Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Ja, ja, ja, men. Det är klart att det finns kvinnor som inte bryr sig alls om sitt utseende och män som lägger ned halva deras vakna tid på hur de ser ut. Det är klart att det inte finns någon universalsanning och det är att det är individuellt i viss mån.
Precis!
Citat:
MEN, det råder en större utseende hets för kvinnor eftersom kvinnan ses som ett objekt i högre utsträckning i mannen.
Vänta nu...
Skrev du inte ovan att det var individuellt?
Förresten, anser du att det är en tävling om antalet individer hos respektive kön som är drabbat eller klarar du av att se detta som ett problem som kan drabba båda könen?
Citat:
Jag har tidigare tagit exempel ifrån media eftersom det är där vår världsbild skapas. Överallt finns hon där bilden av den perfekta kvinnan fotoshoppad och redigerad för att uppnå idealet. Vi blir vare sig vi vill påverkade av denna bild, vissa blir det mer än andra. Vad jag vill komma till är kvinnor bedöms mer efter utseendet än männen som kan komma undan med att vara lite lönnfeta och tunnhåriga medan kvinnor måste rätta til alla fel, är man överviktig så är det ens plikt att banta osv.
Har du något belägg för detta?
Det är klart att du kan jämföra kvinnliga fotomodeller som bildredigerats med tjocka och tunnhåriga män men då är kvinnorna antagligen till för att vara snygga (till exempel modeller) medan männen är något där utseende spelar mindre roll (politiker kanske).
Det är lite som att jag skulle jämföra en manlig underklädesmodell med Mona Sahlin och beklaga mig över att kvinnor får minsann se ut hur de vill.
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Men vi har ju också en mediakultur och pk-ism som säger att det är helt ok att diskriminera just "waspen" för att den anses dominera. Detta har väl t.ex Per Ström varit inne på när det gäller feminismen? Det är ju t.ex pk att förlöjliga män och spela på fördomar om män i reklam, men inte att förlöjliga kvinnor.
Om vi ska applicera detta på objektifieringen så har vi idag i Sverige en situation där det är mer PK att objektifiera mannen än att objektifiera kvinnan.
Se bara på debatten om manliga respektive kvinnliga strippor som exempel. Det ena är helt okej medan det andra är strängt förbjudet.