2009-02-23, 13:00
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Min man skulle hellre dött än objektifierat mig när vi träffades fösta gången, det är hans karaktär, och han är ingen ryggradslös liten mes, tvärtom.

Vad menar du med objektifiering?

Vad är objektifiering och vad är inte objektifiering?

Tycker han att du är snygg? Isåfall, är det objektifiering att tycka att en man/kvinna är visuellt vacker?
Citera
2009-02-23, 13:18
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Behöver det inte vara.
Oftast är ju det manliga idealet att vara smal snarare än stor och biffig då det ofta ses som fult.

Men lite muskler ska man i alla fall ha och vara smal.

Vad menar du med "i regel"? Det finns ju ingen universal sanning kring hur stor utseendepress man känner på sig. Det är individbetingat och finns hos båda könen.
Vissa kvinnor bryr sig inte alls, vissa män bryr sig jättemycket etc.

Titta bara på mig och monti garbi.

Ja, ja, ja, men. Det är klart att det finns kvinnor som inte bryr sig alls om sitt utseende och män som lägger ned halva deras vakna tid på hur de ser ut. Det är klart att det inte finns någon universalsanning och det är att det är individuellt i viss mån. MEN, det råder en större utseende hets för kvinnor eftersom kvinnan ses som ett objekt i högre utsträckning i mannen. Jag har tidigare tagit exempel ifrån media eftersom det är där vår världsbild skapas. Överallt finns hon där bilden av den perfekta kvinnan fotoshoppad och redigerad för att uppnå idealet. Vi blir vare sig vi vill påverkade av denna bild, vissa blir det mer än andra. Vad jag vill komma till är kvinnor bedöms mer efter utseendet än männen som kan komma undan med att vara lite lönnfeta och tunnhåriga medan kvinnor måste rätta til alla fel, är man överviktig så är det ens plikt att banta osv.
Citera
2009-02-23, 13:34
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Min man skulle hellre dött än objektifierat mig när vi träffades fösta gången, det är hans karaktär, och han är ingen ryggradslös liten mes, tvärtom.

Han har haft en harmonisk uppfostran med sunda värderingar och väldigt bra manliga förebilder. Hans sätt att behandla kvinnor är väldigt osvenskt, trots att han är svensk. Han är inte speciellt rik, men har så han klarar sig och lite till, och makten han har är hans egen, och han använder den enbart till att göra bra val, inte för att manipulera andra.

Så din och min definition av vad som ligger i mannens natur skiljer sig naturligtvis med ljusår. Han fungerar som viken vanlig man som helst, har samma drifter och begär, det är mer hur han handskas med dem som tänder mig, än faktumet att han är en man.

Lycka till med din makt och rikedom!

Är det inte väldigt svenskt, eller iaf vänsterländskt, att just kunna sätta fokus på annat än makt och rikedom som man? Typ familjen. Det är ju inte direkt så att Sverige är det land i världen där mäktiga män - makt - väljer snygga kvinnor - objekt - rakt av, här har vi snarare andra ideal.

Vi har fan skitlåga löneklyftor jämfört med övriga världen, vi har inte alls samma syn på pappa- respektive mammaledighet o.sv. Vi sätter nog fruktansvärt lite vikt vid makt och rikedom, jämfört med andra länder. Vi saknar t.ex polygami bland rika män.

Åk till Asien, Afrika, Mellanöstern eller vart du vill och titta på mannen och kvinnans ställning. Återkom sedan och förklara varför det skulle vara väldigt osvenskt, att inte objektifiera kvinnan...

Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Ja, ja, ja, men. Det är klart att det finns kvinnor som inte bryr sig alls om sitt utseende och män som lägger ned halva deras vakna tid på hur de ser ut. Det är klart att det inte finns någon universalsanning och det är att det är individuellt i viss mån. MEN, det råder en större utseende hets för kvinnor eftersom kvinnan ses som ett objekt i högre utsträckning i mannen. Jag har tidigare tagit exempel ifrån media eftersom det är där vår världsbild skapas. Överallt finns hon där bilden av den perfekta kvinnan fotoshoppad och redigerad för att uppnå idealet. Vi blir vare sig vi vill påverkade av denna bild, vissa blir det mer än andra. Vad jag vill komma till är kvinnor bedöms mer efter utseendet än männen som kan komma undan med att vara lite lönnfeta och tunnhåriga medan kvinnor måste rätta til alla fel, är man överviktig så är det ens plikt att banta osv.

Det där är intressant med feminismen.
Ena stunden är den individuella skillnaden större än den kollektiva, varvid man inte kan applicera ett visst tänk. I nästa stund kan man göra tvärt om, då är det plötligt kvinnor som generellt har något. Ska vi inte gå ner på individnivå här? Hrm.

Förövrigt intressant att du som kvinna utifrån din ställning uttalar dig så självsäkert. Killar som inte lever upp till normen om maskulina drag mobbas många gånger sönder under sin uppväxt, klassens lilla kille får stryk som fan och har problem. Idealen finns på båda sidor, bara det att DU främst tar till dig det kvinnliga idealet och ignorerar det manliga. Om du tittar på Sveriges mäktigaste kvinnor, är det fan inte en samling skönheter, utan det är helt vanliga människor liksom - precis som för männen. Jag tycker du snackar bullshit, och jag tänker precis samma sak om jag ser en gravt överviktig kille som om jag ser en gravt överviktig tjej - jag tänker mig ett fetto som borde banta...

Fridamagasin med bilder på killar med perfekta käkben och vältrimmade kroppar riktar sig till trettonåriga brudar som tapetserar rummet med sådana bilder. Men nej, det är klart att de jämnåriga killarna inte jämför sig med dessa? Jag tycker det är en aning naivt, att hävda att det är mer åt ena en andra hållet. Iallafall så grundlöst som du gör det, kom gärna med lite forskning eller något som styrker det du säger - gärna inte något queerfeministiskt eftersom det skjuter sig själv i foten genom att ta generella skillnader som inte alls motsvarar differansen på individnivå... Kan du komma med något sådant? Nej! BULLSHIT.
Senast redigerad av Dr.Jekyll 2009-02-23 kl. 13:42.
Citera
2009-02-23, 13:55
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Är det inte väldigt svenskt, eller iaf vänsterländskt, att just kunna sätta fokus på annat än makt och rikedom som man? Typ familjen. Det är ju inte direkt så att Sverige är det land i världen där mäktiga män - makt - väljer snygga kvinnor - objekt - rakt av, här har vi snarare andra ideal.

Vi har fan skitlåga löneklyftor jämfört med övriga världen, vi har inte alls samma syn på pappa- respektive mammaledighet o.sv. Vi sätter nog fruktansvärt lite vikt vid makt och rikedom, jämfört med andra länder. Vi saknar t.ex polygami bland rika män.

Vad vet jag? Känns mer berättigat att på ditt sätt argumentera med oban.

Citat:
Ursprungligen postat av oban
Har aldrig riktigt förstått allt trams om objektifiering av kvinnor heller utan ser det som ett desperat försök av svagsinta stackare att förändra verkligheten utifrån hur man önskade att den såg ut. I grunden handlar detta fenomen som vanligt om kvinnors oförmåga att tänka logiskt och att man ofta tar till känsloargument, gärna sprungna ur oförmågan att acceptera verkligheten för vad den är. Detta gör tyvärr att samhällsutvecklingen ibland ser ut att gå bakåt när kvinnor ska vara med och utforma den. Jag är mer förvånad över att så få väljer att gå emot dessa knäppskallar och deras vansinniga idéer.

Det ligger i mannens natur att objektifiera vackra kvinnor på samma sätt som det ligger i kvinnans natur att uppskatta makt och rikedom hos män. Detta har varit allmänt känt så länge någon kan minnas trots allt jävla svammel på senare tid från idioter som av nån anledning vägrar inse detta.
Citera
2009-02-23, 14:03
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vad menar du med objektifiering?

Vad är objektifiering och vad är inte objektifiering?

Tycker han att du är snygg? Isåfall, är det objektifiering att tycka att en man/kvinna är visuellt vacker?

Andra tyckte han var snygg, själv såg jag inte "snyggheten" för hans intellekt och existens spärrade vägen, men idag, visst tycker jag han är snygg.

Objektifiering är en handling, som innebär att man reducerar en person till ett passivt föremål, istället för en egen handlande aktör. Enklare blr det inte.
Citera
2009-02-23, 14:13
Medlem
Citat:
Andra tyckte han var snygg, själv såg jag inte "snyggheten" för hans intellekt och existens spärrade vägen, men idag, visst tycker jag han är snygg.

Objektifiering är en handling, som innebär att man reducerar en person till ett passivt föremål, istället för en egen handlande aktör. Enklare blr det inte.
Kan det inte vara friskt att i en relation kunna pendla mellan rollerna? Flyta mellan att se någon som objekt och subjekt? Spännande, ombyte förnöjer. De flesta kvinnor skulle bli galna om män inte såg dem som sexualobjekt, åtrådde dem, kastade lystna blickar, visade sin attraktion, bekräftade kvinnan för hennes skönhet.
Kvinnans liv skulle bli väldigt mycket besvärligare om hon inte attraherade mannen sexuellt, stod i centrum för hans längtan och åtrå. Det förstår du när du blivit stor flicka.
Citera
2009-02-23, 14:19
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Kan det inte vara friskt att i en relation kunna pendla mellan rollerna? Flyta mellan att se någon som objekt och subjekt? Spännande, ombyte förnöjer. De flesta kvinnor skulle bli galna om män inte såg dem som sexualobjekt, åtrådde dem, kastade lystna blickar, visade sin attraktion, bekräftade kvinnan för hennes skönhet.
Kvinnans liv skulle bli väldigt mycket besvärligare om hon inte attraherade mannen sexuellt, stod i centrum för hans längtan och åtrå. Det förstår du när du blivit stor flicka.

Mitt liv roterar inte runt sex, som ditt, och jag förstår att din könsdrift ligger bakom många av dina inlägg, det är mer än uppenbart.
Citera
2009-02-23, 14:21
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
1.Det är just det jag menar att kvinnors självkänsla undermineras av utseendehetsen. Redan som små piskas vi att jämföra oss med varandra, att Lisa hon är så söt med nätt figur och har så vackert leende medan Sara har tunt hår och är kobent. Det finns mediateorier där det diskuteras hur media fungerar på människor och då har vi just den där spegelteorin att medierna uppvisar en bild av verkligheten om än vind och skev och sen finns det teorier som talar om images of women, symbols of reality där det vi ser som avporträtteras är bara en fiktiv version av verligheten som vilken roman eller film som helst.

Det var intressant men inte riktigt svar på frågan. Att vi har bilder som visar hur man "bör" se ut måste ju inte betyda att man måste vara osjälvständig. Det ena är ju bara en kulturell idealbild, medan de senare kan vara en konsekvens av en korrupt filosofi.

Citat:
Bilden är falsk och inte äkta. För var har vi då den äkta bilden av kvinnan?

Det kanske inte måste finnas en korrekt bild. Varför är din bild mer rätt än andras, och varför inte acceptera alla bilder?
Citat:
2.Okej du skulle kunna få höra en hel svada om just detta synliggörande av makstrukter som jag menar. Nummer ett, vi lever i ett patriarkat då waspen är norm (whitianglosaxianstraightprotestant). Som föregående talare har påpekat så porträtteras männen i media som aktiva, de är där i egenskaper av att de uträttar något medan kvinnor finns på bilderna som estetisk utfyllnad. Det är männen som sitter på flesta maktpostioner i samhället där beslut fattas.

Men vi har ju också en mediakultur och pk-ism som säger att det är helt ok att diskriminera just "waspen" för att den anses dominera. Detta har väl t.ex Per Ström varit inne på när det gäller feminismen? Det är ju t.ex pk att förlöjliga män och spela på fördomar om män i reklam, men inte att förlöjliga kvinnor.

Citat:
Vad blir nästa steg att tillsätat felr kvinnor i maktpositioner t ex.

Så vi ska inte respektera företagares rätt att bestämma i sitt eget företag? Ska jag inte få välja en man till mitt företags styrelse om jag vill ha just den personen?

Citat:
3. Det säger sig självt att stausen är lägre för kvinnan.

I så fall hade väl alla tyckt att det är så? Att något säger sig självt brukar man ju dra till med när man har en förutfattad mening som man inte kan försvara på rationella grunder.

Pengar är ju inte allt. När det gäller sex är förhållandet det omvända (vilket märks tydligast på hur vi väljer partner och inom prostitutionen). Hur kan vi veta att män har mer status? Jag ser inget mönster som har med just kön att göra. Däremot samhällsklass, utbildning, hudfärg, utseende, etc.
Citera
2009-02-23, 14:21
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Citat:
Vad vet jag? Känns mer berättigat att på ditt sätt argumentera med oban.
Nej jag vände mig mot ditt använde av osvensk, när han låter ytterst svensk - ur ett internationellt perspektiv. Jag är bara lack på att leva i typ världens mest jämstälda land och hör genustokar snacka om osvenskhet som något positivt...
Citera
2009-02-23, 15:39
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jekyll
Nej jag vände mig mot ditt använde av osvensk, när han låter ytterst svensk - ur ett internationellt perspektiv. Jag är bara lack på att leva i typ världens mest jämstälda land och hör genustokar snacka om osvenskhet som något positivt...

Du ser det från ett internationellt perspektiv, jag från ett nationellt, svårare än så är det inte.

Förstår att du är lack, finns många i-landsproblem att fokusera på om man har tid.
Citera
2009-02-23, 15:55
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Du ser det från ett internationellt perspektiv, jag från ett nationellt, svårare än så är det inte.

Förstår att du är lack, finns många i-landsproblem att fokusera på om man har tid.

På vilket sätt skulle det skada Sverige och om man byter perspektiv en stund?

Kan försäkra dig att det är till stor hjälp.. Och annat perspektiv kan man få på saker om man bår i ett multikulturellt ghetto oxå.
Citera
2009-02-23, 17:11
Medlem
Citat:

Kan du ge några konkreta exempel på denna handling?
Jag förstår inte det här med passivt. Om jag står i baren och betraktar en tjej på dansgolvet och beundrar hennes sexiga kropp, har jag reducerat henne då? Blir hon då ett passivt föremål i mina ögon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in