2009-02-23, 17:21
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken
Kan du ge några konkreta exempel på denna handling?
Jag förstår inte det här med passivt. Om jag står i baren och betraktar en tjej på dansgolvet och beundrar hennes sexiga kropp, har jag reducerat henne då? Blir hon då ett passivt föremål i mina ögon?

Ja, om du åker hem och drar i schlongen så har du gjort det.

Interagerar ni med varandra på ett schysst sätt har du inte gjort det.

Något mer som alla andra förstår som jag behöver förklara för dig?
Citera
2009-02-23, 17:23
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Ja, ja, ja, men. Det är klart att det finns kvinnor som inte bryr sig alls om sitt utseende och män som lägger ned halva deras vakna tid på hur de ser ut. Det är klart att det inte finns någon universalsanning och det är att det är individuellt i viss mån.

Precis!

Citat:
MEN, det råder en större utseende hets för kvinnor eftersom kvinnan ses som ett objekt i högre utsträckning i mannen.

Vänta nu...
Skrev du inte ovan att det var individuellt?

Förresten, anser du att det är en tävling om antalet individer hos respektive kön som är drabbat eller klarar du av att se detta som ett problem som kan drabba båda könen?

Citat:
Jag har tidigare tagit exempel ifrån media eftersom det är där vår världsbild skapas. Överallt finns hon där bilden av den perfekta kvinnan fotoshoppad och redigerad för att uppnå idealet. Vi blir vare sig vi vill påverkade av denna bild, vissa blir det mer än andra. Vad jag vill komma till är kvinnor bedöms mer efter utseendet än männen som kan komma undan med att vara lite lönnfeta och tunnhåriga medan kvinnor måste rätta til alla fel, är man överviktig så är det ens plikt att banta osv.

Har du något belägg för detta?
Det är klart att du kan jämföra kvinnliga fotomodeller som bildredigerats med tjocka och tunnhåriga män men då är kvinnorna antagligen till för att vara snygga (till exempel modeller) medan männen är något där utseende spelar mindre roll (politiker kanske).

Det är lite som att jag skulle jämföra en manlig underklädesmodell med Mona Sahlin och beklaga mig över att kvinnor får minsann se ut hur de vill.

Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Men vi har ju också en mediakultur och pk-ism som säger att det är helt ok att diskriminera just "waspen" för att den anses dominera. Detta har väl t.ex Per Ström varit inne på när det gäller feminismen? Det är ju t.ex pk att förlöjliga män och spela på fördomar om män i reklam, men inte att förlöjliga kvinnor.

Om vi ska applicera detta på objektifieringen så har vi idag i Sverige en situation där det är mer PK att objektifiera mannen än att objektifiera kvinnan.

Se bara på debatten om manliga respektive kvinnliga strippor som exempel. Det ena är helt okej medan det andra är strängt förbjudet.
Citera
2009-02-23, 17:27
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
På vilket sätt skulle det skada Sverige och om man byter perspektiv en stund?

Kan försäkra dig att det är till stor hjälp.. Och annat perspektiv kan man få på saker om man bår i ett multikulturellt ghetto oxå.

Varför skulle det skada Sverige att byta perspektiv?

Jag bor i Sverige och svarade på en fråga om mig och min svenska kille, tillåt mig svara som jag vill, utan att lägga en massa förslag på hur jag ska se på saker och ting. Det gör jag utanför FB tack.
Citera
2009-02-23, 17:27
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi

Så att bli kåt på andra människor är alltså objektifiering och är ett problem?
Citera
2009-02-23, 17:35
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Så att bli kåt på andra människor är alltså objektifiering och är ett problem?

Varför skulle det vara ett problem?

Det är mer hur du handskas med din kåthet som kan ställa till det. (se ovan inlägg 109)
Citera
2009-02-23, 17:35
Medlem
Citat:

Okej. Jag köper det. Det är bara det att du får det att låta som det är något otäckt och förtryckande. Alla har vi ju haft sexfantasier om en annan människa, positiv objektifiering alltså. Kan du inte istället ge ett exempel på objektifiering i sociala sammanhang som skulle vara negativ?
Citera
2009-02-23, 17:37
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Varför skulle det vara ett problem?

Det är mer hur du handskas med din kåthet som kan ställa till det. (se ovan inlägg 109)

Så objektifiering är alltså inte dåligt?

Att man har sexuella fantasier om andra människor är ofrånkomligt, både män och kvinnor har det.
Citera
2009-02-23, 17:49
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken
Okej. Jag köper det. Det är bara det att du får det att låta som det är något otäckt och förtryckande. Alla har vi ju haft sexfantasier om en annan människa, positiv objektifiering alltså. Kan du inte istället ge ett exempel på objektifiering i sociala sammanhang som skulle vara negativ?

Min bild av (negativ) objektifiering, är att man helt eller delvis "avhumaniserar" en annan människa (vare sig det stannar vid tankar eller leder till handling). Att se en snygg tjej eller kille på en bild och reagera på den, är inte nödvändigtvis objektifiering.
Inte heller att tänka: "wow, henom skulle jag vilja träffa!" och/eller ev. gå fram och ta kontakt.

Att se en avklädd tjej åma sig på motorhuven i en bilreklam, och säga eller tänka: "höhö, ingår bruttan också? Hoppas det!" gränsar till objektifiering. Ett annan banalt exempel är väl: "wow, vilken brud - öh, du kom hit, jag vill snacka med dig, öh, hör du inte? Jävla subba". Eller ta sig fysiska friheter och reagera med ilska eller t om hot om dessa inte besvaras. Som om det var ett föremål eller en docka, utan egna känslor eller viljor eller rättigheter, man har framför sig (klassisk objektifiering). Eller att tända på att den "lilla slynan" i porrfilmen blir behandlad si eller så...
Citera
2009-02-23, 17:54
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Så objektifiering är alltså inte dåligt?

Att man har sexuella fantasier om andra människor är ofrånkomligt, både män och kvinnor har det.

Du kan sova lugnt, finns både positiv och negativ objektifiering.

Gränsen mellan negativ objektifiering och ofredande kan emellertid ibland vara hårfin.

Man gör sina val utan kval...helst.
Citera
2009-02-23, 17:56
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Du kan sova lugnt, finns både positiv och negativ objektifiering.

Gränsen mellan negativ objektifiering och ofredande kan emellertid ibland vara hårfin.

Man gör sina val utan kval...helst.

Jo, när det gäller att ta sig friheter med andras kroppar (exempelvis tafsa olovligen etc.) så är väl många överrens om att det är dåligt.

I så fall delar jag din syn på vad som är bra respektive dålig objektifiering.
Citera
2009-02-24, 00:14
Medlem
obans avatar
Citat:
Min man skulle hellre dött än objektifierat mig när vi träffades fösta gången, det är hans karaktär, och han är ingen ryggradslös liten mes, tvärtom.

Han har haft en harmonisk uppfostran med sunda värderingar och väldigt bra manliga förebilder. Hans sätt att behandla kvinnor är väldigt osvenskt, trots att han är svensk. Han är inte speciellt rik, men har så han klarar sig och lite till, och makten han har är hans egen, och han använder den enbart till att göra bra val, inte för att manipulera andra.

Så din och min definition av vad som ligger i mannens natur skiljer sig naturligtvis med ljusår. Han fungerar som viken vanlig man som helst, har samma drifter och begär, det är mer hur han handskas med dem som tänder mig, än faktumet att han är en man.

Lycka till med din makt och rikedom!

Detta handlar inte om respekt eller hur man behandlar kvinnor. Ser jag en vacker kvinna vill jag instinktivt ligga med henne och det är ingenting jag kan göra nånting åt, även om mitt beteende inte kommer avslöja detta direkt. Din man fungerar på samma sätt, men har inte haft anledning till att visa detta heller. Hur man sedan beter sig är något helt annat. Att du tror att din man är annorlunda än resten av befolkningen är gulligt och inte särskilt förvånande med tanke på hur kvinnor fungerar. Och om det gör dig lycklig så tro vad fan du vill, men i slutändan bidrar alla dessa idiotiska idéer från kvinnor med dålig verklighetsuppfattning till att fördumma samhället. Och det borde bekämpas om något.
Citera
2009-02-24, 10:19
Medlem
moderatswings avatar
OT raderat!
Porrens vara eller icke vara får diskuteras i en annan tråd.

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in