Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Min man skulle hellre dött än objektifierat mig när vi träffades fösta gången, det är hans karaktär, och han är ingen ryggradslös liten mes, tvärtom.
Han har haft en harmonisk uppfostran med sunda värderingar och väldigt bra manliga förebilder. Hans sätt att behandla kvinnor är väldigt osvenskt, trots att han är svensk. Han är inte speciellt rik, men har så han klarar sig och lite till, och makten han har är hans egen, och han använder den enbart till att göra bra val, inte för att manipulera andra.
Så din och min definition av vad som ligger i mannens natur skiljer sig naturligtvis med ljusår. Han fungerar som viken vanlig man som helst, har samma drifter och begär, det är mer hur han handskas med dem som tänder mig, än faktumet att han är en man.
Lycka till med din makt och rikedom!
Är det inte väldigt svenskt, eller iaf vänsterländskt, att just kunna sätta fokus på annat än makt och rikedom som man? Typ familjen. Det är ju inte direkt så att Sverige är det land i världen där mäktiga män - makt - väljer snygga kvinnor - objekt - rakt av, här har vi snarare andra ideal.
Vi har fan skitlåga löneklyftor jämfört med övriga världen, vi har inte alls samma syn på pappa- respektive mammaledighet o.sv. Vi sätter nog fruktansvärt lite vikt vid makt och rikedom, jämfört med andra länder. Vi saknar t.ex polygami bland rika män.
Åk till Asien, Afrika, Mellanöstern eller vart du vill och titta på mannen och kvinnans ställning. Återkom sedan och förklara varför det skulle vara väldigt osvenskt, att inte objektifiera kvinnan...
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Ja, ja, ja, men. Det är klart att det finns kvinnor som inte bryr sig alls om sitt utseende och män som lägger ned halva deras vakna tid på hur de ser ut. Det är klart att det inte finns någon universalsanning och det är att det är individuellt i viss mån. MEN, det råder en större utseende hets för kvinnor eftersom kvinnan ses som ett objekt i högre utsträckning i mannen. Jag har tidigare tagit exempel ifrån media eftersom det är där vår världsbild skapas. Överallt finns hon där bilden av den perfekta kvinnan fotoshoppad och redigerad för att uppnå idealet. Vi blir vare sig vi vill påverkade av denna bild, vissa blir det mer än andra. Vad jag vill komma till är kvinnor bedöms mer efter utseendet än männen som kan komma undan med att vara lite lönnfeta och tunnhåriga medan kvinnor måste rätta til alla fel, är man överviktig så är det ens plikt att banta osv.
Det där är intressant med feminismen.
Ena stunden är den individuella skillnaden större än den kollektiva, varvid man inte kan applicera ett visst tänk. I nästa stund kan man göra tvärt om, då är det plötligt kvinnor som generellt har något. Ska vi inte gå ner på individnivå här? Hrm.
Förövrigt intressant att du som kvinna utifrån din ställning uttalar dig så självsäkert. Killar som inte lever upp till normen om maskulina drag mobbas många gånger sönder under sin uppväxt, klassens lilla kille får stryk som fan och har problem. Idealen finns på båda sidor, bara det att DU främst tar till dig det kvinnliga idealet och ignorerar det manliga. Om du tittar på Sveriges mäktigaste kvinnor, är det fan inte en samling skönheter, utan det är helt vanliga människor liksom - precis som för männen. Jag tycker du snackar bullshit, och jag tänker precis samma sak om jag ser en gravt överviktig kille som om jag ser en gravt överviktig tjej - jag tänker mig ett fetto som borde banta...
Fridamagasin med bilder på killar med perfekta käkben och vältrimmade kroppar riktar sig till trettonåriga brudar som tapetserar rummet med sådana bilder. Men nej, det är klart att de jämnåriga killarna inte jämför sig med dessa? Jag tycker det är en aning naivt, att hävda att det är mer åt ena en andra hållet. Iallafall så grundlöst som du gör det, kom gärna med lite forskning eller något som styrker det du säger - gärna inte något queerfeministiskt eftersom det skjuter sig själv i foten genom att ta generella skillnader som inte alls motsvarar differansen på individnivå... Kan du komma med något sådant? Nej! BULLSHIT.