Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken
Jag försöker förstå feministisk teori. Är det möjligen skapandet av ideal i samband med objektifiering som anses vara den stora boven?
Själv objektifierar jag rätt friskt och njuter av att betrakta kvinnokroppens former i olika sammanhang, jag tecknar den, jag ser den i porr, i konst, på stan en varm sommardag och jag snackar gärna fasta bröst och brunbrända lår med mina polare.
Om jag tilltalar en attraktiv kvinna så ser jag förstås henne som subjekt i första hand. Ändå objektifierar jag samtidigt på ett annat plan, då jag tar in och värderar hennes kroppsliga kvalitéer både på ett medvetet och ett undermedvet plan.
Jag ser inga problem med detta..
Även om du tar till dig vad kvinna säger och behandlar henne som en jämlike så kan man ju inte hjälpa att man är en människa med med allt var det innebär.
Jag själv reagera ju likdant om jag ser en attraktiv hunk.. Även om vi har ett givande samtal om den globala finanskrisen så kan jag tyvärr inte hjälpa att man kan tänka till efteråt: "Är han lika bra i sängen som på att ha en givande diskussion om den globala finanskrisen?"
En
viss objektfiering finns och kommer alltid att finnas.
Den objektfieringen (även av vissa kroppsdelar) jag vänder mig emot är när man använder kvinnor och män i olika sammanhang på ett felaktigt sätt..
Som en reklam jag såg om någon herrparfym och de hade klippt ned mannen så man fick närbild på enbart snoppen (under kallingarna) och bröstkorgen..
Eller när man använder halvklädda kvinnor i utmanade pose för att sälja fälgar..