2009-02-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspojken
Nej, inte ett enda faktist. Borde jag det?

Två vuxna människor blir kåta på varann och går hem för att ägna sig åt lite härligt kravlöst sex. Sympatiskt? Absolut!

Fel, hennes agerande är frigjort medans ditt spermatunnande helt klart är osympatiskt och förtryckande. Trodde du förstått den feministiska retoriken nu?

Håller i övrigt med dig, vuxna människor får väl knulla vem dem vill på vilka grunder dem vill förutsatt att båda är med på det.
Citera
2009-02-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jag ser inga problem med detta..
Även om du tar till dig vad kvinna säger och behandlar henne som en jämlike så kan man ju inte hjälpa att man är en människa med med allt var det innebär.

Jag själv reagera ju likdant om jag ser en attraktiv hunk.. Även om vi har ett givande samtal om den globala finanskrisen så kan jag tyvärr inte hjälpa att man kan tänka till efteråt: "Är han lika bra i sängen som på att ha en givande diskussion om den globala finanskrisen?"
En viss objektfiering finns och kommer alltid att finnas.

Den objektfieringen (även av vissa kroppsdelar) jag vänder mig emot är när man använder kvinnor och män i olika sammanhang på ett felaktigt sätt..
Som en reklam jag såg om någon herrparfym och de hade klippt ned mannen så man fick närbild på enbart snoppen (under kallingarna) och bröstkorgen..
Eller när man använder halvklädda kvinnor i utmanade pose för att sälja fälgar..

Tack för ett sakligt bemötande! Jag kan känna viss sympati för att kvinnor upplever det stressande att se perfekta, retuscherade fitnesskroppar överallt i reklam och annan media, men personligen tycker jag bara vackar kroppar är trevliga att titta på. Ögongodis helt enkelt.
Citera
2009-02-22, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BB1
Jaha okej, då vet vi... Vad ville du egentligen ha svar på med din trådstart? Du frågar varför det är ett problem, sen nämner du att du redan vet och har förståelse för varför det är ett problem för vissa, sedan säger du att du tycker att det är trevligt. Du vet att det är ett problem för vissa och även varför och du har förståelse för det men eftersom att du tycker att det är trevligt så är det inget problem och därför gjorde du denna superduper smarta trådstart.
I din värld är det inget problem, i andras är det det. detsamma gäller svälten i Afrika.

Förstår inte varför du tror att världen skulle anpassas efter dig.. "själv tycker jag bara det är trevligt att titta på".. döööh

Hur kan det va ett problem lixom bah, det e ju inte det för mig

jag jag jag.. jag har en empatistörning och är socialt handikappad och oförmögen att sätta mig in i andras situation.

Jag heter kalaspojken och jag e så jävla smart asså

Vet du vad, din svettiga torpare, gå tillbaka till jobbet ditt och gör det du kan.
Du skulle själv tjäna på att skärpa till tonen och nivån. Varför skulle världen anpassas efter dina behov då? Eller sexualrädda kvinnors behov? Kalaspojken har aldrig bett om att världen ska anpassas efter hans behov. Han lever i den och konstaterar att han njuter av att se kvinnor som sexobjekt ibland, helt harmlöst. De kvinnor som har problem med det får hålla sig inomhus eller varför inte en feministisk koloni någonstans i norrland dit friska mäns lystna blickar inte når?
Citera
2009-02-22, 17:44
Medlem
Citat:
Men hörru, efterblivne människa. Han frågar varför det är ett problem, nämner sedan att han redan vet varför det är det för vissa och att han själv tycker det är ok. Vad i helvete vill han komma fram till?

Det är som att ställa en fråga om varför svälten i afrika är ett problem och sen säga, men själv tycker jag det är gött med pengar.
Han skrev att han kunde ha VISS sympati att det kunde vara stressande med retuscherade perfekta kvinnokroppar i media för kvinnor, inte att det skulle vara fel att han njuter av att se kvinnan som sexobjekt. Det är en väldig skillnad.
Citera
2009-02-22, 17:45
Medlem
Solbeas avatar
Problemet är väl objektifieringen av kvinnor i det offentliga rummet. Lite och överallt finns ofta reklam i form av lättklädda kvinnor som leder in tankarna på sex. Män blir inte objektifierade på sama sätt. Klart att man har rätt att åtrå det andra könet och tända på fysiska attribut. Men feminsimen är ju inne på att få bort den här ständiga objektifieringen av kvinnor som återkommer överallt. Feminsimen är för att stärka kvinnans position som en jämlike til mannen rent intellktuellt sett och få bort stämpeln som onaniobjekt.
Citera
2009-02-22, 17:45
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fateless
Håller i övrigt med dig, vuxna människor får väl knulla vem dem vill på vilka grunder dem vill förutsatt att båda är med på det.

..och dessutom tycker illa om varandra, som TS nämde, käckt!
Citera
2009-02-22, 17:50
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea
Problemet är väl objektifieringen av kvinnor i det offentliga rummet. Lite och överallt finns ofta reklam i form av lättklädda kvinnor som leder in tankarna på sex. Män blir inte objektifierade på sama sätt. Klart att man har rätt att åtrå det andra könet och tända på fysiska attribut. Men feminsimen är ju inne på att få bort den här ständiga objektifieringen av kvinnor som återkommer överallt. Feminsimen är för att stärka kvinnans position som en jämlike til mannen rent intellktuellt sett och få bort stämpeln som onaniobjekt.

Och hur många här inne tror du förstår detta? 3 - 4st på sin höjd inkl. mig.

Spänn fast dig och räkna med grova påhopp
Citera
2009-02-22, 18:06
Medlem
monti garbis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
de kanse finns en viss skillnad i alla fall. en passiv man bllir på något sätt löjlig.

Där har du fel, många kvinnor kan se en passiv man som oerhört lockande.
Citera
2009-02-22, 18:11
Medlem
Citat:
Jaha okej, då vet vi... Vad ville du egentligen ha svar på med din trådstart? Du frågar varför det är ett problem, sen nämner du att du redan vet och har förståelse för varför det är ett problem för vissa, sedan säger du att du tycker att det är trevligt. Du vet att det är ett problem för vissa och även varför och du har förståelse för det men eftersom att du tycker att det är trevligt så är det inget problem och därför gjorde du denna superduper smarta trådstart.
I din värld är det inget problem, i andras är det det. detsamma gäller svälten i Afrika.

Förstår inte varför du tror att världen skulle anpassas efter dig.. "själv tycker jag bara det är trevligt att titta på".. döööh

Hur kan det va ett problem lixom bah, det e ju inte det för mig

jag jag jag.. jag har en empatistörning och är socialt handikappad och oförmögen att sätta mig in i andras situation.

Jag heter kalaspojken och jag e så jävla smart asså

Vet du vad, din svettiga torpare, gå tillbaka till jobbet ditt och gör det du kan.

Haha, tack för dagens garv!

Jag ställde frågan om det ansågs vara skapandet av ideal som var boven. Jag misstänkte att det var en bit av pusslet, men trodde samtidigt att objektifieringsfrågan hade en bredare problematik än så.

Jag var själv överviktig under min tonårstid och avskydde min kropp. Det var ett helvete.
Nu är det dock ganska många år sen och jag kan inte längre relatera till den känslan. Det finns helt enkelt inte i min värlsbild att må dåligt av att se vackra kroppar i media, men jag är medveten om att det är ett problem för många.
Citera
2009-02-22, 18:13
Medlem
BB1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monti garbi
Och hur många här inne tror du förstår detta? 3 - 4st på sin höjd inkl. mig.

Spänn fast dig och räkna med grova påhopp
Som jag ser det kan man skilja på person och person. Den kvinnan som är halvnaken på reklamen är ju inte jag, alltså påverkar det inte andras syn av mig. Visst skulle det vara kul om fler vore mer än onaniobjekt, om fler inte ville vara onaniobjekt och inte ville objektifiera andra som onaniobjekt. Det är inget man kan förvänta sig när det kommer till primitiva varelser utan djup. Men jag tycker inte underklädesmodeller för H&M ser ut som onaniobjekt, sen om vissa ser dem så, så är det deras ensak. Det är oftast stilfulla bilder man ser ute på stan.
Citera
2009-02-22, 18:21
Medlem
Adolf bittlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solbea

Man objektifierar både män och kvinnor i reklam, vilket jag inte ser något fel i. Detta är den del av feminismen som är mest skrämmande, man vill gå in och tvinga företag att göra olika saker för att främja jämställdheten. Företag är privata och bör således styras efter ägarens gottfinnande.

Kvinnor kommer alltid vara onani objekt för män, det är nog väldigt svårt att ändra på.
Citera
2009-02-22, 18:24
Medlem
Solbeas avatar
Citat:
Som jag ser det kan man skilja på person och person. Den kvinnan som är halvnaken på reklamen är ju inte jag, alltså påverkar det inte andras syn av mig. Visst skulle det vara kul om fler vore mer än onaniobjekt, om fler inte ville vara onaniobjekt och inte ville objektifiera andra som onaniobjekt. Det är inget man kan förvänta sig när det kommer till primitiva varelser utan djup. Men jag tycker inte underklädesmodeller för H&M ser ut som onaniobjekt, sen om vissa ser dem så, så är det deras ensak. Det är oftast stilfulla bilder man ser ute på stan.

Tyvärr är det ju så att bilden av underklädesmodellen påverkar andras syn av dig. De jämför din kropp med idealkroppen och konstaterar att du exemplevis har för små bröst eller för breda höfter. Denna syning av sömmarna råkar inte män ut för på samma sätt. Sorgligt men sant så är det såhär att kvinnor bedöms och granskas efter sitt yttre i mycket högre utsräckning än männen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in