2009-02-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Problemet är väl objektifieringen av kvinnor i det offentliga rummet. Lite och överallt finns ofta reklam i form av lättklädda kvinnor som leder in tankarna på sex. Män blir inte objektifierade på sama sätt. Klart att man har rätt att åtrå det andra könet och tända på fysiska attribut. Men feminsimen är ju inne på att få bort den här ständiga objektifieringen av kvinnor som återkommer överallt. Feminsimen är för att stärka kvinnans position som en jämlike til mannen rent intellktuellt sett och få bort stämpeln som onaniobjekt.

Tack, det var exakt den här typen av svar jag var ute efter. Sakligt och utan påhopp.

Jag anser att jag kan se kvinnan som onaniobjekt och intellektuell jämlike på samma gång. Det ena måste inte utesluta det andra. Om jag lyssnar på en inspirerande kvinnlig föreläsare som råkar vara vacker så kan jag både tycka hon har fantastiska idéer och beundra henne som människa, samtidigt som jag vill ta henne hårt bakifrån.
Citera
2009-02-22, 18:35
Medlem
Citat:
Tyvärr är det ju så att bilden av underklädesmodellen påverkar andras syn av dig. De jämför din kropp med idealkroppen och konstaterar att du exemplevis har för små bröst eller för breda höfter. Denna syning av sömmarna råkar inte män ut för på samma sätt. Sorgligt men sant så är det såhär att kvinnor bedöms och granskas efter sitt yttre i mycket högre utsräckning än männen.
Det tycker jag inte är sant, män bedöms mer och mer efter sitt yttre i samband med att kvinnan blivit ekonomiskt oberoende mannen. Hudvårdsprodukter för män, smink, skönhetsvård, vältrimmade kroppar är det som gäller. Ska man förbjuda män att bli kåta på vackra, perfekta kvinnokroppar? Hur skulle det gå till rent praktisk? Varför kräver kvinnor att män ska försaka sin sexualitet? Vi har verkligen inte ett samhällsklimat som kräver att kvinnor ska försaka sin sexualitet. Om ett fåtal kvinnor har problem med grundläggande livsförhållanden då får de ha det. Det stör dem och ingen annan.
Citera
2009-02-22, 18:38
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf bittler
Man objektifierar både män och kvinnor i reklam, vilket jag inte ser något fel i. Detta är den del av feminismen som är mest skrämmande, man vill gå in och tvinga företag att göra olika saker för att främja jämställdheten. Företag är privata och bör således styras efter ägarens gottfinnande.

Kvinnor kommer alltid vara onani objekt för män, det är nog väldigt svårt att ändra på.

Ja men det feminsimen vill ändra på är våran uppfattning om kvinnan att hon främst ska vara vacker att se på och sen är det av mindre vikt att hon har något bakom pannbenet. Media är med och skapar större delen av en människas världsbild och om vi får bort sexualiseringen av det offentliga rummet där den nakna kvinnokroppen är representerad så leder det till att kvinnan vinner status på mansdominerade områden. Hur vi ska gå väga till att uppnå detta kan ju diskuteras. Jag tycker att man ska börja med att ha någon form av jämställdhetsundervisning i skolan då man diskuterar orättvissor mellan könen. Företagen gör ju som de vill , det är ju klart att inte staten ska gå in med en sorts censur utom i extremfall vilket sköts så bra av en viss instans men man kan ju önska att företagen ändå är medvetna om vilken sexistisk propaganda de basunerar ut.
Citera
2009-02-22, 18:39
Medlem
BB1s avatar
Citat:
Tyvärr är det ju så att bilden av underklädesmodellen påverkar andras syn av dig. De jämför din kropp med idealkroppen och konstaterar att du exemplevis har för små bröst eller för breda höfter. Denna syning av sömmarna råkar inte män ut för på samma sätt. Sorgligt men sant så är det såhär att kvinnor bedöms och granskas efter sitt yttre i mycket högre utsräckning än männen.
Jag håller inte med. Folk vet ju att alla ser olika ut, men det var inte det jag menade, jag menade onaniobjekt. Alla ses inte som onaniobjekt bara för att vissa i reklamen gör det.
Citera
2009-02-22, 18:46
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken
Tack, det var exakt den här typen av svar jag var ute efter. Sakligt och utan påhopp.

Jag anser att jag kan se kvinnan som onaniobjekt och intellektuell jämlike på samma gång. Det ena måste inte utesluta det andra. Om jag lyssnar på en inspirerande kvinnlig föreläsare som råkar vara vacker så kan jag både tycka hon har fantastiska idéer och beundra henne som människa, samtidigt som jag vill ta henne hårt bakifrån.

Men herregud! Måste du gå in på dina sexuella fantasier. Jag tror inte riktigt att du skulle ta en föreläsare i genusvetenskap, som såg ut som Victoria Silvstedt eller Pamela Anderson, på allvar. Du skulle nog mest tänka påådet sistnämda hur du tar denne kvinna bakifrån. Och det är väl just det som är kruxet att männen mest tänker med kuken. Det tycker jag farmkommer tydligt i ditt inlägg.
Citera
2009-02-22, 18:52
Medlem
Citat:
Men herregud! Måste du gå in på dina sexuella fantasier. Jag tror inte riktigt att du skulle ta en föreläsare i genusvetenskap, som såg ut som Victoria Silvstedt eller Pamela Anderson, på allvar. Du skulle nog mest tänka påådet sistnämda hur du tar denne kvinna bakifrån. Och det är väl just det som är kruxet att männen mest tänker med kuken. Det tycker jag farmkommer tydligt i ditt inlägg.

Jag är ledsen om du tog illa vid dig, men jag ville på ett ärligt sätt illustrera en mans tankegångar utan censur.

Varför skulle jag inte kunna ta en exceptionellt vacker föreläsare på allvar? Som sagt. Det ena utesluter inte det andra.
Citera
2009-02-22, 18:58
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
Det tycker jag inte är sant, män bedöms mer och mer efter sitt yttre i samband med att kvinnan blivit ekonomiskt oberoende mannen. Hudvårdsprodukter för män, smink, skönhetsvård, vältrimmade kroppar är det som gäller. Ska man förbjuda män att bli kåta på vackra, perfekta kvinnokroppar? Hur skulle det gå till rent praktisk? Varför kräver kvinnor att män ska försaka sin sexualitet? Vi har verkligen inte ett samhällsklimat som kräver att kvinnor ska försaka sin sexualitet. Om ett fåtal kvinnor har problem med grundläggande livsförhållanden då får de ha det. Det stör dem och ingen annan.

Jag har inte sagt att vi ska inskränka på någons frihet och tala om vad man får fantisera om. Det handlar om den är utvecklingen av det ytliga och substanslösa i media då det bara handlar om yta, hur man ser ut, bantning och träning och solande vilket såklart omfattar båda könen men i högre grad kvinnan, det måste du väl ändå hålla med om. Visst har utvecklingen i utseendefixeringen även handlat om män mer och mer men de är fortfarande ljusår efter hur kvinna jämt ska sträva efter den perfekta kroppen och utseeendet. Det finns killtidningar som Moore, Café och Slitz som är öppet sexistiska. Nakna kvinnor i porrposer på omslaget. Beträffande tjejtidningar som veckoRevyn, Cosmopolitan och Damernas värld är också kvinnor på framsidan fast mer påklädda och inte med samma sexuella framtoning. Men likförbannat är det objekt! Säger inte detta något summa summarum. KVINNAN ÄR OBJEKTIFIERAD!!!!
Det handlar inte om att män ska försaka sin sexualitet. Det handlar om att kvinnor ska få makten av sina egna kroppar och inte skadas av allt som den starka objektifieringen av kvinnan medför.
Citera
2009-02-22, 19:07
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BB1
Jag håller inte med. Folk vet ju att alla ser olika ut, men det var inte det jag menade, jag menade onaniobjekt. Alla ses inte som onaniobjekt bara för att vissa i reklamen gör det.

Nej det är klart att alla inte ser alla kvinnor som onaniobjekt. Kanske inte så många går igång på Gudrun Schyman rent sexuellt utan de lyssnar faktiskt till vad hon har att säga. Det jag menar är att vi är stark påverkade av medias bild av kvinnan. Det är det jag vill få fram.
Citera
2009-02-22, 19:09
Medlem
moderatswings avatar
Citat:

På vilket sätt är detta enbart ett kvinnoproblem? Det finns nog gott om män som också vill ha en snyggare kropp.

Vad menar du med att kvinnor bedöms efter sitt yttre?
Tror du blandar ihop lite. När du tittar på underklädesmodellerna så är det kvinnor som valts ut för sitt utseende precis som de manliga underklädesmodellerna valts ut för sina utseenden.
Enligt nedanstående exempel skulle ju ett visst yttre vara dåligt för kvinnan och således något som inte borde vara eftersträvansvärt.

Citat:

Enligt studier så tänker män och kvinnor lika ofta på sex. Så i en föreläsningssal är det lika stor sannolikhet att de kvinnliga lyssnarna har sexuella fantasier som att de manliga har det.

Finns det fortfarande människor med 1800-talssyn om att kvinnor inte har en sexualitet?
Citera
2009-02-22, 19:12
Medlem
moderatswings avatar
Citat:
Beträffande tjejtidningar som veckoRevyn, Cosmopolitan och Damernas värld är också kvinnor på framsidan fast mer påklädda och inte med samma sexuella framtoning. Men likförbannat är det objekt! Säger inte detta något summa summarum. KVINNAN ÄR OBJEKTIFIERAD!!!!

Vad gör kvinnorna till objekt?
Är man objektifierad om man porträtteras på bild?

Män förekommer för övrigt oftare än kvinnor på bild i media.
Citera
2009-02-22, 19:15
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken
Jag är ledsen om du tog illa vid dig, men jag ville på ett ärligt sätt illustrera en mans tankegångar utan censur.

Varför skulle jag inte kunna ta en exceptionellt vacker föreläsare på allvar? Som sagt. Det ena utesluter inte det andra.

Nja, jag vet inte vad jag ska säga. Det är väl klart att jag som kvinna har haft fantasier om manliga föreläsare och samtidigt lyssnat till det han lärt ut.
Vi är väl ganska lika där antar jag! Det finns ju trots allt en otrolig dynamik mellan män och kvinnor som är häftig. Som sagt så är ju sexualiteten fri och man ska ha rätt att tända på vackra kroppar och attraktiva utseenden. Grejen är ju att den att objektifieringen av kvinnan har ju gått överstyr och kvinnan blir liksom avklädd i första hand än att bli tagen på allvar om man ska hårdra det hela.
Citera
2009-02-22, 19:20
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderatswing
Vad gör kvinnorna till objekt?
Är man objektifierad om man porträtteras på bild?

Män förekommer för övrigt oftare än kvinnor på bild i media.

Jag vet var du vill komma, herr secret-agenda!

Vi talar sexobjektifiering här, inte objektifiering och porträttfotografering

Men snyggt försök ändå..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in