvinnor?
Är nog väldigt få kvinnor förunnat att komma någonstans på grund av sitt utseende. I regel är det något annat de har.
Så du håller med om att kvinnor bedöms efter andra kvaliteter än sitt utseende?

Det gör jag inte. Det är ett av dina påhitt. Jag menar fortfarande att utseendet inte är något centralt i bedömningen av män utan vad som är centralt är vad de gör.
Citera
2009-02-26, 15:10
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogrust
@ Molson Canadian

Is fertility and virility the same thing? Is femininity and fertility the same thing?

Snarare @ lillskrot, men han tycks hänga med på begreppen nu.
Citera
2009-02-26, 15:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Det handlar inte om att diskvalificera "fotbollsspelare". Det handlar om att män bedöms i högre utsträckning för vad de gör. Foppa hade förmodligen inte fått göra reklam för MQ om det inte vore för vad han gör.

Det ligger en del i att män i högre utsträckning bedöms för vad de gör. Men det handlar i så fall om en gradskillnad, inte en artskillnad. Susanna Kallur hade förmodligen inte fått göra reklam för konserverad gröt från Axa om det inte vore för vad hon gör? Kan du hitta fler exempel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in