2009-10-10, 16:38
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NumeroUno
När jag läser personliga brev tittar jag alltid på om den sökande ansträngt sig och riktat brevet mot tjänsten han/hon söker. Det är väldigt lätt att se om man utgått från en mall som man anpassat genom att byta ut några ord och formuleringar. Såna ansökningar kastar jag av princip. Varenda människa utger sig för att vara social, stresstålig, utåtriktad osv. Det viktiga är att förstå vilken tjänst man söker och förklara varför jag ska ta mig tid att kalla till en intervju.

Härligt! Så företaget du rekryterar för får inte nödvändigtvis den bäst kvalificerade personen, utan möjligen den som lagt ner mest arbete på sin ansökan?

När man sköter en rekrytering måste väl målsättningen vara att hitta den som kommer vara bäst på jobbet snarare än den som är bäst på att skriva ansökningar, eller? (Undantaget är väl ett jobb som går ut på att skriva ansökningar...)
Citera
2009-10-11, 12:04
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Härligt! Så företaget du rekryterar för får inte nödvändigtvis den bäst kvalificerade personen, utan möjligen den som lagt ner mest arbete på sin ansökan?

När man sköter en rekrytering måste väl målsättningen vara att hitta den som kommer vara bäst på jobbet snarare än den som är bäst på att skriva ansökningar, eller? (Undantaget är väl ett jobb som går ut på att skriva ansökningar...)
Med tanke på hur många ansökningar man får är det inte svårt att hitta kvalificerade människor. Självklart kommer de personer jag kallar till intervju bli dom som lagt ner arbete på sin ansökan.
Citera
2009-10-11, 12:19
Medlem
Nu är detta iofs personligabrevtråden, men jag hittade ingen cvtråd så jag kör här.

Är mitt CV bra? Vad bör jag ändra på? Vill verkligen ha jobb så vill ha ett perfekt CV.

Här kan ni läsa mitt CV: http://pastebay.com/60465

Ser betydligt snyggare ut i Word, men detta är innehållet iaf
Citera
2009-10-11, 13:07
Medlem
grals avatar
Citat:
Med tanke på hur många ansökningar man får är det inte svårt att hitta kvalificerade människor. Självklart kommer de personer jag kallar till intervju bli dom som lagt ner arbete på sin ansökan.

Det är säkert sant och nöjer du dig med att hitta "kvalificerade människor" så fungerar din metod att av princip(!) slänga ansökningar som baserats på en mall säkert ok. Ett annat sätt är väl att slumpmässigt slänga 50% av alla ansökningar du får utan att titta på dem. om du bara får tillräckligt många så kommer du rent statistiskt säkert hitta "kvalificerade människor" i de som är kvar. Om du och ditt företag dock är intresserade av de bäst kvalificerade så funkar din metod antagligen mindre bra eftersom de bäst kvalificerade kan ha använt en mall! Du måste fråga dig själv vad ditt mål med din rekrytering är. Att hitta någon eller att hitta den bästa!

Jag börjar också förstå att du tycker det är självklart att de personer du kallar till intervju blir dom som lagt ner arbete på sin ansökan. Jag misstänker att du med "lagt ner arbete" menar lagt ner mycket (mest?) eller märkbart mer arbete på sin ansökan än övriga? Alla har ju lagt ner något arbete. För mig är det dock självklart att de personer jag kallar till en intervju är de som jag anser vara bäst lämpade och mest kvalificerade för jobbet jag rekryterar till.
Citera
2009-10-11, 13:25
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Jag börjar också förstå att du tycker det är självklart att de personer du kallar till intervju blir dom som lagt ner arbete på sin ansökan. Jag misstänker att du med "lagt ner arbete" menar lagt ner mycket (mest?) eller märkbart mer arbete på sin ansökan än övriga? Alla har ju lagt ner något arbete. För mig är det dock självklart att de personer jag kallar till en intervju är de som jag anser vara bäst lämpade och mest kvalificerade för jobbet jag rekryterar till.
Det handlar inte om att ha lagt ner "mest" arbete på sitt brev utan att man lagt ner arbete överhuvudtaget. Söker man en tjänst borde ens ambition vara att väcka mitt intresse. Formuleringen att jag av princip slänger ansökningar var aningen överdriven men en hel del man läser är sånt uppenbart skräp så att man inte vet om man ska skratta eller gråta.
Citera
2009-10-11, 13:51
Medlem
grals avatar
Citat:
Det handlar inte om att ha lagt ner "mest" arbete på sitt brev utan att man lagt ner arbete överhuvudtaget. Söker man en tjänst borde ens ambition vara att väcka mitt intresse. Formuleringen att jag av princip slänger ansökningar var aningen överdriven men en hel del man läser är sånt uppenbart skräp så att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Det håller jag med dig om, och jag gråter nog oftare än jag skattar. Men problemet är just det där med att väcka intresse. Det är otroligt svårt att veta vad som väcker just ditt intresse (eller mitt, för jag vill också ha "intressanta" ansökningar i ett format jag gillar). Eftersom alla vill ha olika saker (inom rimliga gränser) så kan man inte alltid förvänta sig att man får en ansökan i ett format man gillar. Eller snarare, och jag tror det är det här jag försöker säga, man bör vara försiktig med att likställa rätt format med bra kandidat! En mall kan fungera alldeles utmärk om den är välskriven och relevant, även om det framgår att det är en mall som används.
Citera
2009-10-11, 14:12
Medlem
Ferres avatar
Hur ser detta ut?

Jag har nu förhoppningsvis gjort klart mitt Personliga brev.
Hur ser det ut nu?

Citat:
Hej!

Mitt namn är Lolita Snygg och är 99 år gammal. Jag läser (siffra)e året på lärosäte, och bor nu hemma med mina föräldrar

Jag är intresserad av att arbeta extra i kassan kvällar och helger hos er. En tjänst i butiken passar mig bra eftersom jag tycker det är kul att träffa nya människor och att hjälpa till.

Jag är en mycket öppen och vänlig person som gillar att träffa nya människor och nya kunder. Jag har mycket lätt att hålla en dialog med folk och att arbeta självständigt. Jag är en dynamisk, kreativ och mycket målinriktad person, uppfattas social och kommer snabbt att bli en i teamet.
Mitt mål är att lära mig så mycket som möjligt inom livsmedelsbranschen.
Jag vill bredda mina kunskaper och min arbetslivserfarenhet.

Jag har tidigare praoat i PRAO 1 och PRAO 2

Med detta hoppas jag att jag har väckt ditt intresse och att du kontaktar mig för ett möte, där vi kan prata vidare för att se om jag är den person som du försöker hitta.

Med vänliga hälsningar
Lolita Snygg

KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION

Citera
2009-10-11, 14:16
Medlem
Ferres avatar
Om jag nu vill börja söka jobb, hur ska jag göra? Lämna in för hand eller maila. Ställen som ligger nära kan jag lämna in för hand men ställen som inte är nära tänkte jag maila.

Vad ska jag säga när jag lämnar in för hand respektive skriva när jag mailar.

- Hej, jag söker butikschefen, är han/hon här?
- Ja, vänta en stund så ska jag hämta denne.
- Butikschefen: Ja hej!
- Hej, jag är intresserad utav att jobba deltid hos er så jag vill gärna lämna mitt CV och Personliga brev.
- Okej.

Vad händer sen?

Om butikschefen inte är där då?

Hur ska jag formulera mitt mail om jag skickar via mail?
Citera
2009-10-11, 18:17
Medlem
NumeroUnos avatar
Citat:
Det håller jag med dig om, och jag gråter nog oftare än jag skattar. Men problemet är just det där med att väcka intresse. Det är otroligt svårt att veta vad som väcker just ditt intresse (eller mitt, för jag vill också ha "intressanta" ansökningar i ett format jag gillar). Eftersom alla vill ha olika saker (inom rimliga gränser) så kan man inte alltid förvänta sig att man får en ansökan i ett format man gillar. Eller snarare, och jag tror det är det här jag försöker säga, man bör vara försiktig med att likställa rätt format med bra kandidat! En mall kan fungera alldeles utmärk om den är välskriven och relevant, även om det framgår att det är en mall som används.
Ja det stämmer nog, kanske bara sett dåliga mallar hittills.
Citera
2009-10-12, 15:22
Medlem
Ferres avatar
Ingen som kan hjälpa till ?

Citat:
Hej!

Mitt namn är Lolita Snygg och är 99 år gammal. Jag läser (siffra)e året på lärosäte, och bor nu hemma med mina föräldrar

Jag är intresserad av att arbeta extra i kassan kvällar och helger hos er. En tjänst i butiken passar mig bra eftersom jag tycker det är kul att träffa nya människor och att hjälpa till.

Jag är en mycket öppen och vänlig person som gillar att träffa nya människor och nya kunder. Jag har mycket lätt att hålla en dialog med folk och att arbeta självständigt. Jag är en dynamisk, kreativ och mycket målinriktad person, uppfattas social och kommer snabbt att bli en i teamet.
Mitt mål är att lära mig så mycket som möjligt inom livsmedelsbranschen.
Jag vill bredda mina kunskaper och min arbetslivserfarenhet.

Jag har tidigare praoat i PRAO 1 och PRAO 2

Med detta hoppas jag att jag har väckt ditt intresse och att du kontaktar mig för ett möte, där vi kan prata vidare för att se om jag är den person som du försöker hitta.

Med vänliga hälsningar
Lolita Snygg

KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION
KONTAKTAINFORMATION

Citat:
Om jag nu vill börja söka jobb, hur ska jag göra? Lämna in för hand eller maila. Ställen som ligger nära kan jag lämna in för hand men ställen som inte är nära tänkte jag maila.

- Hej, jag är intresserad utav att jobba deltid hos er så jag vill gärna lämna mitt CV och Personliga brev.
- Okej.

Vad händer sen?

Citera
2009-10-13, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferre

- Okej.

Vad händer sen?
Om din ansökan är intressant ringer de upp dig när de vill rekrytera. Annars hör de inte av sig. (Så har det varit för mig iaf)

Citat:
Antingen ber du personen du pratar med att lämna vidare CV:t, eller, ett bättre alternativ, fråga när butikschefen kommer dit och gå dit den tiden istället.
Citat:

Jag brukar inte skicka spontanansökningar via mail, då är det bättre att gå dit.. Söker du däremot på en annons kan du skriva:

Hej!
Jag söker tjänsten som servitris/kassörska/whatever hos er.
Bifogar personligt brev samt CV.

Mvh
XX xx

och attacha dina två filer.
Citera
2009-10-13, 14:10
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pearly_
Om din ansökan är intressant ringer de upp dig när de vill rekrytera. Annars hör de inte av sig. (Så har det varit för mig iaf)

Antingen ber du personen du pratar med att lämna vidare CV:t, eller, ett bättre alternativ, fråga när butikschefen kommer dit och gå dit den tiden istället.
[i]

Jag brukar inte skicka spontanansökningar via mail, då är det bättre att gå dit.. Söker du däremot på en annons kan du skriva:

Hej!
Jag söker tjänsten som servitris/kassörska/whatever hos er.
Bifogar personligt brev samt CV.

Mvh
XX xx

och attacha dina två filer.

Okej, det med mailet har jag nu fixat. Men jag menar när ajg ska hålla en dialog. Hur ska det vara då? Om butikschefen inte är där då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in